Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@19:45:58 GMT

برنامه‌های هشتمین جشن کتاب سال سینمایی

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۳۹۴۸

برنامه‌های هشتمین جشن کتاب سال سینمایی

به گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نشست خبری هشتمین دوره جشن کتاب سال سینمای ایران با حضور خسرو دهقان_دبیر_، علیرضا محمودی_عضو هیات داوران_ و میترا پیش‌نماز از عوامل اجرایی این جشن و سرپرست کتابخانه خانه سینما صبح ۲۷ آبان‌ماه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای مراسم کامران ملکی با اشاره به دوره‌های گذشته این‌ جشن گفت:این جشن در هفت دوره گذشته دستاوردهای زیادی به همراه داشت؛ در دوره هفتم اتفاقات جدیدی هم رخ داد و این جشن خیلی گسترده‌تر برگزار شد به طوری که در مراسم پایانی و اهدا جوایز، اقای شاهسواری از اقای دهقان خواستند که دبیری دوره بعد را هم برعهده بگیرند و ایشان هم با تغییرات جزئی هشتمین دوره راه هم بنیان گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اهداف این جشن ارج گذاشتن به مولفان ادبیات سینمایی است که تاثیر زیادی هم بر ارتقاء سینما داشته است.

در ادامه خسرو دهقان دبیر این دوره جشن در سخنانی بیان کرد: خانه سینما حدود ۳۰ صنف دارد و همه اهالی سینما گذرشان به این خانه می‌افتد. دو وظیفه اصلی برعهده خانه سینما است؛ یک کار صنفی که وجه مادی و عینی دارد. یک وظیفه دیگر انجام کارهای فرهنگی است که با برگزاری نشست‌های تخصصی و برنامه‌های فرهنگی نمایان می‌شود، این بخش بیشتر جنبه کیفی دارد.

او همچنین گفت: در بخش کتاب و چاپ آن، تیراژ کتابها بسیار پایین آمده است و شاید در برخی آثار به ۵۰ تا هم رسیده است.

دهقان درباره داوران هشتمین جایزه کتاب سال سینمایی هم‌ گفت: در این‌دوره ۷ داور اصلی داشتیم و ۲ داور ذخیره. مهرزاد دانش و اصغر یوسفی نژاد همان‌ دو داور هستند و تنها از تجربیات آنها استفاده شد. بنابر این علی رضا محمودی، حسن حسینی، مازیار اسلامی، حسن خجسته، لیلا ارجمند، فتاح محمدی، ناصر صفاریان داوران این دوره جشن کتاب سال را تشکیل می‌دهند.

وی درباره اهدا جوایز هم توضیح داد: تعداد جوایز ما محدود است و به یک تالیف، یک ترجمه و یک ناشر اهدا خواهد شد. امسال بزرگداشت‌ این آیین را هم از شکل سنتی خود خارج کردیم و بنا است سه بزرگداشت نوین داشته باشیم.

دبیر جشن افزود: ما به جوانان اهمیت زیادی می دهیم، جوانان مثل اقیانوس هستند اما باید تلاش کنند که این گستردگی اقیانوس، عمق هم داشته باشد که با پژوهش این امکان حاصل می‌شود. از بهمن ۵۷، ۴ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب سینمایی چاپ شده که بار اصلی آن بر دوش جوانان بوده است.

او با تاکید بر اینکه "پاس‌داشتن زبان فارسی کار ظریفی است" بیان کرد: اگر نمی توانیم در برابر کلمات خارجی معادل همه فهم بگذاریم‌ چه لزومی دارد به یک کلمه‌ای تبدیل شود که خودش نیاز به ترجمه داشته باشد. زبان یک موجود زنده است و نمی توان آن را محبوس کرد.

سپس علیرضا محمودی از اعضای هیئت داوران این جایزه با اشاره به اینکه "تا ۳۰ ابان‌ماه برای ارسال اثر به این رویداد فرصت وجود دارد" گفت: تاکنون ۶۶ عنوان کتاب ارسال شد که نیمی ترجمه و نیمی تالیف است. امسال نامزدها اول بهمن اعلام خواهند شد و ۵ اسفند هم مراسم برگزار می‌شود و جوایز به برگزیدگان اهدا خواهد شد. در این‌میان اگر کتابی منتشر شده و ناشر ان را ارسال نکرده باشد، هیئت داوران مُصر هستند که اگر آن کتاب اهمیت زیادی در حوزه سینما دارد، خودشان آن را وارد رقابت کنند.

او درباره نحوه برگزاری بزرگداشت‌ها هم‌ توضیح داد: با توجه به گسترش ارتباطات تعداد آثار ترجمه بسیار زیاد شده است اما در این‌میان وقتی فردی به دلیل علاقه‌مندی به سینما بخواهد یک کتاب را ترجمه کند، تضمینی برای کیفیت آن وجود ندارد. از اینجا وظیفه ناشران است تا ویراستاری آن را به درستی انجام دهند که متاسفانه اکنون فقر این مساله به شدت احساس می‌شود. بنابر این یکی از مسائل مهمی که در بحث ترجمه با آن روبرو هستیم فقر ویراستاران فنی است. توجه به تئوری ژانر پدیده مبارکی است. نکته دیگر توجه به تاریخ سینمای ایران، مخصوصا بعد از انقلاب است که مصاحبه محور شده‌اند. منابع تحقیق در سینمای ایران هم محدود، غلط و دور از دسترس هستند.

محمودی در ادامه عنوان کرد: با توجه به این توضیحات در بخش بزرگداشت‌هایمان بنا داریم تا برای کسانی که زمینه دسترس قرار دادن منابع را فراهم‌ می‌کنند بزرگداشتی برگزار می‌کنیم. بنابر این بزرگداشت‌های امسال از سه نفر صورت خواهد گرفت که در پیدا کردن نسخه‌های مفقود شده، ارائه آنها و سپس مرتب کردن و در دسترس قرار دادن آنها سهم بسزایی داشتند.

وی درباره ترجمه کلمات تخصصی سینما در کتاب‌های آموزشی هم‌ بیان کرد: باید یکبار برای همیشه برای اصلاحات تخصصی سینمایی با همراهی فرهنگستان لغت و خانه سینما ترجمه‌هایی انجام شود تا هماهنگی‌ای در کتابهای آموزشی صورت بگیرد.

در ادامه میترا پیش‌نماز رئیس کتابخانه خانه سینما هم در سخنانی گفت: از اولین دوره جایزه کتاب تا الان تعداد آثار هم به جهت کیفی و هم‌کمی افزایش داشته است و همچنین تعداد ناشران هم افزایش داشته است. ۳۰ ناشر هم در این دوره کتاب سال شرکت کرده‌اند.

او همچنین گفت: کتابخانه خانه سینما عضویت ندارد و امکان استفاده از کتابها فقط در محل وجود دارد و همچنین بنا است تا نمایشگاه کتابی هم از این هفته در کنار نمایش فیلم که هفتگی و در روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود، داشته باشیم.

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خانه سینما رقابت فرهنگ و هنر کتاب سال مصاحبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمارت به یادگار مانده از زمان قاجار در پایتخت

باغ موزه فردوس از باغ‌های زیبای پایتخت است که از زمان قاجار به یادگار مانده و با داشتن امکاناتی، چون سالن‌های سینما، کافه و محیطی دل‌نواز و سرسبز پاتوق هنرمندان و هنردوستان است.

این عمارت که در دوره‌های مختلف بار‌ها کاربری‌اش عوض شده و در حال حاضر به موزه سینما تبدیل شده، ازجمله جاذبه‌های دیدنی پایتخت است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

موقعیت: شمال تهران

نشانی: خیابان ولیعصر (شمال)، بعد از سه‌راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: باغ‌فردوس

امکانات: موزه سینما، کافه، سینما، بوفه، فروشگاه‌های عرضه کتاب، پوشاک، صنایع‌دستی و...

بنای تاریخی: دارد

روز‌ها و ساعت فعالیت: ۹ تا ۲۴

بهای بلیت: ۵ هزار تومان

قدمت: دوره قاجار

مدت بازدید: ۲ تا ۳ ساعت

جذابیت‌ها:

- شاهد رویداد‌های تاریخی متعددی مانند برگزاری مراسم ازدواج دختر ناصرالدین شاه بوده است.

-در دوره‌های مختلف کاربری باغ و عمارت تاریخی آن بار‌ها عوض شده و در حال حاضر به موزه سینما تبدیل شده است.

چه جاذبه گردشگری اطرافش دارد؟

۱. موزه مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران: اشیایی تاریخی از دوره پیش از اسلام تا پس از اسلام درآن نگهداری می‌شود.

۲. بازار تجریش: به متروی تجریش منتهی می‌شود؛ امامزاده صالح (ع) در بخش انتهایی این بازار قرار دارد.

منبع:همشهری

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حمله به قهوه‌ خانه « هفت‌ کچلان » و بازداشت مدیرانش همه تهرانی‌ ها با این خیابان خاطره دارند (+عکس)

دیگر خبرها

  • عمارت به یادگار مانده از زمان قاجار در پایتخت
  • عروسی دختر شاه اینجا برگزار شد!
  • فصل آخر زندگی حمیدرضا صدر
  • تداوم رونق سینمایی در نوروز رمضانی؛ گیشه به ۷۶ میلیارد تومان رسید
  • جعفر دهقان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون میهمان‌ هشتمین شب نمایشگاه قرآن
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»  
  • فیلم‌های تلویزیون در هشتمین روز فروردین ماه
  • فیلم های تلویزیون در هشتمین روز فروردین ماه
  • استقبال چشمگیر قمی‌ها از فیلم‌های نوروزی در سینما «بازار شهر»
  • تلویزیون امسال هم به نفع سینما کنار نکشید؟