Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@11:19:26 GMT

تکذیب خبر میانجی‌گری برهم صالح میان تهران و ریاض

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۸۴۵۱

ریاست جمهوری عراق اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر میانجی‌گری رئیس‌جمهور عراق میان ایران و عربستان و انتقال پیام از تهران به ریاض را تکذیب کرد. ناطقان: به نقل از پایگاه خبری بغدادالیوم، دفتراطلاع رسانی ریاست جمهوری عراق امروز(دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی رسانه های کشورهای حاشیه خلیج(فارس) به نقل از منابع غیررسمی خبری مبنی بر پیشنهاد گفت‌وگوی ایران با عربستان و میانجی‌گری برهم صالح ، رئیس جمهور عراق میان این دو کشور و انتقال پیام همتای ایرانی خود به ریاض منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما تاکید می کنیم که این خبر کاملا نادرست است و رسانه ها باید اخبار خود را از منابع موثق نقل کنند.
در این بیانیه آمده است: در رابطه با هدف سفر منطقه‌ای برهم صالح ما بار دیگر توضیحات رئیس جمهور در دیدارهایش را تکرار می‌کنیم و عراق به منظور مقابله با تبعات درگیری‌های منطقه‌ای به اندازه توان خود برای وساطت تلاش می‌کند.
براساس این گزارش، برخی رسانه‌های عربی پیش از این اعلام کردند که برهم صالح به منظور حل اختلافات میان ایران و عربستان وساطت کرده است و حامل پیامی از تهران به ریاض است.
به‌ گزارش ‌ایسنا، رییس جمهور جدید عراق در جریان سفر منطقه خود، صبح روز شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان  قرار گرفت.
وی پس از دیدار با مقام معظم رهبری، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مسولین صبح دیروز(یکشنبه) تهران را ترک و عازم ریاض شد.
براساس این گزارش، برهم صالح، رییس‌جمهور عراق که به عنوان اولین سفر خود در این مقام، کشورهای عربی منطقه را انتخاب کرده است پیش از این به کویت ، امارات و اردن سفر و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد.
منبع: ایسنا برچسب ها: برهم صالح ، ریاض ، میانجی‌گری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: برهم صالح ریاض میانجی گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۸۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران

در سال ۱۹۹۵ میلادی (اسفند ۱۳۷۴ شمسی)، بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که ایران را «تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی، اقتصاد و سیاست خارجی ایالات‌متحده» می‌داند و در این راستا با صدور «فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷» (Executive Order ۱۲۹۵۷)، «وضعیت اضطراری آمریکا در تقابل با ایران» را صادر و تحریم‌هایی اقتصادی علیه صنعت نفت ایران وضع کرد. این نوع دستورات اجرایی، بخشی از اختیارات رئیس‌جمهور آمریکاست و بر اساس قانون کنگره، برای ادامه اجرای این قبیل دستورها، لازم است که رئیس‌جمهور به‌طور سالانه آن را تمدید کند.

کمتر از دوماه پس از صدور این فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، در ۶ می ۱۹۹۵ یک دستور اجرایی جدید ذیل آن صادر شد. کلینتون با صدور «فرمان اجرایی ۱۲۹۵۹»، تحریم‌های وضع‌شده را تشدید کرد. همچنین دو سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۷، با صدور «فرمان اجرایی ۱۳۰۵۹»، بار دیگر به انسجام و شدت این تحریم‌ها افزود.

تمدید سالانه این دستور‌های اجرایی و تشدید تحریم‌های ایران، مختص بیل کلینتون نبود. باراک اوباما، دستور اجرایی ۱۳۵۵۳ را در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۰ در خصوص وضعیت اضطراری علیه ایران، صادر کرد. با صدور این دستور از سوی اوباما، تحریم‌های اقتصادی تشدید و بخش‌هایی دیگر از دارایی‌های ایران مسدود گردید. اوباما در این دستور گفت: «من، باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، بدین‌وسیله دستور می‌دهم کلیه اموال و منافع مالی ایران که در ایالات‌متحده است؛ از این پس در داخل ایالات‌متحده قرار می‌گیرند و نمی‌توان آنها را منتقل، پرداخت، صادر، برداشت، یا در موارد دیگر معامله کرد.»

اوباما رئیس‌جمهوری بود که بیشترین دستور اجرایی را در خصوص وضعیت اضطراری نسبت به ایران صادر کرد. او در دوره ۸ ساله ریاست جمهوری خود، تعداد ۱۰ دستور اجرایی در این زمینه صادر کرد.

نکته جالب آن‌که در ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ یعنی تنها ۷ ماه پس از توافق برجام، شخص باراک اوباما بار دیگر وضعیت اضطراری علیه ایران و تحریم‌های ذل دستور ۱۲۹۵۷ را تمدید کرد.

دونالد ترامپ نیز در دستور‌های متعدد، تحریم‌های سال ۱۹۹۵ را به‌روزرسانی کرد. او در سپتامبر ۲۰۲۰ با صدور فرمان اجرایی «۱۳۹۴۹» به تشدید مسدودسازی دارایی‌های ایران پرداخت.

چند روز پیش، جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیز این فرمان را برای یک سال دیگر تمدید کرد و با این اقدام، از سال ۱۹۹۵ تاکنون یعنی حدود ۳۰ سال است که ایالات‌متحده در وضعیت اضطراری نسبت به ایران قراردارد، ایران را به‌عنوان دشمن خود تعریف کرده و تحریم‌های اقتصادی را حتی در زمان برجام، حفظ کرده است.

باید توجه داشت که این دستورات اجرایی، در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا است. بنابراین، اولا علاوه بر سایر ساختار‌ها و نهاد‌های آمریکا مثل کنگره، روسای جمهور ایالات‌متحده نیز ایران را دشمن خود معرفی می‌کنند؛ حتی اوباما که از نظر حسن روحانی فردی باهوش و مؤدب بود! ثانیا، برای لغو این دستورات، هیچ اقدامی لازم نیست و فقط کافی است که رئیس‌جمهور آمریکا آن را تمدید نکند. اما همان‌گونه که گفته شد، روسای جمهور این کشور، به‌طور سالانه این موضوع را تمدید کرده اند. ثالثا مشخص می‌شود که در دشمنی با مردم ایران، هیچ فرقی بین اوباما و ترامپ نیست.

اگر بخواهیم تمام تحریم‌ها و دشمنی‌های آمریکا با ایران را در تمام ساختار‌های ایالات‌متحده بررسی کنیم، نیاز به چند جلد کتاب است. به‌عنوان یک نمونه، در سال ۱۹۹۶ و فقط چند ماه بعد از فرمان اجرایی کلینتون، لایحه تحریم ایران و لیبی در کنگره آمریکا تصویب شد. این لایحه توسط آلفونس داماتو، به بهانه سقوط یک پرواز آمریکایی در شهر لاکربی اسکاتلند به کنگره آمریکا ارائه گردید. ماجرا از این قرار بود که یک پرواز آمریکایی در سال ۱۹۸۸ طی یک عملیات، سرنگون شد و آمریکا و انگلیس، بدون اسناد لازم، ایران و لیبی را مسئول این اقدام می‌دانستند. آنها مدعی بودند که ایران این اقدام را در واکنش به حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران انجام داده است. جالب است که آمریکا اذعان دارد به طور عمد هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرده است. لیبی در سال ۲۰۰۳ مسئولیت این حمله را برعهده گرفت؛ اما با این‌وجود، تحریم علیه ایران باقی ماند.

برخی مدعی هستند این موضوع که سال‌هاست در موقعیت سخت تاریخی قرار داریم، ساخته و پرداخته ایران است. اما بر اساس آنچه گفته شد، ۳۰ سال است که آمریکا علیه ایران، وضعیت اضطراری اعمال می‌کند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ادعای عجیب ترامپ برای ایجاد صلح میان ایران و اسرائیل
  • (ویدئو) بزرگ‌ترین سیل سال در راه ایران!
  • اردوغان: تابستان آینده امنیت کامل مرزهایمان با عراق را فراهم می‌کنیم
  • ترامپ : اگر رئیس جمهور می ماندم ایران با اسرائیل رابطه برقرار می کرد / اگر می ماندم ایران فقیر می شد
  • سفیر پاکستان در تهران: حجم تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان باید به ۵ میلیارد دلار برسد
  • سفیر پاکستان در تهران: حجم تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان باید به 5 میلیارد دلار برسد
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید برود؟
  • استاندار کردستان شایعه رفتن خود از کردستان را تکذیب کرد
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران چیست؟
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران