حاشیه های مراسم ختم سلطان سکه
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۰۳۳۴
حوالی خیابان وزرا، مسجدی که با جستجوی نام آن در اینترنت با این جمله مواجه میشوید: یکی از مساجد مبله و بسیار مجلل با معماری ایرانی-اسلامی با محیطی مناسب جهت برگزاری مراسم ترحیم.این مسجد در بخشهای آقایان و خانمها دارای ۲۴۰ صندلی مبله است.
برای حضور در مراسم ختم «وحید مظلومین» معروف به سلطان سکه که سه روز پیش اعدام شد به مسجد ولیعصر (عج) که به مسجد خوزستانیهای مقیم مرکز مشهور است رفتم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قبل از ورود به مسجد با فرد جوانی که در مقابل مسجد ایستاده بود و به مهمانان خوش آمد میگفت حال و احول کردم؛ گفت خیلی خوش آمدید؛ حرف او را قطع و خودم را معرفی کردم؛ گویا گزارشی که در مورد "وحید" نوشته بودم را خوانده بود؛ گفت "خواهش می کنم! خواهش میکنم. در این مدت استرس فراوانی به ما وارد شد. ای کاش به جای این مراسم به مراسمی که قرار است در بازار برگزار شود بیایید"؛ سخن او را قطع کردم و گفتم "یعنی برای خواندن فاتحه هم در مراسم حضور پیدا نکنم؟"این جمله را که گفتم گویی مقداری از عصبانیت او کم شد و گفت خواهش میکنم، بفرمایید داخل!
شنیده بودم که برخی از نزدیکان وحید مظلومین معتقدند رسانهها موجب شدند تا این اتفاقات رقم بخورد و به همین خاطر رابطه خوبی با رسانهها ندارند،اما با این رفتارها در این مورد به یقین رسیدم.
از او در مورد نسبتش با «وحید مظلومین» پرسیدم؛ گفت یکی از بستگان. چند حدس در مورد نسبت او با سلطان سکه زدم اما در پاسخ به همه آنها جمله بالا را تنها تکرار کرد: "یکی از بستگان همین!"
اما مشخص بود یکی از آشنایان نزدیک مظلومین است چرا که همه حاضرین او را می شناختند و به او تسلیت میگفتند.
وارد سالن شدم؛ با اینکه دقیقا ساعت ۱۶ آغاز مراسم بود صندلی ها تقریبا پر بود؛ به مرور افراد رفتند و افراد جدید آمدند اما همچنان صندلیها پر بود و عدهای در سالن مسجد ایستاده به آیات قران گوش می کردند.
در میان مراسم، یکی از بستگان مظلومین از متصدیان، درخواست صندلی کرد اما صندلیهای اضافه هم کفاف جمعیت را نداد.
با توجه به درخواست بستگان وحید مظلومین در مراسم کنجکاوی نکردم که چند نفر از حاضرین فامیل هستند و چند نفر از هم صنفان او هستند اما یکی از حاضرین که به نظر می رسید از زمره بازاریان حاضر در مراسم باشد به نفر کناری خود گفت بازاریان آمدند.
از طرفی با توجه به اینکه هیچ یک از حاضرین گریه نمی کردند به نظر میرسید که از بستگان درجه یک او نبودند و یا هنوز در شوک اعدام او بودند؛ چرا که جز دختر جوانی که با بغض به نفر سمت راست خود گفت: "دنیا ارزشی ندارد و واقعا دنیا دو روز است!" فردی را گریان در مراسم ندیدم.
حاضرین، مانند مراسمهای معمول ختم با هم صحبت نمی کردند، گویی فقط آمدهاند تا حاضری بزنند و بروند! و حرف و بحثی با هم ندارند. تقریباً همه حضار به قاری قرآن خیره شده بودند و با سکوت آیات قرآن را می شنیدند.
قاری اول حدوداً ۳۰ دقیقه آیاتی از قرآن را خواند؛ آیاتی درباره ویژگیهای جهنمیان و بهشتیان، ترجمه یکی از آیاتی که خوانده شد این بود: " آنان در دنیا خوشگذران بودند و همواره بر گناه بزرگ پافشاری میکردند. "
وقتی قرآن خواندن قاری اول با "صدق الله العلی العظیم" به پایان رسید، همه منتظر حضور یک واعظ و مداح بودند، اما بلافاصله قاری دوم به پشت تریبون رفت و ادامه آیات را قرائت کرد.
در مجالس ترحیم معمولا مداحی در ابتدا به معرفی مجلس ختم میپردازد و بعد از آن طبق معمول و رسوم مجالس ترحیم مداح به نیابت از حاضرین به خانواده عزادار تسلیت میگوید و به نیابت از خانواده معزا از حضور همه افراد در مجلس تشکر می کند و اسامی حاضرین شاخص و صاحبان مجلس را اعلام می کند و بعد هم واعظی در مورد موضوعاتی مانند شب اول قبر و سوال نکیرین، عالم برزخ، قیامت و... صحبت می کند.
نکته قابل توجه اینکه هیچکدام از این دو بخش در مراسم وحید مظلومین اجرا نشد؛ بعد از پایان مراسم از یکی از بستگان «سلطان سکه» علت عدم حضور واعظ در این مراسم را پرسیدم گفت "تمایل شخصی"
از جای خود بلند شدم تا از مسجد خارج شوم، در هنگام خروج از مسجد یکی از بستگان وحید مظلومین دوان دوان به سمتم آمد و بستهای را با اصرار فراوان به من داد: بستهای که در آن کتاب دعایی بود که تصویر وحید در صفحه نخست آن حک شده بود، پشت جلد این کتاب دعا قیمت آن نیز درج شده بود: "۳۰ هزارتومان"
بیرون از مسجد، از چند نفر پرس و جو کردم؛ که می دانند مراسم چه کسی در این مسجد برگزار می شود؛ هیچکس نمی دانست؛ گویی آنطور هم که مطرح می شود سلطان سکه مشهور نبود، نکته دیگر اینکه با وجود اینکه "وحید" گفته بود در سال ۵۶ دیپلم گرفته و دیگر ادامه تحصیل نداده است اما در بنر مقابل در از او به عنوان مهندس وحید مظلومین یاد شده بود.
منبع : سیاست روز کد مطلب: 106851
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امشب: مراسم سالگرد آیتالله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
عصر ایران- به مناسبت شصتوپنجمین سالگرد درگذشت مرجع فقید جهان تشیع - آیتالله العظمی حسین طباطبایی بروجردی- غروب امروز ( سهشنبه 4 اردیبهشت 1403) مراسمی در مسجد اعظم قم برگزار می شود؛ مسجدی که یادگار اوست و تولیت آن با نوادۀ مرجع فقید که اکنون خود از چهره های شاخص حوزۀ علمیه به حساب میآید.
آیتالله فقید البته در سال 1340 خورشیدی درگذشته ولی مطابق سنت حوزوی سالگردها را بر اساس سال قمری محاسبه میکنند و از این رو شصتو پنجمین سالگرد گفته میشود.
انتخاب حاج شیخ حسین انصاریان به عنوان سخنران هم از این حیث قابل توجه است که بر سنت استقلال مرجعیت و حوزهها از نهادهای قدرت تأکید شود.
گرامی داشت یاد او بعد از 5
63 یا 65 سال به سبب آن است که از آیتالله العظمی بروجردی به عنوان آخرین مرجع تام یاد میشود و مراد این است که همه بر سر او توافق و اتفاق نظر داشتند و در حیات او مرجع دیگری چندان مطرح و محل مراجعه نبود. حال آن که بعد از ایشان مراجع متعددی محل مراجعۀ شیعیان بودند و حتی در زمان امام خمینی که در رأس نهاد قدرت رسمی و نظام سیاسی قرار گرفتند نیز مراجع متعدد مطرح بودند و مرجعیت در انحصار امام خمینی نبود که خود در زمرۀ شاگردان برجستۀ مرحوم بروجردی بود.
به بهانۀ انتشار این خبر نقل یاداشت سید مهدی حسینی دورود - دینپژوه- هم مناسبت دارد که در کارنامۀ زندگی و فقهی آیتالله العظمی بروجردی سه ویژگی و اثرگذاری را برجسته و شاخص دیده و نوشته است:
1. به احیای حوزه علمیه قم پرداخت و آن را به عنوان نهادی دینی- مردمی، معرفی و پایه های را که حاج شیخ عبدالکریم موسس حوزه بنا نهاده بود تثبیت کرد. همچنین حوزه را هم از گزند افراطیون و کجاندیشانِ درون و هم از خطرات سیاست و حوادث بیرون مصون داشت.
2. دیگری کادر سازی و فراهم ساختن زمینه حضور عالمان برجسته در بلاد مختلف داخل و خارج کشور و همچنین تشویق دیگر بزرگان برای نوشتن رسالههای عملیه بود. بهطوری که در آن تاریخ پرآشوب هیچ ردپایی از بیتدبیری، تحکّم و آفت سیاست زدگی در روش آقای بروجردی نمی توان یافت.
3. اوضاع کشور و جامعه را آرام نگاه داشته و به دلیل رابطه تعریف شدهای که با حکومت از خود بروز داده بود در بین مردم و در چشم حاکمان به خصوص شخص شاه محبوب و مقتدر بود.