Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@12:33:25 GMT

«پنج» و «دَه» کیارستمی در جشنواره سه قاره

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۳۹۴۷

«پنج» و «دَه» کیارستمی در جشنواره سه قاره

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، چهلین جشنواره فیلم «سه‌قاره» که ویژه سینمای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است به مناسبت چهلمین سال فعالیت خود بخش ویژه‌ای را به مروری بر آثار سینمای معاصر اختصاص داده که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون چشم‌انداز سینمایی این سه قاره را شکل داده است. 

در این برنامه ویژه که شامل نمایش ۴۰ فیلم خواهد بود دو فیلم «دَه» محصول ۲۰۰۲ و «پنج» محصول سال ۲۰۰۳ از ساخته عباس کیارستمی کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران در عرصه جهانی به روی پرده خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیارستمی فیلم «پنج» را به «یاسوجیرو اوزو» فیلمساز نامدار ژاپنی تقدیم کرده است. این فیلم شاعرانه، بدون هیچ دیالوگ و شخصیتی در پنج بخش ساخته شده که هر بخش تنها شامل یک نمای طولانی ثابت است که حدود ده تا بیست دقیقه طول می‌کشد و جمعاً این مجموعهٔ یک ساعت و پانزده دقیقه می‌رسد. کیارستمی قبل از نمایش فیلم از تماشاگران خواست که اگر خسته شدند، لطفاً سالن را ترک نکنند، چشمان‌شان را ببندند و فقط به صداها گوش کنند چون مطمئنا موفق به تماشای چنین فیلمی در هیچ سینمایی نخواهند شد. این فیلم در سواحل شهر خیخون اسپانیا فیلمبرداری شده است. 

اما فیلم «دَه» که تمامی صحنه‌های فیلمرداری آن به درون یک ماشین خلاصه می‌شود و در آن یک زن که درون خودرویی نشسته‌است و در ده سکانس با ده شخص گفتگوهایی انجام می‌دهد. این فیلم که در سال ۲۰۰۲ یکی از نامزدهای نخل طلای کن بود، در نظرسنجی مجله امپایر در فهرست ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفته است. همچنین مجله «کایه دوسینما»ی فرانسه نیز این فیلم را در فهرست ۱۰ فیلم برتر دهه نخست قرن بیست و یکم میلادی قرار داد. 

«مامبوی هزاره» به کارگردانی «هو شیائو-شین» (۲۰۰۱)، «یی یی» ساخته «ادوارد یانگ» (۲۰۰۰)، «زنده باد عشق» به کارگردانی «سای-مینگ لیانگ» (۱۹۹۴)، «زنی که ترک کرد» ساخته «لاو دیاز» (۲۰۰۶)، «گراس» به کارگردانی «هونگ سانگ-سو» (۲۰۱۸)، «هنوز زندگی» از «ژیا ژانکه» (۲۰۱۶)، «فیلی که بی حرکت نشسته است» ساخته «هو بو» (۲۰۱۸)، «در نقشه هیچگاه شب نیست» به کارگردانی «ارنستو دی کاروالیو» (۲۰۱۶)، «زاما» به کارگردانی «لوکرشیا مارتل» (۲۰۱۷) و «عمو بونمی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد» از «آپیچاتپونگ ویراستاکول» (۲۰۱۰) از دیگر آثار شاخص در برنامه ویژه مرور سینمای معاصر در جشنواره فیلم «سه قاره» هستند. 

چهلمین جشنواره فیلم «سه قاره» از تاریخ ۲۰ تا ۲۷ نوامبر (۲۹ آبان تا ۶ آذر) در شهر نانت فرانسه برگزار می‌شود.

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شاخص عباس کیارستمی فرانسه فرهنگ و هنر آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۳۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره، مهدی سیم ریز دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، برنامه اجرای آثار چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی را اعلام کرد.

به این ترتیب نمایش «یک اتفاق ساده» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از ۱۳ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر به نمایش درخواهد آمد.

نمایش «خداداد» به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی مهدی خجستگی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم اجرا می‌شود.

نمایش «سفر پرماجرا» به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار نیز از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت در سالن تئاتر فرهنگسرای طوبی بندرعباس و نمایش «چهارمین نفر» به نویسندگی امیر مشهدی عباس و کارگردانی سولماز محمدی و صادق حسنی نیز از یکم تا ۱۰ اردیبهشت در سالن تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان روی صحنه خواهد رفت.

نمایش «خداداد» به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی محسن اکرمی از ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در مدارس نواحی ۱ و ۲ شهر یزد و نمایش «نارنجی» به نویسندگی و کارگردانی سید سوران حسینی نیز از ۱۶ تا ۳۰ اردیبهشت در سالن تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان روی صحنه می‌رود.

نمایش «گم» به کارگردانی رضا عربشاهی از پنجم تا ۲۰ اردیبهشت در مرکز تئاتر شماره ۷ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد و نمایش «بی بی و دشت ارغوانی» به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی مهیار هزارجریبی ۸ تا ۲۱ اردیبهشت در تماشاخانه آنا بهشهر به صحنه می رود.

نمایش «من و برادرم اقبال» به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی نیز از ۵ تا ۱۵ اردیبهشت در سالن تئاتر مجتمع شهید آوینی همدان به نمایش درخواهد آمد.

نمایش «صاحب سرزمین نور» به نویسندگی سید حسین فدایی‌حسین و کارگردانی سید رهبان مسلمی از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت در سالن تئاتر فرهنگسرای ویلا گرگان روی صحنه خواهد رفت.

چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی از تاریخ ۲۵ فروردین لغایت ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به صورت غیرمتمرکز و در قالب اجراهای عمومی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6082356 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد + فیلم
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • واگذاری دو هزار و ۸۷ واحد مسکونی ویژه مددجویان در فارس
  • معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار