Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوحه – ایرنا - ناظرین امور منطقه با اشاره به روایت های متناقض دولت سعودی از ماجرای ربوده شدن و قتل 'جمال خاشقچی 'روزنامه نگار مخالف ولیعهد عربستان، انجام تحقیقات بین المللی را تنها راه پایان دادن به داستان سرایی های ریاض با هدف نجات جان بن سلمان می دانند.

خاشقچی 59 ساله، ستون‌نویس 'واشنگتن پست' و از منتقدان محمد بن سلمان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در روز دوم اکتبر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد تا مدارکی را برای ازدواج با نامزد ترک خود دریافت کند. اما پس از ورود به کنسولگری دیگر از آن خارج نشد.

*** از انکار تا اعدام
سعودی ها در ابتدا به قصد فریب افکار عمومی تلاش کردند که اساسا ورود او به کنسولگری این کشور را منکر شوند. سپس گفتند او ساعاتی بعد ساختمان را ترک کرده است . 'محمد العتیبی' سرکنسول سعودی در استانبول به عنوان یکی از افراد مطلع از پرونده در ادامه پنهان کاریهای این کشور با دعوت از خبرنگار رویترز تلاش کرد که به افکار عمومی جهان اطمینان دهد که خاشقچی در کنسولگری حضور ندارد .
در پی فشارهای بین‌المللی، دادستانی عربستان بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد که در آن گفته شده بود خاشقچی در جریان نزاع با چند نفر جانش را از دست داده است.
بعد از این اعتراف سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در احکامی جداگانه سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان بن سلمان ولیعهد، احمد عسیری معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ محمد مریح معاون اطلاعاتی، سرتیپ عبدالله بن خلیفه الشایع معاون امور انسانی و سرتیپ رشاد المحمادی مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.
ملک سلمان همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر کرد.
دادستانی عمومی عربستان نیز اعلام کرد: تحقیقات اولیه مرگ خاشقچی در پی مشاجره لفظی را تأیید می کند.
دادستانی عمومی عربستان افزود: تحقیقات در خصوص مرگ خاشقچی همچنان ادامه دارد و در این خصوص تا کنون 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.
این نهاد قضایی مدعی شد که قرار است افراد دخیل در کشته شدن خاشقچی را به دادگاه معرفی کند.
عربستان سعودی، تنها چند روز پس از پذیرش کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول، روایت جدیدی از این ماجرا ارائه می کند. روایتی که با نسخه اولیه متفاوت و حتی در مواردی متضاد است.
خبرگزاری رویترز روز یکشنبه 21 اکتبر (29 مهر) در گفتگو با یک مقام ارشد عربستان جزئیات دیگری از نحوه قتل خاشقچی ارائه می کند که بر اساس آن تیمی 15 نفره از اتباع عربستان به دستور احمد عسیری، نایب رئیس اطلاعات عربستان سعودی راهی ترکیه شده‌اند تا جمال خاشقچی را به بازگشت به ریاض متقاعد کنند اما آنها از اختیارات خود فراتر رفته و او را به ربایش تهدید کرده و سپس وی را به صورت اتفاقی خفه کرده‌اند.
این مقام ارشد سعودی همچنین مدعی شد که جسد خاشقچی در فرش پیچیده شده و به یک همکار محلی تحویل داده شده است تا جسد را از بین ببرد.
این مقام بلندپایه سعودی همچنین گفت، ریاض برنامه‌ای را برای بازگرداندن مخالفان دولت به کشور دارد. جمال خاشقچی هم از جمله افرادی بوده که در این فهرست قرار داشتند و دولت برنامه داشته است او را به عربستان بازگرداند.
