Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا موسوی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: بر اساس مصوبه کارگروه آمایش سرزمین استان ایجاد و توسعه واحدهای تولید هیدروکربن های سبک و سنگین ممنوع اعلام شده و با توجه به تعداد گسترده این واحدها در گذشته، کارهای کارشناسی و ظرفیت سنجی های خوبی صورت گرفته و مطابق آن این ممنوعیت در استان اعمال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مجوز توسعه و ایجاد واحدهای جدید تولید هیدروکربن را نمی دهیم، تصریح کرد: یک سری درخواست ها برای ایجاد واحدهای مذکور ارایه شده، که نبودن زیرساخت های لازم مانند محل دفن پسماندهای ویژه، فعالیت این واحدها در استان را با مانع و مشکل ایجاد می کند.
موسوی اذعان داشت: مواد اولیه و ضایعات پالایشگاهی این واحدها و همچنین بو و گازهای سمی ناشی از آن سلامت انسان، محیط زیست و موجودات زنده را با تهدید جدی مواجه می کند.
مدیرکل محیط زیست قم در واکنش به درخواست های انجام شده از سوی مسئولان سازمان صمت و برخی از تولید کنندگان برای صدور مجوز برای فعالیت واحدهای هیدروکربنی درقم افزود: باید با توجه به دسته بندیهای صورت گرفته، درسطوح پایین تر تصمیم هایی اتخاذ، تا بر مبنای شروط و قید و بندهایی این واحدها امکان استقرار پیدا کنند.
وی یادآور شد: بر اساس تصمیم جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر شد، این موضوع درابتدا در بخش کارشناسی کارگروه آمایش مطرح شود، و پس از نظر خواهی از دستگاه های اجرایی تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.
مدیرکل محیط زیست قم گفت: درحال حاضر دو واحد آلاینده و هیدروکربنی در استان وجود دارد، ولی اینکه واحدی به لحاظ آلاینده بودن برای جذب سرمایه گذاری ها مشکلی ایجاد کرده باشد، وجود ندارد، چرا که با تصمیم های راهبردی گرفته شده این مشکل برطرف شده است.
موسوی یادآور شد: اگر در یک شهرک صنعتی که ده ها واحد تولیدی مشغول به کار هستند، یک واحد آلاینده غیرقابل کنترل که ادعا می کند تکنولوژی نو و به روزی دارد مستقر شود، به طور حتم سرمایه گذاری در حوزه تولید صنعت را با خطر مواجه می کند.
وی با تاکید بر اینکه درحوزه واحدهای هیدروکربنی با توجه به مجوزهای صادر شده فعلا مشکل حادی وجود ندارد، افزود: آلایندگی و آلوده کردن محیط زیست مختص واحد خاص و بخصوصی نیست، و همه واحدها حتی تولید کننده مواد غذایی نیز در صورت بروز مشکل در سیستم های کنترل آلایندگی از جمله تصفیه هوا و فاضلاب می توانند یک واحد آلاینده به شمار بروند.
مدیرکل محیط زیست قم افزود: در این استان به دلیل اعمال نظارت های دقیق و عدم صدور مجوز برای واحدهای آلاینده مشکل خاصی از نظر واحدهای آلاینده نیست، ولی در شهرک صنعتی سلفچگان تعدادی واحد تولید قیر و ایزوگام که در حال حاضر غیر فعال هستند، وجود دارد.
وی با اشاره به وجود 6 تصفیه خانه روغن در این شهرک صنعتی و فعالیت تنها یکی از آنها افزود: واحد تولید اسید که مقداری آلایندگی دارد، و واحد تولید فولاد نیز از جمله واحدهای آلاینده استان است، که واحد فولاد برای رفع آلودگی های خود اقدام به نصب سیستم های تصفیه نموده و سرمایه گذاری زیادی را انجام داده است.
وی افزود: این سیستم ها در مرحله آزمایش است، و اگر موفقیت آمیز باشد، از این نظر آلایندگی نخواهیم داشت، ولی آلایندگی های واحدهای تولید اسید همچنان وجود دارد، که امیدواریم با تغییر تکنولوژی این واحدها از تک جذبی به دو جذبی این مشکل نیز رفع شود.
موسوی با اشاره به وجود سایت 18 هزار هکتاری دفن پسماند در ضلع جنوبی شهرک صنعتی سلفچگان آن را از کانون های مهم آلایندگی زیست محیطی قم ذکر کرد و افزود: به سرمایه گذار این طرح فرصت محدودی داده شده که مشکلات زیست محیطی آن را رفع نموده و استانداردهای لازم را برای دفع پسماند پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه به هیچ وجه نمی توان با قطعیت کامل بگوییم که قم از نظر آلودگی صنعتی مشکلی ندارد، افزود: یکی از معاونت های محیط زیست نظارت و پایش است، و به لحاظ کنترل آلودگی واحدهای تولیدی استان هیچ وقت خیال راحت و آسوده ای پیدا نمی کنیم.
وی افزود: مدیریت آلایندگی واحدهای صنعتی اقدام بسیار حساس و پیچیده ای است، و اگر راهبری درستی صورت نگیرد مشکلات و خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد.
این مسئول با بیان اینکه در تحقق توسعه پایدار علاوه بر اشتغال مسائل دیگری از جمله سلامت، محیط زیست، اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی نیز نقش موثری دارند، افزود: اگر همه این مقوله ها در کنار هم باشند، به توسعه پایدار خواهیم رسید، از این رو نباید با مجوز دادن غیرکارشناسانه به واحدهای صنعتی به بهانه ایجاد اشتغال سلامتی مردم را نادیده گرفت، چرا که این کار علاوه بر محیط زیست سرمایه گذاری را نیز با تهدید جدی مواجه می کند، چون ما نگاه جزیره ای نداریم و اگر یک واحد آلاینده در شهرک صنعتی مستقر شود دیگر هیچ کس حاضر به سرمایه گذاری نیست.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است و شهرک صنعتی شکوهیه به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی قم با بیش از یک هزار هکتار مساحت در کیلومتر12 جاده قدیم قم - تهران واقع شده و 72 درصد سرمایه گذاری صنعتی استان با اعتباری بیش از 23 هزار و 476 میلیارد ریال در این شهرک است.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن به صورت مستقیم در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.
7403/ 6133/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی توسعه پایدار دستگاه های اجرایی سرمایه فناوری اطلاعات و ارتباطات قم منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۷۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال

به گزارش جام جم و به نقل از روابط عمومی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دشتستان ؛ علی کشتکار با اشاره به اینکه حداقل حمایت مورد انتظار سرمایه‌گذاران صنعتی تأمین امکانات زیربنایی  سرمایه‌گذاری از قبیل آب، برق و گاز است اظهار داشت: برای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) بایستی دستگاههای اجرایی مرتبط تعامل و همکاری بیشتری نظیر تکمیل ملزومات و بسترهای لازم در سطح شهرستان را مدنظر قرار دهند  . وی اضافه کرد: در راستای کمک به افزایش واحدهای صنعتی دشتستان اقدامات مهم و مؤثری نظیر اولویت قرار دادن پیگیری روند اجرایی طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و غیره در حال پیگیری و اقدام  است. کشتکار با اشاره به تکمیل و راه‌اندازی واحد‌های صنعتی عنوان کرد: حمایت ویژه از واحد‌های تولیدی، توجه به فعال‌سازی بنگاه‌های صنعتی راکد در شهرک‌‏ها و نواحی صنعتی شهرستان از دیگراولویت‌های مهم اداره صمت دشتستان است. وی با بیان اینکه شهرستان دشتستان دارای یک شهرک صنعتی در برازجان و دو ناحیه صنعتی در گزبلند و خوشاب است، ابراز داشت: در دولت سیزدهم شاهد افزایش بیش از ۲ برابری اراضی صنعتی در شهرستان بودیم و مجموعاً ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی این شهرستان طی این مدت اضافه ‌شده است که توانسته زمینه سرمایه‌گذاری صنعتی در بخش‌های مختلف این شهرستان را فراهم نماید . رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دشتستان با اشاره به اهمیت الحاق ۷۵ هکتار زمین به شهرک صنعتی برازجان گفت: ایجاد ناحیه‌های صنعتی تخصصی سیلیکا، وحدتیه و شبانکاره در این شهرستان نقش بسزایی در اشتغال و افزایش تولید خواهد داشت. وی با اشاره به احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان تشریح کرد: پروانه بهره‌برداری این واحد تولیدی شن و ماسه در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری ۷۳۰۰ میلیون ریال و اشتغال ۱۲ نفر بدلیل عوامل مختلف راکد شده بود، که با پیگیری و اقدامات متعدد مجددا فعال سازی شد. کشتکار در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با توجه به حمایت‌های مسئولان به‌صورت ویژه در بخش تولید و اشتغال، شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی در استان باشیم.

دیگر خبرها

  • ۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی