Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:39:35 GMT

اجلاس دو روزه اتحاده آفریقا به کار خود پایان داد

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۴۱۸۱

اجلاس دو روزه اتحاده آفریقا به کار خود پایان داد

الجزیره-ایرنا- یازدهمین اجلاس فوق العاده سران 55 کشورعضو اتحادیه آفریقا که با محور اصلاح ساختاری این سازمان منطقه ای در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی برگزار شده بود، روز یکشنبه به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر(واج) ، دراین اجلاس مسائلی مانند اصلاح ساختار اتحادیه آفریقا، کاهش هزینه ها و روش تامین منابع مالی آن، کاهش تعداد برخی کمیته ها، استقلال مالی و مجازات و تحریم برخی کشورها به دلیل بی توجهی به مصوبات این اتحادیه و افزایش مشارکت جوانان به میزان 35درصد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«پل کاگامی » رئیس اتحادیه آفریقا در جلسه افتتاحیه این اجلاس گفت، حوادث و تحولات اخیر در منطقه و جهان، شتاب در اصلاح اتحادیه آفریقا را ضروری کرده است .
وی در ادامه با استقبال از رفع تحریم های شورای امنیت ضد اریتره که از سال 2009 اعمال شده بود، گفت، این امر به نفع منطقه شاخ آفریقا است.
رئیس اتحادیه آفریقا در پایان این اجلاس نیز با ابراز رضایت از نتایج آن گفت، رهبران کشورهای آفریقایی بر ضرورت فعالیت بیشتر برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و همکاری در عرصه های مختلف تاکید کرد.
کاگامی در ادامه سخنان خود از رهبران کشورهای آفریقایی خواست در جهت منافع منطقه وهمچنین کل قاره آفریقا، از برخی خواسته های خود چشم پوشی کنند .
از سوی دیگر «موسی فکی » رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا نیز گفت، رهبران آفریقایی مجموعه مجازات هایی برای برخی کشورهایی که حق عضویت سالانه خود را پرداخت نمی کنند، در نظر گرفته است و ممکن است عضویت برخی از کشورها در این اتحادیه به این دلیل به حالت تعلیق درآید.
وی افزود، کمتر از 50 درصد از کشورها تاکنون حق عضویت خود را پرداخت کرده اند در حالی که وظیفه نخست هر کشورعضو پرداخت حق عضویتش است .
فکی اشاره ای به کشورهایی که به تعهدات مالی خود عمل نکرده اند اشاره ای نکرد.
وی در خصوص تصمیم های اتخاذ شده در این اجلاس نیز گفت، تصمیم های زیادی و از جمله اصلاح ساختار کمیساریای اتحادیه افریقا اتخاذ شد و قرار است شمار کمیته های آن از 10 به هشت کمیته کاهش یابد و برخی موسسات زیر مجموعه این اتحادیه با هم ادغام شود.
اتحادیه آفریقا سال 2016، پل کاگامه را مامور کرد مقدمات اجرای اصلاحات در این سازمان را برای کارآمدتر کردن آن فراهم و در جهت رهایی از وابستگی به حامیان مالی بین المللی برنامه ریزی کند.
اجلاس سران افریقا روز شنبه در آدیس آبابا آغاز به کار کرد و روز یکشنبه به کار خود پایان داد.
دوره ریاست دوره ای یک ساله «پل کاگامه» بر اتحادیه آفریقا در ژانویه 2019 پایان می یابد و قرار است «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ریاست دوره ای این نهاد آفریقایی را برعهده بگیرد.
اتحادیه آفریقا از جمله واژه‌های جدیدی است که از اوایل قرن بیست ویکم وارد ادبیات مناسبات سیاسی جهان شده ‌است. اتحادیه آفریقا در واقع نهاد جایگزین سازمان وحدت آفریقا است که به هدف بالابردن صلح، اتحاد و همکاری بین کشورهای آفریقایی بنیان نهاده شد و در حال حاضر 55 کشور قاره آفریقا عضو آن هستند.
مقر اصلی این سازمان در آدیس آبابا پایتخت کشور اتیوپی قرار دارد.
خاورم **2041**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اتحاديه آفريقا اصلاحات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای روابط خارجی استان با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه در سال گذشته، افزود: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، خاطرنشان کرد: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تاثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاورد‌های توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی نیز اشاره کرده و افزود: بازگشایی مرز کوزه رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاورد‌های این اجلاس بود.

معتمدیان همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشور‌های اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان در پایان افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرده و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشور‌های همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌ معادن و کشاورزی آفریقا برای تجار ایرانی
  • پایان شرم‌آور در نیمه ماراتن پکن: مدال‌ها پس گرفته شد
  • برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان
  • رقابت‌های بوکس بزرگداشت نلسون ماندلا، مبارز آفریقایی
  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • سی و پنجمین اجلاس کنگره جهانی انجمن پیانک برگزار می شود
  • ◄ اجلاس اکو همزمان با نمایشگاه ریلی/ نمایشگاه یازدهم کلید خورد
  • طعنه زلنسکی به آمریکا درباره عدم حمایت مشابه از تل‌آویو و کی‌یف
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد