Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا - « لیندسی گراهام » سناتور جمهوری خواه ایالت « کارولینای جنوبی» در سنای آمریکا یکشنبه شب در واکنش به بیانیه دادستانی عربستان درخصوص قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه گفت: بن سلمان یک نیروی مخرب در خاورمیانه است که خودسرانه اقدام به محاصره قطر کرد، جنگ ویرانگری علیه یمن به راه انداخت و نخست وزیر لبنان را در حبس خانگی نگه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، پس از روی کارآمدن محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان، ائتلاف خودخوانده ای موسوم به عربی برای جنگ علیه یمن را به راه انداخت که براساس گزارش سازمان های حقوق بشری، افزون بر کشته شدن بیش از هشت هزار غیرنظامی و آوارگی میلیون فرد دیگر، 22 میلیون و 500 هزار یمنی از مجموع 29 میلیون جمعیت این کشور نیاز به کمک های فوری بشر دوستانه دارند.
از سوی دیگر، اشاره سناتور جمهوری خواه به حبس خانگی نخست وزیر لبنان، زندانی شدن «سعدالحریری» در 13 آبان 96 بود؛ وی در اقدامی نامتعارف و غافلگیرکننده و با فشار مقام های سعودی در ریاض از مقام خود استعفا کرده بود.
عربستان با سیاست های عجولانه بن سلمان، 15 خرداد 96 نیز در اقدامی سراسر عجولانه به همراه امارات، بحرین و مصر و به بهانه حمایت قطر از تروریسم و نزدیک شدن به محور مقاومت، روابط خود با دوحه را قطع کرد.
شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به نقل از گراهام افزود: باور این امر غیر ممکن است که تیمی با هواپیما به ترکیه بروند، منتقد ولیعهد سعودی را در داخل سفارت خانه این کشور در ترکیه مثله کنند و این کار بدون اطلاع و موافقت بن سلمان صورت گرفته باشد.
وی یادآور شد: عربستان تا زمانی که ولیعهد کنونی عربستان بر مسند ولیعهدی تکیه زده باشد، عربستان با مشکلات زیادی در محافل بین المللی و جامعه جهانی روبرو خواهد بود.
این سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی افزود: درست است که عربستان متحد مهمی برای آمریکا است، اما زمانی که موضوع ولیعهد عربستان در میان باشد، این اقدام عربستان غیر منطقی است و خسارت زیادی به روابط این کشور با واشنگتن می زند.
پس از انتشار بیانیه پنجشنبه گذشته دادستانی عربستان، وزارت خزانه داری آمریکا، 17 تبعه عربستان سعودی را برای تبرئه عاملان اصلی به ویژه ولیعهد سعودی تحریم کرد تا نگاه افکار عمومی را از عاملان اصلی این پرونده به متهمان دست چندمی معطوف دارد.
پیش از این نیز، «رند پال» سناتور جمهوری خواه آمریکایی با نمایشی خواندن تحریم ها 17 شهروند سعودی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و صدور حکم اعدام برای پنج تن از متهمان قتل خاشقچی، خطاب به مخاطبان اش گفت: فکر می‌کنید وقتی آن‌ها نگران اعدام هستند، آیا برای‌شان اهمیت دارد که تحریم شوند یا نه؟
«باب کورکر» رئیس روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز در این باره افزود: نسبت به مسیری که عربستان در حال گذر است، سخت نگرانیم و بر این باورم که باید بهای آن را بپردازد.
بن کاردین (Ben Cardin) سناتور کارکشته و 75 ساله ایالت مریلند سنای آمریکا هم اعلام کرد: پذیرش این موضوع سخت است که خاشقچی به دست یک تیم عالیرتبه سعودی اما بدون توصیه و راهنمایی بن سلمان کشته شده باشد.
«باب مندز» سناتور ارشد حزب دمکرات آمریکا، تحریم اتباع سعودی را تلاشی هماهنگ برای مخفی کردن جزئیات قتل خاشقچی دانست.
«شلعان الشلعان» معاون دادستان کل عربستان سعودی پنجشنبه گذشته اعتراف کرد که جسد خاشقچی پس از قتل در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تکه‌تکه و به بیرون منتقل شده است.
الشلعان همچنین برای نخستین بار فاش کرد: این جنایت پس از مشاجره، درگیری و تزریق آمپول حاوی مواد مخدر با دوز بالا صورت گرفت که در نهایت منجر به جان باختن خاشقچی شد.
شبس**9363**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سناتور آمريكايي بن سلمان خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از «عربی ۲۱»، دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که دلیل بستری ملک سلمان در بیمارستان، انجام معاینات دوره ای به مدت چند ساعت بوده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه به مدت ۲ سال و نیم ولیعهد عربستان بود، به پادشاهی این کشور رسید.

ملک سلمان ۸۸ ساله، در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ نیز برای انجام معاینات پزشکی در بیمارستان بستری شد و در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی برداشتن طحال قرار گرفت.



کد خبر 847033 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه عربستان سلمان بن عبدالعزیز - عربستان

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات