Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که این روزها ایجاد مرکز اقامتی میلیاردها تومان هزینه دارد؛ یک مرتع دار برای اولین بار در خاورمیانه اقدام به ساخت شهر زیرزمینی در استان سمنان کرده که کاربری اقامتی و گردشگری دارد. شهر زیر زمینی ایرانی 

 

---

شهرهای زیرزمینی زیادی در کشور وجود ندارد اما همان هایی که تا کنون کشف شده اند یکی از مهم ترین جاذبه های میراثی کشور هستند که گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آنها بازدید می کنند مانند شهر زیرزمینی سامن در همدان و یا شهر زیرزمینی اویی در کاشان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا اما نمونه چنین میراثی را یک مرتع دار ایجاد کرده است. آن هم با کاربری اقامتی در شرایطی که ایجاد یک مرکز اقامتی کوچک میلیاردها تومان هزینه دارد و وارد کردن تجهیزات این مراکز اقامتی با مشکلات تحریم علیه ایران مواجه می شود.  «بهرام نیک اقبال» معدن دار گرمساری است که چند سال پیش مرتع ۴۰۰ هکتاری پدری اش را در دست گرفت تا فکری به حال آن کند. او علاقه زیادی به مطالعه علوم مختلف از جمله زمین شناسی دارد از مدت ها پیش فکر ایجاد یک اقامتگاه و منطقه گردشگری برای خودش و خانواده اش بود. تا اینکه یک سال پیش تصمیم گرفت نقطه ای از زمین پدری اش را کنده و زیر زمین برود. او تصمیم گرفت زیر  آن زمینی که صدها گوسفند در آن نگهداری می شدند، فضای دیگری ایجاد کند. نیک اقبال بدون اینکه هیچ شهرزیرزمینی دیگری را ببیند و یا با مدیران مراکز اقامتی و بوم گردی صحبتی داشته باشد، این ایده خود را پیاده کرده است.

در این راه از چهار هزار و ۳۰۰ کارگر در طول یک سال استفاده کرد تا آن طرحی که در ذهنش داشته را پیاده کند. طرح او یک قلعه روی زمین و یک اقامتگاه داخل زمین بود. آن هم در عمق ۸ تا ده متری زمین. چون تنها در این عمق است که هم اکسیژن کافی وجود دارد و هم خطر ریزش در اثر کندن زمین وجود نخواهد داشت.

 

---

او با روش های سنتی اقدام به حفر زمین کرد و تا جایی پیش رفت که اکنون بعد از یک سال توانسته یک شهر و یا اقامتگاه بزرگ در زیر زمین ایجاد کند. این شهر زیرزمینی دارای ۱۵ اتاق است که تقریبا ۵ نفر در هر کدام  از آنها می توانند اقامت داشته باشند. هر کدام از اتاق ها دارای هواکش است. یک سالن اجتماعات و یک سرچشمه طبیعی با راهروهایی که هر کدام با مهندسی خاصی ایجاد شده اجزای تشکیل دهنده این اقامتگاه زیر زمینی هستند. در راهروها که رد تیشه های دستی مشخص است، حفره هایی برای گذاشتن صنایع دستی و پی سوز و چراغ ایجاد شده است. در این اقامتگاه یک راه مخفی یا خروجی اضطراری نیز وجود دارد که از آن فقط مالک خبر دارد و معمار این شهر.

 

---  

برای دیدن این شهر زیر زمینی باید مسیر تهران به گرمسار را طی کرد . از قطار تهران مشهد در ایستگاه یاتری در شهرستان آرادان در فاصله ۲۰ دقیقه ای تا گرمسار و دو ساعته تا تهران، می توان پیاده شد و از آنجا در مدت ۲۰ دقیقه به جایی رسید که هر بازدیدکننده ای تصوری از آن نخواهد داشت.

او می خواهد این شهرزیرزمینی را که به سبک یک قلعه ساخته شده «قلعه پنهان بهرام» نام گذاری کند تا شبیه به نام قصر بهرام باشد. از بالای یک تپه بلند می توان قصر بهرام را در دوردست دید که در سیاه کوه واقع شده است.

نیک اقبال می گوید: «شعار ما این است که همه با هم کار کنیم و همه با هم غذا بخوریم ما می خواهیم به مردم شهرهای دیگر و حتی گردشگران کشورهای دیگر یاد بدهیم که میهمانوازی و سبک زندگی ایرانی چیست و چگونه روستاییان با هم زندگی می کنند. /مهر

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۶۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| ساخت بزرگترین سد و نیروگاه در سریلانکا به دست مهندسان ایرانی

فیلم| ساخت بزرگترین سد و نیروگاه در سریلانکا به دست مهندسان ایرانی

دیگر خبرها

  • شما ایرانی‌ها پادشاه جهان اسلام و شیر خاورمیانه هستید + فیلم
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است
  • فیلم| ساخت بزرگترین سد و نیروگاه در سریلانکا به دست مهندسان ایرانی
  • ۵۳ شهرک جدید در نقاط مختلف کشور ایجاد می‌شود
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود
  • جریمه قطع درختان صرف ساخت ۲۰ بوستان جدید در تهران می شود
  • جزئیات اعزام اولین گروه پزشکان ایرانی داوطلب به حج عمره
  • چطور با تکه‌ای کاغذ بچه‌ها را سرگرم کنیم؟
  • فعالیت ۳۳ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در گلستان