Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آلبوم موسيقي «گر بنگري به سويم» با آهنگسازي «فوزيه مجد» - آهنگساز و پژوهشگر پيشکسوت موسيقي- و پيانوي «دلبر حکيم‌آوا» از سوي انتشارات ماهور منتشر شد.
«فوزيه مجد» درباره‌ي ساخته‌هاي ارائه شده در اين اثر نوشته است:«آوازهاي پرِما، مجموعه‌ي آوازهاي پْرِما، شامل چهار قطعه براي پيانو، بر پايه‌ي ملودي چهار آواز ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين آوازها، باجن bhajan (با ميان اَ و آ، و جن ميان اِ و اُ صدا مي‌دهند) نام دارند و آن‌ها را بين سال‌هاي 72 و 79 نوشته‌ام، و بارها با شرکت عده‌اي آن‌ها را خوانده‌ايم. باجن، واژه‌اي سانسکريت براي آوازهاي عبادي و، در اصل، نوعي ذکر موسيقايي است که در طول يک آيين عبادي خوانده مي‌شود و متن دربرگيرنده‌ي اسامي مقدس در اديان گوناگون است…زندگي عشق است، آواز اين باجن به تاريخ 26 تير 1379 ساخته شده و روايت پيانوييِ آن توسط دلبر حکيم‌آوا در فرهنگسراي نياوران، در پاييز 1380، اجرا شد. گل سرخي کن زندگي را، آواز در 10 خرداد 1374 و براي پيانو، مانند دو قطعه‌ي بعدي، در آذر 1381 نوشته شده است.گر بنگري به سويم، آواز از مجموعه‌ي 8 باجن که بين سال‌هاي 1371 و 1372 نوشته شده انتخاب شده است. عشق چون انديشه، تمِ آواز اين قطعه به تاريخ آبان 1378 ساخته شده است. براي ستاره‌ها، براي ستاره‌ها پس از يک سکوت طولاني به وجود آمد، در حد يک بازتاب موسيقايي بر محور تجربه‌هاي دروني و بيروني يک دوران از زندگي‌ام. يک زندگي‌نامه. ميان مجموعه‌ي آواز ليلي (زمستان 1358) و براي ستاره‌ها (زمستان 1371)، تنها يک قطعه براي پيانو، گفت‌وگو 88 (1367) و يک آواز، پنداري (1369)، نوشته شده بود و فرا رسيدن قطعه‌ي براي ستاره‌ها، و نگارش آن، فرآيندي شد براي تهي شدن، و رهايي از سنگيني يادبودها و رويدادهاي گذشته. سوئيت ايراني، نخستين طرح سوئيت ايراني در شش موومان براي پيانو در خرداد 1345 نوشته شد. دو سال بعد، به شکل طرحي مقدماتي براي يک ارکستر با سازهاي زهي، فلوت، ابوا، باسون، ضرب، دايره و سنتور تنظيم شد که اين طرح مجدداً در 1349 براي سازهاي زهي بازنويسي و قطعه ي جديدي جايگزين موومان چهارم پيشين شد. آخرين بازنويسي براي پيانو بر مبناي نوشته‌ي 1349 صورت گرفته و در دي و بهمن 1376 نوشته شده است. پايکوبي در دهکده، در روستايي دوردست جشني به پا است و مردم روستا مي‌رقصند. اکورهاي تکراري رقص را اعلام مي‌کنند و در پي آن، يک موتيو تْريُوله مي‌آيد که گسترش و پرورش گوناگون اين موتيو، کل اثر را شکل مي‌دهد. آن را در 22 سالگي نوشته‌ام و در 1376 با جزئيات اندکي بازنويسي شده‌است.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد

حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد

دیگر خبرها

  • آتالانتا صفر - لیورپول 1: مثل آواز قو!
  • سحر دولتشاهی خانم جلسه ای از آب دراومد ! + فیلم آواز خوندن خانوم که سانسور شد
  • "مجنون آن لیلی" به تالار حافظ می‌آید
  • مجنون آن لیلی به تالار حافظ می‌آید
  • پاکبان مشهدی که نوازندگی دوتار را با قوطی روغن نباتی شروع کرد
  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • نماهنگ «فصل همدلی» منتشر شد/ آهنگسازی محمدرضا چراغعلی
  • مروری بر آثار و زندگی شاعر بلند آواز بوشهر
  • عثمان دمبله: عاشق بارسلونا هستم؛ سوت‌های هواداران؟ زندگی همین است!
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳؛ راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد....