Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:28:46 GMT

ارتقای همبستگی و پیشبرد منافع با تقویت ورزش قهرمانی

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۱۱۶۹

ارتقای همبستگی و پیشبرد منافع با تقویت ورزش قهرمانی

تهران- ایرنا- ورزش قهرمانی منجر به ارزش افزوده در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می شود و این امر در عرصه های داخلی به تقویت همبستگی و هویت ملی و در مناسبات بین المللی به پیشبرد منافع ملی و تحقق اهداف سیاسی می انجامد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با مدال‌آوران و قهرمانان کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸، ضمن تجلیل از افتخارآفرینی قهرمانان جانباز و معلول، این قهرمانی را نشان‌دهنده‌ی عزم راسخ و به کار انداختن ظرفیت‌های پنهان دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایشان با تاکید بر اینکه کاروان ورزشی جانبازان و معلولان در بازی‌های پاراآسیایی، ملت ایران را روسفید کرد، افزودند: «ورزش قهرمانی» برای هر کشوری یک ارزش افزوده است.
در واقع همان سان که ارزش افزوده در علم اقتصاد به کار گرفته می شود، می توان از آن در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز بهره گرفت. در این بین ورزش از مقوله هایی است که منجر به ارزش افزوده فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در عرصه داخلی و بین المللی می شود.

در این زمینه به ذکر چند نکته می پردازیم؛
1- ایران کشوری با تنوع قومی است اما توانسته هویت و یکپارچگی خود را به شکل اندام وار در برابر تاخت و تاز بیگانگان حفظ کند. این مساله نشانگر آن است جامعه ایرانی با وجود تنوع قومی و در عین تفاوت، دارای وحدت است. از آنجایی که در ورزش قومیت های مختلفی عضو تیم های ملی هستند، حضور همدلانه قومیت های مختلف در عرصه های ورزشی می تواند به مثابه یکی از فاکتورهای مهم تقویت همبستگی و همدلی ملی عمل کند. به عبارتی دیگر ورزش همه را حول یک محور و نقطه واحدی نگاه می دارد.
از طرفی ورزش بر میزان همبستگی اجتماعی افزوده و به تقویت هویت ملی می انجامد. در این میان ورزش قهرمانی با ایجاد روحیه همدلی و همیاری به نوعی همبستگی ملی را تقویت می کند. از این رو کشورها سعی می کنند با سرمایه گذاری در عرصه های مختلف ورزشی، این مساله را مد نظر قرار دهند.
ورزش یکی از ابزارهای مهمی است که باعث استحکام ساختارهای اجتماعی می شود؛ همچنین می تواند ارزش ها و فرهنگ را تقویت کند. بر این اساس می توان از ظرفیت های ورزش جهت فرهنگ سازی بهره برد.
2- یکی دیگر از ظرفیت های بزرگی که ورزش در کشور ایجاد می کند، کاستن از میزان آسیب های اجتماعی است. بر این اساس هر جامعه ای که به ورزش اهمیت بدهد انحرافات و آسیب های اجتماعی در آن کمتر است. در واقع امروزه نمی توان موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به صورت منفک از هم دید. بر این اساس در نگرشی نظام مند آنها بر هم تاثیر می گذارند و از هم تاثیر می پذیرند. بنابر این توجه جدی به مقوله ورزش می تواند آسیب ها و معضلات اجتماعی را به شکل چشمگیری کاهش دهد.
3- ورزش فارغ از جنبه تفریحی و عوامل بازدارنده ای که دارد از نقش برجسته ای در توسعه و رشد فرایند ملت سازی برخوردار است. به نحوی که دولت ها با تدوین سیاست های ورزشی در راستای تقویت و تعمیق هویت ملی، از طریق تهییج اجتماعی و شور و نشاط در فضای اوقات فراغت به افزایش اعتماد اجتماعی و به تبع غرورملی دست می زنند. این مساله منجر به تقویت فرهنگِ همزیستی مردمان یک مجموعه سرزمینی می شود.
4- یکی از مهمترین تهدیدها از جانب دشمنان، ایجاد فضای یاس و ناامیدی و کاستن از حس امید است. از این رو حضور پررونق و افتخارآمیز در عرصه ورزشی می تواند با ایجاد امید بر نشاط اجتماعی افزوده و اعتماد را ارتقا بخشد. همانگونه که پیش از این رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع مردم اسفراین در سال 1391 تصریح کردند: 'شور و نشاط را باید حفظ کرد؛ نباید گذاشت و اجازه داد که عوامل گوناگون و مؤثرات گوناگون، این شور و نشاط همگانی را ضعیف کند یا از بین ببرد. مطمئناً یک نقطۀ مورد نظر دشمنان پیشرفت این کشور این است که به ملت ما حالت خمودگی بدهند؛ یعنی همین شور و نشاط را خاموش کنند، این شعله را فرو بنشانند.'
همچنین دکتر حسن روحانی نیز سال گذشته در جلسه شورای اجتماعی کشور، ارتقای امید و نشاط عمومی را مهم ترین ضرورت برای کاهش آسیب های اجتماعی دانستند.
5- البته موفقیت در عرصه ورزش قهرمانی تنها عرصه داخلی را در بر نمی گیرد بلکه موجب ارتقای جایگاه بین المللی می شود. بین المللی شدن بسیاری از ورزش ها موجب شده تا کشورها به رقابت ورزشی بین المللی، میدان برای پیشبرد منافع ملی و تحقق اهداف سیاسی و بین المللی خود توجه کنند.
ورزش قهرمانی فرصتی مهم جهت افزایش اعتماد به نفس ملت در عرصه های جهانی است. بر این اساس کشورها با سرمایه گذاری و برنامه ریزی در ارتقای ورزش قهرمانی با کسب افتخارات بر توانمندی های خود در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می افزاید.
پژوهش**458**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ارزش افزوده همبستگي ورزش ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۱۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر استقلال تقویت می‌شد شرایط بهتری داشت | انتظار قهرمانی از پرسپولیس می‌رود

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا اکبرپور، در ارزیابی از وضعیت تیم‌ها در نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال و علت افت برخی تیم ها که مدعی قهرمانی بودند، اظهار کرد: عوامل زیادی در افت برخی تیم‌ها از جمله سپاهان و تراکتور دخیل است یکی اینکه توقع زیادی از هر دو تیم با توجه به مهره‌های خوبی که ابتدای فصل جذب کرده بودند، می‌رفت و جزو مدعیان قهرمانی بودند و از بازیکنان توقع زیادی می رفت که برای رسیدن به صدر جدول تلاش بیشتری داشته باشند.

وی گفت: درست است که هر دو تیم پتانسیل قهرمانی داشتند اما شرایط تمرینی و پرداختی بازیکنان این تیم ها را نمی‌دانیم که ببینیم چه اتفاقی رخ داد که از صدر جدول فاصله گرفتند.

بازیکن پیشین استقلال خاطرنشان کرد: از استقلال ابتدای فصل انتظار قهرمانی نمی‌رفت و حتی تصورشان قرار گرفتن جزو ۵ تیم بود و امید قهرمانی را از دوش بازیکنان و هواداران برداشته بودند اما بازیکنان و کادر فنی تلاش کردند تا خود را به صدر جدول برسانند، پرسپولیس نیز چند سال است که در کورس قهرمانی قرار دارد و هماهنگی و انسجام خوبی بین بازیکنان این تیم وجود دارد. هر سال این تیم تقویت شده و نتایج خوبی تا به امروز کسب کرده و انتظار قهرمانی از پرسپولیس می‌رود.

اکبرپور در پاسخ به این پرسش که شانس کدام تیم برای قهرمانی بیشتر است؟ گفت: با توجه به اینکه هنوز تا پایان لیگ برتر ۷ هفته باقی مانده نمی‌توان به صراحت گفت که شانس استقلال برای قهرمانی بیشتر است یا پرسپولیس. هر کدام از این تیم‌ها امکان دارد طی این بازی‌ها امتیاز از دست بدهند اما تیمی موفق است که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کند و به راحتی امتیاز از دست ندهد. استقلال تا امروز نشان داده که از موقعیت‌های به دست آمده به خوبی استفاده و در ۹۰ دقیقه بازی بسیار باهوش و با تفکر عمل می‌کند و بازیکنانش با احساس مسئولیت بازی می‌کنند. امیدوارم این روند تا پایان بازی‌ها ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اختلاف بین مدیریت و کادر فنی و تاثیر آن بر روی عملکرد تیم استقلال، گفت: قطعا بی تاثیر نیست اما امیدوارم بازیکنان بدون توجه به این مساله صدرنشینی خود را در جدول همچنان حفظ کنند.

اکبرپور در پایان خاطرنشان کرد: استقلال از ابتدای فصل با کمبود بازیکن مواجه بود که البته با جذب بازیکن خارجی این خلاء تا حدودی رفع شد. اگر استقلال تقویت می‌شد شرایط بهتری داشت. البته اینکه با همین نفرات توانسته در صدر جدول قرار بگیرد نشان از موفقیت این تیم است.

کد خبر 845194 منبع: ایسنا برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی
  • دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد
  • میراث ورزشی خراسان چگونه به نام یک نفر سند خورد؟
  • رویکرد حراست حفاظت و صیانت از سرمایه‌های اجتماعی و انسانی است
  • برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مددجویان بهزیستی در بوکان
  • ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی
  • دستگیری مخلان نظم و امنیت عمومی در ماهان
  • ارتقای سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور به یک متر مربع تا پایان برنامه هفتم
  • اگر استقلال تقویت می‌شد شرایط بهتری داشت | انتظار قهرمانی از پرسپولیس می‌رود
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است