Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در نشست تخصصی فلسفه که شامگاه یکشنبه با حضور شماری از پژوهشگران و علاقه مندان حوزه فلسفه در کتابخانه سید افضل موسوی زنجان برگزار شد در کنار معرفی کتاب ' نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی' با حضور خود مولف، چهار کتاب دیگر فلسفی دیگر نیز در قالب نشست کتابخوان برای شرکت کنندگان معرفی شد.
دکتر حسین اترک، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان و مولف کتاب 'نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی' با بیان اینکه در فلسفه اخلاق نظریه های اخلاقی به سه گروه نتیجه گرایی، وظیفه گرایی و اخلاق فضیلت تقسیم می شود، گفت: نظریه های اعتدال در واقع یکی از تقریرهای اخلاق فضیلت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نتیجه گرایان معتقدند که معیار درستی و ناردستی اعمال، نتایج آنهاست و هر عملی که نتیجه خوبی تولید کند آن عمل به لحاظ اخلاقی درست است، در مقابل وظیفه گرایان معیار درستی و ناردستی را نه بر اساس نتیجه آن که بر اساس نفس عمل و رفتار معین می کنند.
دکتر اترک اظهار داشت: اخلاق فضیلت مدل سومی بین نتیجه گرایی و وظیفه گرایی است و دغدغه اصلی آن معیار درستی و نادرستی اعمال در وهله نخست نیست بلکه در پی این است که نشان دهد انسان چگونه می تواند فضیلت مندانه زندگی کند چون در این نظریه شرط سعادتمندی رسیدن به فضایل اخلاقی است.
مولف کتاب 'نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی' گفت: نظریه اعتدال در اخلاق در جهان اسلام جزو پر طرفدارترین نظریه ها است و می شود گفت که تنها نظریه ای است که درحوزه اخلاق در جهان اسلام وجود دارد.
وی افزود: دلیل این امر سازگاری نظریه اعتدال با متون دینی است و به همین دلیل حکمای اخلاقی اغلب این نظریه را مبنای کارشان در نوشته های خود قرار داده اند.
اترک گفت: در کتاب 'نظریه اعتدال در فلسفه اخلاق' آرا و نظریه های 25 تن از علمای اسلامی در باب اعتدال آورده شده است و سعی شده است نشان داده شود علمای اخلاق اسلامی چه نوآوری ها و ابتکارهایی در نظریه اعتدال ایجاد کردند.
کتاب 'نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی' توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و در 508 صفحه در سال 95 به چاپ رسیده است.
به گزارش ایرنا در نشست تخصصی فلسفه کتاب های 'درسهای فلسفه اخلاق' از ایمانوئل کانت ،'ترس و لرز' اثر سورن کرکگارد، 'فلسفه دین' اثر ویلیام جی وین رایت و ' سه حکیم مسلمان' اثر سید حسین نصر نیز معرفی شد.
کتاب 'درس های فلسفه اخلاق' کانت متن تدریس فلسفه اخلاق توسط این فیلسوف شهیر آلمانی است که شاگردان او آن را فراهم کرده اند. موضوع کتاب به 2 بخش کلی تقسیم می شود، فصل اول تا چهارم که مبانی حکمت عملی به طور کلی بحث شده و فصل پنجم تا دهم که به جزئیات فلسفه اخلاق پرداخته است.
کتاب 'درس های فلسفه اخلاق' کانت را منوچهر صانعی دره بیدی به فارسی برگردانده و انتشارات نقش و نگار آن را به چاپ رسانده است.
کتاب 'ترس و لرز' اثر سورن کرکگارد در بردارنده تمرکز این فیلسوف برجسته بر داستان حضرت ابراهیم و آزمون قربانی کردن فرزندش از سوی خداوند است که در خلال آن می کوشد برتری ایمان بر عقل را با تعلیق اخلاقی تبیین کند.
کرکگارد 'ترس و لرز' را بهترین کتاب خود می‌دانست؛ او می‌گفت این کتاب برای جاودانه‌کردن نامش کافی است. «'ترس و لرز' هنر این فیلسوف ایمان گرا در وادارساختن ما به حس‌کردن خصلت‌های ویژهٔ در قلمرو ایمان دینی است.
کتاب 'ترس و لرز' با ترجمه عبدالکریم رشیدیان توسط نشر نی چاپ شده است.
کتاب' فلسفه دین' اثر ویلیام جی وین رایت، جزو کتب آموزشی شاخه ای از فلسفه یعنی 'فلسفه ی دین' است. مؤلف در این اثر در ضمن هشت فصل کوشیده است تا مهمترین مباحث مرتبط با فلسفه دین را همراه با نقدها و دفاعیه ها و ضعف ها و قوتها به سبک منطقی و دسته بندی شده ارائه دهد.
وین رایت در این کتاب موضعی مثبت دارد و کوشیده است نقد و تحلیل مناسبی از ادعاهای مخالفان و ضعف های موافقان در مسائل حوزه فلسفه دین ارائه دهد.
کتاب' فلسفه دین' اثر ویلیام جی وین رایت با ترجمه علیرضا کرمانی توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.
کتاب' سه حکیم مسلمان' اثر سید حسین نصر نیز تنوع اندیشه اسلامی را از راه سه تن که هر کدام در عصر خود برجسته ترین مظهر یکی از سه جنبه مختلف آن بوده اند، نشان داده است؛ ابن سینا به عنوان مظهر فلاسفه علماء، سهرودی به عنوان مظهر اشراقیون و ابن عربی به عنوان مظهر صوفیه .
این کتاب با ترجمه احمد آرام و از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ شده است.
به گزارش ایرنا مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان نیز در پایان نشست تخصصی فلسفه به ضرورت برگزاری جلسات تخصصی کتابخوانی اشاره کرد و گفت: معرفی کتاب های برجسته در حوزه های مختلف از سوی پزوهشگران، کتابخوانان حرفه ای و گروه های مرجع تاثیر بسزایی در اقبال مخاطبان برای مطالعه آنها دارد.
امیر علی نیکبخش افزود: تلاش ما این است تا در سطح همه کتابخانه های عمومی استان گروه ها تخصصی کتابخوانی در رشته های مختلف راه اندازی شود.
وی از آمادگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان برای حمایت از نشست ها و جلسات نقد و بررسی کتاب خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون بالغ بر 81 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی در زنجان هستتند که این میزان حدود 8 درصد جمعیت استان را در برمی گیرد.
به گزارش ایرنا هم اکنون 95 باب کتابخانه عمومی در استان زنجان فعالیت دارند که از این تعداد 37 باب در روستاها واقع است.
3088/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی اخلاق استان زنجان جهان اسلام فلسفه کتابخانه های عمومی استان منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۷۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» بازگشت اقتدار به جهان اسلام

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، سید علاءالدین حیدری؛ فعال مدنی کُرد اهل سنت در یادداشتی آورده است:
 
دیر زمانیست که امت اسلامی سرخورده از ناتوانی کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم صهیونیستی غمگین و محزون بودند، دهه هاست که ملت های مسلمان در آرزوی روزی بودند که نیرویی اسلامی قد علم کند و صهیونیستها را درس عبرتی فراموش نشدنی بدهد. سالهاست حسرت بزرگِ مسلمانانِ جهان، زدن تو دهنیِ محکمی به اسرائیل غاصب است.
 
جهان اسلام تشنه اقدام قاطعی در مهار وحشیگری های صهیونیستها بود.
 
اما امسال درد مسلمانان جانکاه تر و حس حقارت عمیق تر شده بود. امسال امت اسلامی نظاره گر کشتار جمعی، نسل کشی و وحشیانه ترین جنایتهای تاریخ است.
 
غزه قصه پر غصه امت اسلامی است، قصه ای که قریب دو میلیارد مسلمان شاهد نسل کشی آنان بودند اما دریغ از واکنشی از کشورهای عربی و یا اقدامی قابل اعتنا که بتوان از غصه آن کاست.
 
صهیونیستها مسلمانان را تحقیر و در مقابل چشمان ما کودکان و زنان فلسطینی را با فجیع ترین شیوه ممکن قتل عام کردند.
 
اما در میانه این غصه ها، دلخوشی مسلمانان به حمایت های ایران اسلامی از ملت فلسطین بوده و اگر چه تحقیر صهیونیستها وجود داشت، اما ایستادن ایران در کنار  فلسطین نقطه قوت و مایه دلگرمی مسلمانان بوده است.
 
امروز ایران اسلامی در گوشه قلب جهان اسلام جای گرفته است.
 
پاسخ همه سرخوردگی های جهان اسلام، قوت قلب همه مسلمانان، مایه افتخار و غرور امت اسلامی ایران است و رهبری حکیمانه شخصیتی فرهیخته که با راهبری قافله عزت و سربلندی جهان اسلام توانسته است، اقتدار گمشده و غرور لجن مال شده مسلمانان را به جهان اسلام برگرداند.
 
جواب همه این حسرتها را در حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین دیدیم.
 
عملیات مقتدرانه  "وعده صادق" همان گمشده تاریخی مسلمانان بود.
 
عملیاتی که نمی توان آنرا تنها یک پاسخ نظامی به یک اقدام دانست بلکه "وعده صادق" را باید بغض فرو خفته ۷۵ سال دانست که در عملیاتی هوشمندانه فوران کرد.
 
آن شب جهان اسلام حس غرور داشت، این تنها ایرانی ها نبودند که به خود افتخار می کردند بلکه تمام مسلمانان با سرهای بالا و احساس غرور پهپادها و موشک های انتقام را با دعا و صلوات دنبال می کردند.
 
روح همه مسلمانان آزاده همراه تک تک پهپادها روانه سرزمین های اشغالی بود. پهپاد و موشک های شنبه شب، سفیران اقتدار بودند که به جهان استکبار این پیام را دادند که دوران سروری شما به پایان رسیده است.
 
عمر ظلم و تجاوز به سر آمده و ابرقدرتی به چشم ما نمی آید.
 
وعده صادق پیام پایان استیلای استکبار جهانی بر ممالک اسلامی را مخابره کرد. هیمنه پوشالی سامانه های کذایی را شکست و به جهان ثابت کرد که امنیت هیچ متجاوزی در حریم امن نیست.
 
باران پهپادهای ایرانی در آسمان سرزمین های اشغالی فلسطین مرهم زخم و درمان دردهای بیشمار اهالی غزه بود. شنبه شب اهالی غزه با دلی آرام و روحی سبک با دهها هزار شهید و زخمی خود به سر کردند.
 
 روح بزرگمرد فتح قدس "صلاح الدین ایوبی" لبخند زنان نظاره گر رعب و وحشت صهیونیستها بود، همه آزادگان جهان شاهد بودند که تمام پدرخوانده های رژیم غاصب اسرائیل بهمراه مزدوران آنها در برخی کشورهای مسلمان یکپارچه به کمک هیتلر دوران "نتانیاهو" آمدند تا "وعده صادق" ایران اسلامی را ناکام کنند، اما زهی خیال باطل بود و وعده صادق به حقیقت پیوست.
 
شنبه شب قلب های شکسته جهان اسلام ترمیم شدند، مسلمانان احساس غرور و افتخار کردند و نوای عزت و سربلندی از کران تا کران جهان اسلام سرداده شد.
 
چه بسیار خانواده هایی بودند که جشن گرفتند و چه بغض هایی که ترکید و تبدیل به شعف شد.
 
براستی عملیات "وعده صادق" سپاه پاسداران تاریخ ساز و قطعا نقطه عطفی در تحولات آینده منطقه خواهد بود.
 
عملیاتی هوشمندانه که هم درس عبرتی بزرگ برای دشمنان داشت و هم به همه جهان ثابت کرد که جهان اسلام در حمایت از قدس شریف قدرتی به پهنای ایران و به توانمندی دلاور مردان این سرزمین دارد.
 
به عنوان یک فعال مدنی کردِ اهل سنت و از طرف همه آنهایی که دل در گرو اقتدار اسلام دارند ضمن اعلام حمایت و سپاس از انجام این عملیات بزرگ توسط سپاه مقتدر اسلام، از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بخاطر پرچمداری نهضت حمایت از مظلومین و نیز بازگشت عزت و سربلندی به مسلمانان کمال تشکر را داشته و طول عمر با عزت معظم له را از خداوند متعال خواستارم.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی
  • سینما تصویر فردای جامعه است/ آوینی اول منتقد خود بود
  • اخلاق خوب از کجا سرچشمه می گیرد؟
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • بازنمایی رسانه‌ای نقش زنان در سینما
  • نسبت میان علم و فلسفه
  • «وعده صادق» بازگشت اقتدار به جهان اسلام
  • چاپ مجدد کتاب «فلسفه دعا از دیدگاه آیت الله مظاهری»