Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان - ایرنا - بحث اسکان از مشکلات توسعه گردشگری در کشور است و اقامتگاه های بوم گردی می تواند تا حدودی گره گشای این مشکل و عاملی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.

گردشگری طبیعی و فرهنگی ظرفیتی مناسب در کشور است که در شرایط نامناسب اقتصادی، قابلیت بهره مندی از آن گره گشاست لذا تامین محلی برای اقامت گردشگران از نیازهای اولیه توسعه گردشگری است که نقاط مختلف کشور در این زمینه کمبودهایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توجه به آثار تاریخی و فرهنگ کهن ایران زمین در گوشت و خون هر فرد وجود دارد، این عشق به تاریخ، نه تنها در میان ایرانیان بلکه در سراسر جهان امری انکار ناپذیر است و به نوعی همه افراد تمایل دارند که آثار خود را به همگان معرفی کنند.
آثار تاریخی تکیه گاه فرهنگ و تمدن و نمادی از تاریخ هر ملتی است که امروز بیش از گذشته مورد توجه مردمان کشورهای مختلف قرار گرفته است.
یکی از مسایل مهم در حوزه گردشگری، فراهم کردن زیرساخت های حوزه گردشگری است زیرا این موضوع مهم، زمینه ساز معرفی بهتر شهر و آثار تاریخی و گردشگری آن است.
در حوزه گردشگری 2 موضوع مهم جذب گردشگر و اسکان نقش کلیدی دارد که گردشگر پس از اطلاع از آثار تاریخی و گردشگری یک مکان و اطمینان از اسکان می تواند با خیال آسوده به آن شهر سفر کند.
زمینه ایجاد این 2 اصل مهم در شهرستان دامغان استان سمنان فراهم است به گونه ای که آثار این شهر، برای مسافران نقاط مختلف کشور جذاب است که از جمله آن ها تپه حصار هفت هزار ساله، مسجد تاریخانه مربوط به قرن دوم هجری قمری، چشمه های فراوان، دیوار بارو و سه هزار بنا و اثر تاریخی این شهر، که برای هر گردشگر داخلی و خارجی بی نظیر است اما موضوع اسکان مهم ترین معضل شهرستان دامغان است.
در حالی که شاهدیم شهرهایی همچون اصفهان، یزد و شیراز، در کنار بهره مندی از سابقه تمدنی، در تامین اقامتگاه روز به روز در حال پیشرفت هستند، دامغان با تمدن هفت هزار ساله خود در این شاخص عقب ماندگی دارد.
یکی از اقدام هایی که در سال های اخیر در حال گسترش است، ایجاد خانه های بوم گردی است، این خانه ها که اغلب در روستاها وجود دارد، مکانی متفاوت نسبت به هتل ها و مهمانسراها است که با هدف حفظ فرهنگ بومی و سنتی ایجاد شده است و تاکنون مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.
این اقامتگاه ها در محیط های طبیعی و روستاهای کهن با حفظ بافت تاریخی ایجاد می شود که در حال حاضر بیش از 600 اقامتگاه در کل کشور به منظور جذب و اسکان گردشگران ایجاد شده است.
ایجاد اقامتگاه گردشگری در شهرستان دامغان با وجود پیشینه تاریخی و تنوع مکان های تفریحی و گردشگری، باید جدی تر گرفته شود در حالی که شهرهای کرمان، اصفهان و یزد با بیشترین اقامتگاه های بوم گردی در کشور، هر ساله میزبان بیشترین گردشگران هستند.
شاید بتوان وجود این اقامتگاه ها و میزان گردشگران را امری جدایی ناپذیر دانست چرا که امروزه، تورهای گردشگری به دنبال ایجاد فضایی متفاوت برای گردشگران هستند که این اقامتگاه ها دقیقا مناسب با فکر و ذائقه راهنماهای تورهای گردشگری است.
در استان سمنان روستاهای بسیاری وجود دارد که همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کردند که می توان با بهره برداری از این بافت تاریخی و دریافت تسهیلات از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این امکان را در روستاها فراهم کرد.
ایجاد این اقامتگاه ها در کنار جذب گردشگر که خود منبع مالی بسیار خوبی برای هر منطقه است، می تواند به اشتغال جوانان منطقه نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کند.
بیش از 600 اقامتگاه بوم گردی در کشور وجود دارد و تعداد این اقامتگاه ها با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی به زودی به 2 هزار واحد افزایش می یابد.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون 718 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.
در استان سمنان، 60 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، 2 متل و پنج مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
*خبرنگار ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي گردشگري بومگردي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی از تورهای بافت‌گردی شیراز

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از استقبال کم‌سابقه مسافران نوروزی از اجرای تورهای بافت گردی در شیراز خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ در حاشیه بازدید از اماکن گردشگری شیراز گفت: از اول تا پنجم فروردین‌ماه امسال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی در تورهای بافت گردی شیراز شرکت کردند.

وی افزود: اجرای این تورها از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس و با حمایت اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز برگزار شده و تا پایان تعطیلات نوروز نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: تورهای بافت‌گردی در قالب‌ها و داستان‌های مختلفی از جمله پیاده‌روی در محلات تاریخی و نیز داستان‌های ادبی و فرهنگی شیرازی برگزار می‌شوند و به بازدید از جاذبه‌ها در بافت‌ تاریخی شیراز می‌پردازد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه محله‌های سنگ سیاه، اسحاق بیگ، بالاکف، سر باغ، لب آب، بازار مرغ و...از جمله نقاطی است که مورد بازدید قرار می‌گیرد، گفت: افزایش آگاهی مردم در سال‌های اخیر از اهمیت حفظ و احیای بافت‌های تاریخی و همچنین ثبت ملی بافت تاریخی شیراز از جمله عواملی است که موجب شده اجرای این تورها مورد استقبال مردم قرار گیرد.

وی با تصریح اینکه تورهای بافت‌گردی شیراز توسط ۲۰ راهنمای رسمی و راهبلد باتجربه برگزار می‌شود، افزود: استقبال از تورهای بافت‌گردی تاثیرات مثبت و مختلفی در افزایش تعداد گردشگران، کسب‌وکارهای سنتی در بافت‌های تاریخی و ... دارد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • فروش ۲۰ میلیارد ریالی صنایع دستی از کارگاه‌گردی در مازندران
  • خدمات رسانی ۱۶۴ اقامتگاه بوم گردی خراسان رضوی در ایام نوروز
  • کارگاه‌گردی در مازندران ۲۰ میلیارد ریال صنایع دستی فروخت
  • میزبانی ۱۶۴ اقامتگاه بوم‌گردی خراسان رضوی از گردشگران
  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی محلی برای ارائه فرهنگ اصیل میزبانی به گردشگران
  • ۱۰ هزار نفر از جاذبه های گردشگری شهرستان لنگرود بازدید کردند
  • برگزاری طرح کارگاه‌گردی و آشنائی گردشگران با هنر سفالگری در لالجین
  • تکمیل ظرفیت واحد‌های بوم‌گردی مازندران تا ۲۴ فروردین
  • بیش از ۵ هزار مسافر از تورهای بافت‌گردی شیراز استقبال کردند
  • استقبال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی از تورهای بافت‌گردی شیراز