Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:25:54 GMT

تحقق اهداف الگوی پیشرفت با اجماع نظر امکان پذیر است

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۶۱۱۳

تحقق اهداف الگوی پیشرفت با اجماع نظر امکان پذیر است

تهران - ایرنا - الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تلاش است با تکیه بر توان و ظرفیت نخبگان مسیر دستیابی به توسعه پایدار را برای کشور هموار سازد اما در این مسیر نیازمند رفع برخی موانع و آفت های احتمالی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان یک سند بالادستی نقشه راهی برای پیشرفت و توسعه ایران در سال های پیش رو ترسیم می سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی اصلی این الگو که آن را نسبت به سایر اسناد توسعه ای کشور متمایز می سازد، بهره گیری از دیدگاه نخبگان، نیروهای دانشگاهی و نظریه پردازان کشور در حوزه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در تدوین است؛ موضوعی که بارها مقامات و مسئولان کشور بر آن تاکید کرده اند.
به باور بسیاری از دولتمردان حل چالش های کشور با تکیه بر ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان امکان پذیر است. چنین دیدگاهی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اگرچه دنبال شده است اما به باور کارشناسان تا اجماع نظر و وفاق دیدگاه ها در کنار همراهی مردم در اجرای این الگو رخ ندهد، اهداف سند به تحقق کامل نمی رسند.
در این زمینه، گروه دانشگاه ایرنا با برخی اساتید دانشگاهی کشور و صاحبنظران در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت وگو کرد. ایجاد اجماع نظر میان مقامات و مسئولان کشور و برقراری روحیه جمعی در افکار عمومی نسبت به الگوی پیشرفت، مولفه مهمی از دیدگاه آنان بود که غفلت از آن ها، این سند را همانند سایر اسناد توسعه ای کشور در محاق قرار می دهد.

* برقراری اجماع نظر در الگو
محمدهادی زاهدی وفا استاد دانشگاه و عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ضمن تاکید بر لزوم اجماع نظر در الگو، اظهار داشت: برای ایجاد ضمانت اجرایی در برنامه و الگوهای توسعه ای، لازم است بیشترین اجماع نظر میان ذینفعان، نخبگان و مردم فراهم شود.
این استاد اقتصاد دانشگاه افزود: برای دستیابی به این هدف تدوین کنندگان سند پایه الگو به جمع بندی نقطه نظرات نخبگان جامعه و شخصیت های راهبردی رسیده و ساز و کاری در پیش گرفتند تا نظرات نخبگان در الگو و سند پایه لحاظ شود.
وی در ادامه نیز به تاثیر تحریم ها بر سند الگو اشاره کرد و گفت: تحریم ها برای ایران، شرایط تازه ای نیست. تجربه 40 ساله کشور از تحریم ها حاکی از این است که اداره اقتصادی همواره در تحریم بوده است.
زاهدی وفا با پیش بینی اینکه تحریم ها با هدف محدودسازی ایران، در آینده نیز وجود خواهد داشت، عنوان کرد: مصون سازی اقتصاد در تدابیر اقتصادی الگو لحاظ شده است. در الگو پیش بینی کرده ایم تا اقتصاد را از تکانه های شرایط تحریمی حفظ کنیم. اهداف و منافع اقتصادی الگو را با شرایط تحریم سازگار ساخته ایم.

** لازمه نگاه مشارکت جویانه
حجت الاسلام علیرضا صادق زاده قمصری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در باره لازمه های الگوی پیشرفت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باید نخبگان را از سطوح مختلف درگیر موضوع کرد و نگاه مشارکت جویانه را جایگزین نگاه از بالا به پایین کرد.
وی افزود: برای این کار باید نخبگان را در سطوح مختلف با انواع گوناگون دیدگاه ها درگیر الگو کنیم تا این بار نیز به سندسوزی دوره های گذشته مبتلا نشویم.
حجت الاسلام قمصری با تاکید بر جریان نگاه ملی و جمعی ورای دیدگاه های سیاسی در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عنوان کرد: هرچه مشارکت و درگیری نخبگان دانشگاهی و افراد اثرگذار و صاحب نفوذ در کشور در این الگو بیشتر شود، به دستیابی به اهداف الگو و پیاده سازی ها کمک می کند.
مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول معتقد است: کارگزاران کشور باید درگیر تدوین الگو شده و نقطه عزیمت آنان نیز مسائل ایران قرار گیرد.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس بر ضرورت استفاده از نظریات دانشگاهی تاکید کرد و ادامه داد: با تکیه بر نیروهای بومی و توجه به مسائل امروز و فردا الگویی تهیه کرد که کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد در غیر این صورت

** اهمیت حاکمیت روحیه جمعی
منوچهر گرجی استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن علوم و خاک ایران نیز معتقد است تا کل جامعه و شهرهای کشور در اجرایی شدن الگو با یکدیگر همراهی نکنند، سند به نتیجه نخواهد رسید.
گرجی در این رابطه به خبرنگار دانشگاه ایرنا گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نه یک سند عملیاتی که یک سند پوششی از جنس بینش و فرهنگ است که باید بر تمامی اسناد دیگر به ویژه اسناد اجرایی و عملیاتی کشور حاکم باشد.
وی پیشنهاد کرد: ناظران بر تدوین الگو باید در سفرهای استانی، مسئولان و مردم را در تمامی موارد با الگو همراه کرده در غیراین صورت آفت های اقتصادی و فرهنگی در کمین الگو خواهد بود.
«اگر نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان و اقشار مختلف مردم را با الگو همراه نسازیم، فرهنگ سازی و الگوسازی مورد نظر محقق نخواهد شد.»
این استاد دانشگاه در پایان نیز از اینکه در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت از واژه کشاورزی و محیط زیست نامی به میان نیامده است، انتقاد کرد.
عملکرد جزیره ای در ایران مهمترین آفت پیش روی دستگاه های اجرایی کشور به شمار می رود؛ موضوعی که به موازی کاری ها و هدررفت سرمایه و نیروی انسانی در بسیاری از بخش ها منجر شده است. در برابر نیز اعتماد عمومی و همبستگی از مهمترین مقوله های اجتماعی است که به گفته جامعه شناسان در سال های اخیر مورد خدشه واقع شده و روحیه جمعی را در جامعه مورد هدف قرار داده است.
اینک که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است تا چالش های ایران را به یاری ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان و همراهی مردم طی سال های آینده برطرف سازد، بی توجهی به اجماع نظر و جلب همکاری مردم، مانع بزرگی پیش روی اجرایی شدن اهداف خواهد بود.

**9283** 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي الگوي اسلامي الگوي ايراني فعالان دانشگاهي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری شاهرودی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با استاندار سمنان به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه پیشرفت باید در چهار چوب‌های فرهنگی و دینی اتفاق بیفتد، ابراز داشت: برای تحقق این مهم نیازمند به تدوین پیوست‌های فرهنگی هستیم.

وی ضمن بیان اینکه دچار تضاد بین توسعه غربی و پیشرفت اسلامی هستیم، افزود: برای گذار از این مرحله باید مدل اسلامی مبتنی بر پیشرفت برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه ریل پیشرفت استان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد، ابراز داشت: می‌توانیم در این زمینه به الگو سرآمد برای کل کشور تبدیل شویم.

میرباقری شاهرودی ضمن بیان اینکه برای تحقق این مهم تشکیل اتاق فکر با حضور هیأت‌های اندیشه ورز ضروری است، تصریح کرد: مباحث فرهنگی و دینی باید مشخص و پیشرفت و توسعه بر بستر آنها صورت گیرد.

وی ضمن بیان اینکه الگو سرمایه داری یکی از مباحثی که باعث تضعیف بیش از پیش قشر ضعیف و متوسط مردم خواهد شد، افزود: این الگوها باید به تدوین پیوست‌های فرهنگی منتهی شود.

کد خبر 6087766

دیگر خبرها

  • شهید مطهری الگوی نخبگان فکری جبهه انقلاب است
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • سمنان در تعریف پیوست فرهنگی الگوی کشور شود
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد
  • همدلی نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف سال ۱۴۰۲ راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان در ساخت بزرگراه