Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-29@05:32:59 GMT

روایت محسن کرامتی از شاگردی برای استاد شجریان

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۹۳۷۱

روایت محسن کرامتی از شاگردی برای استاد شجریان

رکنا: مدرس آواز، خواننده، نقاش و محقق واژه‌هایی هستند که می‌توانند محسن کرامتی را معرفی کنند. او در گفت‌وگویی با علی شیرازی، از کودکی و خانواده‌اش سخن می‌گوید، درباره تحصیلش صحبت می‌کند، گریزی به داستان دریافت جایزه "باربد" می‌زند و خاطره همکاری‌اش با برخی بزرگان موسیقی ایران را یادآور می‌شود.

کرامتی این روزها وارد هشتمین دهه زندگی خود شده و همچنان در محله کودکی‌هایش ساکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته خودش از یادگیری خسته نمی‌شود و معتقد است که داور نهایی، زمان است. در ادامه می‌توانید فرازهایی از گفت‌وگو با این هنرمند Artist را بخوانید که قرار بوده کار اصلی‌اش نقاشی باشد اما حوادث Accidents روزگار او را به سمت موسیقی سوق داده است.

دوره کودکی و جوانی و علاقه به نقاشی و موسیقی

- من ۱۰ دی ماه سال ۱۳۲۶ در محله گرگان تهران در خانواده‌ای به شدت مذهبی متولد شدم. از دوران کودکی به نقاشی علاقه داشتم و تقریبا بیشتر وقتم را به نقاشی می‌گذراندم. یادم هست وقتی چهره‌ای ترسیم می‌کردم مادرم می‌گفت روز قیامت اگر نتوانی به این نقاشی‌ها جان بدهی، در چشم‌هایت نمک می‌ریزند. بعدها فهمیدم خدا مهربان است.

مدتی به اقتضای جوانی به موسیقی غربی روی کردم و زمانی به فراگیری گیتار علاقه‌مند شدم. پس از پایان دوران تحصیلات دبیرستانی به سربازی رفتم و بعد با شرکت در کنکور به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، راه پیدا کردم. قرار بود کار اصلی من نقاشی باشد ولی حوادث جور دیگری هدایتم کردند و من یکباره خودم را در دنیای موسیقی دیدم. البته زمینه‌های موسیقی در من وجود داشت.

- نقاشی برای من همانقدر جذاب است که موسیقی. چندکاره بودن را دوست دارم. از چندین مقوله چیزهایی یاد گرفته‌ام و این اصلا بد نیست. هیچوقت نخواستم که نفر اول باشم. با همه بی‌تجربگی‌ام این نکته را خوب فهمیده‌ام که هیچ مقوله‌ای انتها ندارد؛ بنابراین دنبال این مبارزه‌طلبی برای "اول" شدن، هرگز، نبوده‌ام. یاد می‌گیرم و از یاد گرفتن لذت می‌برم.

شاگردی محمدرضا شجریان

- رابطه من با استاد شجریان هرگز از حد شاگرد و استاد فراتر نرفته است. من همیشه سعی در حفظ حرمت و فاصله داشته‌ام. کلاس‌های استاد شجریان فضای صمیمانه و پرمهری داشت و او در تمام جلسات بسیار پرحوصله و صبور بود. نحوه تدریس شجریان در دوره‌ای که من هنرجو بودم، به صورت گروهی بود و هر هفته یک گوشه را تعلیم می‌داد.

کلاس‌های استاد ابتدا در رادیو تشکیل می‌شد و من از سال ۵۶ درکلاس رادیو فراگیری ردیف را شروع کردم. بعد از آن در کلاس‌های استاد در کانون چاوش و بعدتر هم در منزل استاد به تلمذ ادامه دادم. قریب به ۹ سال البته با وقفه‌هایی هر از گاه، ردیف و مرکب‌خوانی و تلفیق شعر را یاد گرفتم و بعدها استاد شجریان به صورت جسته گریخته مطالبی در باب صداسازی تعلیم داد.

فعالیت در دهه ۶۰ و ۷۰ خورشیدی

- همکاری با آقای علیزاده از اواخر سال ۶۹ و با تصنیف‌های فیلم "دلشدگان" شروع شد و تا سال ۷۶ و "کنسرت راز نو" ادامه داشت. کنسرت دیگری هم در فرهنگسرای بهمن داشتیم که عواید آن دراختیار شورای کتاب کودک قرار گرفت .

در سال ۷۲ در کنار آقای طلایی کنسرتی در سالن رادیو فرانسه داشتم. بعد هم در سال ۷۴ در سالن تئاتر شهر پاریس کنسرت دیگری با ایشان اجرا کردیم. علاوه بر این‌ها کنسرتی در باغ باگاتل فرانسه و همچنین کنسرت دیگری در تالار وحدت برگزار کردیم. بعد از آن آقای تهماسبی از من برای همکاری دعوت کرد که حاصل آن آلبوم‌های دلدار و پنجه دشتی و چندین کنسرت در ایران و خارج از ایران بود.

همکاری من با آقای متبسم در واقع ادامه همکاری‌ام با ارشد تهماسبی بود و چندین کنسرت در آلمان و اتریش و کانادا و آمریکا با گروه "دستان" اجرا کردم. که آخرین آنها در سال ۲۰۰۰ میلادی در واشنگتن بود.

آموزگاری موسیقی

- داستان آموزگاری من هم حکایتی است. اولین هنرجو را خود استاد شجریان اواسط دهه ۷۰ به من معرفی کرد. به تدریج به تعداد هنرجویانم اضافه شد. امروز نزدیک به ۳۰ سال از آن زمان می‌گذرد و من کماکان به تدریس مشغولم. روش کارم دقیقا همان است که در کلاس‌های استاد شجریان یاد گرفته‌ام. با این تفاوت که سال‌هاست کلاس من به صورت گروهی نیست و هنرجویان هر کدام درس متفاوتی می‌گیرند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

فیلم لحظه وحشتناک حمله به یک دختر تهرانی در روز روشن / این دختر در کما است این زن 41 ساله تهرانی یک شبه 2 دختر و پدر و مادرش را از دست داد / قتل عام در تاریک ترین شب پاییزی + عکس تجاوز همزمان مدیر سالن زیبایی به یک مشتری و آرایشگر زن+عکس پیشنهاد کثیف افسرپلیس به دختر 13 ساله+عکس شوخی احمقانه صدام حسین با همسرش جلوی دوربین+عکس تفنگ اسرائیلی در دستان فرمانده نظامی حماس + عکس شمارش معکوس برای اعدام قاتل سلاله دختر 5 ساله گلستانی + عکس راننده سرویس تهرانی با جسد زنش سرکار رفت / او به 2 گربه اش بیشتر از همه چیز توجه داشت! + عکس راز شلیک مرد سیاهپوش به زن باردار در ویلای تجریش مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا اقدام عجیب محمد رضا گلزار قبل از مسابقه برنده باش! + عکس قاچاق روباه شنی ایرانی برای بازسازی محیط زیست عرب + عکس اعتراض زنان عربستانی به پوشش عبا+عکس خانه‌ای که اشتباهی کج شد / اینجا برای قرارهای عاشقانه غیرمجاز بود + عکس مصاحبه با ۳ هنرمند خیابانی که در رشت کتک خوردند + فیلم

منبع: رکنا

کلیدواژه: هنرمند Artist حوادث Accidents منزل فیلم ایران خانواده موسیقی داستان شجریان عکس فیلم ایران پسر دختر فضای مجازی ساعت میانسال پدر فوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۹۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اُتیسم در کاشان 

ایسنا/اصفهان مدیرعامل موسسه نیکوکاری سرای مهر کاشان از برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عنوان «پنجره نگاه من» در آستانه دوم آوریل، روز جهانی آگاهی از اتیسم در خانه تاریخی بروجردی این شهر خبر داد.

مریم خیامی پور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: این مرکز در حوزه توانمندسازی و مداخلات مؤثر بر طیف اتیسم راه اندازی شده و با رویکرد رفتار درمانی برای آموزش و توانمندسازی کودکان اتیسم فعالیت می‌کند.

وی افزود: کودکان مبتلا به اختلال اتیسم، که به طور مستمر دوره‌های آموزشی و رفتار درمانی را گذرانده‌اند، هنر نقاشی را نیز آموزش دیده‌اند که آثار آنها برای دومین سال در این نمایشگاه عرضه شده است.

مدیرعامل موسسه نیکوکاری سرای مهر کاشان، تصریح کرد: پژوهش‌ها ثابت کرده است، کودکانی که در فعالیت‌های هنری در کنار یکدیگر قرار گرفته و آموزش می‌بینند، علاوه بر تقویت حسی و حرکتی، نوعی آرامش فضای هنری را نیز تجربه می‌کنند.

خیامی پور تاکید کرد: آموزش‌های منجر به خلق آثار هنری و اجرای کار عملی در حضور دیگران و تشویق تماشاگران، ضمن آنکه اعتماد به نفس، عزت نفس و خودباوری را در آنها تقویت می‌کند می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند درمان آنها نیز داشته باشد.

وی گفت: برپایی نمایشگاه‌های آثار کودکان اوتیسم، فرصتی است تا خانواده‌ آنها و دیگر شهروندان جامعه باور کنند که تفاوت می‌تواند عامل خلق ارزش باشد و کودکان خود را از جامعه جدا نکنند.

روز دوم آوریل برابر با ۱۴ فروردین به نام روز جهانی آگاهی از اتیسم نامگذاری شده است و نمایشگاه نقاشی «پنجره نگاه من» با آثاری از کودکان ۵ تا ۱۵ سال طیف اتیسم تا روز دوازدهم فروردین در خانه تاریخی بروجردی کاشان میزبان شهروندان و گردشگران است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دیدار هم‌شاگردی‌ها پس از چند دهه در آوج
  • در غرب تحصیل کرد اما آثارش به شدت ایرانی است
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • امید آفرینی برای محرومین جامعه به همت گروه‌های جهادی بسیج
  • کنسرت زنده محسن چاوشی ! | بدل چاوشی با آهنگ سنگ صبور همه را شوکه کرد
  • ایرانی که عاشق ایران بود!
  • روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده‌اش در غزه
  • «دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری / «من ایرانی‌ام» علیرضا عصار / «لیلا سوار بر کاروسل» انور براهم / «رندان سلامت می‌کنند» محمدرضا شجریان / «دلبر» محسن چاوشی
  • لطافت لحظه در «به وقت بهار»
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اُتیسم در کاشان