Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بندرعباس- ايرنا- امروز کارشناسان به اين باور رسيده اند که ترويج فرهنگ کارآفريني و توسعه کسب کارهاي خانگي از پردازش ايده هاي خلاقانه به دست مي آيد.

سرمايه اجتماعي زيربناي توسعه فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي هر جامعه است و منبع شکل گيري اساسي گروه هاي اجتماعي محسوب مي شود؛ گروه هايي که توسعه هر جامعه به آنان وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مخترعان و کارآفرينان نه تنها به ايجاد فرصت هاي شغلي جديد دست مي زنند بلکه با تفکر، پشتکار و تحرک از دل ويرانه ها بنايي از توسعه و پيشرفت را در حوزه هاي مختلف اقتصادي، کشاورزي، خدمات و کسب و کارهاي نوين رقم مي زنند که نتيجه آن ثبت اختراع هاي مهم خواهد بود.
اختراع هاي و خلاقيت هاي زيادي در دنيا و کشورمان انجام شده که در زندگي انسان ها نقش بسيار مهمي دارند و در راستاي رفاه فردي و اجتماعي در طول سال‌ ها باعث برطرف شدن نيازهاي انسان بوده اند.
به طور مسلم اختراع اين ابزارها و امکانات رفاهي با تلاش هاي افرادي خلاق به دست آمده که چندان ثروتمند نبوده اند شايد معلمي بوده که در يک روستا يا جزيره دوره زندگي را براي ما آسان‌ تر کردند همانند« آنتوني ون ليون هووک»؛ دانشمند هلندي که از وي به نام مخترع «ميکروسکوپ» ياد مي شود.
او براي نخستين بار توانست با ميکروسکوپ خود يک ساختار تک ‌ياخته‌ اي را ببيند. وي را نخستين ميکروب‌ شناس مي ‌دانند يا امثال «علي جوان»، مخترعي ايراني که اختراعش دنيا را تکان داد.
وي پس از ملحق شدن به آزمايشگاه بل و فقط چند ماه پس از اين‌ که تئودور مايمن در سال 1960 ميلادي مباني نظري ليزر را مطرح کرد، علي جوان به همراه دو تن از همکارانش «ويليام بنت» و «دونالد هريوت» ايده‌ي خود را براي پايه‌ آن عملي کردند.
وي و همکارانش 12 دسامبر 1960 ليزر گازي هليوم- نئون اختراع شد و فرداي آن روز در 13 دسامبر 1960 ليزر گازي را با ارسال يک پيام تلفني آزمايش کرد و براي نخستين بار در تاريخ، يک مکالمه تلفني از طريق ليزر نوري انجام گرفت.
اين اختراع يک مخترع ايراني به همراه دو تن از همکارانش انقلابي در دنياي فن ‌آوري ايجاد کرد که بسياري از پژوهشگران اختراع ليزر گازي را نقطه عطفي در تاريخ فن‌ آوري ‌هاي نوين مي‌ دانند.
از اينرو کارآفريني و کارآفرينان نقش کليدي در روند توسعه و پيشرفت اجتماعي و اقتصادي يک جامعه دارند.
کسب و کارهاي خانگي راهبردي براي ايجاد اشتغال و درآمد است و به عقيده کارشناسان 15 تا 80 درصد نياز اشتغال 150 کشور جهان را مشاغل خانگي تامين مي کند.
فرهنگ کارآفريني و کارآفريني اخلاق مدارانه بايد از دبستان به دانش آموزان تدريس شود و دولت نيز به اين نتيجه رسيده و حرکت هايي را آغاز کرده است.
نشست کارآفرينان و دانشجويان دانشگاه جامع علمي کاربردي هرمزگان به مناسبت گراميداشت هفته جهاني کارآفريني « عصرامروز يکشنبه» در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهي برگزار شد.
** حفظ سرمايه هاي اجتماعي مهم ترين نياز کشور
در اين نشست مديراشتغال و کارآفريني اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي هرمزگان اظهار داشت: تامين رفاه عمومي از طريق توسعه زيربناهاي اقتصادي بدون شکل گيري سرمايه اجتماعي امکان پذير نيست.
هادي ابراهيمي سرمايه اجتماعي را مهم ترين نياز کشور دانست و افزود: سرمايه اجتماعي با سه شاخصه اصلي اعتماد عمومي، مشارکت و حضور مستمر شکل مي گيرد.
وي ابراز داشت: سرمايه هاي اجتماعي در اقتصاد هر کشوري نقش مهمي در اعتمادپذيري ميان نيروهاي انساني براي رسيدن به اهداف اقتصادي جامعه دارد.
** نياز سالانه 15 ميليارد دلار سرمايه گذاري در حوزه زيربنايي
مديراشتغال و کارآفريني اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي هرمزگان در خصوص اهميت کارآفريني و اشتغال بيان داشت: مشاغلي باعث کارآفريني مي شود که بازارکار خوبي داشته باشد و تحقق اين مهم نيز نيازمند برنامه ريزي نيازهاي آينده است.
ابراهيمي با اشاره به اين که کارآفريني در کسب و کارهاي نوين توليد اشتغال خوبي دارد، گفت: اگر مي خواهيم از متوسط دنيا عقب نباشيم بايد سالانه 15 ميليارد دلار سرمايه گذاري در حوزه زيربنايي داشته باشيم.
