Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:54:05 GMT

پسماندهای پزشکی و لزوم مدیریت صحیح بردفن آن ها

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۵۶۹۷

پسماندهای پزشکی و لزوم مدیریت صحیح بردفن آن ها

قزوین - ایرنا - تولید، جمع آوری و امحای پسماندهای بیمارستانی به دلیل خطرناک بودن همواره از دغدغه های مهم محسوب شده و برای از بین بردن آن نیز با وجود راهکاری های متفاوت، سعی شده تا از روش های نوین و به روز در مناطق مختلف کشور استفاده شود.

به گزارش ایرنا، براساس قوانین سازمان محیط زیست و مدیریت پسماند، تولید کنندگان زباله های عفونی و بیمارستانی خود وظیفه جمع آوری، حمل و امحای آن را برعهده داشته و این مساله با جداسازی این گونه پسماندها با نوع خانگی آن شکل گرفته و همواره نیز مورد توجه و رصد دستگاه ذیربط با این مساله بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این موضوع در سال های گذشته در استان قزوین به شکل بهداشتی و اصولی و تحت نظر دستگاه های ذیربط از جمله حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی و با سیاستگذاری های انجام شده از سوی کارگروه پسماند استانداری قزوین صورت می پذیرد.

** روزانه 5.5 تن زباله عفونی در سایت محمدآباد قزوین بی خطرسازی می شود
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در این میزگرد اظهار داشت: از سال 84 بحث جمع آوری زباله به صورت متمرکز در شهرداری قزوین مطرح و برای ساماندهی آن نیز در سال 88 با همکاری استانداری، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرای ماده 7 قانون مدیریت پسماند اقدامات لازم به عمل آمد.
مهدی امینی ادامه داد: در حوزه پسماندهای بیمارستانی نیز تمام بیمارستان های استان تا پایان سال 91 مجهز به دستگاه های رتوکلاو( بی خطر سازی زباله های عفونی) شده و هم اکنون نیز 39 مرکز درمانی مجهز به این دستگاه روزانه 5.5 تن زباله خود را بی خطرسازی کرده و تبدیل به زباله های عادی می کنند.
این مسئول اضافه کرد: براساس آیین نامه های موجود نیز حمل این نوع مواد از مراکز بهداشتی و درمانی به سایت محمدآباد جهت دفن با خودروهای مخصوص انجام و دستگاه های بی خطرساز مراکز درمانی نیز هر 6 ماه توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته و تاییده آن نیز به مدیریت پسماند شهرداری قزوین ارسال می شود.
امینی با اشاره به اینکه سایت جمع آوری پسماند محمدآباد قزوین برای 20 سال و روزانه 250 تن زباله در نظر گرفته شده بود، تاکید کرد: با توجه به میزان افزایش این میزان زباله به 700 تن در روز، اقدامات لازم در خصوص توسعه این مرکز با مشارکت شهرداری های استان به عنوان سهامدار، صورت گرفته است.

**موضوع پسماند صیانت از زندگی است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این رابطه گفت: امروزه جمع آوری و حمل و نقل پسماندهای عفونی از بیمارستان ها و مراکز درمانی استان توسط شرکت های خصوصی و به صورت خرد صورت گرفته و این موضوع در مراکز درمانی دولتی توسط دستگاه های مکانیکی بی خطر سازی شده و سپس در ردیف پسماندهای شهری قرار می گیرند.
دکتر حمیدرضا نجاری با اشاره به میزان تولید ناچیز پسماندهای شیمیایی و دارویی در استان قزوین، افزود: این مساله تنها در 2 مرکز درمانی قدس و ولایت وجود دارد که براساس دستورالعمل های موجود نسبت به جمع آوری و امحای آن عمل شده و دانشگاه علوم پزشکی نیز نظارت کاملی بر آن دارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: موضوع پسماند مانند بسیاری از مسایل موجود در جامعه هیچ گاه متوقف نمی شود و گرچه نظارت های کامل و حساسی بر نوع امحا و دفن آن از سوی کارشناسان مربوطه انجام می پذیرد اما ما هر روز به دنبال روش های بهتر برای این موضوع هستیم.
وی نقش مردم و رسانه ها را در این رابطه مهم دانست و گفت: اطلاعات و سواد بهداشتی مردم را باید روز به روز افزایش داد تا جایی که به عنوان مثال اگر بتوانیم روند بهبود کار را از مبداء (جمع آوری زباله های خانگی) آغاز کنیم بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه به طور حتم مرتفع خواهد شد.

**رویکرد محیط زیست باید به سمت اکولوژی صنعتی پیش برود
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز در این نشست اظهار داشت: این اداره کل وظیفه نظارت عالی بر نحوه مدیریت پسماند، جمع آوری و امحای آن را برعهده داشته و در راستای تصمیمات، مصوبات و سیاست های کارگروه ویژه پسماند عمل می کند.
عبدالحسین مظفری با بیان اینکه موضوع پسماندهای پزشکی در 2 بخش صورت می گیرد، یادآور شد: در بخش نخست بیمارستان ها هستند که با مجهز بودن به دستگاه های رتوکلاو، مواد عفونی خود را به صورت شیمیایی و یا هیدورکلاو بی خطر کرده و توسط سازمان مدیریت پسماند جمع آوری می شود.
وی اضافه کرد: بخش دوم پسماندهایی هستند که از 452 مرکز درمانی شامل مطب ها، درمانگاه ها و دندانپزشکی ها توسط یک شرکت خصوصی و بر مبنای سیاستگذاری های صورت گرفته جمع آوری و امحا می شود و روند علمیات کاری آن نیز به طور مستمر مورد پایش قرار می گیرد.
مظفری با اشاره به اینکه سایت جمع آوری محمدآباد قزوین شامل 2 حوزه است، افزود: حوزه نخست این مجموعه توسط شرکت نصر محمدآباد با نظارت عالی دفتر شهری و روستایی استانداری فعالیت می کند و بخش دوم آن نیز با مدیریت شرکت عصر صنعت سبز کاسپین ایرانیان بوده که به موضوع پسماندهای صنعتی از جمله بیمارستانی می پردازد.
وی ادامه داد: براساس دستورالعمل محیط زیست، پسماندهای بیمارستانی و عفونی باید به صورت جداگانه و با شرایط ویژه پس از بی خطر شدن دفن و هر 15 روز یک مرتبه نیز مورد رصد دقیق قرار می گیرند.
به گفته وی، در حال حاضر پسماندهای بیمارستانی پس از رتوکلاو شدن در یک محوطه مخصوص و با شرایط ویژه ای دفن می شوند.
وی ادامه داد: موضوع اصلی در این بخش پسماندهای شیمیایی و دارویی هستند که پس از جمع آوری و انتقال به این سایت، در محوطه مخصوص تخلیه و کپسوله می شوند.
مظفری، توجه و پرداختن به اکولوژی صنعتی را نیاز امروزی در حوزه پسماندها دانست و تاکید کرد: اینکه پسماندهای تولید شده در یک واحد تولیدی بتواند به عنوان ماده اولیه یکی دیگر از واحدها به کار آید می تواند بسیار حایز اهمیت باشد به خصوص در شرایط حاد اقتصادی کشور این رویکرد در حفظ منافع ما نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی در پایان، نگاه فرهنگی و آموزشی را در حوزه پسماندها مهم برشمرد و افزود: توجه به اصل 50 قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را بر سه اصل تخریب نکردن، رساندن آن به نسل آینده و نگهداری از آن به عنوان یک وظیفه همگانی می تواند بسیاری از مشکلات کنونی را به حداقل می رساند.

**روزانه 150 کیلوگرم پسماند شیمیایی و دارویی در استان قزوین جمع آوری می شود
رییس گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این زمینه گفت: روزانه 150 کیلوگرم پسماند شیمیایی و دارویی مورد استفاده بیماران سرطانی از 2 بیمارستان قدس و ولایت جمع آوری می شود و در عین حال نیز ضوابط نگهداری، انتقال و در نهایت امحای آن نسبت به سایر پسماندهای بیمارستانی، خاص و ویژه هستند.
شیرین نادری تاکید کرد: از نظر ضوابط این داروها برای کاربر جهت تزریق به بیمار سرطانی با شرایط خاص باید صورت پذیرد و وسایل باقیمانده آن در بشکه های نفوذناپذیر جمع آوری و پس از پر شدن در آنها پلمپ و با وسایل مخصوص منتقل می شوند.
وی ادامه داد: پس از انتقال، برای امحا ابتدا با مواد سیمانی و یا ماسه کپسوله شده و پس از خشک شدن آن را در ترانشه های مخصوص امحای پسماندهای شیمیایی و دارویی دفن می کنند.
به گفته وی، ترانشه های محل دفن این نوع زباله ها سه مرتبه لایه گذاری شده تا نفوذ مواد دفن شده در آن به خاک سطحی و یا آب های زیرزمینی به صفر برسد.
این مسئول بهداشتی با اشاره به 15 بیمارستان موجود در استان قزوین که هشت مرکز آن دولتی و هفت مرکز دیگر مربوط به تامین اجتماعی، خصوصی و خیریه هستند، افزود: یکی از اقدامات قابل توجه انجام شده در خصوص جمع آوری زیاله های بیمارستانی آن بوده که 467 مرکز درمانی و بهداشتی موجود در 6 شهرستان استان را که پسماندهای عفونی تولید می کنند را ملزم ساخته ایم تا برای این مساله هزینه پرداخت کنند.
نادری در پایان با اشاره به اینکه در نظام جامع سلامت مردم باید به ما اعتماد کنند چرا که اقدامات و فعالیت های بسیار خوبی در آن صورت گرفته، گفت: با توجه به الحاق ایران در کنوانسیون میناماتا و تعهد صورت گرفته مبنی بر حذف جیوه از مراکز درمانی و بهداشتی، این مساله از ابتدای امسال در مراکز درمانی استان قزوین با به کارگیری دماسنج های عقربه ای به جای جیوه ای و جمع آوری تجهیزات پزشکی که در آن جیوه به کار رفته در ظروف جداگانه، آغاز شده است.

**اقدامات صورت گرفته در حوزه پسماندهای پزشکی در استان قزوین قابل توجه است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این میزگرد اظهار داشت: پسماندهای پزشکی به چهار بخش عفونی، شیمیایی و دارویی، عادی و خشک و برنده تقسیم می شوند که در زمینه جمع آوری، انتقال و امحای آن 2 بخش اولیه برای ما بسیار حایز اهمیت است.
علی فرخزاد اضافه کرد: اتفاق خوبی که در سطح استان قزوین در زمینه جمع آوری پسماندهای پزشکی صورت گرفته آن است که از طریق دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی پسماندهای حدود 500 مرکز درمانی از سوی بخش خصوصی فعال در این زمینه جمع آوری و در مجموعه عصر صنعت کاسپین بی خطرسازی و دفن می شود و هزینه های مربوط به انجام آن از سوی تولید کنندگان این نوع مواد پرداخت می گردد.
وی با اشاره به اینکه در جمع آوری پسماندها ممکن است اشکالاتی نظیر دفن متمرکز این نوع مواد و یا نبودن مکان مناسب برای امحای پسماندهای صنعتی مایع در استان باشد، یادآور شد: هم اکنون پسماندهای 17 شهر از مجموع 25 شهر استان قزوین در سایت محمدآباد جمع آوری و دفن می شود و سایر مناطقی که این کار صورت نمی گیرد به علت کوهستانی و صعب العبور بودن این نوع مناطق مانند سیردان، معلم کلایه و رازمیان و یا دوری مسافت مانند آوج و آبگرم است که دفن زباله در این مناطق به صورت نقطه ای انجام می شود.
فرخزاد در ادامه، موضوع پسماند را بسیار حیاتی و مهم برشمرد و گفت: با توجه به سلامت مردم و موضوعات زیست محیطی، مدیریت عالی استان توجه ویژه ای همواره به این حوزه داشته تا جایی که با استفاده از بخش خصوصی سعی شده تا ضمن بهره وری بهتر در زمینه جمع آوری، استفاده از تولید برق و کمپوست از آن را در برنامه های اولویت دار خود قرار دهیم.
وی در ادامه میزان تولید زباله هر خانوار ایرانی را 700 گرم دانست و افزود: این میزان در کشورهای پیشرفته و صنعتی 500 گرم است که به نظر می رسد در این بخش نیازمند فرهنگ سازی، به خصوص در بخش تفکیک زباله از مبدا باشیم.
به گفته وی، شهرداری قزوین امسال 170 میلیارد ریال را برای جمع آوری و دفن زباله تخصیص داده در صورتی که با برنامه ریزی و توجه به این حوزه می توان این اعتبارات را در سایر بخش های خدماتی مورد استفاده قرار داد.
فرخزاد در ادامه به ضایعات و پسماندهای ساختمانی نیز اشاره کرد و گفت: این نوع ضایعات در کشورهای پیشرفته برای تولید مصالح ساختمانی و قطعات پیش ساخته به کار گرفته می شود و با تولید 500 تا 600 تن از این نوع پسماند در سطح استان قزوین، نیازمند برنامه ریزی جامع تر هستیم.
8054/6012

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی پسماند پسماند پزشکی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۵۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌نشینی شهرداری تهران برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران

به گزارش خبرآنلاین، چند سالی است، یکی از مهمترین خبرهای عمرانی شهر تهران، تصمیم نهایی مدیریت شهری برای جمع آوری پل پر خاطره و پر ترافیک حافظ است.

نداشتن ایمنی و فرسودگی دلایل فنی مهندسین شهرداری تهران برای جمع آوری این پل بوده است. تا جاییکه به عنوان یکی از پل‌های ناایمن‌ تهران شناخته می‌شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در پنجمین دوره مدیریت شهری شاهد اوج تکرار ناایمنی این پل و برنامه‌های بی سرانجام جمع آوری آن بودیم و کارشناسان دوره پیشین شهری، تعمیر و نگهداشت پل حافظ را متحمل هزینه بسیار زیادی می‌دانستند و معتقد بودند هزینه برای حفظ این پل به صرفه نیست و باید جمع آوری شود.

این موضوع در دوره مدیریت شهری ششم ادامه پیدا کرد و مطرح شد، عباس شعبانی معاون وقت شهرداری تهران با بیان اینکه پل حافظ در سال ۱۴۰۲ نیز حذف نمی‌شود، تصمیم گیری درباره جمع آوری این پل را منوط بر تعیین تکلیف وضعیت زیرگذر شمالی- جنوبی و شرقی- غربی می‌دانست که هنوز به نتیجه نرسیده بود و گفته بود باید به طور همزمان برداشت پل و ایجاد زیرگذر را انجام داد و نمی‌توانیم پل را برداریم و سپس به دنبال ایجاد زیرگذر برویم.

بعد از آن هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره سرانجام جمع‌آوری پل حافظ اینطور توضیح داده بود که از نظر سازمان مشاور و حوزه فنی عمرانی در صورتی که نیاز به حفظ این پل باشد، حافظ قطعاً به مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای نیاز دارد.

وی با درباره اینکه این پل باید جمع شود یا نه؟ گفته بود: باید تأثیر جمع آوری پل بر شبکه ترافیکی را احصا کنیم و باید این موضوع را حوزه حمل و نقل و ترافیک به ما بگویند که اگر این پل را جمع کردیم؛ آیا نیاز به جایگزین دارد یا خیر؟ و آیا با کنترل زمان چراغ‌ها می‌توانند مدیریت ترافیک را انجام دهند؟

معاون شهردار تهران در ادامه تاکید کرده بود که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران باید مشخص کند که همزمان با جمع آوری پل، تمهیدات اقدام بعدی پیش بینی شود و علت طولانی شدن این موضوع احصا تأثیرات ترافیکی بر شبکه است.

حق بین یادآور شده بود که این پروژه باید در یک زمان بسیار کوتاه در شرایط خاص و در زمان خاص با هماهنگی پلیس انجام شود زیرا برچیدن این پل ملاحظات اجرایی دارد که باید تمهیداتی را پیش بینی کنیم و اطلاع رسانی داشته باشیم و این موضوع مغفول نیست و بین دو حوزه فنی عمرانی و ترافیک در حال مبادله جوانب کار هستیم.

حالا بعد از گذشت ۴ ماه از اعلام این نظرات، مهدی صداقتی سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه با بررسی‌های ترافیکی صورت گرفته در معاونت فنی و عمرانی و تحلیل ترافیکی از سوی معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک، پل حافظ جمع آوری نخواهد شد، گفت: طبق تصمیم گرفته شده این پل مقاوم سازی می‌شود و تا حدود ۴۰ سال دیگر هم در برابر لرزه مقاوم خواهد بود.

پل حافظ از چهارراه کالج آغاز شده و از بالای خیابان جمهوری گذشته و تا خیابان هاتف و پیش از رسیدن به بازار موبایل ایران امتداد دارد.

این پل فلزی ۵۰ ساله که روزانه تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت از روی آن عبور می‌کنند تا به مراکز مهم اداری، تجاری و در نهایت به محدوده بازار تهران برسند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888282

دیگر خبرها

  • جمع آوری پسماند ۲ محور پرتردد رشت همزمان با ایام نوروز
  • ‌‌پارکینگ ناایمن پارک ارم جمع‌آوری شد
  • شاخص‌های اقتصادی بیانگر جهت‌گیری صحیح فعالیت‌های دولت در کردستان است 
  • جمع‌آوری پارکینگ ساخته شده پارک ارم روی سیل برگردان
  • ذخیره بیش از ۴۱ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد حسنلوی نقده
  • تلاش برای ساماندهی مراکز غیرمجاز نگهداری پسماند در قم/ وجود ۳۶۰ مرکز غیرمجاز
  • شیرازِ پس از باران، همچنان پاکیزه و زیبا
  • اصپاک روزانه یک تُن پسماند خشک از شهر اصفهان جمع‌آوری می‌کند
  • عقب‌نشینی شهرداری تهران برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران
  • پل حافظ در تهران ماندنی شد