آخرین آمار ایدز در ایران
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۸۴۸۸
دبیر علمی کنگره بین المللی ایدز با بیان اینکه اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی بیماری ایدز طی سال های اخیر از روش ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ مشترک به راه انتقال جنسی تغییر یافته است، گفت: آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده میشود.
دکتر مسعود مردانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز از سوی مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری از ۳۰ آبان تا ۲ آذراظهارکرد: کنگره بینالمللی ایدز طی ۱۶ سال گذشته هر دو سال یکبار توسط مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری و با همکاری مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت و کلیه مراکز تحقیقاتی مرتبط دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز آموزشی برگزار می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آخرین آمار ابتلا به ایدز در دنیا
این فوق تخصص بیماریهای عفونی با اشاره به آخرین آمار مرتبط با HIV ایدز در دنیا گفت: در این رابطه هم خبرهای خوب و هم اخبار بد وجود دارد. اخبار خوب اینکه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ موارد جدید ابتلا به HIV خوشبختانه ۳۴ درصد کم شده و در همین بازه زمانی مرگ و میر ناشی از ایدز ۳۸ درصد کاهش یافته است.
نجات ۱۱.۴ میلیون نفر از ایدز
وی ادامه داد: به نظر میرسد از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ حدود ۱۱.۴ میلیون نفر به علت شروع بههنگام درمان ضد ویروسی ایدز از مرگ نجات یافتهاند.
مردانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، کانادا و برخی از کشورهای اسکاندیناوی میزان بروز موارد جدید ایدز به صفر رسیده است، گفت: این کشورها بهطور رسمی اعلام کردهاند که دیگر مشکلی به نام HIV ندارند.
کاهش سن ابتلا در خاورمیانه
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اخبار بد ایدز در دنیا اظهار کرد: موارد بروزHIV در برخی کشورها بهخصوص کشورهای آسیای میانه مانند آذربایجان، گرجستان و کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عربستان، امارات و حوزه خلیج فارس متاسفانه رو به افزایش است همچنین سن ابتلا به HIV در خاورمیانه پایین آمده است و دخترها بیشتر گرفتار این بیماری می شوند.
آمار ابتلا در زنان و مردان در ایران برابر است
وی با بیان اینکه آمار ابتلا به HIV در بین زنان و مردان در ایران تقریبا برابر است، اظهارکرد: این وضعیت در حالی به وجود آمده است که در حدود ۲۰ سال پیش این آمار در مردان ۹۰ درصد و در زنان ۱۰ درصد بوده است.
حدود ۳۷ میلیون نفر در دنیا با ایدز زندگی می کنند
مردانی با اشاره به سایر آمار مربوط به HIV و ایدز گفت: تا الان حدود ۳۶.۹ میلیون نفر در دنیا با HIV زندگی میکنند و ۱.۸ میلیون نفر تنها در سال ۲۰۱۷ به بیماری ایدز مبتلا شدهاند.
به گفته وی، متاسفانه این بیماری از شروع اپیدمی تا امروز ۳۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است،اظهارکرد: آمار مرگ و میر این بیماری در سال ۲۰۱۷ حدود ۹۴۰ هزار نفر بوده است.
وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه ۵۹ درصد بالغین و ۵۲ درصد کودکان دارای HIV توانستهاند به داروی ضد ایدز دسترسی داشته باشند و در حال درمان هستند درحالیکه سالها قبل این رقم بسیار پایین بود.
مردانی در ادامه با بیان اینکه کنگره بینالمللی ایدز با حضور محققان و اساتید سرشناس حوزه ایدز از کشورهای مختلف برگزار میشود، اظهارکرد: هدف از برگزاری این کنگره ارتقای آگاهی پزشکان، پرستاران و دست اندرکاران روانپزشکی از آخرین یافتههای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی بیماری ایدز در ایران و جهان است.
تغییر اپیدمیولوژی بیماری ایدز در ایران
وی با اشاره به تغییراﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی بیماری ایدز طی سالهای اخیر اظهار کرد: شیوع و ابتلا به بیماری ایدز از طریق استفاده از سرنگهای مشترک به فرم انتقال مقاربتی تغییر پیدا کرده است که این تغییر ناخواسته جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار میدهد به گونهای که در حال حاضر عمده بیماران اخیرا مبتلا شده در ایران از راه مقاربت جنسی دچار این بیماری شدهاند.
توجه ویژه به بیماریهای مقاربتی در کنگره امسال
مردانی با بیان اینکه در کنگره امسال توجه خاصی به بیماریهای مقاربتی به عنوان سرمنشاء بروز بیماری ایدز، راههای مقابله، تشخیص سریع و درمان زودهنگام صورت گرفته است، اظهار کرد: یک بخش ویژه کنگره به مبحث «زگیل های تناسلی» به عنوان یکی از شایعترین بیماریهای مقاربتی اختصاص دارد این در حالیست که آمار این بیماری در ایران نیز به شدت در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده است.
وی بیماری تناسلی HPV را از دیگر موضوعات این کنگره ذکر کرد و گفت: آخرین یافتههای علمی، باورهای غلط و احتیاط در برخورد با این بیماری به عنوان بخشی از کنگره مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
یک سوم افراد مبتلا از بیماری خود اطلاع ندارند
مردانی همچنین با اشاره به آمار و شرایط بیماری ایدز با بیان اینکه در ایران بالاتر از ۳۴ هزار نفر مبتلا به ایدز ثبت شده است،اظهارکرد: از این تعداد ۱۶ یا ۱۷ هزار نفر از مبتلایان تحت درمان مداوم قرار دارند ولی سایرین درمانی انجام ندادهاند و یا تحت مراقبت مراکز مشاوره بیماری های رفتاری قرار ندارند.
وی افزود: متاسفانه تخمین زده می شود بالای ۶۶ هزار مورد ابتلا به بیماری ایدز در کشور داشته باشیم که از این تعداد بیش از یک سوم افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند یا اگر دارند آن را کتمان می کنند که این مساله از نظر بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه همین افراد با انجام مقاربتهای جنسی با سایرین باعث انتقال بیماری میشوند.
اهمیت و ضرورت انجام اقدامات آموزشی و پیشگیرانه در کشور
این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت و ضرورت شناسایی هرچه سریعتر این دسته از مبتلایان گفت: شناسایی این افراد و اقدام برای درمان آنان از مطالب و موضوعات با اهمیت این دوره از سمینار بینالمللی ایدز است.
مردانی با اشاره به ضرورت و اهمیت برنامهریزی و اقدامات آموزشی در این رابطه تاکید کرد: اگر به سرعت اقدامات آموزشی و پیشگیرانه را آغاز نکنیم وضعیت بدتر خواهد شد.
دبیر علمی کنگره بین المللی ایدز در خاتمه اظهارکرد: این کنگره بینالمللی برای پزشکان و پرستاران دارای امتیاز بازآموزی است و طی آن آخرین یافتههای علمی در این زمینه در اختیار پزشکان و پرستاران قرار می گیرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: بیماری ایدز زگیل تناسلی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۸۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنگره بینالمللی علم و قرآن آغازی برای رویکرد پژوهش در قرآن است
رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از «استعمار معرفتی»، «فاصله و گسیختگی علم و فرهنگ» و «نگاه احساسی به سنت» به عنوان سه مشکل مهم نهاد دانشگاه نام برد و گفت: پیدا کردن راه حل برای این سه مشکل، نیازمند مواجهه فعال با فرهنگ و تجدد و بخصوص لایه علم است و این مهم نمیتواند اتفاق بیفتد مگر با مراجعه به منابع قرآن و معصوم و عالیترین ارزیابی و قضاوتها را میتوان از قرآن دریافت کرد.
به گزارش ایسنا، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در پیشنشست این کنگره که در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه سخنان خود درباره علم را با رویکرد مواجهه نهادی نسبت به علم مطرح میکند، گفت: در رویکرد پسااستعماری به نهاد علم، نگاه انتقادی به جریان پیشرفت علم وجود دارد که متاسفانه این نگاه در ایران خیلی مورد استقبال نیست و عموم دانشمندان چندان به این نوع مسائل نمیپردازند و تاریخ علم و پیشرفتهای علمی را در قالب دیدگاههای پسااستعماری بررسی نمیکنند.
نهاد علم در ایران مبتلا به استعمار معرفتی است
رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاه پسااستعماری به نهاد علم و در نظر گرفتن رویکردی انتقادی، بیان داشت: به نظر میرسد اگرچه ایران هیچ وقت در تاریخ، یک کشور مستعمره نبوده و با پایداری و مقاومتی که پیشینیان ما داشتهاند، استعمارگران نتوانستهاند آن را مستقیم استعمار کنند، ولی میشود عبارت استعمار معرفتی را دربارهاش تشخیص داد؛ یعنی ما دچار استعمار معرفتی بودهایم. استعمار معرفتی ناظر بر آن بخشی است که شرقشناسی به استعمار کمک میکند و تبیینی از هویت افراد و اشخاص و جوامع و تاریخ میدهد که آنها خود را با استانداردهای غربی تعریف میکنند. در این دیدگاه بین شرقشناسی و استعمارگرایی معرفتی رابطه مستقیم وجود دارد و خدمات متقابلی به هم داشتهاند.
وی افزود: اگر این نگاه را دنبال کنیم و تاریخ پیشرفتهای علمی را در ایران بررسی کنیم، زیاد خوشایند نیست، چون مشاهده میشود که ما هم مبتلا به استعمار معرفتی بودهایم و سعی کردهایم هماره خود را با استانداردهای غربی بررسی و بر اساس آن تعریف کنیم. بر این اساس، نهاد علم در ایران همچنان خود را تابع نهاد علم در جهان میداند و دوره پیش از مدرن یعنی قبل از قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی را در ایران، دوره پیشامدرن تعریف میکنند و پیشامدرن مساوی بربریت را میپذیرند.
فارغالتحصیلان دانشگاهی به پیشینه خود افتخار نمیکنند؛ دچار یک هژمونی فرهنگی با عنوان عقبافتادگی شدهایم
علمالهدی تصریح کرد: در حالی پیشامدرن مساوی بربریت پذیرفته شده است که تاریخ نشان داده، افلاطون اعلام کرده و بسیار درباره علم در ایران سخن گفته اند و دانشگاه جندی شاپور شاهد زنده آن است که این تمدن بیش از پانزده هزار ساله، تمدنی عقلانی و متکی بر علم است ولی ما همچنان در قشر تحصیلکرده، احساسی از این هویت تمدنی را مشاهده نمیکنیم. فارغالتحصیلان دانشگاهی ما امروز به تمدن و پیشینه خود افتخار نمیکنند، این تلقینی است که به صورت یک هژمونی فرهنگی در کشور ما وجود دارد. در چنین وضعیتی که ما دچار یک هژمونی فرهنگی با عنوان عقبافتادگی یا مفهوم شیکتر آن، خود را به عنوان یک کشور در حال توسعه پذیرفتهایم، یک فاصله نسبتاً زیادی هم بین علم و فرهنگ ایجاد شده است.
اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نمایشی از توسعه فرهنگ حاشیهنشینی در وسط دانشگاه است
علمالهدی، دومین مشکل بزرگ در این زمینه را مشکل فاصله و گسیختگی علم و فرهنگ دانست و تشریح کرد: گویا علم و فرهنگ از همدیگر قهر کردهاند؛ جریانهای فرهنگی، جریانهای علمی را قبول ندارند و جریانهای علمی هم به جریانهای فرهنگی بیتوجه هستند و به نظر میرسد عاقبت این قهر اصحاب علم و فرهنگ از همدیگر در ایران، اتفاقاتی است که فرهنگی که نسبتاً انسجامی پیدا کرده ولی عقلانیتی در آن نیست، به نهاد علم حملهور شده است و آن چیزی که خصیصه فرهنگ حاشیهنشینی است امروز در صحن دانشگاهها ظهور پیدا کرده و اغتشاشات سال گذشته نمایشی از توسعه فرهنگ حاشیهنشینی در وسط دانشگاه است و این به نظر خیلی تلخ هم است.
فرهنگ بریده از علم، دانشگاه را تهدید میکند
وی افزود: بیاعتنایی اصحاب علم به مسائل فرهنگی جامعه منجر شده است که جریانهای فرهنگی بدون صدارت علم و بدون پدری کردن علم و اصحاب علم، کم کم به موجوداتی تقریباً پرخاشگر تبدیل شوند و حتی سراغ خود نهاد علم را گرفته و به آن حمله ور شدهاند. این شرایط را همه لمس میکنیم. علاقه به علم و کسب علم کاهش پیدا میکند و هدف از تحصیل و انگیزههای تحصیل به شدت تغییر کرده و دانشگاه از این جهت دچار تهدید شده است، فرهنگی که دارد دانشگاه را تهدید میکند.
رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمعبندی دو مشکلی که از آن یاد کرد، بیان داشت: مشکل اول، استعمار معرفتی است و اینکه دانشگاه ایرانی، دانشمند ایرانی و دانشجوی ایرانی خودشان را تابعی از دانشگاه مدرن تلقی میکنند و خود را با استانداردهای آن دانش سنجش مینمایند و حس عقبماندگی را به طور ناخودآگاه به جامعه تزریق میکنند و مشکل دوم این که فرهنگ بریده از علم، به صورت یک فرهنگ مهاجم، دانشگاه را تهدید میکند.
علمالهدی، در تشریح مسئله سوم نیز گفت: مسئله سوم ناظر بر نگاه ما به سنت است که در استانداردهای شرقشناسی قرار گرفته و نگاه ما به سنت را به عنوان یک امر فرسوده، کهنه، مربوط به گذشته و در قالب آرشیو و بایگانی مشاهده میکنیم و بهترین حالت آن احساسی عمل کردن درباره سنت و نکوداشت عاطفی، احساسی و بسیار مبتذل از سنت است. این موضوع باعث شده است که دو بال اصلی غربگرایی به معنای غربزدگی و از آن طرف، غربستیزی به معنای سلفیگری رو در روی هم قرار گرفتهاند و در نتیجه آن باز هم علم و فرهنگ دچار تهدید میشوند.
مراجعه به قرآن؛ راه حل سه مشکل «استعمار معرفتی»، «فاصله و گسیختگی علم و فرهنگ» و «نگاه احساسی به سنت»
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره الزامات راه حل این سه مشکل، گفت: اگر بخواهیم راه حلی برای این سه مشکل پیدا کنیم، مواجهه فعال با فرهنگ و تجدد و بخصوص لایه علم مطرح میشود. این فعالیت که بسیار ضروری است و کمی هم دیر شده است نمیتواند اتفاق بیفتد مگر با مراجعه به منابع معصوم و از همه مهمتر منبع قرآن کریم است که عالیترین ارزیابی و قضاوتها را میشود از قرآن کمک گرفت.
وی افزود: ما نمیتوانیم سنت را بدون هیچ معیاری مورد مواجهه نقادانه قرار دهیم و فعالانه در سنت دست به گزینش بزنیم، چه اینکه نمیتوانیم در رابطه با تجدد بدون هیچ معیاری و ملاکی وارد شویم و بخواهیم از تجدد و مدرنیته، لایههایی را گزینش کنیم. البته این کار بسیار دشواری است بخاطر اینکه نسبت به خود قرآن هم نگاه معقولی وجود ندارد. مواجهه ما با قرآن همواره به عنوان کتابی بوده است که با استفاده از روششناسیهایی آن را مورد بررسی قرار می دهیم، در حالی که متناسب با حکمت شیعی ما، قرآن یک شخصیت و معلم بزرگ است و بیشتر از اینکه بخواهیم روش تحقیق در قرآن را بررسی کنیم، باید آداب تحقیق در قرآن را دنبال کنیم و آداب حضور در محضر یک معلم بزرگ را یاد بگیریم و تا این کار را یاد نگیریم، قرآن با ما سخن نخواهد گفت.
علمالهدی ادامه داد: تلقی ما از قرآن به عنوان معلم بزرگ بشریت و رعایت آداب تحقیق تا حدی که به مقام مطهرون برسیم، نیاز به تزکیههایی دارد که برای مَسْح و بعد از آن تدبر، باید تطهیر داشته باشیم. بنابراین تزکیه و تطهیر هم شیوههای خاص خود را دارد که حکمای بزرگ ما در درسهای مراقبات، آنها را به خوبی تشریح کردهاند. بنابراین خود تلقی ما از قرآن نیز دچار سکولاریزه شدن است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: آنچه در این وضعیت اضطرار، اضطرار به معنای تمام واقعیت شرایط موجود کشور ما به عنوان تنها کشوری که افتخار اسلام ناب محمدی و افتخار تدوین یک دیدگاه متفاوت در برابر هژمونی فرهنگی را دارد، بایسته است، بازگشت به قرآن توسط اندیشمندان و دانشمندان است. بحثهای علم و دین سالهاست در کشور ما رواج دارد و دستاوردهای خیلی خوبی هم داشته است ولی شاید بحثهای علم و قرآن به دلایل تاریخی و برخی مواجهههای نامعقولی که وجود داشته، مگر در رشتههای تخصصی خاص همواره مورد بیاعتنایی قرار گرفته است.
کنگره بینالمللی علم و قرآن؛ آغازی برای رویکرد پژوهش در قرآن
وی افزود: از سال گذشته که رئیسجمهوری در سازمان ملل به قرآن مراجعه کردند و آن را بر سر دست گرفتند، بنای این گذاشته شد که یک فعالیت جدی در حوزه قرآن اتفاق بیفتد. جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که تلاش بسیار زیادی را برای ترویج قرائت، تلاوت و فهم قرآن انجام داده است ولی به نظر میرسد نسبت به رویکرد پژوهش در قرآن خیلی جای کار داریم و کنگره بینالمللی علم و قرآن، آغازی برای این اتفاق است که یک جریان علمی در دانشگاههای ایران و مطالعات بینالمللی در موضوع قرآن و علم را آغاز کند.
دکتر علم الهدی، این کنگره را شروع جریان بینالمللی در پژوهشهای علم و قرآن با حضور اساتید بزرگ علاقمند به مطالعه قرآن و شخصیتهای سیاسی بینالمللی دانست.
انتهای پیام