Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@23:03:41 GMT

مشارکت ۳۴ درصدی مدیران مسئول در ۵ ساعت نخست انتخابات

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۸۸۹۵

مشارکت ۳۴ درصدی مدیران مسئول در ۵ ساعت نخست انتخابات

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین دوره انتخابات مدیران مسئول برای تعیین نماینده ای از خود در هیئت نظارت بر مطبوعات از ساعت ۱۰ صبح امروز یکشنبه ۲۷ آبان به شیوه الکترونیک آغاز شده و همچنان در جریان است.

مسئولان ستاد انتخابات یاد شده به خبرنگار مهر که در محل این ستاد حضور دارد اعلام کردند تا ساعت ۱۵ امروز هزار و ۱۴۵ نفر از مدیران مسئول رای خود را در این انتخابات الکترونیک ثبت کرده اند که این میزان ۳۴ درصد از آراء کل واجدین شرایط شرکت در این انتخابات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که هنوز ۳ ساعت به پایان زمان قانونی انتخابات (ساعت ۱۸) باقی است و هنوز ۶۶ درصد از مدیران مسئول واجد شرایط شرکت در انتخابات، رای خود را نسبت به کاندیدای مورد نظر خود ثبت نکرده اند، با این حال به گفته مسئولان ستاد انتخابات چنانچه ۱+۵۰ درصد از واجدین رای خود را ثبت کنند، انتخابات به حد نصاب می رسد و نیازی به تمدید مهلت آن وجود ندارد.

بنابر اعلام ستاد انتخابات ۸۱ درصد از مدیران مسئولی که رای خود را به یکی از ۱۲۲ کاندیدای موجود در فهرست نامزدهای هفدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات ثبت کرده اند مرد و ۱۹ نفر از این مدیران مسئول زن هستند.

همچنین تا این لحظه  ۲۵.۵۶ درصد از مدیران مسئولی که در این انتخابات شرکت کرده اند مدیران رسانه های چاپی، ۴۱ درصد مدیران رسانه های الکترونیک و حدود ۲ درصد هم مدیران رسانه های الکترونیک غیربرخط هستند. در همین حال اردبیل با ۵۵.۲۴ درصد بالاترین و چهارمحال و بختیاری با ۹.۵۲ درصد پائین ترین میزان مشارکت را در میان ۳۱ استان کشور به خود اختصاص داده اند.

خبرنگار مهر که در ستاد انتخابات نماینده مدیران مسئول در هئیت نظارت  بر مطبوعات حضور دارد، در گفتگویی با علاءالدین ظهوریان دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات درباره آخرین جزئیات روند برگزاری این انتخابات گفتگو کرد که وی از جمله درباره اینکه تاکنون که ۵ ساعت از انتخابات می گذرد کدامیک از ۱۲۲ نامزد این انتخابات پیشتاز هستند؟ گفت: این موضوع به لحاظ فنی برای مجریان انتخابات و ما نامشخص که البته این مسئله دقیقا، صحت و اعتبار بالای انتخابات را نشان می دهد.

وی در این رابطه اضافه کرد: مشخص بودن جایگاه نامزدها در انتخاباتی که در حال برگزاری است، و یا اعلام این جایگاهها به معنای تاثیرگذاشتن روی نظرات مدیران مسئولی است که هنوز آرای خود را به ثبت نرسانده اند و لذا این مسئله از حیث فنی و در اقدامی مدیریت شده تا پایان انتخابات نامشخص باقی خواهد ماند.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات همچنین با اشاره به اینکه مطابق قانون مدیران مسئولی که ابتدائا برای رقابت در این انتخابات اعلام کاندیداتوری کرده بودند، تا یک ساعت پیش از شروع انتخابات (۹ صبح امروز ۲۷ آبان) می توانستند انصراف خود را از حضور در این رقابت اعلام کنند، گفت: بر این اساس از مجموع ۱۶۷ نفر که نامزدی خود را اعلام کرده بودند، ۴۵ نفر انصراف دادند و انتخابات با رقابت ۱۲۲ نامزد نهایی آغاز شد.

وی در مورد شرایط فرد پیروز در انتخابات امروز هم گفت: بر اساس قانون چنانچه انتخابات به حد نصاب برسد یعنی

۱+۵۰ درصد از واجدین شرایط رای دادن در آن شرکت کنند، برنده انتخابات مدیر مسئولی است که اکثریت آرای ماخوذه را کسب کرده باشد.

همچنین به گفته ظهوریان از میان بیش از ۱۰ هزار رسانه دارای مجوز که حدود ۷ هزار نفر مسئولیت مدیریت (مدیر مسئولی) آنها را برعهده دارند، ۳ هزار و ۴۱۵ مدیر مسئول حائز شرایط رای دادن هستند که هزار و ۹۲۱ نفر از آنها مدیران مسئول نشریات چاپی، هزار و ۴۶۳ نفر مدیران مسئول رسانه های الکترونیک (پایگاههای خبری و خبرگزاری ها) و ۳۱ نفر مدیران رسانه های الکترونیک غیر برخط (رسانه هایی که در دوره های زمانی مختلف خودشان را آپدیت می کنند) هستند.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات   همچنین درسئوال دیگر خبرنگار مهر درباره دلیل کوتاه آمدن این هیئت از اِعمال ماده ۱۶ قانون مطبوعات (ناظر بر منظم بودن انتشار رسانه ها از رئیس دوره انتشار) گفت: ما به دلیل برخی مشکلات اقتصادی بویژه در نشریات کاغذی، به توصیه هیئت عالیه نظارت بر انتخابات، از اعمال ماده ۱۶ قانون مطبوعات منصرف شدیم تا انتخابات در فضایی پرشورتر برگزار شود. مطابق آئین نامه اجرایی انتخابات چنانچه رسانه ای ۵۰ درصد از نسخه های مورد انتظار خود را با توجه به دوره انتشار، عرضه کرده باشد و همچنین پایگاههای خبری که  از هیئت نظارت بر مطبوعات  مجوز گرفته باشند، امکان شرکت در این انتخابات را دارند.

