Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا در مقاله‌ای به قلم «ایرینا اسلاو» از درخواست معامله با یورو بجای دلار از طرف صادرکنندگان اصلی نفت در جهان به عنوان بزرگترین تهدید دلار نام می‌برد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا در مقاله ای به قلم «ایرینا اسلاو» از درخواست معامله با یورو بجای دلار از طرف صادرکنندگان اصلی نفت در جهان به عنوان بزرگترین تهدید دلار نام می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم های آمریکا علیه روسیه به الحاق کریمه در سال 2014 برمی گردد. پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا در مقاله ای به قلم «ایرینا اسلاو» گزارش می دهد که بزرگترین تولیدکنندگان نفت روسیه از خریداران غربی خواسته اند تا ما به ازاء خرید خود باید یورو پرداخت کنند. وی معتقد است با توجه به تحریم های روسیه توسط ترامپ، هرچند تجار غربی از این اتفاق ناراحتند، اما اجرای این طرح قابل پیش بینی بود. جایگزینی یورو به جای دلار، یعنی کم شدن تسلط دلار به عنوان واحد پول در معاملات نفتی جهان. «ایرینا اسلاو»  بیان می کند که نشانه‌های اولیه تضعیف قدرت دلار در بهار سال جاری، درست زمانی که روسیه و ایران مشترکا برنامه نفت در برابر کالا را راه اندازی کردند تا پرداخت ‌های دوجانبه بر اساس دلار آمریکا را برای پنج سال حذف کنند، آشکار شد،.  بعبارت دقیق تر براساس این قرارداد، روسیه در مقابل دریافت روزانه ۱۰۰،۰۰۰ بشکه نفت خام از ایران، باید ۴۵ میلیارد دلار کالای ساخت روسیه را به ایران تحویل دهد. همچنین، در ماه مارس، مقامات ایران اعلام کردند که ثبت سفارش واردات کالا به دلار آمریکا ممنوع بوده و هر وارد کننده ای که از دلار در ثبت سفارش واردات استفاده کرده باشد، مجاز به ترخیص واردات از گمرک نیست. هم چنین یک ماه بعد، بانک مرکزی ایران اعلام کرد که در همه گزارش‌های رسمی خود از یورو به جای دلار استفاده خواهد کرد تا سایر ادارات هم تشویق شوند از یورو بجای دلار استفاده کنند.

در روسیه اما، اتفاق بزرگی در حال وقوع است. بزرگ‌ترین شرکت های تولیدکننده نفت روسیه از جمله روزنفت، گازپروم و «سورگوت نفته گس» در حال مذاکره مجدد با مشتریان و بازنگری در مورد قراردادهای سال 2019 خود هستند تا اگر مشتریان نتوانند بعلت تحریم ها بهای نفت خریداری شده را بپردازند، متعهد به پرداخت جریمه نماید. همچنین استفاده از یورو یا سایر ارزها به جای دلار بصورت جدی از طرف سایر کشورها هم درحال پیگیری است. از یک طرف روسیه و ایران مشترکا بدنبال حذف دلار از معاملات خود با مشتریانشان هستند. ونزوئلا پول دیجیتال خود را طراحی و عملیاتی کرده است تا تحریم های آمریکا را بی اثر کند و مهم تر اینکه بعنوان رقیب تجاری آمریکا در جنگ تجاری، چین هم بدنبال پرداخت یوآن برای خریدهای نفتی خود است. در واقع، بین المللی کردن یوآن بخشی از اهداف طرح جاده ابریشم جدید چین است. لازم به ذکر است از اوایل سال جاری، چین هم قراردادهای آتی نفت خود را بر اساس پرداخت های برپایه یوآن تنظیم کرده است. در کشورهای حوزه یورو نیز، به احتمال زیاد، یورو با یوآن همراه خواهد شد. در مجموع، ایران و روسیه از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند و این نشان دهنده این واقعیت است که بزودی میلیون ها بشکه نفت در حال عرضه به بازارهای جهانی می توانند با یورو معامله می شود نه دلار.  

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Atx برچسب ها: بازارنیوز ، اویل پرایس ، قیمت نفت ، دلارو یورو

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بازارنیوز اویل پرایس قیمت نفت دلارو یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دلار، یورو و درهم توسط مرکز مبادله ارز و طلا اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت دلار، یورو و درهم در بازار مبادله ارز و طلای ایران به شرح زیر است:

کد خبر 744023

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه روسیه: هدف از تهدید نشان دادن ایران منحرف کردن توجه از جنگ غزه است
  • لاوروف: هدف از تهدید نشان دادن ایران منحرف کردن توجه از جنگ غزه است
  • بررسی فروش یک میلیارد دلار سلاح به اسرائیل در دولت بایدن
  • فروش نفت ایران به بالاترین سطح ۶ سال گذشته رسیده است
  • رشد جزئی یورو مبادله‌ای/دلار ثابت ماند
  • قیمت دلار امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • فروش ۳ میلیارد دلار اوراق خزانه در اسرائیل در پی جنگ غزه
  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ چهار‌شنبه ۲۹ فروردین
  • نرخ جدید ارزها در مرکز مبادله ایران