Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی ضمن اشاره به پیشرفت‌های علمی و فنی در حوزه‌ پیش‌بینی عددی طی ۴۰ سال گذشته چالش‌های علمی و فنی این حوزه را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا پتری تالاس در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی پیش‌بینی عددی وضع هوا و اقلیم طی یک پیام ویدئویی اظهار کرد: پیش‌بینی‌های عددی وضع هوا و اقلیم زندگی انسان‌ها را نجات می‌دهد و از مدیریت بحران و جلوگیری و کاهش خسارات اقتصادی ناشی از حوادث شدید آب‌ و هوایی پشتیبانی می‌کند همچنین در بخش‌های انرژی، کشاورزی، حمل ونقل و تفریحات به طور قابل توجه‌ای درآمدزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های علمی و فنی منجر به توسعه مهارت‌های پیش‌بینی وضع هوا در ۴۰ سال اخیر شده است، اظهار کرد: مهم این است که این مهارت‌ها دائما به صورت کیفی و عینی ارزیابی می‌شود زیرا این پیش‌بینی‌ها هر روزه با رخدادهای واقعی مقایسه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی عددی وضع هوا یک برتری اساسی نسبت به سایر رشته‌های علمی دارد،گفت: میزان مهارت و توانایی پیش‌بینی عددی هر روزه و در سطح دنیا به صورت عینی ارزیابی می‌شود بنابراین درستی و نادرستی این پیش‌بینی‌ها دقیقا مشخص شده و راه‌های توسعه این مهارت به گونه‌ای موثر آزمایش می‌شود.

تالاس با طرح این پرسش که امروز در زمینه علم پیش‌بینی عددی کجا ایستاده‌ایم، گفت: مراکز عملیاتی پیش‌بینی عددی وضع هوا ،پیش‌بینی برای بازه زمانی بسیار کوتاه در مقیاس کیلومتر و چند بار در روز تا پیش‌بینی فصلی جهانی در مقیاس چند ۱۰ کیلومتر و ماهی یکبار را ارائه می‌دهند. این پیش‌بینی‌ها مربوط به وضع هوا است اما در پیش‌بینی کیفیت هوا و کاربردهای آب‌شناسی نیز به کار گرفته می‌شود.

دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به چالش‌های علمی پیش‌رو در زمینه پیش‌بینی عددی تصریح کرد: در آینده دو حیطه به توجه بیشتری نیاز دارد که در عین حال افزایش مهارت‌ها را نیز نوید می‌دهد اما این امر نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه در محاسبات و توسعه علمی دارد. اول اینکه عدم قطعیت ذاتی در پارامترهای فیزیکی، خواه ناشی از درک ناقص فرایندها و خواه ناشی از مشکل ارائه تاثیر فرایندهای ناشناخته در مقیاس‌های شناخته شده باشد ممکن است نیاز به یک رویکرد کاملا متفاوت داشته باشد. پیچیده تر کردن مدل‌ها لزوما آنها را دقیق‌تر نمی‌کند بنابراین ما نیازمند درک بنیادی فرایندها برای بهبود پارامتری کردن مدل‌ها و توضیح خطاهای سیستماتیک هستیم.

وی ادامه داد: دوم اینکه فرایندهای شیمیایی و فیزیکی بیشتری اضافه خواهد شد. به طوری که به سبب جفت شدن مدل‌های جوی با مدل‌های اقیانوسی سطح زمین و یخ دریا که برخی از آنها امروزه به طور عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیازمند فرایندهای فیزیکی بیشتری هستیم. حل این چالش‌های علمی نیاز به این دارد که برای به دست آوردن داده‌های مشاهداتی و قابلیت‌های لازم، با مجموعه وسیع‌تری از شرکا و فراتر از سازمان‌های هواشناسی همکاری کنیم.

دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی در ادامه با اشاره به چالش‌های فنی پیش‌بینی عددی وضع هوا و اقلیم گفت: امروزه پیش‌بینی عددی وضع هوا از کامپیوترهایی با کارآیی بسیار بالا استفاده می‌کند که رتبه آنها ۲۰ کامپیوتر اول در بین ۵۰۰ سیستم قدرتمند موجود است. به هر حال توسعه مورد انتظار فناوری محاسباتی پر سرعت در دنیا، شرایط جدیدی را برای چگونگی برخورد با چالش‌های علمی تحمیل می‌کند بنابراین با توجه به سخت افزار، طرح کدها و روش‌های عددی به یک تغییر الگو نیاز است. فناوری‌های جدید، پردازشگرهای ضعیف را با CPUهای نسل بعد ترکیب و تجمیع می‌کنند تا بهترین نتایج را ارائه دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: چالش محاسباتی به دلیل وجود نیاز به توزیع و آرشیو داده بیشتر هم می‌شود در حالی که به نظر می‌رسد سرعت رشد داده کمتر از رشد محاسبات باشد. محاسبات مجدد داده‌ها حتی از ذخیره داده‌ها نیز پرهزینه‌تر است بنابراین باید با چالش داده با اولویت بالا برخورد شود چون امری اجتناب ناپذیر است.

تالاس افزود: بسیاری از چالش‌ها و فرصت‌های فناورانه از سامانه‌های دیده‌بانی آینده زمین به دست می‌آید. در نهایت فناوری‌های جدید ماهواره‌ای به صورت فزاینده به سمت رادیومترهای فراطیفی حرکت می‌کند. با هزاران کانال طیفی با وضعیت ترمودینامیکی جبرا در کنار سایر ترکیبات مورد کاوش قرار می‌دهند و همراه با ابزارهای فعال مثل رادارها و لیزرها ویژگی‌های سطحی، ذرات ریز معلق هوا، باد، بخار آب، ابر و بارش را کاوش می‌کند. هر دو گروه ابزار می‌توانند سرعت تولید داده را به ۱۰۰ گیگابایت در روز برساند که این امر نیازمند دریافت و پردازش داده در مدت چند ساعت و استفاده از این اطلاعات از سیستم پیش‌بینی است.

دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی در پایان اظهار کرد: پیشرفت‌های فنی در مدل‌سازی مانند پیش‌بینی جفت مدل‌سازی، پیش‌بینی یکپارچه سیستم زمین همراه با پیشرفت سریع در حوزه فناوری‌های دیده‌بانی مثل فناوری‌های سنجنده و ماهواره‌ها بیانگر این موضوع است که پتانسیل لازم برای پیشرفت در پیش‌بینی هوا و اقلیم در آینده وجود دارد.

به گزارش ایسنا، اولین کنفرانس بین‌المللی پیش‌بینی عددی وضع هوا و اقلیم امروز (۲۸ آبان) با حضور نمایندگانی از هواشناسی کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد و کره‌جنوبی در سازمان هواشناسی آغاز به کار کرد. این کنفرانس بین‌المللی تا روز آینده در دو بخش صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حوادث غیرمترقبه هواشناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۹۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر

محمدسعید جعفری رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه با بیان اینکه بازار طلا طی چند وقت اخیر نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشته، گفت : بعد از چندین روز افت و خیز، اکنون دو روز است که بازار به ثبات رسیده و قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته است.

وی از کاهش مختصر قیمت طلا نسبت به روز‌هایی که اوج نوسانات را داشتیم هم یاد کرد و ادامه داد: اینکه باز هم قیمت طلا کاهش یابد، به دو شاخص مهم قیمت جهانی و تحولات منطقه بستگی دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه معتقد است، چنانچه تحولات منطقه آرام شود، احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا تا حدود ۱۰ درصد دیگر هم وجود دارد، اما نباید منتظر کاهش چندان چشمگیر و محسوسی باشیم.

جعفری قیمت کنونی طلا در کشور را متناسب با نرخ ارز و قیمت جهانی آن واقعی دانست و اظهار کرد:، اما سکه تمام بهار طرح جدید هنوز حدود شش تا هفت میلیون تومان حباب دارد.

وی درباره اینکه قیمت طلا تا پایان امسال چطور پیش‌بینی می‌شود نیز خاطرنشان کرد: پیش‌بینی اکثر کارشناسان بر این است که قیمت جهانی هر اُنس طلا تا پایان امسال به حدود سه هزار دلار برسد و از همین رو در داخل کشور نیز به تبع بازار‌های جهانی، روند افزایشی، اما با شیب آرام پیش‌بینی می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه درباره وضعیت خرید و فروش طلا در بازار نیز یادآور شد: با اوج گرفتن نوسانات شاهد کاهش استقبال مردم از خرید طلا بودیم و اکنون که بازار به ثبات رسیده قیمت‌ها بالا بوده و از قدرت خرید بسیاری از مردم خارج است، از همین رو ثبات و روند کاهشی قیمت‌ها هم تاثیر چندانی بر رونق بازار نداشته است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • خواص زیره: ۹ خاصیت علمی اثبات شده
  • تلاش شهرداری خاش در کاهش خسارات ناشی از بارندگی در شهر
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر
  • سیل ۱۵۰۰ میلیارد تومان به کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • قیمت تخم مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی جالب یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز
  • کاهش ۳۴درصدی مسمومیت با گاز مواکسید کربن درچهارمحال و بختیاری
  • به‌قدرتی نرسیده‌ام که نتیجه بازی را پیش‌بینی کنم