Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، «در یک خانواده پرجمعیت روستایی به دنیا آمدم؛ با تمام گرفتاری‌ها و مصائب خودش؛ اما حالا که با شما صحبت می‌کنم خدا را هزار شکر که توانسته‌ام راه خودم را پیدا کنم؛ راه من «ورزش» است؛ «ورزش» زندگی من است و «کولبری» راهی برای زنده ماندن...»

اینها را «طاها غفاری» می‌گوید؛ دونده قهرمان مریوانی که دارنده دو مدال جهانی، یک مدال آسیایی و چندین مدال کشوری و استانی است و این روزها از فرط بیکاری؛ کولبری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای گذشته، انتشار عکس‌هایی از این ورزشکار مدال‌آور در حین کولبری، واکنش فعالان اجتماعی و مدنی را برانگیخت؛ اینکه چرا حمایت‌ها از یک ورزشکارِ حرفه‌ای آن‌قدر ناچیز است که برای امرار معاش به کول‌بُردن پناه می‌آورد، فقط آه و افسوس باقی می‌گذارد؛ طاها می‌گوید همیشه کولبری نمی‌کنم؛ شغلم کولبری نیست اما هر زمان، بی‌پولی خیلی فشار می‌آورد راهی به جز نان درآوردن از کوهستان و مرز ندارم؛ او می‌گوید «کولبری» آخرین پناه همه آنهایی است که «فقر» امان‌شان را بریده است.

«فقر» همزاد همیشگیِ زندگی‌مان بود

او ابتدا از سال‌های کودکی و جوانی‌اش روایت می‌کند:

«یک خانواده هفت نفره بودیم و «فقر» همزاد همیشگیِ زندگی‌مان بود؛ همین الان هم خانواده‌ام ساکن روستا هستند ولی من به خاطر اینکه بتوانم تمرین کنم، آمده‌ام شهر؛ در مریوان ساکن هستم. از زمستان ۹۰ به «دویدن» روی آوردم و در اولین مسابقه کشوری که در ار دیبهشت ۹۱ در قزوین برگزار شد، مقام دوم را کسب کردم. بعد از آن، پشت سر هم مقام آوردم؛ من را به عنوان یک «استعداد» شناختند؛ در سال ۹۲ در مریوان در مسابقات «قهرمانی در برف و سرما» اول شدم. بعد از آن در مسابقات آسیاییِ ژاپن، توانستم مقام دوم بیاورم. بعد از آن هم به خدمت سربازی رفتم اما از سال ۹۶ دوباره مسابقات را شروع کردم.

او الان در رشته‌ی «ماراتن و «نیمه ماراتن» مشغول به تمرین است و خودش را برای مسابقات آینده آماده می‌کند؛ طاها، «قهرمانی» را مسیر زندگی خودش می‌داند؛ مسیری که با وجود همه‌ی سختی‌ها نمی‌تواند از آن دل بکند. او البته معتقد است «قهرمانی» تغدیه خوب و استراحت کافی می‌خواهد و نباید دغدغه و اضطراب مثل خوره به جانت افتاده باشد.

او می‌گوید: یکی از بهترین مربی‌های دنیا را دارم؛ از این نظر هیچ مشکلی ندارم اما از لحاظ «حمایت» خیلی مشکل دارم؛ حمایتی در کار نیست که بتوانم با خیال راحت ورزش کنم و دغدغه‌ی «نان» نداشته باشم.

طاها که متولد ۱۳۷۴ است و هنوز در ابتدای جوانی‌ست، وضعیت ماه‌های اخیر خود را «خیلی بد» توصیف می‌کند: قبلاً با حمایت دوستان و خانواده و همین مدال‌ها و جوایز، اموراتم می‌گذشت؛ بعضی وقت‌ها در روستا کشاورزی هم کرده‌ام اما سه، چهار ماه اخیر، وضعیت مالی‌ام «خیلی بد» شد. مجبور شدم سراغ «کولبری» بروم؛ البته کولبریِ من به صورتِ «منظم» نیست؛ در صورتی که نیاز مبرم به پول داشته باشم، سراغ کولبری می‌روم.

فکر نمی‌کنم هیچکس به اندازه کولبر برای نان درآوردن، عرق بریزد

او کولبری را «دردناک» می‌داند: وقتی که مشغول کول‌بُردن هستی، هر اتفاقی ممکن است برایت بیافتد؛ ششدانگ حواست هم اگر به برف و سرما و سراشیب تند کوهستان باشد بازهم ممکن است سالم و سلامت به خانه بازنگردی؛ کولبری «شغل» نیست؛ فقط بازیِ مرگ و زندگی‌ست. یک خوابِ دردناکِ «واقعی»‌ست؛ ممکن است هر لحظه پایت بلغزد و بیفتی ته دره؛ اما یک حُسن هم دارد؛ نانِ «شرافت» و زحمت کشیدن است؛ فکر نمی‌کنم هیچکس به اندازه کولبر برای نان درآوردن، عرق بریزد؛ نانِ کولبری، حلالِ حلال است.

اما چرا کولبری؛ مگر برای یک ورزشکار حرفه‌ای، شغل مناسب‌تر و بهتری یافت نمی‌شود؟! طاها غفاری بهترین خصیصه کولبری را «پول نقد و فوری» آن می‌داند و می‌گوید: همان لحظه‌ای که بار را صحیح و سالم تحویل بدهی، پولت را می‌دهند؛ منِ ورزشکار که عشقم تمرین است، نمی‌توانم بروم جایی استخدام شوم و روزی هشت ساعت به طور مرتب کار کنم؛ در آن صورت دیگر بنیه‌ای برای تمرین و ورزش نمی‌ماند؛ راستش به من گفتند بیا برو در آتش‌نشانی استخدام شو؛ قبول نکردم چون نمی‌خواهم بروم سر کاری که علاقه ندارم و از ورزش بیافتم؛ عشق و زندگی من «ورزش» است؛ من حداقل تا زمانی که در اوج هستم و در عرصه قهرمانی تمرین می‌کنم، باید «اسپانسر» داشته باشم؛ باید از من حمایت کنند تا بتوانم بدون دغدغه و غمِ نان، تمام وقت به تمرینات بپردازم.

او ادامه می‌دهد: وقتی دیدم حمایتی در کار نیست و نهایتش این است که می‌خواهند من را معرفی کنند اداره‌ای و ارگانی که استخدامِ تمام وقت شوم، تصمیم گرفتم بروم سراغ کولبری که هم  پول دربیاورم و هم ورزش کنم؛ اگر هفته‌ای یکبار هم کول ببرم، می‌توانم باقی هفته را با نان خالی بسازم و فقط «تمرین» کنم.

طاها غفاری ترجیح می‌دهد بار بیاندازد پشتش و از کوهستان‌های صعب‌العبور، عبور کند تا بتواند آن اندازه که او را سر پا نگه می‌‌دارد،  کسب درآمد داشته باشد؛ او نمی‌خواهد آن قدر اسیرِ «نان درآوردن» شود که از ورزش کردن بیافتد.

هشت ساعت کول‌بُردن در ازای فقط ۱۶۰ هزار تومان!

اما درآمد بار بردن چقدر است؛ طاها می‌گوید: بین سی تا چهل کیلو بار دوشم می‌اندازم و هشت کیلومتر را در کوهستان طی می‌کنم، وقتی بعدِ هشت ساعت می‌رسم مقصد، ۱۶۰ هزار یا نهایت ۱۷۰ هزار تومان گیرم می‌آید؛ مثل خیلی از شغل‌های دیگر، دستِ دلّالان در کار است و بیش از این، نصیب کولبرِ بینوا نمی‌شود؛ «پولِ قلنبه» همیشه سهمِ دلّال است!

چهل کیلو بار بر پشت نهادن و از ستیغ و دامنه‌ی کوه‌ها گذشتن، آن هم هشت کیلومترِ تمام، به همین سادگی‌ها نیست؛ این ورزشکارِ دومیدانی می‌گوید: جاهایی هست که احساس می‌کنی همین الان می‌افتی پایین و همه چیز تمام می‌شود؛ در آن لحظاتِ پر از ترس، هم باید هوای خودت را داشته باشی که نیفتی و نمیری و هم هوای بارت را که سالم به دست دلّال برسد و چندرغاز بگذارد کفِ دستت؛ نه اصلاً به این سادگی‌ها نیست....

آنقدر حمایتم کنند که بتوانم بدون دغدغه‌ی «نان» تمرین کنم

حرف‌ها و دردِ دل‌های طاها زیاد است؛ البته امیدهایش هم کم نیست؛ جوان است و در ابتدای راه؛ مدال‌هایش را دارد  و عشقی را که در دلش شعله می‌کشد و آینده‌ای که می‌تواند از آنِ خود کند؛ او مصمم است که باز هم «قهرمان» شود؛ می‌پرسم چه می‌خواهی؛ خواسته‌ات چیست؛ می‌گوید حمایت؛ فقط حمایت؛ دلم زندگی اعیانی و مسافرت‌های آن چنانی و اتوموبیل شخصی نمی‌خواهد؛ فقط تا آنجایی حمایتم کنند که بتوانم بدون دغدغه‌ی «نان» تمرین کنم؛ من برای این کشور مدال آورده‌ام، اگر بتوانم به تمرین ادامه دهم، باز هم مدال می‌آورم؛ آیا یک «حمایتِ حداقلی» حقِ من نیست؟

این روزها طاها خودش را برای مسابقات ماراتنِ بین‌المللی کیش آماده می‌کند که قرار است اسفندماه برگزار شود؛ او می‌گوید با جان و دل تمرین می‌کنم؛ اگر خدا بخواهد باز هم «قهرمان» می‌شوم.

طاهای دونده و پُرامید، روی سخنش با دولت است؛ او فقط حمایت می خواهد؛ «حمایت» حقِ طاهاست؛ همانطور که «حق» خیلی‌های دیگر هم هست؛ کولبری شایسته‌ی او نیست؛ همانطور که «شایسته‌ی » هیچکس نیست؛ همه‌ی آنهایی که بعد هشت تا ده ساعت کولبری در کوه‌های صعب‌العبور و برف‌گرفته، پاهایشان را مقابل چراغ علاءالدین گرم می‌کنند و به نور مغمومِ آتش خیره می‌شوند، «حق‌شان» بیش از اینهاست؛ بیشتر از اینکه دچار سرمازدگی و سقوط و ترس از مرگ شوند.

گفتگو: نسرین هزاره مقدم 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کارگران استان کردستان کولبران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با هدف ترویج فرهنگ نیکوکاری

عصر ایران - به گزارش عصر ایران، این نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و حسن غفاری (دبیر علمی جشنواره ملی عکس نیکوکاری) و مهدی توسلی (مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیرماندگار) برگزار و با رونمایی از پوستر جشنواره ملی عکس نیکوکاری به پایان رسید.

در ابتدای این نشست مهدی توسلی، مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگاربا اشاره به بنیاد خیریه آلا که با شعار امور خیر در کشور فعالیت دارد گفت: مرکزنیکوکاری خیر ماندگار از سال 1394 شروع به فعالیت کرد این خیریه با چیزی حدود 40 سال سابقه در زمینه های مختلف نیکوکاری در کشور فعال است.

وی در ادامه افزود: بنیاد نیکوکاری راهبری آلا و مرکز فرهنگ نیکوکاری خیرماندگار، خانه هنرمندان و همچنین وزارت کشور و سازمان بهزیستی، انجمن عکاسان و انجمن عکاسی میراث فرهنگی حامی و برگزار کننده های این جشنواره هستند.

توسلی در ادامه هدف از برگزاری جشنواره را گسترش توجه عمومی به فرهنگ نیکوکاری، ترویج فرهنگ نیکوکاری در رویدادها و جریان هنری کشور، گسترش دغدغه و همبستگی اجتماعی در سطح انجمن ها نخبگان و نهاد ها با فرهنگ نیکوکاری، نمایش بخشی از زیبایی ها، فواید و تاثیرات نیکوکاری برای آگاهی بخشی در جامعه وهمچنین گسترش فرهنگ خیرخواهی و حفظ ارزش های نوع دوستی عنوان کرد.

توسلی درباره رویداد نیکوکارانه این بنیاد نیز گفت: در برنامه های سال گذشته جشنواره شعر نیکوکاری برگزار شد و در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر جوایزی اهدا شد که در ادامه با توجه به اهمیت موضوع  به سمت  برگزاری جشنواره ملی عکس نیکوکاری رفتیم.در واقع ما با این رویکرد که عکس می تواند ابزاری برای اشاعه فرهنگ نیکوکاری باشد، این جشنواره را برگزار می کنیم.

در بخش دیگر نشست،حسن غفاری دبیر جشنواره عکس خیر ماندگار، ضمن ابراز خرسندی از همراهی با جشنواره عکس گفت: هنگامی که  به ادبیات فارسی نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که به موضوع نیکوکاری در ادبیات و تاریخ ما بسیار ویژه و جدی  توجه شده است.در اشعار شاعرانی چون مولانا، حافظ، سعدی  به این موضوع به عنوان صفتی انسانی پرداخته شده است. همانطور که یکی از بندهای اساسنامه مرکزفرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار، ترویج فرهنگ نیکوکاری و همدلی و همراهی است این همان  چیزی که در جامعه به آن کمتر توجه شده است.

غفاری دبیر جشنواره همچنین به چگونگی برگزاری رویداد ملی عکس نیکوکاری و شیوه فراخوان جشنواره و نکات فنی وتخصصی  و اهدای جوایز اشاره کرد و گفت: بخش های جشنواره شامل عکاسی مستند و عکاسی هنری معاصر و بخش ویژه (جهان از نگاه افراد دارای معلولیت با موضوع آزاد) است.

حسن غفاری، دبیر جشنواره و مدرس عکاسی ادامه داد: در مرکز نیکوکاری خیر ماندگار برای گسترش فرهنگ نیکوکاری از جامعه عکاسی کمک خواستیم.عکاسان و علاقه مندان با فضایی به طور کامل آزاد با نگاه مستند و حتی نگاه های ذهن گرایانه مثل مونتاژ، کلاژ، و یا چیدمان عکاسی کنند و یا با استفاده از بحثی چون هوش مصنوعی که این روزها دنیا را فراگرفته در این جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: ما می دانیم در طول تاریخ روایت ها و داستان های مختلفی درباره امر خیر و خیریه و نیکوکاری وجود داشته که نمی توان به زبان عکس مستند آن را به تصویر کشید در حالی که هوش مصنوعی این امکان را به ما می دهد که همواره این عکس ها و صحنه ها بازسازی شده و در جامعه منعکس شوند.

دبیر جشنواره با تاکید بر اینکه دست گیری نیازمندان  موضوع ویژه و اصلی این جشنواره است افزود: موضوعاتی چون فرهنگ اهدای عضو، کمک به سالمندان، کمک به بیماران خاص، حفاظت از محیط‌ زیست ، فعالیت‌های داوطلبانه، اردوهای جهادی، حمایت از کودکان کار و خیابانی ، حمایت از زنان سرپرست ، فقرزدایی، کارآفرینی اجتماعی، خیرین مدرسه‌ساز، توانمندافزایی افراد دارای معلولیت و مدیریت بحران آب، ازجمله مصادیقی هستند که عموم هنرمندان، عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی  می‌توانند با ثبت تصویر آن در قاب هنرمندانۀ خود، در این جشنواره شرکت کنند.

شرایط ومقررات شرکت در این رویداد

غفاری درپاسخ به خبرنگار عصر ایران درباره شرایط و ضوابط و محدودیت های شرکت کنندگان در جشنواره نیز گفت: جغرافیای عکاسی ما ایران است. شرکت در این جشنواره عکس برای تمام عکاسان و هنرمندان آزاد است وهیچ گونه محدودیتی درسن و  زمان وجود ندارد در واقع ما اصل را صداقت در نظر می گیریم ؛ منظور این است که عکس توسط خود شخص شرکت کننده گرفته شده باشند و همانطور که در آئین نامه هم به این قضییه اشاره شده است. عکس‌های ارسالی می‌تواند با هر ابزاری ائم از دوربین عکاسی  یا تلفن همراه تبلت  ثبت شوند و  یا حتی می توانند عکسی نگیرند و عکس ها را توسط ذهن خود بسازند اما در نهایت آثار باید کیفیتی مناسب داشته و سایز آن ها نیز 50*70 باشد.

 غفاری همچنین در پاسخ  به اینکه رویکرد عکاسی این جشنواره تا چه اندازه حرفه‌ای و فنی است، گفت: گروه داوران تشکیل شده از سیف‌الله صمدیان، سیدعباس میرهاشمی و فاطمه بهبودی برای بخش مستندو همچنین مهدی وثوق‌نیا، شادی قدیریان و مهدی مقیم‌نژاد برای بخش عکاسی هنری معاصر هستند. در بخش مستند، تک عکس و مجموعه عکس مورد داوری قرار می‌گیرد و ترکیب داوران نشان می‌دهد نگاه به عکس در این جشنواره  جدی  است.

گفتنی است در پایان این نشست، پوستر نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با حضور مسئولان جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه رونمایی شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ناگفته های خسرو حیدری از دربی جام حذفی
  • تکریم فرزندان مستقل بهزیستی در البرز
  • سرمربی پرسپولیس و دفاع از سبک بازی استقلال
  • اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با هدف ترویج فرهنگ نیکوکاری
  • هفته‌ای که قهرمانی رئال قطعی می‌شود
  • عضو گروه نجات که بازیگر «نون.خ» شد/ کولبری در قسمت های بعدی سریال
  • مهدی تارتار: هیچ حمایتی نمی‌شویم و حتی زمین تمرین هم نداریم!
  • ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی!
  • پیولی: هر کاری می‌کنیم تا اینتر برنده دربی نباشد
  • پیام کاپیتان از آمریکا: لطفا رئال را ببرید