تریلی سیار «آش سنگ» در همدان اجرا میکند/ اجرای نمایشی پر از رویا از کشور ترکیه
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۷۱۶۱
به گزارش ایلنا، مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تریلی سیار به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان برای اولین بار در استان همدان اجرای نمایش خواهد داشت.
محمدرضا کریمی صارمی گفت: تریلی سیار قرار است برای نخستین بار امروز ۲۸ آبان در استان همدان به اجرای نمایش بپردازد و پس از آن هم برای کودکان و نوجوانان شهرهای این استان، اجرای تئاتر داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه تعداد اجراها بسته به شرایط آبوهوایی این روزهای استان همدان دارد بیان کرد: تریلی سیار بعد از اجرای نمایش «آش سنگ» به کارگردانی زهرا مریدی در استان همدان، به حاشیه شهرهای استان همدان خواهد رفت و مطابق با فعالیت ۵۰سالهاش، آثار نمایشی اجرا میکند.
مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در معرفی هرچه بیشتر این نمایش تاکید کرد: این نمایش که اثری ویژه کودکان و نوجوانان است، بر اساس کتابی با همین عنوان نوشته روبرت ژیرو و ترجمه مصطفی سلیمی توسط زهرا مریدی بازنویسی شده است تا روایتگر داستان خانواده فقیری باشد که پسرش برای پیدا کردن شغل راهی شهر میشود.
وی درباره مضمون نمایش «آش سنگ» تصریح کرد: داستان این اثر نمایشی از این قرار است که پسر در مسیر شهر به یک مزرعه میرسد و از زن مزرعهدار چیزی برای شام میخواهد؛ اما با رد این درخواست از سوی زن مزرعهدار که خسیس است پسرک باهوش نقشهای میکشید و...
کریمی صارمی خاطرنشان کرد: کتاب «آش سنگ» که پیش از این از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده تاکنون با تریلی سیار که سالانه ۴۰۰ اجرا در شهرهای مختلف دارد، در روستاها و مناطق مختلفی از کشور به اجرا در آمده است.
نمایشی پر از رویا از کشور ترکیه اجرا میشود
نمایش «جوجه اردک زشت» به کارگردانی تدورا پاپووا لازوروا از کشور ترکیه در بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا خواهد شد.
این نمایش داستان جوجه اردک زشتی است که توسط سرنوشت مورد امتحان قرار میگیرد و سرانجام تبدیل به یک قو جوان سرزنده میشود.
نمایش «جوجه اردک زشت» داستانی خیالی پر از رویا است که توسط کمپانی اسانلِر کاکلِوی تولیده شده است. مسعود ریدوان سان اوغلو، بیرکان سان اوغلو و دوریم اِلیف وارول بازیگران نمایش محسوب میشوند.
نویسنده اثر هانس کریستین اَندرسون است و نمایش به کارگردانی تدورا پاپووا لازوروا اجرا خواهدشد. اِمره ساریکسی مدیر فنی نمایش است.
نمایش «جوجه اردک زشت» از کشور ترکیه به مدت ۴۰ دقیقه در جشنواره اجرا دارد. تدورا پاپووا لازووا یکی از چهرههای نسل نو تئاتر در ترکیه است. او که به عنوان کارگردانی جوان در حیطه تئاتر عروسکی فعالیت دارد، اصالتا اهل کشور بلغارستان است.
این هنرمند با توجه به علاقهای که به هنر زادگاهش دارد، بیشتر بر روی نمایشهای اصیل کشور بلغارستان کار میکند. او از سال ۲۰۱۲ وارد دانشگاه شد و به تحصیل رشته تئاتر مشغول پرداخت. تدورا پاپووا لازوروا از دانشگاه آکادمی تئاتر سوفیا در رشته تئاتر فارغ التحصیل شد. او در این سالها نمایشهای موفق زیادی را در حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی روی صحنه برده است. همچنین در جشنوارههای مختلفی حضور داشته است. این هنرمند فعالیتهای عروسکی خود را در کمپانی اسانلِر ادامه میدهد.
بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان از ۲۹ آبان تا ۳ آذر با دبیری مریم کاظمی و به میزبانی شهر همدان برگزار میشود.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی