Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:17:30 GMT

بارش های اخیر بر خشکسالی خراسان جنوبی تاثیر ندارد

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۵۵۷۱

بارش های اخیر بر خشکسالی خراسان جنوبی تاثیر ندارد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارندگی های امسال 11.2 میلیمتر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است ولی تاثیری بر خشکسالی و فرونشست زمین ندارد.

علیرضا خندان رو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی های سال زراعی جاری در حالت بحرانی نیست و پیش بینی می شود که تا دی ماه امسال به صورت نرمال و در برخی مناطق بیشتر از نرمال باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: 18 سال خشکسالی در استان خراسان جنوبی تاثیر زیادی بر منابع آب زیر زمینی گذاشته به طوریکه افزایش بارندگی پنج یا 10 میلیمتری نمی تواند کاهش بیش از هزار میلیمتری را جبران کند.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس شاخص های هواشناسی در یک دوره 10 ساله تا پایان مهرماه 17 درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی متوسط، 72 درصد شدید و 11 درصد بسیار شدید قرار دارد.
وی بیان کرد: براساس همین شاخص 30 درصد جمعیت استان متاثر از خشکسالی متوسط، 44 درصد شدید و 26 درصد جمعیت تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید قرار دارند.
خندان رو گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ایستگاه مهوید فردوس با 49 میلیمتر و ایستگاه هواشناسی طبس با 1.4 میلیمتر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی ها را به ثبت رسانده اند.
سال آبی از ابتدای مهر ماه هر سال آغاز می شود و تا 31 شهریور سال بعد ادامه می یابد.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان است که کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متوالی این منطقه را با مشکلاتی از جمله افت شدید سطح سفره های آب زیرزمینی، فرونشست زمین و مهاجرت مواجه کرده است.
انتقال آب به این استان یکی از گزینه های جدی مقابله با بحران کم آبی و از سوی مدیریت استان در دست پیگیری است.
3215*3028

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد هواشناسي خشكسالي بارندگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش محسوس دمای هوا در خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، کارشناس هواشناسی گفت: تا صبح روز جمعه روند کاهشی دمای هوا ادامه دارد. 

لطفی افزود: با توجه به الگوی نقشه‌ها و خروجی مدل‌های پیش یابی انتظار داریم که تا پنج شنبه شب با ادامه فعالیت توده هوای ناپایدار، گاهی وزش باد شدید، رگبار و رعد برق در مناطق مستعد، بارش تگرگ و برخورد صاعقه و همچنین در ارتفاعات تشکیل مه را داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به حجم بارش‌ها و ماهیت رگباری آنها وقوع روان‌آب، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها به خصوص در نیمه جنوبی، و شمال شرق استان در ابن مدت دور از انتظار نیست.

کارشناس هواشناسی با اشاره به اینکه در خصوص بارش‌ها هشدار سطح نارنجی دیروز صادر شده است افزود: پرهیز از سفر‌های غیر ضرور، خودداری از تردد در جاده‌های مواصلاتی استان‌های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد و همین طور خود داری از اسکان و جابه جایی و چرایی دام و حاشیه رودخانه‌های فصلی ورعایت  سرعت مطمئنه با توجه به کاهش دید به ویژه در جاده های کوهستانی از جمله توصیه های هواشناسی است. 

دیگر خبرها

  • بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد
  • بارش‌های مناطق جنوبی رکورد نیم قرن اخیر را زد
  • بارش‌های برخی مناطق جنوبی در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده است
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • کاهش محسوس دمای هوا در خراسان جنوبی
  • هشدار قرمز برای سیستان و بلوچستان | موج شدید بارش‌ها در راه است
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۱/۲۹؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۱/۲۹؛هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • ۷ استان درگیر سیل و آبگرفتگی شدند | هشدار قرمز بارش شدید برای ۵ استان
  • ورود سامانه بارشی به جو خراسان جنوبی