Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@21:14:00 GMT

ارقام کشاورزی فناورانه در اردبیل معرفی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۸۹۴۰۳

ارقام کشاورزی فناورانه در اردبیل معرفی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان ارقام کشاورزی فناورانه در اردبیل معرفی می‌شود. ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ استانها اردیبل نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسین کربلایی خیاوی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته فنی بذر استان اردبیل اظهار داشت: این جلسه به منظور ارائه گزارش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در زمینه میزان فرآوری و تولید، گزارش پیشرفت فیزیکی برنامه تولید بذر سال زراعی 99-98، بررسی مشکلات توزیع بذر و تدوین راهکارهای عملی برای جلوگیری از انباشت بذر و بررسی وضعیت و امکان تولید ارقام DPX سویا در منطقه برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بذر را از مهمترین نهاده‌های تولید کشاورزی برشمرد و با اشاره به شرکت‌های خصوصی تولیدکننده، نقش این شرکت‌ها را در تولید و کاهش وابستگی کشور به این نهاده، مهم خواند و گفت: تولید بذر سالم و با کیفیت، نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.

کربلایی خیاوی با بیان اینکه تولید و معرفی ارقام اصلاح‌شده محصولات زراعی در راستای افزایش عملکرد و تولید محصولات مختلف و افزایش ضریب امنیت غذایی، خود اتکایی و کاهش وابستگی انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از اصول مهم در تحقق این امر، استفاده از نهاده‌های مرغوب در روند تولید به ویژه بذر مناسب و گواهی شده است و افزایش تولید از طریق افزایش بهره‌وری از سیاست‌ها و اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: با وجود کاهش سطح زیر کشت، با افزایش بهره‌وری و عملکرد و به کارگیری فناوری‌های نوین، بذور گواهی شده و استاندارد و نهاده‌های با کیفیت شاهد پایداری تولید گندم در سال‌های اخیر هستیم.

وی تأمین هسته‌های اولیه بذری را از اقدامات مهم تحقیقاتی این مرکز برشمرد و افزود: امسال در حوزه تولید محصولات فناورانه و به ویژه تولید هسته‌های اولیه بذر محصولات کشاورزی، موفق به تولید یک هزار و 400 تن بذر پرورشی یک، دو، سه و مادری ویژه مناطق نیمه گرمسیر و سردسیر استان شده‌ایم که پس از پروسس در اختیار کشاورزان استان و سایر مناطق کشور قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار کرد: در مجموع، حدود 48 هزار تن بذر از سطح 14 هزار هکتار مزرعه تولید بذر کشاورزی با دریافت گواهی کیفیت به دست کشاورزان رسیده است.

کربلایی خیاوی گفت: بیش از 200 دانش فنی توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده است که در 35 مورد از این دانش فنی محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل مشارکت مستقیم داشته‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: استان اردبیل یک استان کشاورزی است و با وجود اینکه 1.09 درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد چهار درصد از تولیدات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

احمد شهریار افزود: خوشبختانه سه سال متوالی است که شاهد خودکفایی و پایداری تولید گندم در کشور هستیم و با وجود کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی از 10 میلیون تن گندم تولیدی کشور سهم استان اردبیل 500 هزار تن بود، از 450 هزار تن بذر مورد نیاز کشور هفت درصد آن در این استان تولید می‌شود که حاکی از تولید دانش‌محور و بهره‌وری مناسب است.

وی گفت: 90 درصد گندم آبی و حدود 40 تا 45 درصد گندم دیم کشت شده از بذر گواهی شده است و استان اردبیل از افق 1404 که در آن ضریب نفوذ بذری برای گندم دیم 45 درصد و برای گندم آبی 60 درصد بذر گواهی شده و استاندارد در نظر گرفته شده جلوتر است.

مدیر دانه‌های روغنی استان اردبیل نیز اظهار کرد: سویا یک از مهمترین منابع تولید روغن در دنیا بوده و استان اردبیل از مناطق عمده کشت سویا با سطح زیر کشت 16 هزار هکتار به شمار می‌رود.

احمدی با تاکید بر تنوع ارقام و استفاده از مولتی لاین‌ها گفت: دو رقم سویا زودرس و میان‌رس با نام‌های ویلیامز و صبا که توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل معرفی شده‌اند با وجود این رقم کتول با وجود دیررس بودن در سطح بالایی از شهرستان بیله‌سوار کشت می‌شود.

وی افزود: توسعه کشت این محصول در استان اردبیل اقدامی مؤثر در پویایی بخش کشاورزی و خودکفایی استان در حوزه اقتصاد و اشتغال است.

انتهای پیام/ش

R41374/P1377/S6,49/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۸۹۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، مقامات منطقه کاتالونیا می‌گویند در مقایسه با حمل و نقل دریایی آب، استفاده از آب شیرین کن شناور «راه حل اقتصادی‌تر و پایدارتری از نظر زیست محیطی» است.

بزرگترین کارخانه آب شیرین کن اروپا «لوبرگات» نام دارد واستان بارسلون برای تامین مصارف خانگی به آن متکی است، اما این کافی نیست. منطقه خودمختار کاتالونیا با بدترین خشکسالی تاریخ مواجه است، بنابراین کارخانه‌های آب شیرین کن شناور به عنوان بخشی از راه حل معرفی شده‌اند.

آب شیرین‌کن‌های شناور به تمام فناوری‌های لازم مجهز هستند. در مجموع قرار است ۱۳ دستگاه آب شیرین کن سیاردر آب‌های این کشور نصب شود، ۱۲ دستگاه کوچک در شمال منطقه «کاستا براوا» و یکدستگاه بزرگ در شهر بارسلون.

کارخانه آب شیرین کن شناور سالانه حدود ۶ درصد از مصرف کلانشهر بارسلون را تولید خواهد کرد. آب تولید شده قبل از ورود به شبکه توزیع در مخزن ذخیره می‌شود.

پیش از این آب مورد نیاز این استان با کشتی از خارج از کاتالونیا وارد می‌شد که دیگر گزینه مقامات این منطقه نیست چرا که جایگزین‌های بهتری وجود دارد.

برای منطقه کاستا براوا، ۱۲ کارخانه آب شیرین کن سیار حدود ۱۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت که می‌توانند حدود ۳۵ درصد از تقاضای آب منطقه شمال کاستا براوا را تامین کنند.

کارخانه آب شیرین‌کن هیچ هزینه پهلوگیری ندارد، بر ترافیک دریایی تأثیر نمی‌گذارد و حدود ۴۰ هزار متر مکعب تولید روزانه دارد. در مقایسه با میانگین ۲۵ هزار متر مکعب در روز که می‌توان با کشتی‌ها حمل کرد، یعنی تا ۵۰ درصد آب بیشتر.

از نظر قیمت نیز، هزینه تولید آب از طریق آب شیرین کن شناور بسیار ارزان‌تر است مثلا، حدود ۶ یورو برای هر متر مکعب، در حالی که این رقم با کشتی به ۱۰ یورو در متر مکعب افزایش می‌یابد.

بیش از ۱۰۰۰ روز خشکسالی

در اوایل سال جاری پس از بیش از یک‌هزار روز خشکسالی، دولت کاتالونیا وضعیت فوق العاده اعلام کرد. محدودیت‌های آب حدود شش میلیون نفر را در بارسلون و ۲۰۰ شهر دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهد این به معنی خیلی بیشتر از نیمی از جمعیت منطقه است.

ساکنان بارسلون در حال حاضر ۱۶۰ لیتر آب به ازای هر نفر در روز مصرف می‌کنند.

«پره آراگونس» «Pere Aragonès» رییسدولت کاتالونیا، دو ماه پیش گفت این منطقه خودمختار در سال ۲۰۲۴، بودجه بیش از یک میلیاردیوروییرا برای مقابله با خشکسالی شدید پیش‌بینی‌ کرده است.

سال گذشته دولت اسپانیا یک طرح ۲.۲ میلیارد یورویی برای کمک به کشاورزان و مصرف کنندگان برای مقابله با خشکسالی‌ پایدار تصویب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • معرفی ۵۰ رقم گندم در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم
  • برداشت گندم از مزارع بذری استان بوشهر آغاز شد
  • پیش بینی تولید ۱۱ هزار تن بذر گندم در استان مرکزی
  • آفت سن وبیماری زنگ تولید گندم در کرمان را تهدید می کند
  • معرفی ۵۰ رقم گندم توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور
  • آماده‌سازی مرکز فناوری هسته‌ای با سه کاربرد کشاورزی در اردبیل
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان
  • مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود