Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه ملی بازآفرینی شهری امید با دستور رئیس جمهور از بهمن ماه سال گذشته وارد مرحله جدی تر خود شد، روحانی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ضمن حضور در وزارت راه و شهرسازی از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با استان‌های منتخب بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران،‌ خراسان رضوی و اصفهان دستور آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح که برنامه اساسی دولت در حوزه مسکن است برای سلامت جان مردم و به مفهوم دیگر به منظور آماده کردن مسکن برای خانه اولی ها و نیز نوسازی و بازآفرینی محلات فرسوده است به همین منظور دولت برای تشویق و ورود توسعه گران تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۹ درصد برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده در نظر گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم آغاز به کار برنامه بازآفرینی شهری گفته بود که همه دولت ها طرح هایی برای ساخت مسکن داشته اند که برخی موفق و برخی ناموفق بوده اند ، همه تلاش کردند که راه حلی برای این مسئله بیابند، اما تاکید می‌کنم که دولت خانه ساز خوبی نیست چنانکه تاجر و بنگاه دار خوبی هم نیست و جایی که بشود کارها را به مردم واگذار کرد؛ اگر این کار را به دولت بسپارند حتما ضرر می کنند، پس باید کار را به مردم و بخش خصوصی واگذار کرد.

این اظهارات باعث شد تا توسعه گران و مردم و ساکنان بافت های فرسوده مسرور از این دستور به ساخت مسکن و بازسازی بافت های فرسوده خوشبین شوند.

چند ماه بعد از این اظهارات رئیس جمهور،عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری از تصویب پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای سازنده‌ها با نرخ سود ۹ تا ۱۱ درصد خبر داد و گفت: بانک مرکزی به زودی بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات را معرفی و آن را ابلاغ خواهد کرد.

عشایری ادامه داد: برای سازنده‌ها و برای هر واحد مسکونی مقرر شد 50 میلیون تومان در اختیار سازنده‌ها قرار گیرد و آنها به عنوان 2 سال دوره مشارکت مدنی و هر واحدی که ساخته می‌شود، چه اراضی دولت و چه اراضی مردم با نرخ سود 9 تا 11 درصد بازپرداخت را انجام دهد.

وی با بیان اینکه سازنده‌ها در این روش چه در اراضی دولتی و چه در اراضی مردم باید واحدهای مسکونی را ظرف 2 سال تحویل دهند، خاطرنشان کرد: روش دیگر تشویقی که در این مصوبه آمده است، تخفیف‌های دیده شده در بخش انشعابات، نظام مهندسی، مالیات و بیمه بود که با این حساب 20 تا 25 درصد در هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت.

بنابراین گزارش،در طرح بازآفرینی شهری در استان‌ها به ازاء هر ۸۰ مترمربع بافت فرسوده، یک واحد مسکونی با ۱۰۰ متر مربع زیربنا یعنی به هر ساکن بافت فرسوده، مسکنی با 20 درصد زیر بنای بیشتر تحویل می‌شود.

اما با گذشت ماهها از این مصوبه دولت هنوز پرداخت تهسیلات ۵۰ میلیون تومانی بافت های فرسوده آغاز نشده است.

هر چند عشایری به تازگی خبر از پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی داده و اعلام کرده است که این تسهیلات  با وام ۹ درصد تقریبا تا یکی دو هفته دیگر شروع خواهد شد که به توسعه گران و ساکنان اختصاص می یابد، اما گزارشها حاکی از این است که حتی برخی پروژه ها مثل پروژه سیروس تهران که سال گذشته کلنگ آن زده شده است نیز آغاز نشده است.

آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در مراسم کلنگ زنی پروژه سیروس در ۱۲ بهمن ماه ۹۶ با تاکید براینکه ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس تهران آغاز یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است، گفته بود که دولت، مردم و تمامی ساکنان محلات باید خط بطلانی بر تصمیمات و سیاست‌های گذشته بکشند و دوران ساخت بیغوله را به پایان برسانند.

وی ارتقای کیفیت زندگی را هدف اصلی دولت دوازدهم در حوزه شهری دانسته و گفته بود پروژه ۱۰۰ واحدی باید به عنوان یک نمونه در تهران  اجرا شده و در نهایت منجر به ارتقای زندگی مردم شود. به گونه‌ای که آن‌ها بتوانند ضمن لذت بردن از محیط زندگی خود، به آن حس تعلق داشته و تجلی تمامی خاطرات تاریخی و هویت ایرانی خود را در آن پیدا کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که با گذشت بیش از ۱۰ ماه از مراسم کلنگ زنی هنوز محله سیروس به دلیل مشکلاتی در نشت گاز و تغییر تیم شهرداری متوقف است و تا این مشکل که در سال گذشته وعده هایی بر حل آن داده شده بود مرتفع نشود آغاز پروژه زده نخواهد شد.

به هر سوی زلزله کرمانشاه و پس از آن اطراف تهران صدای بسیار روشن و رسایی داشت و با توجه به اینکه بخشی از کشور روی گسل و خط زلزله قرار دارد، لازم است برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن آماده باشیم. لذا اولین برنامه دولت در بافت‌های فرسوده در کنار نوآفرینی و احیاء این مناطق، صیانت از جان و حیات مردم است، پس تعلل چند ماهه در پرداخت تسهیلات این چنینی که می تواند موجب کاهش خسارت هر چه بیشتر بعد از زلزله شود باید هر چه سریعتر آغاز شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دستور رئیس جمهور دهه فجر وزارت راه و شهرسازی خراسان رضوی اصفهان دولت سلامت مسکن بخش خصوصی وزیر راه و شهرسازی بانک مرکزی مالیات راه و شهرسازی طراحی شهری گاز شهرداری زلزله تسهیلات ساخت مسکن بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۸۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آئینی شامگاه پنج شنبه در مراسم افتتاح ۳۹۲ نوسازی واحد مسکونی بافت فرسوده استان سمنان به میزبانی شاهرود ضمن بیان اینکه نوسازی بالغ بر ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است، ابراز داشت: کار تکمیل نوسازی ۲۵ هزار منزل مسکونی در بافت فرسوده به انجام رسیده است.

وی ضمن بیان اینکه ۸۲ هزار واحد مسکونی بازسازی شده به بهره برداری رسیدند، افزود: افزایش بازسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده از موضوعاتی که مورد توجه دولت سیزدهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی برای سال جاری آغاز نوسازی ۱۵۰ هزار واحد جدید هدف گذاری شده است، ابراز داشت: در تلاش هستیم تا ۱۰۰ هزار واحد نوسازی در سطح کشور تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

کد خبر 6082187

دیگر خبرها

  • تمامی واحدهای روستایی با مشارکت مردمی و تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود
  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • بهره برداری از ۲۵ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی
  • گره‌گشا نبودن وام مسکن برای خانه‌دارشدن مردم
  • پرداخت ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی در ماکو
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • آغاز نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است