Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@02:53:24 GMT

بلعیده شدن اقیانوس ها توسط زمین

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۸۷۸۴

بلعیده شدن اقیانوس ها توسط زمین

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   محققان با مطالعه وضعیت صفحات تکتونیکی زمین در محدوده درازگودال ماریانا متوجه شدند فعالیت های لرزه ای در این منطقه موجب انتقال مقادیر زیادی از آب اقیانوس به عمق زمین می شود.

 

درازگودال ماریانا عمیق ترین نقطه اقیانوس محسوب می شود و عمق آن به 11 کیلومتر می رسد. این درازگودال محل برخورد دو صفحه تکتونیکی ماریانا و پاسیفیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفحه تکتونیکی پاسیفیک بسیار قدیمی تر و متراکم تر از صفحه ماریانا بوده و به همین علت در حال کشیده شدن به زیر صفحه ماریانا است. در اثر حرکت این صفحات، مقادیر زیادی از آب اقیانوس از طریق شکاف های موجود در بین صفحات، به زیر پوسته و بخش بالایی گوشته زمین سرازیر می شود.

 

در اثر فشار و دمای بالای این بخش از زمین آب به صورت ترکیبات معدنی هیدروژنی درون سنگ ها به دام افتاده و با حرکت صفحه تکتونیکی به لایه های پایین تر گوشته منتقل می شود.تا کنون پیش بینی های مختلفی از میزان آب به دام افتاده در عمق 97 کیلومتری زمین شده است. علت اصلی اختلاف در این پیش بینی ها عدم اطمینان از میزان آب اولیه موجود در بالاترین لایه گوشته زمین است.

 

بر اساس این تحقیقات میزان آبی که در سنگ ها به دام افتاده و به عمق زمین منتقل می شود، چهار برابر چیزی است که پیش از این تصور می شد.به اعتقاد محققان با وجود این که بخشی از آب به دام افتاده در زمین از طریق فعالیت های آتشفشانی به سطح زمین باز می گردد، بخش عمده آن درون زمین باقی می ماند و برای اطلاع از سرنوشت آن انجام تحقیقات وسیع تری ضروری است.

 

اسپوتنیک

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: آب گوناگون جام نیوز اقیانوس زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۸۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۴ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،روزنامه‌های ورزشی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به موضوعات مختلف فوتبال پرداخته اند.


دیگر خبرها

  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی + جزئیات ۳عملیات دیگر
  • واشنگتن و لندن ناتوان از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم
  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی
  • تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما در دریا
  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد
  • نیم صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۵ اردیبهشت
  • رییس جدید کمیته تخصصی هواشناسی و علوم جوی آیورا منصوب شد
  • صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۴ اردیبهشت