وی در مورد زمان و نحوه اعلام نتایج انتخابات هفدهمین دوره تعیین نماینده مدیران مسئول درهیئت نظارت بر مطبوعات گفت: مطابق تصمیم هیئت سه نفره (متشکل از نمایندگان سه قوه) ناظر بر انتخابات، هیئت نظارت بر مطبوعات بعد از اتمام ساعت رای گیری، نتایج را به هیئت عالی ناظر بر انتخابات اعلام خواهد  کرد که پس از تایید این هیئت، نتایج نهایی اعلام می‌شود و در سامانه مربوطه قابل مشاهده است.

ظهوریان در مورد علت برگزاری این انتخابات در دوره های اخیر به شیوه الکترونیک گفت: آئین نامه اجرایی ابلاغ شده به هیئت نظارت بر مطبوعات در سال ۹۵، برگزاری این انتخابات را به صورت الکترونیک برای دستگاه اجرایی که در اینجا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تکلیف کرده بود و لذا این انتخابات به شیوه الکترونیک برگزار شده است.

وی با اشاره به نتایج نظرسنجی انجام شده در دوره قبلی انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات افزود: مطابق آن نظرسنجی ۹۳ درصد از مدیران مسئول شیوه الکترونیک و ۷ درصد هم شیوه سنتی را برای برگزاری انتخابات ترجیح داده بودند.

همچنین به گفته وی در دوره قبلی نیز بیش از ۵۱.۵ درصد از مدیران مسئول در آن مشارکت کردند که افزایش میزان مشارکت ناشی از برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیک بوده است به طوری که در آخرین دوره برگزاری انتخابات به شیوه سنتی، تنها حدود ۴۰۰ مدیر مسئول رای دادند در حالی که در این دوره و در حالی که فقط ۵ ساعت از انتخابات می گذرد بیش از هزار و ۱۰۰ مدیر مسئول رای دادند.

دبیرهیئت نظارت بر مطبوعات همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در مورد اعتراض های مدیران رسانه های بخش خصوصی به کاندیداتوری مجدد نماینده فعلی مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات که در جایگاه یک مدیر ارشد دولتی نیز حضور دارد گفت: آنچه برای ما ملاک عمل است، مُر قانون است؛ در قانون هیچ محدودیتی برای کاندیداتوری مدیرمسئولی که در دستگاه اجرایی یا حاکمیتی حضور دارد، وجود ندارد. در واقع تنها شروط کاندیداتوری یک فرد در انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول درهیئت نظارت بر مطبوعات، مدیر مسئول بودن یک رسانه و همچنین تایید او از سوی هیئت سه نفره عالی ناظر بر انتخابات است.

وی درعین حال تاکید کرد: بدیهی است چنانچه در قانون مربوط به این انتخابات تغییری ایجاد شود، هیئت نظارت بر مطبوعات   مطابق با قانون جدید عمل خواهد کرد.

کد خبر 4461775 کمال صادقی

منبع: مهر

کلیدواژه: رای گیری هیئت نظارت بر مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۸۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام طرح تحقیق و تفحص از بلوار مرحوم ابوترابی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، نیکونژاد رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد افزود: موضوع درچندین جلسه کمیسیون به صورت میدانی و ستادی با حضور شهردار وقت و شهردار فعلی منطقه ۳ همچنین مدیر املاک وقت و فعلی منطقه و سایر مدیران شهرداری دخیل در موضوع مطرح و بررسی‌های لازم صورت گرفت.   وی گفت: با بررسی کلیه سوابق، مستندات و مکاتبات موجود از سال ۱۳۷۷ تاکنون و تشکیل جلسه کمیته نظارت با حضور مدیران ادارات بازرسی، حقوقی و حراست شهرداری و احصاء اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته و همچنین بررسی تطبیق یا عدم تطبیق طرح اجرایی با طرح مصوب بلوار مذکور، گزارش اولیه آن آماده شده که پس از نهایی شدن، گزارش مبسوط آن به صحن علنی شورا جهت تصمیم گیری ارسال خواهد شد.   لازم به ذکر است رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد ضمن تاکید بر نظارت جدی و موثر بر اجرای پروژه‌ها بر اجرای پروژه‌های شهری طبق طرح مصوب اصرار ورزید.

دیگر خبرها

  • برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیئت وزیران رسید
  • معرفی نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی دانشگاه تهران
  • نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاه تهران معرفی شدند
  • انتخابات هیئت کشتی استان تهران قانونی اعلام شد
  • انتخابات پرحاشیه کشتی تایید شد
  • انجام طرح تحقیق و تفحص از بلوار مرحوم ابوترابی
  • حضور وزیر ورزش در منزل پیشکسوت رسانه
  • ادعای یک مسئول؛ درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم
  • مشارکت ۵ درصدی بانوان در امر اهدای خون
  • مقاومت مدیران وزارت جهاد برای جلوگیری از تخلف در واردات ذرت