Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@12:51:40 GMT

رویکرد جدید قانون کپی رایت توسط اروپا

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۵۳۵۴

رویکرد جدید قانون کپی رایت توسط اروپا

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پارلمان اروپا به قانونی بحث برانگیز رای داده که غول های تکنولوژی را مجبور به انجام اقدامات بیشتری برای جلوگیری از گسترش مطالب دارای حق کپی رایت در سیستم عامل های خود می کند.

این قانون به‌روزرسانی قوانین موجود در مورد حق کپی رایت در طول تاریخ به وجود آمدن اینترنت را مورد توجه قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستورالعمل مسئله کپی رایت را در وب سایت هایی مانند یوتیوب، فیس بوک و توییتر رصد می کند و آن را بر عهده سیستم عامل ها می گذارد. تاکنون این وظایف برعهده صاحب کپی رایت یعنی شرکت هایی که محتواهای صوتی، ویدیویی و یا نوشتاری تولید می کردند بوده است.

در قلب این دستورالعمل کپی رایت، دو ماده 11 و 13 وجود دارد که به ترتیب به «مالیات لینک link tax» و« ممنوعیت مِم meme ban» می پردازد. این دستورالعمل منتقدان بسیاری دارد که معتقدند بدین صورت سیستم عامل ها باید برای به اشتراک گذاری لینک اخبار هزینه پرداخت و یا مِم‌ها را فیلتر و پاکسازی کنند.

مِم اینترنتی یک فعالیت، مفهوم، عبارت، یا تکه‌ی از محتواست که اکثراً به صورت تقلید شدن از یک فرد به فرد دیگر بر روی اینترنت پخش می‌شود. مِم می‌تواند یک تصویر، لینک، ویدیو، وب‌سایت، هشتگ، کلمه، یا عبارت یا حتی یک غلط املایی باشد. یک یادآوری اینترنتی، که معمولا به عنوان یک مفهوم شناخته می شود، فعالیت، مفهوم، فریب کلمات یا قطعه ای از رسانه است که اغلب به عنوان تقلید و یا برای اهداف طنز آمیز از فرد به فرد از طریق اینترنت گسترش می یابد.
این دستورالعمل هنوز به قانون تبدیل نشده و قبل از نهایی شدن آن باید اقداماتی انجام گیرد و سپس توسط کشورهای عضو در قانون اجرا شود.

دستورالعمل مربوط به این کپی رایت

دستورالعمل حق کپی رایت در بازار دیجیتال یک پیشنهاد برای اتحادیه اروپا جهت محدود کردن محتویات نسخه برداری در سیستم عامل های آنلاین است.
دستورالعمل های اتحادیه اروپا نوعی مقررات هستند که اهداف را برای کشورهای عضو تعیین می کنند، بنابراین انتظار می رود که اگر این دستورالعمل مورد تایید قرار گیرد تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا قوانین داخلی خود را بر پایه آن تغییر دهند.

این دستورالعمل در مورد کپی رایت، سیستم عامل های آنلاین و سایت های جمع آوری کننده را مسئول نقض حق کپی رایت می کند و ظاهرا درآمد مستقیم بیشتری از طریق غول های تکنولوژی برای هنرمندان و خبرنگاران فرآهم می شود.
در قوانین فعلی، سیستم عامل هایی مانند یوتیوب مسئول نقض حق نسخه برداری نیستند، اگرچه در صورت شکایت صاحبان محتوا، باید آن را حذف نمایند.

طرفداران این دستورالعمل استدلال می کنند که این بدین معناست که مردم به شنیدن، تماشا و خواندن موارد کپی رایت شده بپردازند بدون اینکه تولید کنندگان در مورد آن ها پولی بپردازند.

ماده 13: ممنوعیت مِم (meme ban)

این ماده بخشی از دستورالعمل کپی رایت است که بیشتر مردم نگران آن هستند این ماده بیان می کند که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی آنلاین و توسعه دهندگان باید با حسن نیت رفتار کنند تا اطمینان حاصل شود که آثار محافظت نشده غیر مجاز یا سایر موضوعات در دسترس نیستند.
طبق این ماده هر وب‌سایت‌ی که تعداد زیادی از محتوای تولید شده توسط کاربران را میزبانی می کند (یوتیوب، توییتر و فیس بوک) در صورت نقض حق کپی رایت، مسئول حذف این محتوا است.

در مورد نحوه پیاده سازی عملکرد سیستم عامل ها در شناسایی و حذف این محتواها جای بحث بسیاری وجود دارد.

ماده 11 مالیات لینک( link tax)

این ماده سایت های خبری مانند گوگل را مجاب می سازد تا به ناشران برای استفاده از محتواهای آنان در سیستم عامل خود هزینه پرداخت کنند. بدین طریق نشریات مطبوعاتی به ازای استفاده از محتویات تولید شده مبالغی را دریافت خواهند کرد.

یکی از مشکلات این ماده آن است که یک سیستم عامل باید چه مبلغی را به ناشر پرداخت نماید در حالی که از میزان اشتراک گذاشته شدن محتوا اطلاعاتی در دست نیست!

در واقع از میزان اشتراک گذاری یک محتوا قبل از پرداختن هزینه به ناشر اطلاعاتی در دست نیست.

انتهای پیام/

178 / 279 پارلمان اروپا کپی رایت قانون جدید کپی رایت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پارلمان اروپا کپی رایت قانون جدید کپی رایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است

امتداد -  حسین سماک امین، دبیر کارگروه مبارزه با پولشویی سندیکای بیمه‌گران ایران در گفتگو با روابط عمومی این مجموعه عنوان کرد: در ابتدا واحد مبارزه با پولشویی و ساختار آن در شرکت‌های بیمه با اینکه الزام قانونی داشت، خیلی جدی گرفته نمی‎شد؛ اما پس از طی کردن مدتی با فعالیت های مستمر و ایجاد آگاهی، آموزش درست و تبیین قانون و مفاد آن و همچنین حمایت های مرکز اطلاعات مالی و نهاد ناظر بیمه مرکزی و به خصوص با تشکیل کارگروه تخصصی در سندیکای بیمه گران، نقش پررنگ تری در ساختار شرکت های بیمه به عنوان اشخاص مشمول پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، سماک از جمله مهم‌ترین دست آوردهای کارگروه مبارزه با پولشویی را حضور و همکاری اعضای کارگروه در تدوین سندملی ارزیابی ریسک پولشویی و نقش کارگروه در تعیین شاخص های ریسک خدمات در رشته های بیمه ای برشمرد و اظهار کرد: اولین دوره آموزشی مبارزه با پولشویی صنعت بیمه مطابق ماده۱۴۵ آیین نامه ماده۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی در سندیکای بیمه گران برگزار شد.

سماک امین با بیان اینکه از مهم‌ترین  تغییرات در قوانین مبارزه با پولشویی تغییر دیدگاه عملیات شناسایی از روش KYC: Know Your Customer  به روش RBA : Risk Base Aproach   دیدگاه مبتنی بر ریسک است، گفت: مهم ترین استراتژی در بحث شناسایی مطابق قانون اصلاحی مبارزه با پولشویی و آیین نامه مربوطه، شناسایی در سه حوزه ریسک ارباب رجوع ، ریسک خدمات و ریسک منطقه و در سه سطح ساده، معمول و مضاعف می باشد.
دبیر کارگروه مبارزه با پولشویی سندیکای بیمه‌گران ایران اظهار کرد: قطعا با توجه به ماهیت صنعت بیمه و کاربرد انبوه داده ها  و قانون ارقام بزرگ، استفاده از بلاکچین و هوش مصنوعی تاثیر بسیار موثر و مثبتی در شناسایی عملیات مشکوک و یا تراکنش های مشکوک و حتی در کشف تقلب و تخلف خواهد داشت.

وی با بیان اینکه همکاری های بین المللی کارگروه باید در بستر همکاری و از طریق مرکز اطلاعات مالی FIU صورت گیرد، گفت: البته در سال گذشته یک دوره مشترک بین مرکز اطلاعات مالی ایران و فدراتیو روسیه برگزار شد که برخی از اعضای کارگروه مبارزه با پولشویی هم درآن شرکت داشتند.

وی افزود:  یکی از مهمترین تاثیرات این دوره مشترک، تدوین سندملی ارزیابی ریسک پولشویی و تعیین شاخص های ارزیابی ریسک پولشویی در کشور بود که این موضوع می تواند کمک بسیاری به مبارزه با مفاسد اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی  کند.

سماک امین مهمترین گام در این حوزه را تغییر دیدگاه مدیران ارشد صنعت بیمه و ایجاد ساختار متناسب با قانون مطابق با ماده۳۷ آیین نامه ماده۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی برشمرد و افزود: افزایش برنامه های آموزشی، لزوم تقویت  کنترل از طرف نهاد ناظر و حمایت بیشتر نهادهای بالادستی نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی همچنین تاثیر شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی و تبلیغات را بسیار حائز اهمیت و اجتناب ناپذیر دانست و اظهار کرد: اثربخشی سیاست های مبارزه با پولشویی بخصوص در یکی دوسال اخیر بسیارخوب و روبه پیشرفت بوده ولی همچنان نیازمند توجه بیشتر است، چرا که این موضوع در کشور ما همچنان جوان و رو به بلوغ است. البته بهتر است دراین مورد نهادهای ناظر و سایر همکاران نظر بدهند . اما امیدوارم که فعالیت های بنده البته با کمک سایر همکاران مثمر ثمر بوده باشد.
دبیر کارگروه مبارزه با پولشویی سندیکای بیمه‌گران ایران تصریح کرد:  برگزاری نشست های توجیهی و آموزشی و معرفی اقدامات پیشگیرانه مبارزه با پولشویی و نقش دفاعی این واحد از بروز عواقب ناگوار برای سازمان نیز در این برهه زمانی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

وی در خصوص فعالیت های کارگروه مبارزه با پولشویی در سندیکای بیمه‎گران گفت: در حال حاضر تمرکز فعالیت کارگروه بر موضوع مبارزه با پولشویی (AML) است و از آنجا که موضوع جدیدی است، امیدوارم بتوانیم با کمک خرد جمعی و همکاری سایر حوزه ها هرچه سریعتر با بهره گیری از هوش مصنوعی و تکنولوژی نوین جهش مناسبی در پیشرفت و بلوغ این حوزه ایجاد کنیم.
سماک امین در انتها افزود:  با توجه به اینکه موضوع مبارزه با پولشویی یک موضوع حاکمیتی است ، یکی از پیشنهادات مهم، لحاظ کمیته مبارزه با پولشویی در آیین نامه حاکمیت شرکتی است که می تواند تاثیر بسزایی در ساختار و نقش واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص مشمول درصنعت بیمه ایفا نماید. 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • لزوم سرعت بخشی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مددجویان کمیته امداد
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