Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@08:25:53 GMT

یاقوتی بر خاک

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۵۵۸۰

یاقوتی بر خاک

ساوه - ایرنا - محله ای که در گذشته با نارستان های مملو از یاقوت های سرخش آراسته بود اما سال هاست که در میان نداشته هایش سیر می کند؛ اینجا «یاقوت آباد» است.

به گزارش ایرنا، فقر و بیکاری را می توان از سیمای معابر خاکی یاقوت آباد به وضوح درک کرد و کمبود زیرساخت های خدماتی، بهداشی، آموزشی، فضای سبز، حمل و نقل عمومی باعث شده که زندگی ساکنان به سختی بگذرد و آسیب های اجتماعی نیز نمود پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زباله های انباشت شده، نخاله های ساختمانی و سگ های ولگرد در یاقوت آباد از صحنه های تکراری است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
بچه ها در لابه لای این کمبود و آلودگی ها، کودکانه هایشان را سر می کنند و قد می کشند و از خیلی موهبت ها محروم اند و اگر آنها را همین امروز نبینیم، دور از انتظار نیست که روزی مانند هم محله ای 13 ساله شان در دام اعتیاد دست و پا بزنند.
ساعت 12 ظهر است؛ از مسیرهای خاکی یاقوت آباد عبور می کنیم تا به مسجد بی بی سکینه برسیم و با اهالی و معتمد به گفت و گو بنشینیم .
دوربین عکاسی عابران را کنجکاو کرده و اهالی برای کنکاش بیشتر جلو می آیند.
در نگاه تک تکشان ناگفته های بسیار موج می زند، فرد فردشان حرف هایی برای شنیده شدن دارند و گفته ها و ناگفته هایی که بارها تکرار شده اما تاکنون بی نتیجه مانده است؛ آنها هم می خواهند همطراز با سایر شهروندان از حقوق یک زندگی سالم، اجتماعی امن و زیرساخت هایی مهیا بهره مند باشند.

*** اهالی یاقوت آباد از ناداشته ها می گویند
«حسن موسیوند» خادم مسجد بی بی سکینه یاقوت آباد که 16 سال است در این محله زندگی می کند، به ایرنا، گفت: در این محل بیش از 500 خانوار ساکن هستند که جمعیتی افزون بر 2 هزار نفر را شامل می شود.
وی از رنج و محدودیت های اهالی برای رفت و آمد به مرکز شهر و انجام کارهای روزمره صحبت کرد و تردد نداشتن ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی از مشکلات و گلایه های اصلی ساکنان این منطقه عنوان کرد.
موسیوند گفت: تاکنون چندین مرتبه درخواست اختصاص خط اتوبوس واحد و تاکسی برای این محل کرده ایم اما مسئولان، خاکی بودن معابر را مانع اجرای این تقاضا عنوان کردند.
خانمی 40 ساله که با همسر و سه فرزندش مقابل درب خانه اش ایستاده بود، از خاکی بودن معابر گلایه داشت و اینکه تکرار شست و شوی روزانه منزل برای رهایی از گرد و خاک کلافه اش کرده است.
« ف - یاوری» اظهار کرد: در فصل تابستان با وزش باد، گرد و خاک کف معابر به منازل ما سرازیر می شود و در فصول سرد سال نیز با بارش باران و برف، معابر و خیابان ها را گل و لای فرا می گیرد.
وی آسفالت معابر خاکی این محله را از خواسته های اصلی اهالی عنوان کرد و خواستار رسیدگی مسئولان به این وضعیت شد.
همسر این شهروند نیز از جمع آوری نامنظم زباله های محله یاقوت آباد گلایه داشت.
«ر.شریفی» گفت: 25 سال است که در این منطقه ساکن هستم و بارها به شهرداری مراجعه کرده و اعتراض اهالی یاقوت آباد را در این خصوص اعلام کرده ام و اکنون نیز درخواست می کنیم که شهردار ساوه به این وضعیت رسیدگی کند.
به گفته او، جانوران ولگرد کیسه های زباله را پاره و محتویاتش را در محیط پخش می کنند که علاوه بر انتشار بوی نامطبوع، سیمای ناخوشایندی ایجاد می کند.
خانم جوانی که فرزند چهار ساله اش را در آغوش گرفته بود، از عارضه پوستی پسرش گفت و افزود: عده ای در این محل خرید و فروش ضایعات انجام می دهند و هر نوع پسماند و نخاله ای را نیز در محیط زندگی ما تخلیه می کنند.
«ن.خانی» ادامه داد: اعتراض مکرر و تذکرات اهالی نیز مانع فعالیت این افراد نشده و پسر من از همین طریق به عارضه پوستی مبتلا شده که به گفته پزشک معالج، هشت ماه دوره درمانش زمان می برد.
این بانوی یاقوت آبادی همچنین از نبود بهداشت در محیط عمومی گلایه داشت و گفت: به دلیل آلودگی های موجود که ناشی از تجمیع زباله، ضایعات و حشرات موذی است، بخش زیادی از درآمدهای ما صرف مراجعه به پزشک می شود.
«ن - فتاحی» از دیگر ساکنان یاقوت آباد، رها شدن از اجاره نشینی را دلیل اصلی نقل مکان به این محل عنوان کرد ولی اکنون از این اقدام سخت پشیمانی است.
وی گفت: چند سال است که منزلش را برای فروش به مشاور املاک سپرده اما به دلیل نبود امکانات عمومی و مشکلات موجود در منطقه، هنوز نتوانسته خانه اش را بفروشد.
فتاحی با بیان اینکه سه فرزند دانش آموز دارد، اظهار داشت: به دلیل نبود مدرسه در این منطقه ناچار شدم که فرزندانم را در مدارس داخل شهر ثبت نام کنم.
وی افزود: از نظر مالی توان اجاره سرویس برای انتقال بچه هایم از خانه به مدرسه و بالعکس را ندارم، از طرفی این رفت و آمدها برای کودکان بسیار سخت و خطر ساز است.
در چنین محله هایی بروز آسیب های اجتماعی اجتناب ناپذیر است و بنا به گفته های برخی از اهالی، خرید و فروش مواد مخدر در یاقوت آباد وجود دارد.
مردی میانسال نیز افزود: سرقت خودرو و موتورسیکلت در یاقوت آباد به دفعات مشاهده شده است.
وی گفت: اغلب مردان این منطقه کارگران فصلی هستند و درآمد چندانی ندارند.

*** پرده پایانی خبرنگار در یاقوت آباد

هنگام بازگشت از یاقوت آباد، دختربچه هایی را دیدم که مانتوهای فرم صورتی رنگی به تن داشتند و آماده رفتن به مدرسه بودند؛ مدرسه ای که فاصله خیلی زیادی با محل سکونت شان داشت.
به بهانه عکاسی به سمت شان رفتم و آنها نیز با لبخند به لنز دوربین خیره شدن و با ذوق کودکانه شیرین زبانی کردند و از آینده و رویاهای شان می گفتند؛ یکی می خواست معلم شود، دیگری پرستار.
کودکانی که می توانند همچون یاقوت های سرخ در آینده این سرزمین بدرخشند به شرطی که شرایط یک زندگی مناسب برایشان فراهم شود.

*** رویکرد شهرداری ساوه درباره یاقوت آباد و سایر مناطق حاشیه ای
شهردار ساوه در این خصوص به ایرنا، گفت: منطقه یاقوت آباد از جمله مناطقی است که در یک دهه اخیر به صورت غیرمجاز در حاشیه شهر ساوه ایجاد شده و سال ها مدیریت شهری برنامه ای برای ساماندهی این مناطق در دست نداشته است.
سید «مهدی حسینی» افزود: طبق ماده ١٠٠ قانون شهرداری ها هر گونه بنایی که بدون مجوز و رعایت اصول فنی و شهرسازی در شهرها ایجاد شود، محکوم به قلع و تخریب است اما حاکمیت و شهرداری با نگاه ایجاد آرامش اجتماعی و ضرورت تقویت اقشار آسیب پذیر جامعه تصمیم به ساماندهی این مناطق گرفته است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته پنج محله از جمله یاقوت آباد، امین آباد، پیک نیک گاز، فانوس آباد و عباس آباد شمالی و جنوبی به عنوان محله های هدف در ستاد بازآفرینی شهرستان ساوه و استان مرکزی از طرف شهرداری معرفی شد و در نهایت طرح ساماندهی این محلات با مشارکت سه جانبه دولت (وزارت راه و شهرسازی )، شهرداری و ساکنان محلات مورد نظر تصویب شد و با تخصیص 699 تن قیر رایگان از طرف دولت، شهرداری ساوه اقدام به زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت این پنج محله نموده که همچنان ادامه دارد.
حسینی در ادامه، گفت: در مجموع از ١٠٢ کیلومتر معابر خاکی در مناطق حاشیه شهر حدود ٤٠ کیلومتر در سال گذشته و امسال آماده سازی و آسفالت شده که شهرداری در حدود ٢٥ میلیارد ریال هزینه کرده است.
شهردار ساوه بیان کرد: برنامه های دیگر شهرداری برای ساماندهی و تقویت سطح کیفی زندگی در این محلات، احداث بوستان است که در همین راستا احداث پنج بوستان محله ای در دستور کار حوزه های خدمات شهری و عمران شهرداری قرار گرفته و ٢ بوستان نیز به بهره برداری رسیده است.
به گفته این مسئول، افزایش خطوط اتوبوس، مینی بوس و تاکسی به منظور خدمات رسانی به این محلات اقدام بعدی شهرداری است و با اخذ مجوز شورای اسلامی شهر و موافقت فرمانداری زمینه خرید ٢٥ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به ارزش ١٠٠ میلیارد ریال تا پایان امسال فراهم شده که در صورت تأمین اعتبار و با در نظر گرفتن شرایط سخت اقتصادی شهرداری ساوه، خرید می شود.
شهردار ساوه در خصوص انباشت زباله ها در منطقه یاقوت آباد اظهار داشت: اکنون اهالی این محله زباله ها را سر کوچه ها قرار می دهند و پیمانکاران پسماند اقدام به جمع آوری می کنند اما پس از آسفالت معابر، این افراد به طور کامل ( به صورت خانه به خانه) به جمع آوری زباله و نظافت بیشتر محلات می پردازند.
وی افزود: سگ های ولگرد هم در مکانی که در منطقه والیمان و حوالی سایت پردازش پسماند ایجاد شده است، جمع آوری و نگهداری می شوند.
حسینی در پایان گفت: مدیریت شهری ساوه برای رفع مشکلات حاشیه ای شهر که در ٢٠ سال گذشته ایجاد شده، اقداماتی تاکنون انجام داده است و تصمیم برآن است که تا پایان سال 1399 ، همه محلات حاشیه نشین شهر ساوه به طور کامل ساماندهی شوند.

*** توضیح رئیس اداره آموزش و پرورش ساوه
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز در خصوص احداث مدرسه در محله یاقوت آباد به ایرنا، گفت: ارائه خدمات به منطقه یاقوت آباد به دلیل اینکه در زمره بافت شهری قرار نگرفته است و از طرفی روستا نیز به شمار نمی رود، به سختی امکان پذیر است.
«ابراهیم فراشیانی» اظهار کرد: با این وجود در صدد هستیم با همکاری و کمک خیران نسبت به نوسازی یک باب مدرسه که در خیابان سلمان فارسی و در نزدیکی یاقوت آباد قرار دارد، اقدام کنیم تا شرایط بهتری برای تحصیل دانش آموزان این منطقه مهیا شود.
گزارش از سمیرا عارفی مجد
9921/6539/3075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شهري سكونتگاه هاي غير رسمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم

رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان گفت: در این آزمون ۲۳۷ شرکت کننده در دو بخش خواهران و برادران در دو حوزه اراک و ساوه با هم به رقابت پرداختند.

حجت الاسلام شریفی با بیان اینکه ۱۸۲ نفز از داوطلبان در حوزه اراک و ۵۵ نفر در حوزه ساوه است، افزود: شرکت کنندگان پس از کسب نمره قبولی درآزمون کتبی به مرحله شفاهی حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و ۳۰ جزء راه خواهند یافت.

او گفت: حضور بانوان را پیشتاز در حفظ قرآن قرآن دانست و گفت: حضور بانوان در این دوره چشمگیر است. 

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • برآورد ۲۱۸ میلیارد تومانی برای تونل بلوار شهید کبیری
  • برگزاری آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • عزت و اقتدار یک کشور در گرو هدایت صحیح نوجوانان وجوانان است
  • محله کم‌برخوردار حصه در مسیر توسعه‌ است
  • ۶۰ درصد ساکنان جوادیه تهران افغانستانی اند
  • ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • اجرای طرح همیاران آرامش اجتماعی در قزوین
  • امانی، عضو شورای شهر: ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • ابرپروژه مسکونی تهران در محله یاخچی آباد با ۱۰ هزار واحد ساخته می شود