Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@03:39:16 GMT

سم سرطان‌زا در شیر مادر تهدیدی برای سلامت نوزادان

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۷۹۲۴۸

سم سرطان‌زا در شیر مادر تهدیدی برای سلامت نوزادان

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با بیان این‌که آلوده بودن شیر مادران به سم آفلاتوکسین خطر مسمومیت مضاعف را در پی دارد، گفت: سم سرطانزا در شیر مادران سلامت نوزادان را تهدید می‌کند.

دکتر«بهادر حاجی‌محمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که یک نوع سم سرطانزا سلامت نوزادان تهدید می‌کند، اظهار کرد: محققان ایرانی آزمایشات مختلفی بر روی شیر ماردان انجام دادند که این نتایج نشان داد شماری از نمونه‌های شیرمادران ایرانی حاوی سم سرطانزا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که در مواردی آلودگی شیرمادران بین 1 تا 10 درصد گزارش شده است، گفت: نمونه‌ها از شیرمادران ساکن در شهرهای مختلف نظیر تهران، شهرکرد، همدان، ساری، یزد و اصفهان گرفته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که آفلاتوکسین یکی از سموم قارچی خطرناک است که توسط نوعی کپک به نام آسپرژیلوس در مواد غذایی تولید می‌شود، افزود: این سم قارچی که سرطانزاست موجب آسیب شدید به اندام‌های کبد و کلیه می‌شود و بیشتر در انواع دانه‌ها و غلات و خشکبار حضور دارد.

وی تصریح کرد: بانوانی که در مرحله شیردهی به نوزاد قرار دارند در صورتی‌که غذاهای حاوی سم آفلاتوکسین را مصرف کنند، طی یک تا سه روز این سم در کبد مادر متابولیزه شده و سپس وارد شیر آن‌ها می‌شود.

حاجی محمدی در ادامه با بیان این‌که شیر مادران نیز آلوده به آفلاتوکسین خواهد بود و این سم سرطانزا سلامت نوزادان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: نوزادان در برابر سموم شیمیایی بسیار آسیب‌پذیرتر از بزرگسالان هستند، چون اندام‌های آن‌ها تکامل یافته نبوده و قدرت سم‌زدایی بدن نوزادان بسیار کمتر است.

وی با اشاره به این‌که شیر تنها غذای نوزادان است، تصریح کرد: در صورت آلوده بودن شیر مادران، نسبت دریافت سم به وزن بدن بسیار بالا خواهد بود و خطر مسمومیت مضاعف را در پی دارد.

مدیر گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تأکید بر این‌که مادران شیردار باید تنها از خشکبار و مغزیجات تازه تغذیه کرده و اکیداً از خوردن خشکبار کهنه، مانده، دارای شکستگی و یا خلل و فرج پرهیز کنند، گفت: اگر مغزها نظیر پسته، بادام و فندق طعم کهنگی داشته باشند و یا مزه آن‌ها تلخ باشد احتمال آلودگی آن‌ها به آفلاتوکسین زیاد خواهد بود.

وی با بیان این‌که سم آفلاتوکسین تحت شرایطی ممکن است در نان‌های خشک وجود داشته باشد و از این‌رو بهتر است طی دوره شیرداری از مصرف نان خشک تجاری کهنه و مانده اجتناب شود، اظهار کرد: نان گرم نباید داخل پلاستیک قرار داده شود، چون تعریق نان احتمال رشد کپک و تولید سم آفلاتوکسین را افزایش می‌دهد بنابراین بهتر است نان در منزل داخل پارچه در محل خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور قرار داده شود.

حاجی محمدی با اشاره به این‌که انواع میوه‌های خشک نظیر زردآلو، انجیر، کشمش و توت خشک باید همواره به‌صورت تازه و به قدر نیاز تهیه شوند، خاطرنشان کرد: افراد از خوردن میوه‌های خشک کهنه و مانده اکیداً اجتناب کنند و آن‌ها را برای مدت طولانی در منزل نگهدارند، چون رطوبت باعث رشد کپک و تولید سم آفلاتوکسین در مواد غذایی می‌شود.

وی با بیان این‌که مادران شیرده اگر هرگونه خرد شدگی، زدگی، و یا شکافتگی غیر طبیعی در بافت میوه‌های خشک دیدند باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند، خاطرنشان کرد: در چنین مواردی احتمال آلودگی به این سم سرطانزا زیادتر است.

این مسئول یادآور شد: پس از این‌که غذای آلوده توسط مادران شیرده به مصرف می‌رسد این سم حداکثر تا سه روز در شیر آن‌ها وجود خواهد داشت به عبارت دیگر اگر تغذیه مادر با غذای آلوده ادامه پیدا نکند، دیگر این سم سرطانزا در شیر آنان وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شیرمادر منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۷۹۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم روز ارتش در کرمان

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان،به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش مراسم رژه نیروهای مسلح در صفوف منظم و زیبای رده های مختلف برگزار شد.

در این مراسم امام جمعه کرمان گفت: شجاعت و شهادت طلبی نیروهای مسلح کشور را به بازدارندگی رسانده و نیروهای مسلح ما را به نیرویی آماده در برابر تهدیدات دشمن تبدیل کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی با بیان اینکه عملیات وعده صادق به دنیا نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در برابر خاک خود با هیچ کسی تعارفی ندارد و در برابر هر تهدیدی پاسخی قاطع خواهد داد، گفت: عملیات وعده صادق یک موفقیت بزرگ و تاریخی برای کشور بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان با بیان اینکه از همه نیروهای مسلح کشور به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم، ادامه داد: نیروهای مسلح کشور ما در صحنه عمل نشان دادند که اگر کسی کوچکترین اشتباه محاسباتی علیه کشور ما کند با جواب قاطع و تنبیهی ما مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های مهم ارتش ما اراده پولادین برای انجام ماموریت در راستای منافع و مصالح کشور است، بیان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران اراده قوی برای انجام ماموریت‌های محوله دارد.

فرمانده قرارگاه جنوب‌شرق ارتش هم گفت: اجازه هیچ تعدی به دشمنان کشور در مرزها را نخواهیم داد و کوچک‌ترین تهدیدی برخورد قاطع ما پاسخ داده خواهد شد.

امیر سرتیپ امیر غلامعلیان به حضور ارتش در دوران هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن در بازسازی کشور اشاره کرد و افزود: نقش ارتش در تمامی این سال‌ها به‌عنوان بازوی ولایت بر کسی پوشیده نیست و خدا را شاکر هستیم که به عنوان سرباز ولایت در کنار سایر نیروهای مسلح جزو ارکان اصلی امنیت در کشور حضور داریم.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی به بازدارندگی کامل نظامی رسیده است و خدا را شاکر هستیم که در سایه رهبر معظم انقلاب اسلامی یک سرباز صادق برای نظام اسلامی هستیم، گفت: بازدارندگی امروز کشور در سایه رهبری امام خامنه‌ای فرمانده کل قوا است.

وی تاکید کرد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی بدانند که با کوچک‌ترین تهدیدی برخورد قاطع می‌شود، افزود: دشمن بداند در آمادگی کامل قرار داریم و هر اقدامی علیه نظام مقدس اسلامی با واکنش سریع پاسخ داده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ثبت تولد ۳ قلوها در اصفهان ۱۴۰۳ + عکس نوزادان
  • نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند
  • برگزاری مراسم روز ارتش در کرمان
  • نجات جان مادران باردار در شرایط نامساعد جوی
  • ۷۵ درصد نوزادان زنجان در سال گذشته از مادران زیر ۳۵ سال به دنیا آمدند
  • هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • روند افزایشی آمار ازدواج در گچساران
  • ۷ هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • مرگ مادران باردار چابهار در حال تکرار است/ دلیل آن چیست؟
  • تولد نوزادان عجول در آمبولانس اورژانس ۱۱۵ زواره