بنا به ادعای این منبع عربستانی، احمد عسیری تیمی 15 نفره را مسئول بازگرداندن جمال خاشقچی از استانبول می‌کند، اما اعضای این تیم وقتی مقاومت این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان را می‌بینند تلاش می‌کنند او را ساکت کنند و دست خود را روی دهان او می گذارند تا داد و فریاد نکند، اما ناگهان این روزنامه نگار اهل عربستان خفه می‌شود.
بنا به گزارش رویترز این مقام بلندپایه عربستان اظهار داشته که این اطلاعات در اثر اعترافات این تیم 15 نفره به دست آمده است.
این مقام عربستانی مدعی است: فرمانی برای مذاکره در راستای بازگرداندن مسالمت‌آمیز افراد ناراضی‌ وجود دارد که به آن‌ها (تیم مذاکره با ناراضی‌ها) این اختیار را می‌دهد که بدون هماهنگی با مقام‌های بالاتر، عمل کنند.
این مقام عربستان می‌گوید: مسئول این پرونده احمد عسیری و سعود قحطانی مشاور ارشد دربار سعودی بوده‌اند و این تیم 15 نفره هم با هماهنگی آنها گردهم آمده و اعزام شده‌اند.
او سپس ادعا کرده در جریان این عملیات، قرار نبوده است که کار به خشونت بکشد. به گفته وی برنامه این بوده که جمال خاشقچی به صورت مسالمت آمیز به عربستان بازگردد و مدتی هم در خانه امن باقی بماند، سپس اگر راضی نشد با دولت همکاری کند، آزاد شود اما تیم اعزامی از اختیارات خود فراتر رفته و به خشونت متوسل شده است. این مقام عربستان افزوده است که همین امر موجب شده تا اوضاع به هم بریزد.
به گفته او، جمال خاشقچی به دفتر سرکنسول برده شده و «ماهر مطرب» از اعضای تیم اعزامی به استانبول، با او درباره بازگشت به عربستان صحبت کرده است. این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان درخواست مطرح شده را رد کرده و گفته که کسی بیرون از کنسولگری منتظرش است و اگر او ظرف یک ساعت از کنسولگری خارج نشود، آن فرد با مقامات ترکیه‌ تماس می‌گیرد.
به گفته مقام عربستانی، داخل کنسولگری، جمال خاشقچی به مطرب گفته است: «می‌خواهید با من چه کار کنید؟ می‌خواهید مرا بدزدید؟»
ماهر مطرب در پاسخ می‌گوید: «بله، تو را بیهوش می‌کنیم و می‌دزدیم.»
این مقام سپس گفته است که جمال خاشقچی شروع به فریاد زدن کرده است و تیم اعزامی به قصد ساکت کردن او، دست‌هایشان را روی دهان او می‌گذارند، اما ناگهان خاشقچی می‌میرد!
این مقام ارشد عربستان همچنین در خصوص سرنوشت جسد جمال خاشقچی هم می‌گوید: طبق اعترافات این افراد، جسد در فرش پیچیده شده و تحویل یک همکار محلی شده است تا جسد را از بین ببرد. ضمن اینکه 'صلاح طبیقی'، کارشناس کالبد شکافی که به همراه این تیم به استانبول رفته بود، تلاش کرده تا آثار باقی مانده از قتل خاشقچی را در درون کنسولگری از بین ببرد.
او البته در خصوص سرنوشت جسد توضیحی نمی‌دهد و می‌گوید در تلاش هستیم تا بدانیم جسد کجاست.
این مقام ارشد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است 'مصطفی مدنی' یکی دیگر از اعضای تیم عربستان، برای اینکه وانمود کند، جمال خاشقچی از کنسولگری خارج شده است، لباس‌های او را می‌پوشد و ساعت هوشمند او را هم به دست خود می بندد و از در پشتی کنسولگری خارج می‌شود. او می‌گوید آقای مدنی در نهایت لباس‌های جمال خاشقچی را در منطقه سلطان احمد استانبول به دور انداخته است.
او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا ادعاهای عربستان از روز اول تا کنون متناقض بوده است می‌گوید: «تقصیر اطلاعات غلطی است که به ما می‌دادند و ما هم به اشتباه می‌افتادیم. اعضای این تیم برای ما گزارش غلطی نوشتند و مدعی شدند بعد از اینکه جمال خاشقجی تهدید کرده است مقام‌های ترکیه‌ای برای دفاع از او وارد عمل می‌شوند، آنهال هم به او اجازه دادند که کنسولگری را ترک کند
