Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-04-16@08:06:19 GMT

خبر مهم ارزی رییس کل بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۷۹۳۰

خبر مهم ارزی رییس کل بانک مرکزی

به گزارش وانانیوز، 

عبدالناصر همتی در پست جدید اینستاگرامی خود نوشت:  یکی از دغدغه های بانک مرکزی  در ماه های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخگویی به نیازهای طبیعی مردم ، راه اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معاملات آزاد اعم از نقد و حواله اسعار بین المللی توسط کارگزاران(بانک ها و صرافی های مجاز) بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: جلسات متعددی با حضور  کارشناسان و صاحبنظران بازار ارز و سرمایه و خصوصا بانکها و صرافی ها در بانک مرکزی تشکیل و ابهاد مختلف موضوع بررسی شد.

 رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در نهایت، در مورد راه اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی  بر سازوکار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم، به جمع بندی رسیدیم. این بازار با مشارکت بانک ها و صرافی های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک بطور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: صادرکنندگان هم میتوانند در چارچوب مقررات اعلامی بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند.

همتی در  پایان پیام خود آورده است: امیدوارم این اقدام موجب شفافیت شکل گیری نرخ تعادلی ارز شده و تجربه مفیدی برای معاملات حواله های تجاری در سامانه نیما باشد.

۴

 

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۷۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز از ابتدای سال تاکنون در مرکز مبادله ارز و طلا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، اقای اصغر بالسینی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره‌ی عملکرد دو سال گذشته این مرکز گفت: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ جمعا ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲، ۶۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تامین ارز انجام داده که رشد ۶ درصدی را برای سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده است.

مدیر روابط عمومی مرکز مبادله‌ی ارز و طلا در ادامه افزود: به منظور تامین ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور در فاصله زمانی یکم تا ۲۵ فروردین  جمعا یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور تامین کرده است.

بالسینی همچنین گفت مرکز مبادله ارز و طلای ایران از این پس آمار تفکیکی مربوط به تخصیص ارز در این ۴ ردیف را بصورت منظم منتشر خواهد کرد.

گفتنی است ، مرکز مبادله‌ی ارز و طلا یکی از مهمترین دستاورد‌های فرزین در کسوت ریاست ساختمان لاجوردی خیابان میرداماد است. رئیس کل بانک مرکزی که در اوایل دی  ۱۴۰۱ جانشین صالح آبادی شد، در بحبوبه‌ی تلاطمات ارزی  ۱۴۰۱ مرکز مبادله‌ی ارز و طلای ایران را راه اندازی کرد. این مرکز با تصمیم شورای پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد.

همچنین بر اساس ماموریتی که بانک مرکزی برای مرکز مبادله‌ی ارز و طلا در نظر گرفته است در حال حاضر این مرکز در چهار ردیف ارزی به متقاضیان ارز عرضه میکند. مورد اول ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی؛ شامل گروه کالایی مواد غذایی و نیاز‌های دارویی است. مورد دوم ارز نیاز‌های بازرگانی که برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات بصورت ارز نیمایی است و این ارز پس از ثبت سفارش توسط وزارت خانه مربوطه برای واردات عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد. مورد بعدی ارز خدماتی شامل ۶۳ مورد احصا شده در مجموعه مقررات ارزی از جمله ارز شرکت‌های هواپیمایی و دانشجویان است و مورد آخر هم ارز مورد نیاز برای سایر اقلام وارداتی است.

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین نرخ ارز مشخص شد/ توصیه فوری بانک مرکزی به خریداران طلا و ارز
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • مشکل تثبیت ارزی کجاست؟/نظارت در مبدا و تکمیل آرایش ارزی
  • عرضه یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز از ابتدای سال تاکنون در مرکز مبادله ارز و طلا
  • نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد
  • کالای اساسی به نرخ ارز آزاد به دست مردم می رسد
  • پذیرش تاثیر بازار غیر رسمی ارز بر افزایش نرخ تورم
  • بازی دلار با جیب مردم به رغم ادعای فرزین / چرا بازار ارز با هر خبری به هم می‌ریزد؟
  • بازی دلار با جیب مردم علی‌رغم ادعای فرزین/ چرا بازار ارز با هر خبری به هم می‌ریزد؟
  • جهش ۶۰ درصدی قیمت دلار در دوران ریاست فرزین با بی سابقه‌ترین اختیارات