Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: مستوفی گفت: زیستگاه روباه شنی مورد هجوم افراد بی صلاحیت و غیرمسئول قرار گرفته و از بین رفتن روباه شنی بر روی چرخه غذایی و حیات یوزها اثر منفی می گذارد و باعث نابودی آنها هم می شود.

روباه شنی یکی از گونه های در معرض خطر انقراض در ایران است .این روباه به رنگ شن دیده می شود و در مقایسه با روباه معمولی ، جثه کوچکتر و گوش ها نسبتا بزرگتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پشت گوشها سیاه نیست و پشت بدن معمولا زرد مایل به نارنجی است ولی لکه سیاه رنگی در زیر چشمها دارد و دم ، زرد متمایل به قهوه ای و انتهای آن سفید است . در بین پنجه های دست و پا موهای بلندی دارد. این روباههای کوچک صدای WOW از خود در می آورند .

فرخ مستوفی روباه شنی را یکی از شاخص ترین جانوران کویر برشمرد و گفت: در مناطق کویری می‌توان روباه‌های شنی را به فراوانی مشاهده کرد. دلیل آن، وجود شرایط زیست محیطی مناسب در منطقه برای آنهاست، شرایطی مانند آب و هوای مناسب و گرمسیری، دارا بودن دشت‌ها، شنزارها برای استتار و پوشش مناسب و وجود شکارها و غذاهای فراوان.

وی افزود: ایران دوگونه روباه دارد؛ روباه معمولی و روباه شنی. روباه شنی یکی از گونه های بسیار نادر ایران است که شبگرد بوده و شب ها برای شکار بیرون می آید، به همین دلیل به ندرت دیده می شود که آمارگیری از این گونه را دشوار کرده است.

این کارشناس محیط زیست حضور گردشگران را باعث آزار و اذیت جانوران کویری عنوان کرد: روباه شنی بسیار کنجکاو و در عین حال خجالتی است. گوش های روباه شنی از روباه معمولی بزرگتر است. این گوش های پهن و بزرگ، ابزاری همچون بادگیر است و به خنک شدن بدن روباه در گرما کمک می کند؛ همچنین قابلیت شنوایی بسیار قوی تر از سایر سگسانان برای این روباه ایجاد می کند. از این رو صدا با هر فرکانسی را در سطح کویر می تواند با گوش های بلندش جذب کند.

مستوفی همچنین با اشاره به اینکه زیستگاه روباه های شنی در دورترین نقاط کویر در مناطق شنی است که از لحاظ زیستی مناطق بسیار حساسی هستند، گفت: روباه‌ شنی در لانه ای که حفر می‌کند، زندگی می‌کند. برخی از روباه ها زمین را برای لانه خود می‌‌کنند. برخی دیگر ممکن است از لانه‌های آماده جانوران دیگر استفاده کنند. همچنین روباه های بیابانی شبکه ای از تونل‌ها زیر شن‌ها می‌‌کنند. از این رو تردد ماشین در این مناطق به زیستگاه این جانوران آسیب جدی وارد می کند.

وی از سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست درخواست کرد که بر تورهای کویرنوردی نظارت کامل انجام شود: متأسفانه اخیرا عده ای با ماشین های پر سرو صدا شروع به کویرنوردی کرده اند و جمعیت زیادی را به درون مناطق بسیار حساس از نظر اکوسیستم می برند و باعث شده اند زیستگاه این جانوران در معرض خطر قرار بگیرد. برخی روباه های شنی مجبور به مهاجرت شده اند و برخی که مانده اند مشکلات دیگری برایشان پیش آمده است. همچنین عکس هایی دیده شده که روباه های شنی زنده گیری و به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای فروش قاچاق Contraband شده است.

این فعال محیط زیست، قاچاق گونه های کمیاب را زنگ خطری برای محیط زیست ایران عنوان کرد: کشورهای عربی مانند امارات با داشتن منابع مالی فراوان و برنامه ریزی به دنبال گونه های جانوری هستند تا محیط زیست خود را بازسازی کرده و بیابان های خالی خود را از گونه های کمیاب و نایاب پر کنند آنها متقاضیان خرید روباه های شنی ایران هستند و بعید نیست روزی در فکر تصاحب یوز ایرانی باشند.

فرخ مستوفی با اشاره به اینکه روباه شنی خوراک دائمی و طبیعی یوزپلنگ ایرانی است و یوز غذایی جز خرگوش و روباه ندارد و به سختی ممکن است بتواند شکاری مانند آهو داشته باشد، افزود: من در اینجا اعلام خطر می کنم که زیستگاه روباه شنی مورد هجوم افراد بی صلاحیت و غیرمسئول قرار گرفته و از بین رفتن روباه شنی بر روی چرخه غذایی و حیات یوزها اثر منفی می گذارد و باعث نابودی آنها هم می شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

تجاوز همزمان مدیر سالن زیبایی به یک مشتری و آرایشگر زن+عکس پیشنهاد کثیف افسرپلیس به دختر 13 ساله+عکس شوخی احمقانه صدام حسین با همسرش جلوی دوربین+عکس تفنگ اسرائیلی در دستان فرمانده نظامی حماس + عکس شمارش معکوس برای اعدام قاتل سلاله دختر 5 ساله گلستانی + عکس راز شلیک مرد سیاهپوش به زن باردار در ویلای تجریش راننده سرویس تهرانی با جسد زنش سرکار رفت / او به 2 گربه اش بیشتر از همه چیز توجه داشت! + عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا اقدام عجیب محمد رضا گلزار قبل از مسابقه برنده باش! + عکس لحظه جیغ کشیدن دانش آموزان دبستانی از ترس + فیلم جسد عجیب یک نهنگ وسط دریا! / همه وحشت کردند + عکس باورنکردنی عکس زیرخاکی استقلالی‌ها در حرم امام حسین (ع) 200 ایرانی در زندان های تایلند اوضاع خیلی بدی دارند دست غول پیکر وسط دل صحرا+عکس مرگ غم انگیز یک نوجوان به خاطر اجبار در کوتاه کردن موی سر +عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: قهوه قاچاق Contraband محیط زیست انقراض بازسازی روباه یوز ایرانی عکس فیلم ساعت فضای مجازی پسر ایران دختر میانسال پدر فوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان دکتر حمید سلامتی اظهار کرد: یکی از نگرانی های اولیه مرتبط با آفرود، فرسایش و تخریب زیستگاه های طبیعی است. وسایل نقلیه قدرتمند مورد استفاده در آفرودها می توانند آسیب زیادی به اکوسیستم هایی مانند تالاب ها، مراتع و جنگل ها وارد کنند.

وی ادامه داد: فشرده سازی خاک فعالیت های آفرود معمولا باعث تراکم خاک می شود که بر سلامت و تنوع زیستی اکوسیستم ها تأثیر منفی می گذارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: هنگامی که وسایل نقلیه از زمین های حساس عبور می کنند، وزن آنها خاک را فشرده می کند و ریشه ها و جذب مواد جذب مواد مغذی را برای گیاهان سخت می کند. این خاک فشرده همچنین از نفوذ آب جلوگیری می کند که منجر به افزایش سیل و آلودگی بالقوه آب می شود.

سلامتی با اشاره به گسترش گونه های مزاحم توسط وسایل نقلیه نیز گفت: خودروها دانه‌، هاگ‌ و سایر تخم گیاهان را حمل کنند که ممکن است به لاستیک‌ها، زیرشاخه‌ها یا تجهیزات بچسبند. هنگامی که وسایل نقلیه آفرود بین مناطق مختلف حرکت می کنند، می توانند ناخودآگاه گونه های غیر بومی را به مکان هایی که قبلاً در آن جا وجود نداشتند را وارد کنند. این گونه های مهاجم اغلب با گیاهان بومی رقابت می کنند، اکوسیستم های محلی را نابود می کنند و منجر به از دست دادن گونه های گیاهان می شوند. گسترش گونه‌های مزاحم می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی بر گیاهان و جانوران بومی داشته باشد و ترکیب و عملکرد اکوسیستم‌ها را تغییر دهد.

در ادامه جلسه، علی زنگی معاون مدیرپیشگیری دادگستری کل استان افزود: حضور موتورسواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد.

وی با تاکید بر عدم حضور آفرودسواران در مناطقی که به عنوان منابع طبیعی و محیط زیست هستند، ادامه داد: افرادی که وارد این عرصه ها می شوند مشخص شوند. و نیروی انتظامی، جنگلبانان و محیط بانان کارت های شناسایی که از سوی کانون به افراد واجد شرایط تحویل داده شده است را بررسی نمایند.

سرهنگ عیسی گلبینی مفرد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در این جلسه با اشاره به موضوعات حفاظتی در عرصه های ملی گفت: مشاهده شده برخی تورها بعد از زدن کپ در عرصه های ملی اقدام به قطع درختان برای آتش و یا حتی قطع برخی درختان بابت استفاده در مصارف دیگر نیز انجام می دهند.

سرهنگ گلبینی مفرد با اشاره به تاثیرات مخرب روشن کردن آتش بر روی خاک نیز گفت : اکثر برنامه ها و تورها که شب مانی در منطقه دارند به مدت دو الی سه شب که خود به دلیل روشن ماندن آتش به مدت زیاد آسیب زیادی به خاک و موجودات داخل خاک میزند که این خسارت ها جبران ناپذیر می باشد.

مرتضی عباسی رئیس هیات موتورسواری و اتومبیل رانی استان گلستان گفت: از سال 1401 دستورالعملی صادر شده است که برای اتوکمپر، تورسافاری و تور آفرود که همه شرکتهایی که خدمات تور انجام میدهند باید از هیات مجوز بگیرند. مرتضی عباسی با بیان وجود تورهای بدون مجوز گفت: موتورسواران و آفرود سوارانی که از هیات مجوز نداشته باشند می توان با آن ها قانونی برخورد کرد.

هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی نیز مصوبات و دستورالعمل خود را برای شرکت های مسافرتی ارسال و طی نامه مکتوب با دادگستری و دادستان استان تورهای بدون مجوز را معرفی نماید.علی نوری رئیس گروه گردشگری و میراث فرهنگی نیز گفپت: با اجرای این تفریح به صورت دلبخواه و غیرمسئولانه انتقاد داریم و نتیجه آن را تخریب بیش تر منابع طبیعی و محیط زیست می دانیم.

وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه در این رابطه، مقوله آموزش است. چراکه، درواقع افرادی که آموزش نمی‌بینند نه تنها به خود، بلکه به طبیعت هم آسیب می‌رسانند.نوری افزود:آموزش، تغییر نگرش، ایجاد حساسیت و سپردن مسوولیت در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می تواند نقش به سزایی را در کاهش تخریب و یاری رسانی در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و کمک به جنگلبانان و محیط بانان با توجه به پتانسیل عظیمی که در این گروه ها وجود دارد، ایفا کند.

در انتهای جلسه مقرر شد چند نقطه مناسب در اراضی پست و شمال استان برای ایجاد پیست از سمت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان مشخص گردد . هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی نیز مصوبات و دستورالعمل خود و لیست تورهای بدون مجوز را طی نامه مکتوب به دادگستری و دادستان استان اعلام نماید.

دیگر خبرها

  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب