Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-19@08:01:57 GMT

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری سوادکوه (+عکس)

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۸۴۲۸

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری سوادکوه (+عکس)

 پول‌نیوز - بیش از 50 سال است که شمال ایران مقصد بسیاری از ایرانیانی است که می‌خواهند جایی را برای سفری چند روزه انتخاب کنند. مازندران هم در این بین شاخص‌ترین نقاط جذب گردشگر را دارد. شما هم حتما بارها به مازندران سفر کرده‌اید و در ساحل و جنگل و دشت‌هایش ساعاتی را گذرانده‌اید.







نیازی به جست‌وجو در آمارها نیست تا مشخص شود چند درصد گردشگران و مسافرانی که به مازندران سفر می‌کنند به چه نقاطی می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غرب این استان همیشه بیشترین سهم از گردشگری را دارد. البته چند سالی هم هست که برخی روستاها در نقاط مختلف مازندران مقصد گردشگری شده‌اند‌ اما هنوز در فهرست مناطق دیدنی که مسافران برای حضور در مازندران انتخاب می‌کنند، بسیاری از مناطق این استان دیده نمی‌شود. برای همین است که مازندران هنوز از نظر گردشگری استانی ناشناخته است.

اگر فکر می‌کنید همه جای مازندران شرجی بالایی دارد، یا دیدنی‌های این استان به بابلسر، غرب استان و ساحل و جنگل محدود شده است، باید در دانسته‌های خود از ظرفیت‌های گردشگری این استان تجدید نظر کنید.

شاید خیلی از مسافرانی که راهی شمال شده‌اند، نام سوادکوه را شنیده باشند، شهرستانی که از مسیر جاده تهران-قائمشهر، دروازه ورودی مازندران محسوب می‌شود و سالانه میلیون‌ها نفر از آن عبور می‌کنند؛ بی‌آنکه بدانند با پشت سر گذاشتن این شهر چند جاذبه گردشگری را از دست داده‌اند و حتی می‌توانند در این شهرستان اقامتی چند روزه داشته باشند و از تنوع گردشگری در آن لذت ببرند. اگر در پاییز قصد سفر به مازندران را دارید، ابتدا این گزارش را بخوانید و بعد نام سوادکوه را وارد مقصدهای سفر خود کنید.

چطور برویم؟
برای سفر به سوادکوه دو مسیر دسترسی وجود دارد. اگر از تهران قرار است با عبور از جاده فیروزکوه به مازندران سفر کنید، پس از پشت سر گذاشتن گردنه گدوک، وارد شهرستان سوادکوه می‌شوید. وقتی از این مسیر قرار است وارد سوادکوه شوید، حتما در ورودی مازندران و سوادکوه، یعنی گردنه گدوک توقف کنید. هوای گدوک حتی در دل تابستان هم گاهی سرد است. دوغ و‌ آش گدوک می‌تواند آغاز سفر شما به سوادکوه از این مسیر باشد.

اگر هم از شرق یا غرب مازندران وارد این استان شدید، کافی است به قائمشهر برسید و مسیر حرکت‌تان را به سمت جنوب تغییر دهید تا پس از طی 20 کیلومتر وارد شیرگاه شوید.

شیرگاه نخستین شهر سوادکوه از سمت شمال است. البته سال 92 سوادکوه شمالی به‌عنوان شهرستانی مستقل با مرکزیت شیرگاه تاسیس شد و حالا از نظر تقسیمات کشوری دو سوادکوه داریم؛ یکی سوادکوه شمالی با یک شهر و دو بخش و دیگری همان سوادکوه قدیمی که سه شهر پل‌سفید، زیرآب و آلاشت و ده‌ها روستا را شامل می‌شود.

سوار بر خط تاریخ
یک مسیر جذاب دیگر هم برای رسیدن به سوادکوه وجود دارد که برای ماجراجوها می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد. اگر اهل سفر با قطار هستید، می‌توانید از تهران تا سوادکوه را با قطار سفر کنید و از حضور در مسیری ریلی که نقش زیادی در شکل‌گیری نقشه امروز جهان داشت، برای خودتان خاطره ثبت کنید

ایستگاه‌های راه‌آهن در سوادکوه هنوز بناهای قدیمی با معماری 80 سال پیش هستند که در سفر با قطار به این منطقه می‌توانند برای شما جذاب باشند. از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این مسیر هم قطعا لذت خواهید برد.
فقط با قطار می‌توانید دورتادور کوه‌های کوچک و بزرگ سوادکوه را ببینید؛ بدون اینکه حس کنید قطار در حال طی کردن مسیری شیبدار است!

قسمت‌هایی از خط آهن شمال که به‌خاطر موازی دیده شدن سه خط ریل روی کوه‌ها، به «سه خط طلا» معروف شده است. «سه خط طلا» و «پل ورسک» در این مسیر، هم دیدنی‌های خوبی هستند و هم لذت عبور از روی آنها می‌تواند خاطره خوبی را برای شما رقم بزند.

برای سوادکوهی‌ها فرقی ندارد که با قطار به این منطقه سفر کرده‌اید، با تور مهمان‌شان شده‌اید یا با خودروی شخصی وارد این شهرستان پر از تاریخ شده‌اید.
حالا که مهمان آمده، باید از او به خوبی پذیرایی شود و بخش مهمی از پذیرایی هم معرفی مناطق و جاذبه‌هایی است که مهمان از حضور و تماشای آنها لذت ببرد.
سوادکوه از این نظر دست پری برای مهمانانش دارد؛ از بناها و مناطق تاریخی گرفته تا طبیعت بکر و آبشارهای زیبا و حتی خوردنی‌های خوشمزه و متنوع. در این شهرستان مشکلی برای تهیه سوغاتی هم نخواهید داشت.

صنایع‌دستی در نقاط مختلف این شهرستان بخش جدا نشدنی از اقتصاد خانواده‌هاست. جاجیم آلاشت یکی از برندهای مطرح صنایع‌دستی مازندران است. در کنار آن محصولات سنتی دیگری هم وجود دارد که بتوانید برای خود یا دوستان‌تان انتخاب کنید. به هر حال به سوادکوه خوش آمدید.
جاذبه های گردشگری سوادکوه

کوچک‌ترین کلیسای جهان
فکر می‌کنید کوچک‌ترین کلیسای جهان کجا قرار دارد؟ در واتیکان یا یکی از کشورهای اروپایی؟ اگر تا‌کنون نشنیده‌اید که این کلیسا کجاست، از وجود آن در سوادکوه شگفت‌زده نشوید. هر سال میلیون‌ها نفر از کنار آن رد می‌شوند، بدون اینکه بدانند بنایی که به‌خاطر قرار گرفتن پشت یک رستوران حتی به چشم‌شان نیامده، کوچک‌ترین کلیسای دنیاست.

این کلیسا در زمان پهلوی اول و به‌خاطر حضور و فعالیت مهندسان اروپایی در سوادکوه برای اجرای پروژه راه‌آهن شمال ساخته شد. کلیسایی به ابعاد تقریبی 3 متر در 3 متر که دو پنجره کوچک دارد. پس از دیدن ورسک که در بالادست جاده خود‌نمایی می‌کند، در محدوده سرخ‌آباد و روبه‌روی ایستگاه راه‌آهن این منطقه می‌توانید این کلیسا را ببینید. بنا هنوز سالم است‌ اما درِ آن باز نیست.

روی سر در کلیسا عبارتی به زبان ایتالیایی نوشته شده که نشان می‌دهد مهندسان ایتالیایی آن را ساخته‌اند. این بنا سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و در معرض تخریب قرار داشت، اما هفت مرداد سال 82، سازمان میراث فرهنگی این بنا را به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رساند. این کلیسا هنوز برای خیلی‌ها شناخته شده نیست و نمی‌دانند در چند متری جاده‌ای که از آن عبور می‌کنند چنین جاذبه تاریخی وجود دارد.

غار اسپهبد خورشید
از کوچک‌ترین کلیسای جهان که دور شوید، می‌توانید بزرگ‌ترین طاق طبیعی جهان را ببینید. اهل کوهنوردی هم نباشید، حتما بدتان نمی‌آید که یک سلفی خوب با بزرگ‌ترین طاق طبیعی جهان بیندازید. غار اسپهبد خورشید، از مسیر تهران به سوادکوه، بعد از پل ورسک در دسترس‌ترین جاذبه تاریخی- طبیعی سوادکوه است. غاری پر رمز و راز که از داخل خودرو و در مسیر هم به چشم می‌آید.

این غار در منطقه دوآب و مقابل ورودی خطیرکوه واقع شده است. اسپهبد خورشید فقط یک غار نیست؛ غار قلعه‌ای است که داخل آن اتاق‌هایی از دوره ساسانیان وجود دارد. این غار که در فهرست آثار ملی ثبت شده و برنامه‌ریزی‌هایی برای ثبت جهانی آن هم وجود دارد، سال‌هاست که به‌خاطر فعالیت برخی معادن شن و ماسه در اطراف آن در حال تهدید است. شاید توجه بیشتر گردشگران به آن باعث شود که حساسیت‌ها روی آن افزایش یابد.

این به استقبال شما از تماشای غار بستگی دارد. ضمناً اگر با کوهنوردی آشنا نیستید، بهتر است از سراشیبی پایین غار به سمت دهانه آن بالا نروید و قید ورود به آن را هم کلا بزنید‌ اما تماشای این جاذبه طبیعی- تاریخی که یکی از «ترین‌»های طبیعت دنیاست را از دست ندهید.

آلاشت
پل‌سفید را که به سمت شمال پشت‌ سر بگذارید، دقیقا در مقابل پلیس‌راه خروجی این شهر، مسیری وجود دارد که شما را به سمت غرب هدایت می‌کند. ابتدای میسر تابلوی «آلاشت 35 کیلومتر» را خواهید دید. این دوراهی، می‌تواند آغاز یک سفر کوتاه و جذاب برای شما باشد. حدود 20 کیلومتر را که طی کنید جاده وارد محدوده جنگلی و پر پیچ و خم گردنه‌ای شکلی می‌شود.

هر چه بالاتر بروید زیبایی‌های مسیر بیشتر شما را جذب خواهد کرد. اگر عصر را برای رفتن به آلاشت انتخاب کردید، ممکن است با هوای مِه‌آلود در میانه گردنه‌های مسیر مواجه شوید. هم زیباست و هم می‌تواند درصورت بی‌احتیاطی خطرناک باشد. روستای لیند را که رد کنید، پنج کیلومتر دیگر به آلاشت می‌رسید. این شهر کوهستانی همه امکانات لازم برای اقامت کامل را دارد.

از سوئیت‌های اجاره‌ای شهرداری گرفته تا خانه‌های استیجاری که برای اقامت خانواده نیاز است. امکانات خدماتی و رفاهی هم در آلاشت مهیاست. درمانگاهی تقریبا مجهز با حضور دائمی پزشک، رستوران، سفره‌خانه، پمپ بنزین، کلانتری و فروشگاهی بزرگ که در کنار چند مارکت کوچک‌تر نیازهای شما و همراهان‌تان را تأمین می‌کنند.

در آلاشت به جز هوای خنکی که در دل تابستان دارد و ممکن است شما را با ورود یک توده مِه غلیظ غافلگیر کند، چند جاذبه خوب گردشگری هم در دسترس شماست. موزه مردم‌شناسی آلاشت نخستین جاذبه‌ای است که مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد؛ بنای قدیمی و زیبای باقیمانده از دوره قاجار که به‌عنوان زادگاه رضا‌خان نیز آن را می‌شناسند. در این موزه اشیای قدیمی و بسیاری از ملزومات زندگی بومی مردم منطقه نگهداری می‌شود. در محوطه بیرونی این بنا زنان هنرمند صنایع‌دستی آلاشت محصولات‌شان را عرضه می‌کنند.

جاجیم آلاشت یکی از معتبرترین محصولات صنایع‌دستی مازندران است که در کنار آن محصولات و بافته‌های دیگری هم عرضه می‌شود. بنابراین خریدن سوغاتی برای شما در آلاشت کار راحتی خواهد بود.مسجد آلاشت هم از دیگر جاذبه‌های این شهر است که به‌احتمال زیاد نمونه آن را از نظر معماری ندیده‌اید. مسجدی که زنده‌یاد «حسین لرزاده»، معمار برجسته ایرانی آن را طراحی و اجرا کرد؛ با حیاطی زیبا و نماکاری‌های متفاوت که گنبد هشتی شکل و مناره‌های آجرنمای آن بر زیبایی‌هایش افزوده است.اگر شب را در آلاشت ماندید و آسمان هم صاف بود، آلاشت تنها نقطه در شمال کشور است که به شما فرصت رصد آسمان را می‌دهد.

رصدخانه آماتور و مجهز آلاشت می‌تواند سفرتان به سوادکوه را به آسمان گره بزند و شما را در کهکشان راه شیری به گردشی علمی و نورانی ببرد. تا پایان شهریور هم نمایشگاه عکس آسمان شب و طبیعت مناطق اطراف آلاشت از یکی از عکاسان آلاشتی در این شهر کوهستانی و زیبا برپاست که مشاهدات شما از آسمان را تکمیل می‌کند.

قدم زدن در کوچه‌های تنگ و بین دیوارهای کاهگلی آلاشت را هم از دست ندهید. بافت آلاشت در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و یکی از جاذبه‌های اصلی سوادکوه به شمار می‌آید. البته اگر ساخت‌وسازها باقیمانده این بافت را از بین نبرد.

آبشار گزو
مسیرهای متعددی برای طبیعت‌گردی در سوادکوه وجود دارد‌ اما مسیر رسیدن به آبشار مرتفع گزو یکی از بهترین‌ مسیرهاست. آبشار گزو با بیش از 40 متر بلندا و دیواره‌ای سنگی قوسی‌ شکلش یکی از آبشارهای زیبا و متفاوت شمال کشور است که عموما هم مورد توجه سنگ‌نوردان و کوهنوردان قرار دارد. این آبشار در 15 کیلومتری شهر زیرآب قرار دارد. در نزدیکی آن بقعه معروفی از امامزادگان واقع شده که به‌خاطر داشتن امکانات مناسب، سفر به این آبشار را برای خانواده‌ها نیز راحت می‌کند.

با این حال، بهتر است برای رفتن به این مسیر امکانات مناسب پیاده‌روی و جنگل‌پیمایی را به همراه داشته باشید. ضمن اینکه به هیچ وجه درصورت آشنا نبودن به جنگل‌های بکر این منطقه اقدام به پیاده‌روی در جنگل و مسیرهای ناشناخته آن نکنید. یک راه رسیدن به آبشار از پشت سد البرز در جاده کارسنگ است که با طی 23 کیلومتر جاده خاکی و جنگلی به این منطقه می‌رسید.
راه دیگر مسیر جمشیدآباد در 5 کیلومتری زیرآب است که در نهایت به همان مسیر لفور و کارسنگ ملحق می‌شود. پس از طی این مسیر به امامزاده‌ گزو می‌رسید و از آنجا مسیری پاکوب با شیبی نسبتا تند تا زیر آبشار قرار دارد که پس از حدود یک ساعت جنگل‌پیمایی در دل جنگل آبشار را خواهید دید.

لاجیم
به مرکز شهر زیرآب که برسید، میدانی وجود دارد که سمت شرق آن به جاده‌ای جنگلی و در نهایت چند روستای زیبا می‌رسد. کمی که وارد این مسیر شوید و سربالایی‌های آن را طی کنید، نمای زیبایی از شهر زیرآب خواهید دید. ادامه این مسیر هم شما را وارد جنگل‌های زیبای بهمنان می‌کند. در انتهای این مسیر و پس از پشت سر گذاشتن روستای اَتو، روستای زیبایی به نام «لاجیم» وجود دارد که برج تاریخی موجود در این روستا باعث شهرت‌ آن شده است. بنایی تقریبا هزار ساله و باقیمانده از دوران حکمرانی آل زیار بر مازندران که 85 سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شد. طبیعت اطراف این روستا و موقعیت تاریخی آن به شما فرصت یک گردشگری موقت تاریخی-طبیعی را می‌دهد.

شیرگاه
سفرتان را می‌توانید به سمت شیرگاه ادامه دهید. شهری که اگر تا پنج سال پیش عده معدودی از ایرانی‌ها آن را می‌شناختند، با پخش سریال «پایتخت» و به‌ویژه از «پایتخت2» به بعد، کمتر کسی است که تصویری از شیرگاه ندیده باشد. در شیرگاه می‌توانید گشت و‌ گذاری داشته باشید و از حضور در شهر «نقی معمولی» و خانواده‌اش لذت ببرید.

احتمالا دیدن برخی نقاط شهر که در سریال دیده‌اید برای‌تان می‌تواند جذاب باشد، اما اگر هم نبود، شیرگاه خودش دیدنی است. شهری سرسبز و در دامنه کوه که به‌خاطر عبور دو رودخانه تالار و کسلیان و دره‌های کم عمق به شهر پل‌ها معروف است. پل‌های راه‌آهن در منطقه سرتپه و داخل شهر و پل‌های تاریخی شاپور، پل دختر در روستای چالی و پل شاه‌عباسی آبدنگسر هم از پل‌های معروف شیرگاه هستند.
در اطراف شیرگاه هم جاذبه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای لذت بردن از آنها برنامه‌ریزی کنید. روستاهای بورخانی و کلیج‌خیل مناطق مناسبی برای روستاگردی هستند.
اگر هم خواستید در محیطی دلباز اقامت موقتی داشته باشید به سد سنبل‌رود شیرگاه بروید. همان محوطه‌ای که خانواده «نقی معمولی» در پایتخت3 سکانس تحویل سال را در آن گذراندند. سدی خاکی در 8 کیلومتری جاده شیرگاه-بابل که امکانات مناسبی هم برای اقامت چند ساعته روزانه دارد. اگر امکانات و تجهیزات ماهیگیری به همراه دارید، در این سد می‌توانید قلابی هم به آب بیندازید.

پلنگ‌دره
برای آنهایی که یک طبیعت‌گردی کمی خیس و خنک را می‌خواهند در سوادکوه تجربه کنند، دو مقصد از بین نقاط مناسب موجود در این منطقه را پیشنهاد می‌کنیم؛ آبشار و جنگل پلنگ‌دره است. محوطه‌ای سرسبز و زیبا در شمال شرقی شیرگاه که از زیباترین مسیرهای طبیعت‌گردی مازندران به شمار می‌آید. وارد جاده منابع طبیعی که بشوید، 13کیلومتر مسیر خاکی پس از نگهبانی منابع طبیعی را باید پشت سر بگذارید.

خاکی بودن مسیر بهانه خوبی است که آرام و آهسته از جنگل زیبا و بکر منطقه عبور کنید تا از تماشای این مسیر لذت ببرید. خوبی پلنگ‌دره این است که با وجود بکر بودن، امکان سفر با همه اعضای خانواده به آن وجود دارد. چون مسیر رسیدن به آن دشوار‌گذر(صعب‌العبور) نیست. کمتر از یک ساعت طول می‌کشد تا به آبشار برسید‌ اما اگر قصد رفتن به کنار آبشار و نشستن در کنار حوضچه سنگی زیر آن را دارید، باید لباس مناسب یا اضافه همراه‌تان باشد؛ چون باید از عرض رودخانه عبور کنید.

با توجه به اینکه امکانات رفاهی و خدماتی در این منطقه وجود ندارد، سعی کنید پیش از سفر به پلنگ‌دره وسایل مربوط به کمک‌های اولیه و یکسری خوراکی را تهیه کنید. پیشنهاد دیگر اینکه اگر اهل دوچرخه‌سواری در کوهستان هستید و امکان همراه آوردن دوچرخه را هم دارید، حتما در این مسیر رکاب بزنید. پلنگ‌دره شیب تندی ندارد و یکی از مسیرهای مناسب برای دوچرخه‌سواری در کوهستان و جنگل است.

جوارم
اگر دوست دارید که در منطقه‌ای جنگلی‌ اما با امکانات ایمن، اقامتی موقت داشته باشید، پارک جنگلی و منطقه نمونه گردشگری جوارم را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ پارکی 365 هکتاری با طبیعتی بسیار زیبا که برای رسیدن به آن باید شش کیلومتر از زیرآب به سمت شیرگاه خارج شوید. این پارک جنگلی یک مجموعه گردشگری کامل است.

جاده‌ مناسب و آسفالت، محوطه‌های مناسب برای نشستن خانواده‌ها و پیک‌نیک روزانه، فروشگاه، نمازخانه، آلاچیق، سکوهای اسکان، سرویس بهداشتی، سفره‌خانه سنتی و محوطه بازی کودکان در این پارک جنگلی زیبا وجود دارد. پایگاه پلیس و نیروی امدادی هم در ورودی این پارک مستقر است. بابت از دسترس خارج شدن تلفن همراه هم نگرانی نداشته باشید. نصب دکل تقویت آنتن تلفن همراه در این منطقه باعث شده که در جوارم از دسترس خارج نشوید.

سد لفور
سد شاید برای خیلی‌ها جاذبه محسوب نشود. تماشای یک دیوار بتنی یا خاکی و دریاچه پشت آن احتمالا به تنهایی جذابیتی ندارد، یا اگر هم دارد برای چند لحظه بیشتر نیست. اما اگر این سد و دریاچه پشت آن در دل طبیعتی سحرانگیز باشد و برای رسیدن به آن هم از جاده‌های سبز و زیبا عبور کنید، آن وقت دیگر فقط یک سازه بتنی و خاکی نیست؛ بلکه یک جاذبه گردشگری است که در انتهای یک بسته سفر می‌تواند خستگی سفر را از تن شما بیرون کند.

سد لفور یا سد البرز یکی از همین سدهاست. سدی با 72متر ارتفاع در دهستان لفور سوادکوه شمالی که در منطقه‌ای به نام «دِئوتِک» ساخته شده ‌ و آب سه رودخانه کارسنگ‌رود، آذررود و اسکلیم‌رود را پشت خود جمع کرده است. با ویژگی‌های فیزیکی و امکانات فنی آن اگر مایل بودید در سفر به این منطقه آشنا شوید‌ اما امکانات گردشگری موجود در منطقه را باید از حالا بدانید.
در اطراف سد فروشگاه وجود ندارد‌ اما در پایین‌دست آن روستاهایی وجود دارد که می‌توانید اقلام مورد نیاز خود را از مغازه‌های این روستاها تهیه کنید.

در مسیر رسیدن به سد از جاده‌ای زیبا و سر سبز عبور می‌کنید که در یک طرف آن و زیر جاده رودخانه جاری است و در سمت دیگرش جنگل‌های لفور را می‌بینید. در بسیاری از نقاط مسیر می‌توانید بساط تفریح خود را پهن کنید. البته عرض جاده کم است و بهتر است با احتیاط رانندگی کنید. در مناطق اطراف، فضای مناسب برای چادر زدن وجود دارد. به‌خاطر حضور پرتعداد مسافران، مأموران نیروی انتظامی حضور مناسبی در منطقه دارند.

تماشای دریاچه‌ای بزرگ در دل جنگل‌های انبوه تجربه‌ای نیست که در هر نقطه از ایران بتوانید کسب کنید. حواس‌تان هم باشد که زیبایی این دریاچه و محیط اطرافش شما را برای شنا کردن در آب دریاچه پشت سد وسوسه نکند. این تصمیم می‌تواند سفر را برای شما به تلخ‌ترین تجربه زندگی خود یا همراها‌ن‌تان تبدیل کند. اگر قصد کردید که به سد لفور بروید، حتما در مسیر رسیدن به سد از چند مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا که در اطراف جاده وجود دارد دیدن کنید.

در این مسیر چند مرکز پرورش ماهی وجود دارد که هم می‌توانید ماهی بخرید و نیز در همانجا ماهی را در استخر انتخاب کنید و سفارش دهید که برای‌تان کباب کنند. حتی اتاقک‌هایی برای اقامت موقت یا شبانه هم درنظر گرفته شده است. لذت خوردن ماهی کباب در دل طبیعت را از دست ندهید.

شورمست
سوادکوه روستاهای زیادی دارد که هر کدام می‌توانند برای یک گردشگر علاقه‌مند به فرهنگ بومی جذاب باشند. دلیلش هم این است که هنوز در روستاهای سوادکوه فرهنگ بومی دیده می‌شود و می‌توان اصالت را از نزدیک دید. شورمست یکی از این روستاهاست؛ روستایی در منطقه‌ای زیبا با دریاچه‌ای در دل جنگل و ارتفاعات سوادکوه.

شورمست طی چند سال اخیر تحولاتی از نظر بافت داشته ‌است‌ اما این تحولات هدایت شده و درست بود. یکی از ویژگی‌های شورمست امروزی نمای زیبای گذرگاه‌های آن است. کوچه و خیابان‌های روستا با طرحی متفاوت و مبتنی بر معماری بومی سنگفرش شده و دیوارهای روستا هم به شکلی سنتی و کاهگلی ساخته شده‌اند.

این فضای جذاب قطعاً برای هر مسافری جذاب خواهد بود. این روستا تا شهر پل‌سفید حدود شش کیلومتر فاصله دارد. گشت و گذار در شورمست به بافت زیبای روستایی آن محدود نمی‌شود. در حاشیه این روستا دریاچه شورمست قرار دارد که تنها دریاچه سوادکوه است.

این دریاچه 15 هزار مترمربعی در شش ‌ماه نخست سال مسافران زیادی را به‌خود جذب می‌کند. امکاناتی برای حضور موقت مسافران و ارائه برخی خدمات در اطراف آن تعبیه شده که مورد استفاده مسافران قرار می‌گیرد. تصور کنید در دل تابستان به منطقه‌ای کوهستانی رفته‌اید و کنار دریاچه‌ای نشسته‌اید که اطرافش پر از درخت‌های بلند و کهنسال است.پس اگر به سوادکوه آمدید شورمست را فراموش نکنید.

بوم‌گردی
اگر اهل گردشگری‌های بومی یا همان بوم‌گردی هستید و دوست دارید اقامت‌تان در مقصد سفر، شبیه زندگی بومیان همان منطقه باشد، سوادکوه یکی از بهترین گزینه‌هاست. چند سالی می‌شود که بوم‌گردی در این منطقه مورد توجه تعدادی از فعالان گردشگری قرار گرفته است.

هم‌اکنون علاوه بر یک مهمانپذیر و 22خانه مسافر ثبت شده سوادکوه، 11مجموعه بوم‌گردی نیز در سوادکوه فعال هستند؛ مجموعه‌هایی که به شما فرصت اقامت در خانه‌های بومی و البته با امکانات مناسب را در دل طبیعت می‌دهند. البته خانه‌هایی که بومیان در مناطق مختلف سوادکوه برای اقامت اجاره می‌دهند بسیار بیشتر از این تعداد است اما 11مجموعه‌ بوم‌گردی معرفی شده دارای همه امکانات لازم و با معیارهای مناسب برای اقامت مسافران هستند.

روستای آتو
در سوادکوه علاوه بر همه این جاذبه‌ها فرصت‌های گردشگری زیادی وجود دارد؛ از نقاط زیبای طبیعی گرفته تا بناهای تاریخی و بافت‌های سنتی روستایی که همگی در جای خود زیبا و جذاب هستند.
منطقه حفاظت شده اِساس، روستاهای اَتو، کاکرون، جنگل‌های انجیلی و جنگل بکر و بسیار جذاب هلی‌دار با درختانی کم‌نظیر و میوه‌های جنگلی خاص، پل‌های زیبا و خاص راه‌آهن با معماری بی‌نظیر، قلعه تاریخی کنگلو و بسیاری از مناطق دیگر در سوادکوه وجود دارند که اگر فرصت کنید، می‌توانند چند روز کامل شما را در این شهرستان متوقف کنند.


منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۸۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رامسر با جاذبه‌های گردشگری مقصد مسافران نوروزی

گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رامسر بهشت زمینی خدا مقصد نخست گردشگری، شهری که همزمان با دارا بودن جنگل، کوه و دریا هر ساله گردشگران زیادی را برای لذت بردن از زیبائی‌هایش به خودش جذب می‌کند.

عباس احمدی گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۵ جاذبه گردشگری خارق العاده «بدره» که در ایام نوروز باید دید
  • جاذبه های گردشگری خنداب
  • آشنایی با جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی پارس آباد
  • رامسر با جاذبه‌های گردشگری مقصد مسافران نوروزی
  • لغو تمامی مرخصی‌های مدیران ادارات تا پایان تعطیلات نوروزی
  • عید نوروز در کرمان کجا بریم؟
  • وجود۳۵۰ اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری درتربت حیدریه
  • جاذبه‌های طبیعی اندیکا/ از روستای «موری» تا دشت «شیمبار»
  • معرفی جاذبه‌های گردشگری قروه/اژدهای سنگ شده را باید دید
  • تعطیلات در مریخ / جاذبه‌های گردشگری سیاره سرخ!