Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:24:36 GMT

تحولات اخیر غزه شکاف داخلی در اسرائیل را تشدید کرد

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۸۱۸۸

تحولات اخیر غزه شکاف داخلی در اسرائیل را تشدید کرد

بیروت-ایرنا-«رنده حیدر» نویسنده روزنامه «النهار» لبنان در گفت و گو با ایرنا گفت که تنش هفته گذشته بین غزه و رژیم صهیونیستی باعث شد که اختلاف های داخلی پیشین در کابینه این رژیم بیشتر و سرانجام با استعفای «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ، به شکاف بزرگ منجر شود.

وی برملاشدن عملیات سری رژیم صهیونیستی در خان یونسِ غزه را که نقطه آغاز تنش اخیر با این منطقه بود، بیانگر اختلاف داخلی در این رژیم درباره نحوه حل بحران در غزه دانست و گفت: این تحولات شکاف بین ارتش اسرائیل و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر از یک سو و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و جریان راستگرا از سوی دیگر را برملا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که گروه اول، خواهان آتش بس بوده، دسته دوم به دنبال تعیین تکلیف حماس از طریق نظامی و تسلیم کردن آن بوده است.
حیدر یادآور شد که استعفای لیبرمن تنها واکنش به تحولات غزه نبود بلکه او از مدت ها پیش احساس می کرد که در حاشیه قرار گرفته و کسی نظرش را نمی شنود و تصمیم گیر نخست در امور نظامی و امنیتی شخص نتانیاهو است.

*توان حماس
تحلیلگر روزنامه النهار معتقد است که استعفای لیبرمن و مصوب نشدن طرح حمله گسترده به غزه در کابینه امنیتی اسرائیل دستاورد گروه های فلسطینی در نبرد اخیر بوده است.
وی افزود: به رغم حملات هوایی گسترده علیه غزه و تخریب مناطق مختلف آن، حملات موشکی گروه های فلسطینی به شهرک های اسرائیلی متوقف نشد. حماس نشان داد که به رغم این حملات اسرائیل، کوتاه نخواهد آمد. از این رو این یک دستاورد نظامی بزرگ برای این گروه بود.
به گفته حیدر، دولت اسرائیل تصور می کرد که کمک های مالی قطر به غزه و بازتامین برق و اجازه دادن به کامیون ها برای ورود به این منطقه منجر به تغییر رویکرد حماس می شود اما رویدادهای اخیر نشان داد که حماس کوتاه نیامده و آمادگی نظامی بالایی برای جلوگیری از هر تجاوزی را دارد.

*از سقوط ائتلاف حاکم تا برگزاری انتخابات زودهنگام
حیدر در پاسخ به پرسشی درباره گزینه های پیش روی نتانیاهو پس از استعفای لیبرمن گفت: منفعت نتانیاهو در ادامه ائتلاف حاکم است. اما موازنه قوا در ائتلاف تغییر کرده و به نظر می رسد که دولت جدید نتواند تا پایان دوره خود (نوامبر سال آینده) به کارش ادامه دهد و در نتیجه گزینه محتمل برگزاری انتخابات زودهنگام است.
وی در عین حال احتمال تکرار تجربه سال 1992 و پیروزی احزاب چپگرا در انتخابات را بعید دانست و گفت: به رغم کاهش محبوبیت حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو، این حزب همچنان قوی ترین است و احزاب چپگرا و به طور مشخص حزب «کارگر» اساسا حضور عملی ندارند. برخی حتی معتقدند که انتخابات بعدی منجر به انقراض حزب کارگر می شود.
حیدر افزود: گرچه در میان احزاب چپگرا حزب «آینده وجود دارد» قوی ترین است اما رقیب جدی لیکود نیست.
به گفته این تحلیلگر لبنانی، نتانیاهو اینک می خواهد مطمئن شود که پس از تحولات اخیر در غزه قواعد انتخاباتی تغییر نکرده ولی او در نهایت می داند که چاره ای جز پذیرش انتخابات زودهنگام در ماه مارس آینده ندارد.

*رقابت داخلی در جریان راستگرا
نویسنده روزنامه النهار در پاسخ به این پرسش که نتانیاهو در انتخابات پیش رو در جریان راستگرا چه رقیبانی دارد گفت: حزب اصلی رقیب «خانه یهودی» به ریاست «نفتالی بت» است. اما این رقابت در حدی که یک تهدید برای نتانیاهو باشد نیست. نظرسنجی هایی که قبل از تحولات اخیر در غزه صورت گرفت نشان می دهد که حزب لیکود به 34 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان دست خواهد یافت که این نسبت بسیار خوبی است.
حیدر درباره وضعیت دیگر حزب راستگرا یعنی «اسرائیل خانه ماست» به رهبری لیبرمن گفت: این حزب در انتخابات پیشین ناکام شد و پیش بینی می شود که در انتخابات پیش رو نیز نسبت بالایی را کسب نخواهد کرد.
خاورم**388**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۸۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل + فیلم

به گزارش همشهری آنلاین، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند خودروی دولتی ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل تصادف کرده است.

او زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده است. فیلمی توسط کاربران در فضای مجازی منتشر شده که ظاهراً واژگون شدن خودروی ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل را نشان می‌دهد.

گفته می‌شود این اتفاق در شهر «رمله» در مرکز فلسطین اشغالی به وقوع پیوسته است.

برخی از گزارش‌های تأییدنشده وضعیت او را وخیم گزارش کرده‌اند.

بن‌گویر وزیر راست افراطی کابینه جنگی «بنیامین نتانیاهو» است. او از سال ۲۰۲۲ تا کنون وزیر امنیت داخلی سرائیل بوده است.

او رئیس حزب «اُتسما یِهودیت» یا «قدرت یهودی» است که بر پایه ایدئولوژی موسوم به «کاهانیسم» و «عرب‌ستیزی» بنا نهاده شده است.

کاهانیسم یک ایدئولوژی صهیونیستی است که معتقد است عرب‌های ساکن فلسطین اشغالی دشمن یهودی‌ها و اسرائیل هستند. کاهانیسم به دنبال تشکیل یک تئوکراسی یهودی است که در آن افراد غیریهودی حق رأی ندارند.

وزیر امنیت داخلی اسرائیل به تیر غیب گرفتار شد؛ وضعیت او وخیم است خودروی وزیر امنیت رژیم صهیونیستی چپ کرد (ببینید) کد خبر 847296 برچسب‌ها اسرائیل تصادف

دیگر خبرها

  • خودروی وزیر کابینه جنگی نتانیاهو واژگون شد
  • واژگونی خودوری وزیر امنیت داخلی اسرائیل (+فیلم)
  • دفتر بن‌گویر بیانیه داد
  • لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل + فیلم
  • ببینید | شوک بزرگ به اسرائیل؛ اولین تصاویر از واژگون شدن خودروی وزیر امنیت داخلی!
  • کلید برقرای ثبات توقف جنایات رژیم اسرائیل است
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر صهیونیستی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • هرج‌ومرج در منطقه با حمله اسرائیل به رفح
  • لیبرمن به مقامات صهیونیست: به خانه‌تان بازگردید