Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز |  محمد حسین رضائیان :

معاون بازرگانی ذوب‌آهن 22 آبان ماه امسال اعلام کرد: «قرارداد 15 هزار تنی فروش ریل UIC60 با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل منعقد شده است» و افزود: «در حال مذاکره برای عقد اولین قرارداد صادرات ریل هستیم».

می‌توان ادعا کرد از سال گذشته که ذوب‌آهن ثابت کرد به توان تولید انبوه استاندارد ریل U33 دست یافته تاکنون، صحیح‌ترین سیاست ریلی که در این مجموعه اتخاذ شده، سیاست حرکت به سمت صادرات ریل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه چند علت می‌توان بر شمرد:

اول، ذوب‌آهن در مسئله قرارداد 40 هزارتنی فروش U33 به راه‌آهن، مدام از سختگیری‌های بیش‌ازحد راه‌آهن گلایه داشت، فارغ از درستی یا قابل نقد بودن آن‌ها، صادرات ریل می‌تواند مهر پایانی بر همه حواشی مسئله کیفیت ریل باشد. مشتری داخلی حتی اگر دولتی باشد و در واردات ریل جذابیت‌های مانند بهره‌مندی از فاینانس و سایر امتیازات هم ببیند، بهانه‌ای برای عدم تائید کیفیت محصولاتی که در بازارهای جهانی صادر می‌شود نخواهند داشت.

دوم، در حال حاضر و پس از افزایش نرخ ارز، بازار صادرات برخی از محصولات فولادی‌ بیش‌ازپیش و دوچندان جذابیت پیدا کرده است. به‌عنوان‌مثال ریل با کیفیت استانداردهای روز اروپایی اکنون با قیمت نهایی حدود 1000 دلار در هر تن به دست راه آهنی‌ها می‌رسد و اگر فرض کنیم قیمت دلار در بازار ثانویه 9 هزار تومان باشد، یعنی صادرات ریل، 9 هزار تومان در هر کیلو درآمد خواهد داشت، درحالی‌که بعید به نظر می‌رسد بتواند در بازار داخلی با این قیمت به فروش برساند.

سوم، ظرفیت این خط تولید طبق گفته‌های مدیران مجموعه، تولید 400 هزار تن ریل در سال است. کارخانه نورد سنگین ذوب‌آهن (نورد 650) محصولات متنوعی مانند تیرآهن، نبشی و تیرآهن بال‌پهن تولید می‌کند. درمجموع می‌توان گفت تولید بیش از 700 هزار تن در این کارخانه به‌سختی ممکن است، اما مشتری مقاطع سنگین در کشور محدود است. ازاین‌رو چه‌بسا اصلی‌ترین نیت بنگاهی ذوب‌آهن از نصب خط تولید ریل، ایجاد تنوع محصولات در این کارخانه بوده، تا از این طریق بتوان از همه ظرفیت کارخانه 650 استفاده کند. اما نیاز کشور به ریل به‌سختی به 75 هزار تن در سال می‌رسد و شاید لازم باشد با نگاه به افزایش بهره‌وری به سمت صادرات ریل نیز حرکت کنند.

با این توضیحات امید می‌رود معاون جدید بازرگانی ذوب‌آهن که بحث صادرات ریل را مطرح کرده است، در تصمیم خود پافشاری نموده و افتخار صادرات ریل را نیز نصیب کشور کند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: صادرات ریلی ریل ملی ذوب آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۷۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردش دوباره چرخ کارخانه ذوب آهن اسدآباد درخواست کارگران شد


به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، کارخانه ذوب آهن اسدآباد در کیلومتر ۴۵ جاده همدان - سنندج واقع شده است و کاهش محرومیت و صنعتی شدن استان، ایجاد تحول اقتصادی و اجتماعی در همدان و استان‌های مجاور، امکان ایجاد و توسعه صنایع آهن در منطقه و صرفه‌جویی ارزی، از جمله اهداف احداث این کارخانه است. 
طرح این واحد راکد در سال ۹۰ با تولید شمش چدن افتتاح و به بهره برداری رسید که بعد از  گذشت سه ماه به علت عدم صرفه اقتصادی  شمش چدن برای تغییر خط تولید طرح از شمش چدن به فرومنگنز و دیگر مشکلات تعطیل و راکد شد و در سال ۱۴۰۰ با واگذاری طرح به بخش خصوصی پس از ۱۰ سال غیر فعال بودن طرح فوق، قرار شد که احیاء و به چرخه تولید باز گردد، اما به گفته شهروند خبرنگار ما مردم منطقه همچنان منتظر بهره برداری این طرح برای اشتغال جوانان منطقه هستند.

متن پیام شهروند خبرنگار ما:
سلام، اگه میشه یه پیگیری از ذوب آهن اسدآباد بکنید، که سه سال پیش هشت ونیم میلیون یورو پول گرفتن که شرکت راه اندازی کنن، ولی الان بعد سه سال ۲۵۰ نفر بیکار کردن، شرکت تعطیل است.

دیگر خبرها

  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است / عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • گردش دوباره چرخ کارخانه ذوب آهن اسدآباد درخواست کارگران شد
  • صادرات دومین محموله ریلی افغانستان به ترکیه
  • حرکت دومین محموله ریلی افغانستان از مسیر ایران به ترکیه
  • یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور
  • تجارت جدید اسطوره؛ لیونل مسی با شکل و شمایلی متفاوت در حال بازدید از کارخانه تولید آب آشامیدنی / فیلم
  • حرکت‌های جهادی کارخانه انسان‌سازی است
  • چند فریم از جنجالی‌ترین تصمیم داور بازی پرسپولیس و سپاهان
  • (عکس) شغل جدید لیونل مسی چیست؟
  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور