Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه نظریه وحدت هستی با دفاع از شعور هستی خیلی از مشکلات را حل می‌ کند، گفت: آنچه که می تواند با نظریه طبیعت گرایی پنجه در پنجه بیندازد تئوری وحدت هستی است نه خدای جدای از جهان

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، دومین نشست  از سلسله نشست های «پنج شب، پنج کتاب، پنج شخصیت»  شب گذشته، 27 آبان، اختصاص به رونمایی از کتاب  «وحدت هستی و هستی واحد» نوشته «غلامحسین ابراهیمی دینانی» داشت که با حضور  آیت الله مصطفی محقق داماد، علی اوجبی و جمعی از اصحاب فکر و اندیشه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیت الله «مصطفی محقق داماد» با بیان اینکه کتاب  «وحدت هستی و هستی واحد» اثری مفید و پرمغز است، گفت:  البته این کتاب خوب است برای کسی که کتاب های دیگر ایشان را ندیده و نخوانده باشد، از طرف دیگر این کتاب یک خوبی هم دارد که بدانیم چهل و پنج سال قبل ایشان چگونه می نوشتند، این کتاب رساله فوق لیسانس جناب دینانی بود.

 

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم گفت: گاهی برخی دوستان دکتر دینانی که می شناسم از یک کتاب آنها تعریف می کنند اما بعد می بینند که آن را نمی فهمند. کتابی که هیچ کس از آن تعریف نکرده است. کتاب وجود رابط است. هر کسی که می خواهد فلسفه اسلامی را انتقال دهد باید دید که آیا وجود رابط را فهمیده است یا خیر؟

 

محقق داماد افزود: اگر من جای آقای اوجبی بودم اجازه نمی ‌دادم کتاب منتشر شود. موضوع «قاعده الواحد» در کتاب «قواعد کلی فلسفی» دینانی به نحو مبسوط‌ تری بحث شده است. دکتر دینانی آثار و کارهایی دارد که فلاسفه قبلی این قالب در فهرست آثارشان نبود.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود به کتاب  «وحدت هستی و هستی واحد»  اشاره کرد و گفت: اسمی که بر این کتاب گذاشته شده است جالب است؛ وحدت هستی. اگر برداشت ما از هستی این گونه باشد که همه هستی یکی است، دو نکته مثبت در مورد  تئوری وحدت هستی وجود دارد، یک نکته مثبت این است که خدای جدا از جهان را نفی می کند.  یکی از نقاط منفی دانش الهیات خدای جدای از جهان است.

 

محقق داماد ابراز کرد: برهان نظم که سال ها آن را اثبات می کردیم آخرش یک خدای جدا اثبات می کرد. خدای جدای از جهان بود که داروین آمد و رسما سبیل اش را تاب داد و گفت: زمان به من بدهید دیگر اثبات نمی خواهد. دیگر نیازی نیست وجود ناظم خلقت را اثبات کنید. او ادعا می‌ کرد اگر زمان توسعه پیدا کند همه چیز اتفاق می‌ افتد و با انتخاب احسن به وقوع می‌ پیوندد.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: آنچه که می تواند با نظریه طبیعت گرایی پنجه در پنجه بیندازد تئوری وحدت هستی است نه خدای جدای از  جهان. در الهیات صدرایی، جهان یک جهان واحدِ با شعور است. هرچه که زمان را وسیع کنیم شعور به دست نمی آید.

 

محقق داماد در پایان خاطرنشان کرد: این شعور که به اصطلاح ما به دنبال کشف حقیقت است با تئوری وحدت هستی در کنار  شعور هستی که همه عالم در حال تسبیح هستند از نظر ملاصدرا خیلی مشکلات را حل می کند و  انشاالله فلاسفه آینده جهان اسلام، به این راه بیایند و از این تئوری استفاده کنند. نظریه وحدت هستی با دفاع از شعور هستی خیلی از مشکلات را حل می‌ کند.

 

 

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان همدان همایش حقوق بشر امریکایی سنندج شیراز بیرجند کردستان 9 ربیع الاول آغاز امامت امام زمان عج ارزانی فلسفه اسلامی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۸۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست تیم والیبال شهرداری ارومیه مقابل طبیعت در دیدار دوم پلی آف

تیم والیبال شهرداری ارومیه در دیدار دور برگشت مرحله پلی‌آف رقابت‌های لیگ برتر والیبال در برابر طبیعت اسلامشهر با نتیجه سه بر دو شکست خورد تا تکلیف تیم صعود کننده به نیمه نهایی لیگ به دیدار سوم این دو تیم موکول شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، از سری مسابقات دور برگشت پلی‌آف لیگ برتر والیبال کشور دو تیم شهرداری ارومیه و طبیعت اسلامشهر برای دومین بار و برای تعیین تیم صعودکننده به نیمه نهایی در سالن ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند.

دیدار اول این دو تیم در روز پنج‌شنبه بیست‌وچهارم اسفند و در دور رفت با نتیجه سه بر دو به نفع تیم شهرداری پایان یافته بود تا شهرداری با امید و روحیه‌ای مضاعف خود را برای دیدار دوم آماده کند.

۶ بازیکن شروع کننده تیم والیبال شهرداری ارومیه در این دیدار حساس آرمین تشکری، احد رضایی، عطا زراعت‌گر، بابک فیاضی، امیر خداپرست و آرمان صالحی بودند.

شهرداری ارومیه ست اول این دیدار را با عملکرد خوب بازیکنان و حمایت هواداران توانست با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به نفع خود به پایان رساند.

تیم طبیعت که دیدار اول را واگذار کرده و چاره‌ای جز برد برای ماندن در کورس رقابت‌ها را نداشت، توانست با زدن خود به آب و آتش ابتدا ست دوم را با نتیجه ۲۵ بر ۲۱ و سپس ست سوم را با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ به نفع خود کرده و در ست شماری نیز با نتیجه دو بر یک از رقیب قدرتمند خود پیش بیفتد.

با شروع ست چهارم دو تیم تا امتیاز ششم به‌صورت برابر رقابت را پیش بردند اما در امتیاز هشتم شهرداری ارومیه توانست فاصله دو امتیازی با حریف ایجاد کرده و این برتری دوام چندانی نداشته و دو تیم در امتیاز هشتم دوباره به تساوی در امتیازات رسیدند.

شهرداری ارومیه در ادامه این ست توانست در امتیازهای دهم و یازدهم فاصله دو امتیازی و در امتیازهای دوازدهم و سیزدهم فاصله سه امتیازی را بر حریف دیکته کند و در چهاردهمین و پانزدهمین و شانزدهمین امتیاز فاصله خود را به چهار و در هفدهمین امتیاز به پنج برساند.

برتری شهرداری ارومیه تا امتیاز نوزدهم و دفاع زیبای پوریا فیاضی بازیکن باتجربه شهرداری حفظ شده و فاصله امتیازات در امتیاز بیستم همچنان با فاصله پنج ادامه داشت و در نهایت تیم شهرداری ارومیه توانست ست چهارم را با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ به نفع خود به پایان برساند و در ست شماری بازی را به تساوی بکشاند تا تکلیف تیم صعود کننده در ست پنجم مشخص شود.

با شروع ست پنجم دو تیم تا امتیاز دوم برابر پیش می‌رفتند اما این تیم ارومیه بود که توانست در امتیاز پنجم به فاصله دو امتیازی و در ششمین امتیاز به فاصله سه امتیازی برسد تا ابراهیم والی سرمربی تیم طبیعت دست به وقت استراحت فنی جهت جلوگیری از افزایش فاصله امتیازات بزند که این اقدام مفید واقع شده و اسلامشهری‌ها توانستند دو امتیاز از سه امتیاز را جبران کرده و در امتیاز ۶ بر ۵ عبدالرضا علیزاده را مجبور به گرفتن وقت استراحت فنی کنند.

در تداوم این دیدار پر هیجان دو تیم در امتیاز هفتم و هشتم به تساوی رسیدند اما این بار طبیعتی‌ها بودند که با استفاده از اشتباهات رقیب در امتیاز دهم و یازدهم به برتری دو امتیازی در دست پنجم دست یافتند تا امیدوار به پیروزی در این ست باشند.

در امتیاز سیزدهم و چهاردهم ست پنجم اسلامشهری‌ها فاصله امتیازات را به سه رساندند و توانستند در نهایت با نتیجه ۱۵ بر ۱۲ پیروز ست پنجم شده و در ست شماری نیز با نتیجه سه بر دو بر رقیب غلبه کنند.

طبیعت اسلامشهر با این برد به تساوی با تیم شهرداری ارومیه رسیده و تکلیف تیم صعودکننده به دیدار سوم این دو تیم در روز دوشنبه بیست‌وهشتم اسفند موکول شد.

کد خبر 736824

دیگر خبرها

  • چند کتاب تازه‌ منتشر شد
  • شرح دعای سحر|مفهوم تمامیت کتاب هستی
  • پاکسازی طبیعت شاهین دژ در راستای پویش ملی مسیر سبز _ایران پاک
  • "وحدت مسلمین "عامل بازدارنده استکبار جهانی/ جمهوری‌اسلامی ایران پیشران وحدت اسلامی است
  • جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و کنار رفتن نقاب از افراط‌گرایی دینی غرب
  • "وحدت "عامل بازدارنده استکبار جهانی/ جمهوری‌اسلامی ایران پیشران وحدت اسلامی است
  • توقف تیم شهرداری ارومیه در مقابل طبیعت
  • طبیعت شکست دور رفت را جبران کرد / جدال به مسابقه سوم کشید
  • شکست تیم والیبال شهرداری ارومیه مقابل طبیعت در دیدار دوم پلی آف
  • نگاهی به کتاب " اسلام، علم، مسلمانان و فناوری" به قلم دکتر حسین نصر