وي با بيان اين که کارآفريني را بايد از اشتغال جدا کرد کارآفريني فقط يک حرکت اقتصادي نيست؛ معتقد است: براي بهره مندي از ظرفيت کارآفريني بايد در جامعه فرصت سازي شود و استفاده از ايده، نوآوري و تغيير فقط در حوزه اقتصادي خلاصه نشود بلکه به ساير حوزه ها هم گسترش يابد.
** شبکه هاي بازاريابي ظرفيتي در اختيار کسب و کارهاي خانگي
اين مسوول ادامه داد: در بخش توليد به ويژه در حوزه صنايع پاشنه آشيل و مشکل اصلي در طراحي محصول توليدي و شبکه هاي بازاريابي و برندسازي است بنابراين استفاده از ظرفيت شبکه هاي بازاريابي را مي توان به خوبي در کسب و کارهاي خانگي رونق بيشتري داد.
به گفته مديراشتغال و کارآفريني اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي هرمزگان، درحال حاضر افزون بر 3 ميليون صنف وجود دارد که از اين تعداد حدود 600صنف توليدي و مابقي توزيعي است.
ابراهيمي افزود: با رشد تکنولوژي و شبکه هاي اطلاعاتي برخي از شغل ها تا افق 10ساله پايداري ندارند و کارکرد خود را از دست مي دهند.
وي توجه به زيرمجموعه‌ هاي شيلات، صنعت و کشاورزي را از حوزه‌ هاي مهم در عرصه کارآفريني دانست و افزود: زمينه کارآفريني در استان هرمزگان در بخش فناوري اطلاعات فراهم است و دانش آموختگان و افراد خلاق مي توانند خلاقيت ها و توانمندي هاي خود را در اين عرصه ها نشان دهند.
** کليد موفقيت مخترع ساختني است
يک مخترع در استان هرمزگان نيز در اين نشست هدف گزيني، برنامه ريزي، خودکارآمدي و اميد و نشاط را از مولفه هاي اصلي و دليل موفقيت هايش در اختراع و کارآفريني دانست.
شاهرخ خاني با بيان اين که کليد موفقيت مخترع ساختني است، بيان داشت: بسياري از آسيب هاي فردي و اجتماعي به دليل نداشتن برنامه ريزي است.
مخترع دستگاه ميگو پاک کني خطاب به دانشجويان گفت: اگر به دنبال موفقيت هستيد فردي خودکارآمد و در عين حال متواضع باشيد تا بتوانيد توانمندي و کارآمدي تان را ابتدا به خود و سپس به ديگران نشان دهيد.
عضو بنياد علمي نخبگان هرمزگان با بيان اين جمله که مخترعان بايد فکر جهادي داشته باشند، گفت: در استان هرمزگان بهترين ظرفيت ها براي کسب و کار دارد.
خاني برنامه ريزي را يکي از شاخصه هاي مهم موفقيت در کارآفريني عنوان کرد و افزود: افرادي که در زندگي برنامه ريزي ندارند هميشه اضطراب دارند بنابراين نمي توانند تصميم گيري درستي داشته باشند.
صابون اسپرولينا حاوي جلبک اسپيرولينا توسط وي و يکي ديگر از اساتيد دانشگاه هرمزگان به نام دل آرام نخبه زارع براي نخستين بار پس از سال ها مطالعه و تحقيق بر روي گياهان دارويي ارگانيک شهرستان داراب و جلبک هاي دريايي در کشور توليد شده است.
شاهرخ خاني تاکنون 38 اختراع داشته که پنج مورد از اين آثار از جمله ابزار ميگو پاک کن ، کرم گياهي، جانوري مرطوب کننده و جوان نگهدارنده پوست، پماد مخصوص دردهاي مفصلي و ارگانيک و قطره آنتي ميگرن با خواص کاهش سردردهاي ميگرني داراي مجوز توليد هستند که در داخل و خارج از کشور به فروش مي رسند.
** اخلاق مداري در کنار کارآفريني قرار مي گيرد
بدون شک، آنچه امروزه در عرصه اقتصادي، کشور به آن نيازمند است اعتماد به توليدات داخلي و توجه به طرح‌ها و ايده‌هاي نيروهاي نخبه و متفکر اين مرزوبوم است.
جوانان فعال و پويا در بخش علوم نوين با توجه به پويايي و انعطاف‌پذيري بالا ظرفيت خوبي براي روبه‌رو شدن با شرايط تحريم را دارند.
يکي از اين جوانان پرتلاش امين قامت از پژوهشگران جهاد دانشگاهي هرمزگان است که در حوزه آب و توربين هاي بادي، طراحي آبشيرين کن و انرژي هاي نو صاحب ايده است و ابتکاراتي داشته است.
قامت معتقد است: آنچه فرهنگ کارآفريني را در جامعه توسعه مي دهد و يک کارآفرين را به عنصر ثمربخش در جامعه تبديل مي کند، اخلاق مداري است.
وي افزود: بطورحتم لازم نيست فرد کارآفرين و داراي استعداد خاصي باشد بلکه يکي از راههاي موفقيت جوانان را در کنار استعداد، پشتکار و تلاش است.
اين پژوهشگر هرمزگاني ابراز داشت: نبايد از شکست نترسيد يک انسان موفق زماني به نتيجه مي رسد که با داشتن ايده هاي بزرگ به هدفش ايمان و باور دارد.
قامت با اشاره به ظرفيت هاي مهم صنعتي و تجاري استان هرمزگان در توسعه کارآفريني، گفت: در بخش آب و انرژي هاي نوين درحال مذاکره با شهرداري هستيم.
9887 / 6048
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای

صبح امروز اعضاء هیئت اقتصادی استان هرمزگان از بزرگترین بندر کانتینربری جهان بازدید کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، در حاشیه نشست با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان اعلام کرد: آشنایی بیشتر با فرایندهای تخلیه و بارگیری و نگهداری از کالا در پرترددترین بندر کانتینربری جهان از دلایل مهم این بازدید بود.

عادل شهرزاد با اشاره به ابلاغ راهبردهای اقتصاد دریامحور توسط مقام معظم رهبری و تاکیداتی که ریاست محترم جمهور در خصوص اقتصاد دریا محور داشتند، افزود: با وجود زیرساختهایی که در استان هرمزگان در حوزه بندری ایجاد شده و ارتقاء ظرفیت کانتینربری از 6.1 میلیون TU به 7.1 میلیون TU و افزایش جابجایی کالای فله ای از حدود 150 میلیون تن به 180 میلیون تن و وجود زیرساخت‌های دیگری از جمله بهره برداری از فاز سوم بندر شهید رجایی و توسعه ای که در حوزه بندری داشتیم ما رو برآن داشت که از بندر شانگهای بازدید کنیم.

وی افزود: هم زیرساختهای خوبی در استان هرمزگان است و هم رویکرد صادرات محوری که بعنوان دستورکار در حوزه اقتصادی مورد توجه است، به نظر می رسد این بازدیدها می تواند ظرفیت استان را برای استفاده از زیرساختهای بندری دوچندان کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان ضمن اشاره به حوزه مدیریت فرآیندی، حقوق کشتیرانی و صنعت بیمه دریایی، بیان داشت: با توجه به زیرساختهای مهم در استان هرمزگان بعنوان یک استان مرزی، نیاز است دستورکار فعالتری هم در بحث مدیریت فرآیندی و اصلاح فرآیندها از زمان ورود کالا تا زمان ترخیص کالا از یک طرف و از طرف دیگر حقوق دریایی و حقوق کشتیرانی و صنعت بیمه دریایی داشته باشیم.

شهرزاد افزود: وجود زیرساختهای مهم بندری در استان هرمزگان، بعنوان یک الگوی مناسب از بنادر فعالی که در سایر جهان است استفاده و بهره خوبی برد که بندر شانگهای می تواند بعنوان یک الگو مورد استفاده قرار بگیرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین نیز اظهار داشت: دو نمایشگاه مهم در شهر شانگهای برگزار شد که هیات تجاری-اقتصادی استان هرمزگان از این نمایشگاهها بازدید کردند و در کنار آن از یکسری از توانمندیهای شهر توسط این هیات بازدید شد و تبادل نظر خوبی در بخش اقتصادی انجام شد.

علی محمدی افزود: راهکارهای توسعه با شرق چین، بین هیات اعزامی استان هرمزگان و دوستان ما تبادل شد که امیدواریم در آینده نزدیک این تبادل نظرها بصورت رسمی بین دو طرف ادامه پیدا کند و از ظرفیتهای اقتصادی شانگهای و استانهای شرق چین و استان هرمزگان بیش از گذشته مورد بهره برداری قرار بگیرد.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • صدور ۱۲ هزار پروانه مشاغل خانگی طی سال گذشته در هرمزگان
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • پیشنهاد استاندار هرمزگان برای ایجاد ‌راه زمینی به کیش
  • حجاب مانعی برای پیشرفت نیست
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • فرصت عوامل آموزشی و تربیتی مدارس برای ثبت تجربیات خلاقانه و نوآورانه تا ۲۰ اردیبهشت
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود
  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای