Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@12:32:42 GMT

میانجی‌گری برهم صالح میان تهران و ریاض تکذیب شد

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۸۴۰۷

میانجی‌گری برهم صالح میان تهران و ریاض تکذیب شد

خبرگزاری ایسنا: ریاست جمهوری عراق اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر میانجی‌گری رئیس‌جمهور عراق میان ایران و عربستان و انتقال پیام از تهران به ریاض را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بغدادالیوم، دفتراطلاع رسانی ریاست جمهوری عراق امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی رسانه‌های کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) به نقل از منابع غیررسمی خبری مبنی بر پیشنهاد گفت‌وگوی ایران با عربستان و میانجی‌گری برهم صالح، رئیس جمهور عراق میان این دو کشور و انتقال پیام همتای ایرانی خود به ریاض منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما تاکید می‌کنیم که این خبر کاملا نادرست است و رسانه‌ها باید اخبار خود را از منابع موثق نقل کنند.

در این بیانیه آمده است: در رابطه با هدف سفر منطقه‌ای برهم صالح ما بار دیگر توضیحات رئیس جمهور در دیدارهایش را تکرار می‌کنیم و عراق به منظور مقابله با تبعات درگیری‌های منطقه‌ای به اندازه توان خود برای وساطت تلاش می‌کند.

براساس این گزارش، برخی رسانه‌های عربی پیش از این اعلام کردند که برهم صالح به منظور حل اختلافات میان ایران و عربستان وساطت کرده است و حامل پیامی از تهران به ریاض است.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور جدید عراق در جریان سفر منطقه خود، صبح روز شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان قرار گرفت.

وی پس از دیدار با مقام معظم رهبری، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مسولین صبح دیروز (یکشنبه) تهران را ترک و عازم ریاض شد.

براساس این گزارش، برهم صالح، رییس‌جمهور عراق که به عنوان اولین سفر خود در این مقام، کشور‌های عربی منطقه را انتخاب کرده است پیش از این به کویت، امارات و اردن سفر و با مقامات این کشور‌ها دیدار و گفتگو کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: برهم صالح میانجی گری ایران ریاض رئیس جمهوری عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۸۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در جریان دیدار دوشنبه خود در واشنگتن بر ادامه گفتگو‌ها درباره پایان دادن به مأموریت نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در عراق تاکید کردند.

براساس گزارس خبرگزاری فرانسه، استقبال رئیس جمهور آمریکا از نخست وزیر عراق در کاخ سفید در بحبوحه تشدید تنش در خاورمیانه و در پی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ تنبیهی ایران به این رژیم در واکنش به بمباران کنسولگری تهران در دمشق اتفاق می‌افتد.

در بیانیه مشترک ریاست جمهوری آمریکا و نخست وزیر عراق تأیید شد که بایدن و السودانی با توجه به پیشرفت‌های بزرگ در مورد توسعه طبیعی ائتلاف بین المللی گفتگو کردند؛ که طی ده سال به دست آمده است.

آنها بر لزوم در نظر گرفتن چندین عامل از جمله تهدید مستمر  از تروریست‌ها به ویژه داعش، حمایت از دولت عراق و تقویت قابلیت‌های نیرو‌های امنیتی عراق  تاکید کردند. این بیانیه می‌افزاید: دو رئیس جمهور تأیید کردند که این عوامل را برای تعیین زمان و چگونگی پایان ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق بررسی خواهند کرد و طبق قانون اساسی عراق و توافق استراتژی راهبردی در چارچوب توافق بین عراق و آمریکا، به طور منظم به سمت مشارکت‌های امنیتی دوجانبه دائمی حرکت خواهند کرد. 

هدف مذاکرات واشنگتن و بغداد دستیابی به توافقی است که به برخی از نیرو‌های آمریکایی اجازه می‌دهد در عراق باقی بمانند. آمریکا حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق به عنوان بخشی از ائتلاف بین المللی که توسط آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، مستقر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق
  • اظهارات گروسی درباره تعطیل شدن بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران/ احضار سفرای ایران توسط چند کشور اروپایی/ یاوه گویی جدید نتانیاهو درباره ایران/ تکذیب مشارکت عربستان در رهگیری حملات موشکی و پهپادی ایران
  • بایدن: مصمم به جلوگیری از گسترش درگیری در خاورمیانه هستیم
  • جو بایدن در دیدار با نخست وزیر عراق: آمریکا متعهد به حفاظت از شرکا در منطقه است
  • بایدن: آمریکا متعهد به حفاظت از شرکا در منطقه است
  • ابراز نگرانی سران عراق و اردن از تشدید تنش‌ها در منطقه
  • استقبال پادشاه اردن از رئیس جمهور عراق و رایزنی درمورد تحولات منطقه
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود
  • رئیس‌جمهور عراق: جنگ تنها مشکلات را عمیق‌تر می‌کند
  • واکنش ترامپ به تنش میان ایران و اسرائیل