Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@09:56:34 GMT

چرا تحریم‌های جدید آمریکا اثرگذار نیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۸۴۲۰

چرا تحریم‌های جدید آمریکا اثرگذار نیست؟

یک استاد روابط بین الملل و سیاست خارجی دانشگاه اصفهان، گفت: به رغم افزایش هزینه زندگی در میان مردم و کم‌رنگ شدن سفره مردم، اما آنها به شرایط زندگی اینگونه عادت کرده‌اند پس بعد روانی موضوع تحریم که می‌توانست نگرانی امنیتی ایجاد کند به دلیل عادت مردم به شرایط تحریم گذشته اثرگذار نیست.

 نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و چرایی ناموفق بودن اثرگذاری این تحریم‌ها، اظهار کرد: تحریم‌هایی که امروز علیه ایران وضع شده است به عنوان یک فرضیه از سوی مقامات کشور اثرگذار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی ادامه داد: اینکه اعلام می‌شود تحریم‌ها اثر نمی‌گذارد دلایل متعددی دارد یکی از این دلایل این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در شکل های مختلف تحریم ها را تجربه کرده ایم و به موازات این تجربه ها راه‌های دور زدن تحریم‌ها را نیز تجربه کرده‌ایم. بنابراین اکنون تحریم هایی که علیه کشور اتفاق افتاده است به اعتبار تجربیات گذشته قابل دور زدن هستند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی تصریح کرد:  بازتاب یا آثار تحریم هایی که امروز علیه کشور وضع شده است را قبل از این که وضع بشود تجربه کردیم. یعنی همان زمانی که آمریکایی ها از برجام خارج شدند فضای روانی که برای ما ایجاد شد باعث خروج بسیاری از شرکت ها از ایران و قطع همکاری خیلی از کشورها با ایران شد. بنابراین ما آن شوک اولیه را از سر گذراندیم.

شفیعی افزود: به همین دلیل می‌بینیم وقتی آمریکایی‌ها تحریم‌ها را حتی دو روز قبل از موعد مقرر اعلام می کنند بازار نشانه هایی از نگرانی خودش نشان نمی دهد. این موضوع نشان می‌دهد که از زمانی که آمریکایی ها از برجام خارج شدند با تجربه گذشته توانستیم از این شوک عبور کنیم.

وی تاکید کرد: نکته سوم این است که جامعه ما به شرایط تحریم عادت کرده و در بین مردم نگرانی هایی که قبلا راجع به افزایش قیمت‌ها بود دیگر وجود ندارد.

شفیعی اظهار کرد: به رغم افزایش هزینه زندگی در میان مردم و کم‌رنگ شدن سفره‌ها، اما آنها به شرایط زندگی در تحریم عادت کرده‌اند، پس بعد روانی موضوع تحریم که می‌توانست نگرانی امنیتی ایجاد کند، بی اثر شده است.

 این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: برخی از کشورها در موضوع تحریم از آمریکا معافیت دریافت کرده‌اند، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و هشت کشور دیگر که از شرکای اصلی ما در حوزه انرژی هستند که جز این معافیت‌ به حساب می‌آیند، بنابراین این موضوع باعث کاهش آسیب پذیری ایران از تحریم ها شده است.

 شفیعی ادامه داد: دلیل دیگری که تحریم‌های جدید آمریکا را ناکام گذاشته است مخالفت اتحادیه اروپا به عنوان یک محور قوی در اقتصاد جهانی است و همین موضوع باعث شکسته شدن قبح تحریم ها شده و کشورها راحت با ایران وارد تعامل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در دنیای جهانی شده زندگی می‌کنیم و یکی از ویژگی‌های دنیای جهانی شده، جهانی شدن سرمایه است. سرمایه هم علاقه‌مند به سود است بنابراین در دنیای جهانی شده امروز امکان دور زدن تحریم‌ها حتی اگر این دور زدن با قیمت‌های زیادی همراه باشد امکان پذیر است. شرایط جهانی شدن هم به ما برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تحریم های آمریکا منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۸۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی : ۵ کلینیک زخم با فناوری پلاسمای ۱۰۰ در سال آینده افتتاح می‌شود + فیلم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : ۵ کلینیک زخم با فناوری پلاسمای ۱۰۰ در سال آینده بعد از ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز افتتاح می‌شود.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت : ۵ کلینیک زخم با فناوری پلاسمای ۱۰۰ در سال آینده بعد از ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید نوروز افتتاح می‌شود.

گفتنی است  در حال حاضر ۵۰ نوع رادیودارو تولید می‌ شود که هم در تشخیص و هم در درمان کاربرد دارد. این در حالی است که  تنها شرکت رادیو داروی ایران که تراز جهانی دارد سال‌هاست که مورد تحریم واقع شده است .

همچنین رادیو دارو عمری کمتر از ۱۲ سال در جهان دارد و امروز ایران در صدر شرکت‌های پیشتاز در تولید رادیو داروهاست.

شایان ذکر است ،  شرکت های ایرانی که مورد تحریم قرار گرفته است امروز دستاوردهایشان ۵۰ رادیو دارو است که در اختیار مردم قرار دارد و در ۲۱۰ مرکز پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم در بخش تشخیصی و هم در بخش درمانی کاربرد دارد. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی طلا در بازار امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
  • علم‌الهدی : تهدید و تحریم اقتصادی در ملت ایران اثرگذار نخواهد بود
  • آیت‌الله علم‌الهدی توضیح می‌دهد؛ چرا تحریم اقتصادی و تهدید ‌نظامی در ملت ایران اثرگذار نخواهد بود؟
  • امکانات اقتصادی بازار سرگرمی ایران، مقاومت در میدان سرگرمی های جهانی
  • اسلامی : ۵ کلینیک زخم با فناوری پلاسمای ۱۰۰ در سال آینده افتتاح می‌شود + فیلم
  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران چیست؟
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران
  • حضور قدرتمندانه ایران در اقیانوس‌ها خشم آمریکا را برانگیخته است