Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث گرانی کالا، مبحثی عرفی نیست و حاشیه‌سازی برای اقتصاد کشور است، گفت: فروش ارز ‌‌در بازار ثانویه ‌‌اضطرابات‌ ‌بین مردم را برطرف می‌کرد. ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۰ استانها اصفهان نظرات

سید محمدجواد ابطحی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون اینکه بحث گرانی کالا، مبحثی عرفی نیست و حاشیه‌سازی برای اقتصاد کشور است، اظهار داشت: ما این گرانی را گرانی کاذب با مولفه‌های اقتصادی اقتصاددانان تلقی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای نمونه با دلار 10 هزار تومانی هم این گرانی‌ها غیرطبیعی است، به خصوص که بسیاری از اجناس احتیاجی به قیمت‌گذاری ارزی و مقایسه با نرخ ارز ندارد و حتی در چارچوب هم بخواهند با افزایش ارز قیمت‌ها را گران کنند و بگویند کالاهای ما ارز برمی‌دارد این مسئله به هیچ‌وجه منطقی نیست و از سوی دیگر رها کردن اقتصاد توسط برخی از دولتمردان است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در شرایط فعلی اقتصادی حاکم بر کشور اجرای کدام اقدامات می‌تواند به بهبود وضعیت گرانی‌ کالاها بر بازار تاثیرگذار باشد، بیان کرد: معتقدم باید سیاست‌های اعتمادزا اجرایی شود، تا مردم بی‌اعتماد به تصمیمات دولتمردان هستند و اینکه هر هفته، هر روز و هر ثانیه بخشنامه‌های متفاوتی تصویب و ارائه می‌شود مشکلات حل نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که نظارت‌های سازمان‌های مردم نهاد تا چه میزانی توانسته‌اند بر التهاب‌ قیمت‌های کاذب کالاها در بازار تاثیر داشته باشند، گفت: متأسفانه سازمان‌های مردمی و به نوعی دولتی مانند اتاق اصناف، سازمان حمایت از مصرف‌کننده وظایف خود را به درستی اجرایی نمی‌کنند و قوانین تعزیرات قوانینی ناقص و غیرکارا در این حوزه است مضاعف بر اینکه تعزیرات نیروی لازم را برای بازرسی و پلمب انبارها و حتی بررسی فاکتورهای خرید مغازه‌ها و فروشگاه‌ها ندارد و سبب ایجاد چنین شرایطی در بازار کشور شده است.

ابطحی ادامه داد: از سوی دیگر ادارات صنعت، معدن و تجارت هم بازرس ندارد و شاید فقط بازرسان افتخاری داشته باشد در برهه‌ای از زمان دولتمردان بازرسی در وزارتخانه را منحل اعلام کردند و گفتند که احتیاجی به بازرسی نیست و فقط تلفن 124 را در اختیار مردم قرار دادند تا شکایات خود را به این سامانه اطلاع‌رسانی کنند که همین سامانه هم همیشه اشکال است یا کسی آن طرف خط جوابگو نیست و چنانچه پاسخگو هم باشد پیگیری‌ها اجرایی نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اگر واقعاً در ازای 4 میلیارد دلاری که در بازار ثانویه عرضه کرده‌اند و براساس پیشنهادی که مجلس ارائه کرده بود تمام ارز وارداتی در بازار ثانویه ورود می‌یافت دیگر هیچ‌گونه اضطرابی در بین مردم نبود پس این اقدامات را اجرایی نمی‌کنند و برخی از مشکلات ایجاد می‌شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس اضافه کرد: برای مثال نرخ تورم را با بررسی و معدل‌گیری 350 قلم کالا می‌گویند افزایش یا کاهش داشته، اما برخی از این اقلام به هیچ‌وجه ضروری نیست و کالاهایی مانند شیر، گوشت، لبنیات، روغن، برنج و حتی مسکن را باید پس از اندازه‌گیری میزان قیمت رشد آنها نرخ تورم را اعلام کنند و با رهاسازی 350 کالا و بررسی نرخ‌های 10 تا 12 اقلام اساسی مردم بیان کنند که نرخ تورم 80، 100 و 300 درصد شده است.

وی افزود: بنابراین باید بر مبنای این کالاهای اساسی نرخ تورم را تعیین کنند نه اینکه بگویند تورم 350 کالا در حال حاضر 12 درصد شده است پس افزایش نرخ تورمی نداشته‌ایم و چنین درصدی زیاد به چشم نمی‌آید و همین موارد جوابگوی رفع مشکلات نیست و با این طرز افکار نمی‌توانند اقتصاد کشور را اداره کنند.

ابطحی در این‌باره که نقش مجلس و دولت به عنوان دو نهاد در راس کشور را در کنترل وضعیت گرانی‌ها و بهبود شرایط اقتصادی چگونه قلمداد می‌کنید، بیان کرد:  در این شرایط مردم اطمینان به آینده را از دست داده‌اند و اعتماد به مسئولان هم ندارند، باید دولتمردان راهی بیندیشند و شهروندان مطمئن به وجود کالاهای اساسی در بازار شوند و اینکه دولت هم در تصمیم‌گیری‌های خود ثبات دارد و نظارت بر قیمت‌ها را با جدیت اجرایی می‌کند، اگر چنین اقداماتی واقعاً اجرایی شوند جامعه از این التهاب‌های قیمت‌ها دور خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه مجلس از کارشناسان اقتصادی خالی است و فقط افراد انگشت ‌شماری در رشته اقتصادی تحصیل کرده‌اند که اطلاعات آنها کمتر از کارشناسان اقتصاد بیرون از بهارستان نشینان است، اما ما ناامید نمی‌شویم، بالاخره همین عده‌ای اندک و دلسوز که پای اجرای کارها ایستاده‌اند موجب شده برخی از تحولات اجرایی گردد و می‌توان مبحث فشارهای مجلس بر دولت برای کنترل بازار ارز را بیان کرد که پاسخگو بود اما دولتمردان آن را به درستی اجرا نکردند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با بیان اینکه با گرانی و افزایش قیمت کالاها تقاضا و هجوم شهروندان به سمت آن کالا بیشتر می‌شود، گفت: در دیگر کشورها با افزایش قیمت‌ها تقاضا کاهش می‌یابد تا قیمت‌ اجناس به بهای سابق بازگردد البته چنین موضوعی را نباید فراموش کنیم که نقش صدا و سیما در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: البته فرهنگ‌سازی هم بسیار حائز اهمیت است و اکنون در این شرایط رسانه‌های تصویری که اقدام به ارائه نمایش انواع کالا در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌کنند این اطمینان را به مردم می‌دهند که کمبودی در تامین کالاها وجود ندارد و همین امر باعث آرامش خاطر شهروندان می‌شود.

انتهای پیام/

R41346/P4001/S6,51/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۰۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

حمیدرضا ترقی گفت: هر نماینده در مجلس علاوه بر اینکه نماینده شهر خود به حساب می‌آید نماینده کل ملت ایران نیز محسوب می‌شود.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان در مجلس در همه مسائل جاری کشور حق اظهار نظر دارند و هر نماینده علاوه بر اینکه نماینده شهر خود به حساب می‌آید نماینده کل ملت ایران نیز محسوب می‌شود. مجلس توسط هیچ مقام و قوه‌ای انحلال شدنی نیست و این نشان دهنده نقش مردم و مردم سالاری در کشور ما است که توانسته چنین جایگاهی را به مردم دهد که در سرنوشت خود نقش موثری داشته باشند.

 

وی افزود: مجلسی موفق است که چالش‌ها، نیاز‌ها و راهکار‌های اداره کشور را درست تشخیص دهد و مجلسی کارآمد است که بر قانونی که وضع می‌کند نظارت دقیق داشته باشد و بتواند رضایتمندی مردم را در اجرای قوانین محقق کند. مجلسی موفق است که در تصمیمات، مسائل و منافع ملی کشور را بر هرچیزی ارجحیت دهد.

 

علی حدادی نماینده مردم البرز نیز با بیان اینکه ویژگی مجلس شورای اسلامی در راستای حل مشکلات مواضع مجلس بسیار مهم و اساسی است، گفت: مردمی بودن نمایندگان مجلس از ویژگی مجلس کارآمد است، اینکه همراه با مردم باشد و مشکلات جدی مردم را حل کند.

این نماینده مجلس افزود: یکی از وظایف مهم مجلس در صحن قانون گذاری و ریل گذاری درست است، همچنین باید قوانینی را تصویب کند که راهگشا باشد و بتواند آنچه را که مطالبه مردم است حل کند.

 

وی ادامه داد: قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد و قابلیت اجرا شدن داشته باشد. در قانون گذاری یک بخش لوایح است و یک بخش طرح‌هایی است که توسط مجلس ارائه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: دستگاه دیپلماسی نقش مهمی در حل مشکلات اقتصادی دارد

 

وی گفت: مجلس کارآمد مجلسی است که اندیشه‌ها و مشارکت نخبگان در موضوعات مختلف را در بر داشته باشد.

 

 مجید نصیرپور نیز درباره کیسیون‌ مجلس گفت: این گزارش‌های کمیسون‌های تخصصی است که مجلس را راهبری می‌کند و اگر کمیسیون‌های تخصصی قوی داشته باشیم، شاهد یک مجلس قوی و کارآمد خواهیم بود.

وی ادامه داد: نمایندگان باید زبان گویای مردم باشند و اگر مردم از موضوعی ناراحت هستند باید به آن توجه شود و آن مشکل را برطرف کرد.

دیگر خبرها

  • بازار داغ فروش حواله خودرو؛ پژو پارس ۲۹۰ میلیون تومان!
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه
  • مقدرات مجلس آینده در اختیار «پشم» است /جبهه پایداری اهل معامله است چون صندلی برایش مهم است نه ارزش ها
  • مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد