Web Analytics Made Easy - Statcounter


فرارو- به مدت ۵۰۰ سال در بیابان آتاکاما هیچ بارشی ثبت نشده است. اما در سال ۲۰۱۵ سرانجام پس از پنج قرن در آنجا باران آمد. این بارش به جای آنکه حیات را به آنجا به ارمغان بیاورد، زندگی را نابود کرد.
به گزارش فرارو، صحرای آتاکاما در شمال کشور شیلی واقع است و خشکترین منطقه غیرقطبی کره زمین به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیابان تا قبل از سال ۲۰۱۵ به مدت چندین قرن باران را ندیده بود. شاید برخی فکر کنند که با بارش باران در آنجا، حیات - که به چند گونه میکروب محدود است- رونق گرفته باشد. در حالی که آب معمولا در اغلب مناطق مایه حیات قلمداد می‌شود، در آتاکاما اثر کاملا برعکسی گذاشته است. براساس مقاله‌ای که در مجله ساینتیفیک ریپورتس چاپ شده، بارش باران در این بیابان، باعث نابودی بسیاری از میکروب‌هایی شد که در آنجا زندگی می‌کردند.
به گزارش نیوزویک، آلبرتو فیرن، نویسنده مشترک این مقاله، در بیانیه‌ای گفت: "هنگامی که در آتاکاما باران بارید، ما منتظر یک شکوفایی باشکوه و زنده شدن بیابان‌ها بودیم. (اما) در مقابل، عکس این مسئله را دیدیم. زیرا ما متوجه شدیم که آن باران در قلب فوق‌العاده خشک بیابان آتاکاما موجب انقراض گسترده اکثر گونه‌های بومی میکروبی در آنجا شده است".
وی افزود: "قبل از باران، حدود ۱۶ گونه متفاوت و باستانی از میکروب‌ها در خاک فوق‌العاده خشک وجود داشت. پس از باران، فقط دو تا چهار گونه میکروب در کولاب‌ها پیدا شد. واقعه انقراض، گسترده بود".
به گفته محققان، ورود ناگهانی و گسترده آب به مناطقی که برای میلیون‌ها سال، فوق‌العاده خشک بوده‌اند، برای اغلب گونه‌های میکروبی سطحی مضر است. این میکروب‌ها برای زنده ماندن، خودشان را به طرز فوق‌العاده‌ای با شرایط خیلی سخت تطبیق داده‌اند. اما وفور بیش از حد آب، عملکرد عادی میکروب‌ها را بر هم می‌زند.
گمان می‌رود که تغییرات آب‌وهوایی در اقیانوس آرام، مسئول بارش اولین باران در چند قرن در کانون فوق‌العاده خشک آتاکاما باشد. این نزولات آسمانی غیرمنتظره، در ۲۵ مارس و ۹ آگوست ۲۰۱۵ و نیز در ۷ ژوئن ۲۰۱۷ رخ داده است.
یافته‌های جدید ممکن است تبعات مهمی برای فهم انسان از چگونگی تحول زندگی میکروبی بر روی مریخ (البته اگر اساسا چنین چیزی موجود باشد) داشته باشد. آتاکاما به دلیل تشابهش با سطح مریخ، برای مدت طولانی مورد توجه زیست‌شناسان فضایی بوده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بیابان بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۴۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از ارگ تاریخی بم زیر بارش باران بهاری | ببینید

دریافت 3 MB دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، در این ویدئو تصاویری از ارگ بم زیر بارش باران بهاری ببینید.

کد خبر 844896 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران باران استان‌ کرمان

دیگر خبرها