Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته وی جامعه باید با اختلالات روانی برای تسهیل کمک رسانی به مبتلایان آشنا باشد. در تحقیقات متعدد بین المللی نشان داده شده کسانی که دچار این اختلالات هستند، آن را اصولا مخفی نگه داشته و شاید اصلا این اختلالات را نشناسند. در حالی که اگر این شناسایی صورت نگیرد، عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت. آفتاب‌‌نیوز : پروفسور آنتونی جورم؛ متخصص روان شناسی و استاد دانشگاه ملبورن استرالیا و متخصص سواد سلامت روان در نهمین کنگره ملی آموزش و ارتقای سلامت و دومین همایش ملی سواد سلامت در ارتباط با مولفه های سواد سلامت روانی، گفت: شناخت اختلالات روانی، دانش کمک گرفتن از متخصصان برای کسب درمان های در دسترس، دانش استراتژی های کمک به خود، مهارت و دانش برای کمک های اولیه و حمایت افراد و دانش جلوگیری از اختلالات روانی، از جمله این مولفه ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی جامعه باید با اختلالات روانی برای تسهیل کمک رسانی به مبتلایان آشنا باشد. در تحقیقات متعدد بین المللی نشان داده شده کسانی که دچار این اختلالات هستند، آن را اصولا مخفی نگه داشته و شاید اصلا این اختلالات را نشناسند. در حالی که اگر این شناسایی صورت نگیرد، عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت.
استاد دانشگاه ملبورن اضافه کرد: مردم به دلایل متعددی به جستجو و شناسایی این اختلالات نمی روند. اولین مشکل این است که مردم نمی دانند مشکل آنها، یک اختلال روانی است. شاید افراد تصور کنند که مشکل جسمی دارند و یا تصور کنند مشکلشان موقتی است. یکی دیگر از دلایلی که مردم نمی توانند این اختلالات را تشخیص دهند این است که در دوران نوجوانی ممکن است دچار آن شده باشند. نوجوانان دانش کمی در مورد مشکلات روانی دارند و به آن اهمیت نمی دهند. والدین هم ممکن است تصور کنند این تغییرات روانی در سنین نوجوانی طبیعی است.
وی در ارتباط با دانش کمک گرفتن از متخصصان برای کسب درمان های در دسترس ادامه داد: مردم باید با درمان های این حوزه آشنا باشند و نحوه دسترسی به آنها را بدانند.
استاد دانشگاه ملبورن در ارتباط با دانش استراتژی های کمک به خود افزود: تحقیقات نشان داده برخی خودیاری ها و راهکارهای کمک به خود، در برخی موارد مفیدند؛ مانند ورزش کردن. ولی برخی از این راهکارها مضر هستند مانند رو آوردن به مشروبات الکلی. ما باید عموم مردم را به استراتژی های مفید تشویق کنیم. در عین حال باید به مردم بفهمانیم که آنها راهکارهای آنها جانشین کمک های حرفه ای نمی شود.
پروفسور جورم خاطرنشان کرد: در مورد راهکارهای کمک به خود باید گفت شرکت در فعالیت های فیزیکی، افزایش بهداشت خواب، لذت بردن از فعالیت های روزمره، انجام فعالیت های هدفمند برای بخش کوتاهی از روز، شرکت در فعالیت هایی که حس موفقیت را تقویت می کنند، وارد کردن افراد قابل اعتماد به لیست خانواده، خارج شدن از خانه برای زمان هایی از روز، در نظر گرفتن پاداش برای خود در صورت موفقیت، تمرین روش های تمدد اعصاب، صحبت با افراد قابل اعتماد در مورد احساسات خود، مصرف غذای سالم و رژیم متعادل، پیدا کردن دانش کمک کردن به دیگران و ... بسیار مفیدند و توصیه می شوند.
به گفته وی، خانواده ها باید نوجوانان را برای تشخیص اختلالات و مراجعه آنها به متخصصان سلامت روان، تشویق کنند.
این متخصص روان شناس اذعان کرد: هم اکنون تعداد کمی از افراد جامعه نسبت به مشکلات روانی از جمله میل به خودکشی برون ریزی می کنند. این در حالی است که بحث کردن در رابطه با این معضل در کسانی که افراد خودکشی را دارند، این میل منفی را در آنها کاهش می دهد.
وی در خصوص دانش جلوگیری از اختلالات روانی تاکید کرد: این حوزه  متاسفانه بسیار کم اهمیت شمرده شده است. با این وجود مردم جامعه می توانند گام های موثری برای جلوگیری از اختلالات روانی بردارند. والدین نیز در این حوزه نقش بخصوصی دارند. مثلا می توانند بر عملکرد نوجوانان و علاقه مندی های آنها نظارت کنند.
پروفسور جورم ادامه داد: والدین همچنین باید تعارضات و مشکلات خود را از فرزندانشان دور نگه دارند. مدارس و مراکز آموزشی نیز می توانند با بکارگیری استراتژی هایی، مشکلات روانی را در کودکان و نوجوانان کاهش دهند.
وی در خصوص مداخلات در خصوص سواد سلامت روان گفت: بکارگیری کمپین ها، برگزاری دوره های آموزشی و ارتقای اطلاعات اینترنتی در این زمینه مفیدند. کمپین اتحاد بر ضد افسردگی در کشور آلمان، از جمله این کمپین ها است. این اتحاد ابتدا در نورنبرگ آلمان ایجاد شد و به شهرهای دیگر گسترش یافت. این پویش، عناصر زیادی را در خود دارد که دانش عامه مردم، پزشکان و تسهیلگران اجتماعی مانند پلیس، معلمان و ... را هدف قرار داده است. 
به گفته استاد دانشگاه ملبورن؛ این کمپین نرخ خودکشی را در نورنبرگ به شدت کاهش داد از این رو این کمپین به سرعت و شدت بسط یافت. 

وی در خصوص برگزاری دوره های آموزشی ادامه داد: افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند، تمایل افراد در مورد خودکشی را دستکاری کرده و نقش جلوگیری کننده خواهند داشت.
وی در خصوص نقش اینترنت در کاهش مشکلات سلامت روان ادامه داد: یافته ها نشان داده اکثر این اطلاعات بی کیفیت هستند. ولی خوشبختانه خبر خوب این است که ویکی پدیا منبع خوبی برای افزایش اطلاعات در خصوص سواد سلامت ذهن است. 
آوای سلامت  کد خبر: ۵۵۷۵۰۳ تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

منبع: آفتاب

کلیدواژه: حوزه سلامت مشکلات روانی درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۶۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین راهنمای درمان و کاهش آسیب اختلالات مصرف مواد افیونی

عضو هیئت علمی گروه مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با همکاری اساتید فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان، راهنمای درمان و کاهش آسیب اختلالات مصرف مواد افیونی تدوین شد و به صورت پایلوت درحال اجراست.

به گزارش ایسنا، دکتر علی رضا نوروزی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به درخواست وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر به مرکز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران مبنی بر ارائه راهکار مناسب در درمان کودکان و نوجوانان دارای اختلالات مصرف مواد افیونی گفت: بدین منظور با همکاری اساتید فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان، راهنمای درمان و کاهش آسیب اختلالات مصرف مواد افیونی تدوین شد و به صورت پایلوت درحال اجراست.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ وی موضوع طرح دوم را بازبینی راهنمای کاهش آسیب و درمان جایگزین اپیوئیدی کشور افغانستان عنوان کرد و افزود: از دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل کشور افغانستان در خواستی برای بازبینی راهنماها به مرکز مطالعه اعتیاد ارائه شد به این منظور کارگاه هایی برگزار و راهنماها مورد بازبینی و تایید وزارت بهداشت افغانستان قرار گرفت و اکنون در کشور افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • بالگرد‌ها به کمک شناسایی کشت و توزیع مواد مخدر می‌آیند
  • هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی
  • تدوین سند سلامت روانی جامعه/ بیمه ها تمام خدمات روانشناسی را حمایت کنند
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه
  • نگهداری از گربه و ابتلا به یک بیماری روانی
  • حجاب حافظ حریم افراد
  • دکتر مرندی، چهره مؤثر در حوزه بهداشت و درمان کشور
  • تدوین راهنمای درمان و کاهش آسیب اختلالات مصرف مواد افیونی