دو روز پس از آنکه ترکیه فاش کرد که قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی با طراحی قبلی انجام شده است ، دادستان سعودی هم که قبلا برنامه ریزی این جنایت را مردود می دانست ، سوم آبان ماه گفت :اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که متهمین با برنامه ریزی قبلی اقدام به قتل این روزنامه نگار کرده اند.
ادعای متناقض و متفاوت مقامات سعودی از ابتدای ناپدید شدن جمال خاشقچی پرسش‌های زیادی را در فضای بین‌الملل پدید آورده و با وجودی که مقامات غربی هم این توضیحات را قانع کننده نمی دانند سعودی ها همچنین به تکرار سریال روایت های متناقض خود ادامه دادند.
در جدیدترین روایت سعودی ها که پنجشنبه گذشته از زبان 'شلعان الشلعان' معاون دادستانی این کشور بیان شد ، این بار ضمن تکرار تلاش برای مبری کردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از این جنایت ، احمد عسیری معاون سابق سازمان امنیت و سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی و از نزدیکان محمد بن سلمان هم از این جنایت تبرئه شدند .
الشلعان ادعا کرد: احمد عسیری معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان دستور تشکیل گروهی برای بازگرداندن جمال خاشقچی به کشور را صادر و اعلام کرده بود که او را با اراده خود و در غیر این صورت با استفاده از زور به کشور بازگردانند.
مقام دادستانی سعودی با بیان اینکه برای 5 نفر از متهمین درخواست حکم اعدام شده است ، اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که منشاء این رویداد، متقاعد کردن خاشقچی برای بازگشت به کشور و اساساً هدف گروه اعزامی به استانبول، گفت وگو با او بوده است اما موفق به انتقال خاشقچی به خارج کنسولگری نمی شوند و در ادامه با تزریق مواد مخدر به او موجب مرگش می شوند.
الشلعان درباره سعود القحطانی مشاور پیشین دیوان پادشاهی سعودی و یکی از متهمان پرونده نیز با بیان اینکه القحطانی ممنوع الخروج شده و تحقیقات از او ادامه دارد، ادعا کرد که همکاری او در حد تلاش برای بازگرداندن خاشقچی بوده است.
او همچنین بر خلاف روایت قبلی تایید کرد که جسد خاشقچی بعد از به قتل رسیدن قطعه قطعه شده و به وسیله کیسه های پلاستیکی که از قبل آماده شده بود به یک همکار محلی در خارج از کنسولگری تحویل داده می شود.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به بیانیه دادستان کل عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی گفت که ادعای جدید ریاض درباره این جنایت قانع کننده نیست.
وی اظهار کرد: تعداد ماموران برای قتل خاشقچی 18 نفر بودند و امروز بازداشت 11 نفر از آنها را در عربستان سعودی باور داریم اما آزادی سایر افراد جای سوال دارد.
چاووش اوغلو افزود: بی تردید برای تکه تکه کردن جنازه خاشقچی لوازم مخصوصی از قبل به محل جنایت منتقل شده و نقشه قتل وی نیز از پیش برنامه ریزی شده بود.
وی تاکید کرد: پرونده قتل خاشقچی در این شرایط نباید مختومه شود و باید آمران و سازمان دهندگان این جنایت به افکار عمومی جهان معرفی و در نهایت مجازات شوند و بی گمان ترکیه پیگیر آن خواهد بود.
سازمان عفو بین الملل هم در واکنش به اظهارات دادستانی عربستان و انتشار جزئیات بیشتری از چگونگی کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول ترکیه، اعلام کرد: نتایج تحقیقاتی که توسط مقام های ریاض در این زمینه صورت می گیرد، فاقد اعتبار است.

*** تحقیقات بین المللی ، پایان روایت های متناقض
به همان میزان که کارشناسان و ناظرین امور منطقه انجام تحقیقات بین المللی برای رسیدگی شفاف به پرونده قتل جمال خاشقچی را بهترین راه برای پایان دادن به روایت های متناقض سعودی ها می دانند رژیم حاکم بر ریاض به دلیل تبعات آن و همچنین تلاش ادامه دار برای پنهان کردن آمر این قتل با این درخواست ها مخالفت می کند.
اخیرا 'آنتونیو گوترش'، دبیرکل سازمان ملل به همراه برخی گروه‌های حقوق بشری و مقام‌های دولت‌های دیگر خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره حادثه قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در تاریخ دوم اکتبر در محل کنسولگری عربستان در استانبول شد اما ترکی الفیصل، مسؤول اطلاعاتی سابق حکومت عربستان با این ادعا که کشورش به نظام قضایی خود افتخار می کند، گفت: هرگز تحقیقات بین‌المللی در مورد قتل جمال خاشقچی را نمی‌پذیرد.
او افزود: پادشاهی عربستان قرار نیست پذیرای یک دادگاه بین‌المللی به منظور بررسی چیزی که به سعودی‌ها مربوط است، باشد و نظام قضایی سعودی سالم و فعال و کارآمد است و این مسیر را در پیش خواهد گرفت. پادشاهی عربستان هرگز مداخله خارجی در این نظام خود را نمی‌پذیرد.
ترکی الفیصل گفت: با این روند عربستان از کشورهای دیگری پیروی می‌کند که نگذاشته‌اند دادگاه‌های بین‌المللی درباره اقداماتی که در خاک آن‌ها یا جاهای دیگر از سوی شهروندان آن‌ها انجام شد، تحقیقات کنند.
او در این زمینه به مواردی مثل سوء استفاده سربازان آمریکایی از زندانی‌ها در زندان ابوغریب در عراق بعد از حمله سال 2003 آمریکا به این کشور اشاره کرد که تنها خود آمریکا درباره آن تحقیقات کرد
بعد از خالد الفیصل ، ' عادل الجبیر ' وزیر امور خارجه عربستان هم پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری درخواست ها برای انجام تحقیقات بین المللی را رد کرد و گفت : دخالت مجامع جهانی و بین المللی برای مشخص شدن سرنوشت مبهم قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی را نمی پذیریم.
با این وجود موضوع انجام تحقیقات بین المللی یکی از مطالبه های اصلی کشورها ، سازمان ها و نهادهای حقوق بشری است .
وزیر امور خارجه ترکیه چهارشنبه گذشته طی اظهاراتی در نشست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در آنکارا خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره حادثه قتل جمال خاشقچی شد.
وی ادامه داد: ابتدا نخواستیم نزد دیوان بین‌المللی کیفری طرح دعوی کنیم و با عربستان سعودی یک گروه کاری مشترک تشکیل دادیم اما اکنون می بینیم که تحقیقات بین‌المللی درباره حادثه قتل جمال خاشقجی ضروری است.
چاووش اوغلو تصریح کرد: ما برای روشن شدن تمام ابعاد این پرونده هر چه لازم است، انجام خواهیم داد و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این پرونده یا چانه‌‌زنی بر سر خون خاشقجی معنی ندارد.
'ساره مورگان' مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر در واشنگتن هم ضمن درخواست اجرای تحقیقات بین المللی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، بر ارجاع پرونده آن به دادگاه بین المللی تاکید کرد.
ورگان در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسید تاکید کرد تحقیقات سازمان ملل روش درست اجرای عدالت در خصوص مساله خاشقچی را تضمین می کند.
وی با اشاره به اهمیت برداشتن گام هایی در پاسخ به درخواست های جهانی در خصوص اجرای عدالت یا به دلیل پاسخگویی به سوال درباره سرنوشت خاشقچی گفت: درخواست مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مورد اجرای تحقیقات بین المللی باید در راس این روش باشد.
مورگان با تاکید به اینکه واقعیت جنایت خاشقچی به تدریج عیان می شود سخنان گفته شده درباره اجرای عدالت درباره مساله خاشقچی را کافی ندانست.
وی افزود: تحقیقات دبیر کل سازمان ملل درباره قتل خاشقچی می تواند حقایق و ماهیت مسئولین جنایتکار را برملا سازد و این امر زمینه مجازات مناسب آنها را فراهم خواهد کرد.
مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر در واشنگتن تصریح کرد: تحقیقات سازمان ملل می تواند جنبه قانونی و استقلال بین المللی به مساله بدهد و در موازات تحقیقات ترکیه به اعتبار آن بیفزاید.
همچنین دیده بان حقوق بشر در واکنش به مواضع سعودی ها اعلام کرد : ترکیه باید از جامعه جهانی بخواهد که یک تحقیقات بین المللی فوری در مورد کشته شدن خاشقچی انجام شود.
این سازمان گفت تنها تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد در این خصوص و برای معرفی عاملان اصلی دستور قتل خاشقچی می تواند به روایت های متناقض سعودی ها پایان دهد.
خاورم**1508**1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی جمال خاشقچی تحقیقات بین المللی سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۶۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

سفیر عربستان در ایران با تاکید بر پیشرفت قابل توجه مناسبات تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد خبر داده و اعلام کرد که به زودی یک مقام ارشد سعودی به تهران سفر خواهد کرد و همچنین شرایط لازم برای عمره‌گزاران ایرانی فراهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناسبات ایران و عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته شاهد گام‌های جدیدی در مسیر صلح و آشتی سازنده و تاریخی بوده و در همین راستا روز گذشته دوشنبه عمره‌گزاران ایرانی برای اولین بار بعد از سال 2016 وارد فرودگاه مدینه منوره شدند.

در این راستا «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در تهران طی گفتگویی با روزنامه الشرق با تاکید بر گسترش روابط تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد و نیز سفر قریب الوقوع معاون «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به تهران خبر داد.

سفیر سعودی اعلام کرد که انتظار می‌رود طی چند روز آینده و قبل از آغاز حج تمتع، 6 هزار زائر ایرانی برای حج عمره عازم مکه شوند و بعد از پایان مناسک حج تمتع امسال در عمره بر روی زائران ایرانی باز خواهد شد. این امر بعد از رعایت همه شروط فنی عربستان توسط طرف ایرانی صورت می‌گیرد که سازمان هواپیمایی و آژانس‌های مربوطه عربستان آن را تایید کرده‌اند.

عبدالله العنزی تاکید کرد که برای حضور در مراسم بدرقه عمره گزاران ایرانی به فرودگاه بین المللی در تهران رفتم و در کنار مسئولان ایرانی و شخصیت‌های دینی از ساعت 2 بامداد تا زمان پرواز هواپیما در ساعت 6 صبح در این مراسم حضور داشتم.

وی در ادامه خبر داد که «محمد نوار العتیبی» دیپلمات سعودی به عنوان سرکنسول عربستان در مشهد انتخاب شده و بلافاصله بعد از انجام اقدامات لازم که احتمالا دو هفته طول خواهد کشید در یکی از هتل‌های مشهد به عنوان مقر موقت کنسولگری عربستان فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

دیدار سفرای ایران و عربستاندیدار و گفت‌وگوی سفرای ایران و عربستان در لبنان/ تاکید بر لزوم جلوگیری از گسترش جنگ غزه

این دیپلمات سعودی درباره اقدامات انجام شده جهت سفر شهروندان عربستان به ایران نیز گفت که شهروندان سعودی قبل از سفر به ایران باید موافقت رسمی وزارت کشور را از طریق سامانه «ابشر» کسب کنند و موضوع ازسرگیری سفرها میان ایران و عربستان در دست بررسی قرار دارد.

وی تاکید کرد که مناسبات تهران و ریاض در همه سطوح و زمینه ها شاهد پیشرفت بوده و سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی دو طرف ادامه دارد. همچنین «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان به زودی به تهران سفر خواهد کرد. هفته آینده نیز هیئتی از سازمان توسعه صادرات عربستان سعودی وارد ایران می‌شود و در اکسپو تهران حضور خواهد داشت. همچنین «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز در اجلاس داووس مشارکت خواهد کرد.

پس از گذشت 9 سال وقفه، صبح دیروز، دوشنبه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤلان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط