Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@23:48:15 GMT

از چه زمانی کودک می‌تواند پنیر بخورد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۵۲۷۵

الو دکترغذا دادن به کودک یکی از مهمترین اتفاق‌های زندگیشان است. مادر‌ها نسبت به دادن خوراکی‌های مختلف حساسیت به خرج می‌دهند و نگران هضم آن توسط معده کودک هستند. در این مقاله بهترین زمان برای دادن پنیر به کودک و مزایای آن برای کودک را مورد بررسی قرار داده ایم.

معمولا بین ۶ تا ۹ ماهگی که کودک توانایی جویدن و خوردن غذا‌های مختلف را پیدا می‌کند می‌توان پنیر را هم به رژیم غذایی کودک اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بیشتر متخصصین توصیه می‌کنند برای دادن پنیر به کودک بین ۸ تا ۱ سالگی کودک صبر کنید.
از آنجایی که پنیر از شیر گرفته می‌شود و شیر یکی از علت‌های ناراحتی معده و شکم درد در کودکان است متخصصین توصیه نمی‌کنند پنیر دادن به کودک را خیلی زود شروع کنید. البته متخصصین تغذیه اعتقاد دارند در زمان تبدیل شیر به پنیر با شکسته شدن پروتئین‌های شیر که باعث شکم درد می‌شود مشکلی برای کودک ایجاد نخواهد شد.
از طرف دیگر برخی از کودکان از بدو تولد نسبت به شیر و لبنیات حساسیت دارند، بنابراین برای دادن پنیر به کودکانی که دچار حساسیت نسبت به لبنیات هستند باید بیشتر صبر کنید تا متخصص اطفال به شما اجازه دهد.
چگونه پنیر را به کودک معرفی کنیم

هنگامی که به این نتیجه رسیدید کودک شما برای خوردن پنیر کاملا آماده است چند روش برای معرفی پنیر به کودک وجود دارد:
- لقمه‌های کوچک پنیر به اندازه‌ای که کودک بتواند آن‌ها را با دست بگیرد. برای بچه‌های حدودا یکساله لقمه‌های غذا باید به اندازه ناخن انگشتان دستشان باشد تا بتوانند به راحتی آن را قورت دهند.

- مخلوط کردن پنیر با سبزیجات پخته شده و خشک کردن آن.

- اضافه کردن کمی پنیر به تخم مرغ وقتی در حال درست کردن نیمرو هستید.
مزایای پنیر بر سلامت کودک

پنیر یک خوراکی خوشمزه است که به راحتی با انواع و اقسام غذا‌های مختلف ترکیب می‌شود. به همین خاطر بچه‌ها نه تنها از خوردن پنیر خوددرای نمی‌کنند بلکه با خوردن آن از فواید زیادی هم بهره‌مند می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
پنیر سرشار از کلسیوم است که برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های کودک ضروری است.
پنیر سرشار از پروتئین مورد نیاز برای ساخت اندام‌ها و همچنین مواد مغذی مانند ویتامین دی است.
پنیر یک غذای مفید برای افرادی است که رژیم گیاهخواری را برای تغذیه خود برگزیده‌اند چرا که پروتئین و ویتامین B۱۲ مورد نیاز بدن که در گوشت وجود دارد در پنیر هم به اندازه کافی موجود است.
پنیر یک ماده غذایی پر کالری است که که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را تامین کند.
در کودکانی که به خوبی وزن نمی‌گیرند و وزنشان زیر منحنی رشد قرار دارد یک راهکار عالی اضافه کردن پنیر به برنامه غذایی است.
همانطور که می‌دانیم پنیر برای دندان‌ها بسیار مفید است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
نکات احتیاطی هنگام دادن پنیر به کودک

پنیر هم مانند هر غذای جدید دیگری که به کودک معرفی می‌کنیم می‌تواند احتمال ایجاد حساسیت غذایی با خود به همراه داشته باشد، بنابراین ضروری است به نکات احتیاطی توجه کنیم تا در صورت مشاهده هر گونه حساسیت بتوانیم سریعا به کودک رسیدگی کنیم.
اگر کودک به غذایی حساسیت داشته باشد معمولا بین ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت پس از خوردن غذا به آن واکنش نشان می‌دهد. اگر علائمی مانند تورم لب‌ها، قرمزی چشم و صورت، جوش زدن روی پوست از مهمترین نشانه‌های حساسیت غذایی هستند. اگر کودک شما مشکل تحمل و هضم لاکتوز داشته باشد ممکن است نشانه‌هایی مانند نفخ، سفت شدن شکم یا اسهال را مشاهده کنید.
اگر می‌دانید کودک شما به لبنیات حساس است یا بیماری آسم یا اگزما دارد قبل از دادن پنیر به کودک حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
در پایان به این نکته توجه کنید که انواع و اقسام مختلفی از پنیر وجود دارد، اگر کودک شما به یک نوع پنیر علاقه نشان نداد، از دادن پنیر به کودک پشیمان نشوید و پنیر‌های طبیعی دیگری که برای سلامت کودک ضرر ندارد را امتحان کنید.

منبع: فردا

کلیدواژه: پنیر کودک رژیم غذایی کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی عصر دیروز (سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

ان‌شاءالله رحمتی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و سردبیر مجله حکمت و معرفت گفت: من هیچ وقت شاگرد مستقیم آقای ملاصالحی نبوده ام اما در مراسم امروز تعاریفی که بقیه راجع به ایشان داشتند برایم بسیار جالب بود. به همین دلیل فکر می‌کنم خیلی صلاحیت صحبت درباره ایشان را ندارم.وجود آقای ملاصالحی غیر از همه مواردی که مطرح شد یک مورد مهم‌تر هم دارد و آن هم اینکه ایشان یک محقق واقعی هستند. البته منظور من از محقق در اینجا شخصی که تحقیق می‌کند نیست بلکه منظورم متحقق به حقیقت شدن است.

وی افزود: سهروردی در یکی از رساله‌هایش می‌گوید کسانی که به آسمان نگاه می‌کنند سه دسته هستند. دسته اول افراد عوام هستند که با سر به آسمان نگاه می‌کنند. دسته دوم کسانی هستند که با دیده تخصص به آسمان می‌نگرند، مثل منجمان. دسته سوم هم کسانی هستند که آسمان را به چشم محقق (متحقق به حقیقت شدن) می‌بینند.آقای ملاصالحی از این منظر جزو دسته سوم است. محققانی امثال آقای ملاصالحی در دنیای امروز ما کبریت احمر و کیمیا هستند که به راحتی هم قابل دیده شدن نیستند.

رحمتی ادامه داد: وقتی در قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که درباره عبرت از گذشتگان بسیار صحبت شده است. ممکن است برخی عبرت را به معنای پند گرفتن بدانند اما برخی هم عبرت را به معنی عبور از وجه مجهول به معلوم می‌دانند که به نظر می‌رسد سلوک آقای ملاصالحی هم از این جنس است.

این استاد فلسفه اضافه کرد: متأسفانه در فضای دانشگاهی امروز ما فقط متخصص تربیت کردیم نه محقق به معنایی که گفتم. این در حالی است که ما به غیر از متخصص به الگوهایی نیاز داریم که از آنها یاد بگیریم و داشته‌هایشان به درد انسان امروز بخورد.

وی در پایان گفت: زمانی که آقای ملاصالحی بیمار بودند بنده هر از گاهی سراغ ایشان را می‌گرفتم و این اولین بار بود که یک بیمار خیلی پرشور درباره بیماری اش حرف می‌زد و مثل همه بیمارها شکایت از درد و بیماری نمی‌کرد. انگار ایشان همان عبوریی که پیش از این اشاره کردم را نسبت به بیماری هم داشتند.

زبان و بیان شیوا و قوی ملاصالحی

مهرداد ملک زاده، باستان شناس و پژوهشگر کشورمان سخنران دیگر این مراسم گفت: سخن گفتن فی البداهه درباره آقای ملاصالحی بسیار سخت است چون نمی‌شود حق مطلب را به خوبی ادا کرد. نزدیک ۱۰ سال پیش وقتی نشان دکتر نگهبان را به ایشان تقدیم کردیم در آن جلسه گفتم که ایشان چه مقامی نزد اندیشه و صاحبان تفکر دارند.

وی افزود: ویتگنشتاین در یکی از کتاب‌هایش گفته فلسفه بحث الفاظ است و آقای ملاصالحی و شیوه سخن گفتنشان هم مظهری از همین گفته ویتگنشتاین است. البته من هیچ وقت افتخار شاگردی رسمی آقای ملاصالحی را نداشتم اما زمانی که در فرهنگستان نزد ایشان بودم بسیار از شیوه اندیشه شأن آموختم. حکمت ملاصالحی زبان و بیان بسیار قوی دارد. درست مثل چیزی که ویتگنشتاین درباره فلسفه گفته است.

ملک زاده در پایان خاطره جالبی از اولین مواجه اش با ملاصالحی بیان کرد.

حمیدرضا ولی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این مراسم گفت: به عقیده من مهمترین کاری که ایشان کردند ایجاد پیوند فلسفه و باستان شناسی است. خیلی از مردم درباره باستان شناسی یک نوع نگاه ایندیانا جونزی دارند. ما هم وقتی در دهه شصت وارد دانشگاه و شاگرد ایشان شدیم با چنین تصویری درس خواندن را آغاز کردیم ولی با استادی مواجه شدیم که از جنس و سنخ دیگری صحبت می‌کرد.او ما را به اندیشه و فکر کردن وا داشت.

کد خبر 6087728 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • وحید امیری: امیدوارم اتفاقات فوتبالی در زمین رقم بخورد
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • حساسیت فصلی کودکان
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • حساسیت‌های فصل بهار و راه‌های درمان آن
  • اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!
  • برگزاری جشنواره اقوام بدون دبیری کمال تبریزی
  • بازگشایی سالن هیئت تیراندازی در کرمان