Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:13:00 GMT

برداشت پنبه اشتهارد مکانیزه می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۶۶۹۶

برداشت پنبه اشتهارد مکانیزه می شود

کرج-ایرنا- مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد اعلام کرد که با خرید کمباین، برداشت پنبه این شهرستان مکانیزه می شود.

امید شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال برای نخستین بار در کشور این شهرستان اقدام به خرید ماشین آلات مکانیزه برداشت پنبه کرده که اکنون مراحل ترخیص گمرکی را می گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت : با به کارگیری کمباین افزون بر تسریع در برداشت پنبه از هدر روی این محصول در زمان برداشت جلوگیری خواهد شد.
«تاکنون برداشت پنبه در شهرستان اشتهارد به صورت دستی و سنتی بوده است.»

** پیش بینی برداشت 420 تن وش پنبه در اشتهارد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد با اشاره به اهمیت تولید پنبه، گفت: در سال زراعی جاری 155 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان زیر کشت پنبه قرار گرفته که پیش بینی می شود از این اراضی 420 تن وش پنبه برداشت شود.
وی در ادامه به اهمیت گیاه پنبه اشاره کرد و افزود: در بین گیاهان صنعتی، پنبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این گیاه نه تنها با تولید الیاف در صدر مهمترین گیاهان لیفی جای گرفته بلکه از نظر غذایی حائز اهمیت است و در بازارهای جهانی جزپنج دانه روغنی محسوب می‌شود.
شریفی ادامه داد: خصوصیات انحصاری الیاف پنبه از قبیل شستشو، دوام، استحکام، قابلیت هدایت بخار آب، نرمی، انعطاف، دوام شیمیایی موجب شده که هیچ ماده مصنوعی نتواند با آن رقابت کند.
مدیرجهاد کشاورزی اشتهارد گفت: اهمیت استراتژیک پنبه در تأمین غذا (روغن)، الیاف مورد نیاز انسان، غذای دام (کنجاله)، اشتغالزایی بالا و کیفیت بالای الیاف است.
شریفی با اشاره به میزان برداشت پنبه در اشتهارد، گفت: این میزان تأمین‌کننده بخشی از مصرف استان به شمار می‌رود که به کارخانه‌های نساجی فرستاده خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه امسال در بیش از 155 هکتار از زمین‌های اشتهارد پنبه کشت شده است ، افزود:
حدود 60 هکتار از اراضی به صورت مکانیزه و خطی، 30 هکتار به صورت نیمه مکانیزه و مابقی اراضی به صورت دستی کشت‌شده است.
وی به برنامه مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در مزارع پنبه اشاره کرد و گفت: در اجرای پروژه مدیریت تلفیقی آفات (IPM)کارشناسان حفظ نباتات در قالب اکیپ‌های نظارت، همواره به پایش مزارع برای مدیریت آفات و بیماری‌ها و علف‌های‌هرز می‌پردازند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد بیان داشت: در برخی از مزارع پنبه شاهد طغیان آفات سنک و کرم غوزه خوار پنبه بودیم که به منظور کنترل بیولوژیک کرم غوزه خوار از حشره‌کش زیستی BT حاوی باکتری باسیلوس تورینجینسیس استفاده شد و با هماهنگی مدیریت حفظ نباتات استان و بهره‌گیری از کلینیک‌های تخصصی آفات نتایج رضایت بخشی در مورد کنترل این 2 آفت مهم حاصل شد.
وی به پنبه‌کاران توصیه کرد محصول خود را زمانی برداشت کنند که محصول خشک باشد و شبنم صبحگاهی روی محصول نباشد و از کیسه‌های کنفی استفاده شود و برای بستن سر کیسه‌ها نیز از نخ‌های پلاستیکی استفاده نکنند.
«زمان برداشت وش پنبه ماه های آبان و آذر است.»
شهرستان اشتهارد بالغ بر هفت هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6156/ 6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد برداشت پنبه جهاد كشاورزي البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۶۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

فرشید شبانی با اشاره به آغاز مبارزه با آفات سن در مزارع چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: مبارزه با این آفت در مرحله سن مادر در مزارع استان تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود مبارزه با آفت سن در مرحله پوره در مزارع غلات استان تا اول تیرماه ادامه یابد، بنابراین اگر برای مبارزه با این آفت اقدامی انجام نشود، مزارع گندم و جو استان از نظر کمی و کیفی خسارت خواهند دید.

شبانی پوک شدن خوشه و چروکیده شدن دانه را از جمله اثرات آفت سن در مزارع بیان و اضافه کرد: گندم‌های سن زده خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

بیشتر بخوانید

آغاز عملیات سمپاشی گل‌های فصلی در شهرکرد

وی گفت: امسال با توجه به شرایط جوی و بارش‌های مکرر، جمعیت سن کمتر شده است، زیرا بارش‌ها اجازه فعالیت را به سن نمی‌دهند، امسال نگرانی زیادی در مورد سن مادر وجود ندارد و نگرانی‌ها در کشور از حیث بیماری زنگ زرد گندم است.

شبانی بیان داشت: چهارمحال و بختیاری درگیری کمتری نسبت به سایر استان‌ها در بیماری زنگ زرد دارد که تاکنون در حد لکه‌ای و در حد ۱۰ هکتار از مزارع گندم دیم یعنی رقم سردابی و برخی ارقام محلی کشت شده گزارش آلودگی صورت گرفته است، یعنی شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، فلارد، منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ به صورت بسیار محدود درگیر شده‌اند و مبارزه علیه بیماری زنگ زرد انجام شده است.

وی ادامه داد: بیماری زنگ زرد موجب کاهش فتوسنتز و کاهش عملکرد گندم می‌شود، به طوری‌که اگر برگ پرچم آلوده شود حداقل ۴۰ درصد میزان خسارت وارده خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • کشت‌کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب