Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@12:37:52 GMT

زندگی پس از یکسال زلزله در کرمانشاه ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۰۳۶۰

زندگی پس از یکسال زلزله در کرمانشاه ادامه دارد

یکسال از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه می‌گذرد زلزله‌ای که مردم ایران را داغدار کرد و در این مدت اقداماتی از سوی دولت،خیرین و سایر بخش‌ها صورت گرفته است که البته کافی نیست و نیازمندان همچنان محتاج کمک‌ خیرین هستند. ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۳ اجتماعی تهران نظرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، 21 آبان سال 96 زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 ریشتراستان کرمانشاه و روستاهای آنها را لرزند و مردم ایران را دغدار کرد،  زلزله کرمانشاه را  بزرگترین زلزله در غرب عنوان می‌کنند که وسعت زیادی را در بر داشت و علیرغم اینکه زلزله‌های بزرگی در کشور رخ داده است اما میزان تخریب این زلزله به مراتب بیشتر از زلزله‌های دیگر بوده و حدود 9 شهرستان، 22 شهر و 1932 روستا تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند.

در پی این حادثه خیرین و مردم نوعدوست تلاش‌های بسیاری را برای کمک به مردم زلزله زده انجام دادند و گوی سبقت را از کمک‌های دولتی ربودند و در یکسال گذشته موسسسات خیریه و خیرین اقدامات خوبی را در مناطق زلزله زده انجام داده‌اند که علی رغم همه این کمک‌های صورت گرفته باید تدابیری برای حمایت از افراد نیازمند در این محدوده صورت گرفت.

اینک یکسال از این اتفاق  تلخ در منطقه غرب کشور و در استان کرمانشاه و روستاهای اطرف می‌گذرد، یکسالی که برای مردم زلزله زده سخت گذشت است، روزهای برف و بارانی، سرما و گرسنگی...

در این حادثه مناطقی از استان کرمانشاه متاثر از زلزله 7.3 ریشتری سال گذشته شدند، مناطقی از سر پل شهر ذهاب و دشت ذهاب  اگر چه شهر کرمانشاه در این  زلزله آسیب جدی را  ندید و  بیشترین آسیب را مردم در شهر سر پل ذهاب دیدند.

  دشت ذهاب و روستاهای آن جزء مناطقی بودند که در این حادثه خسارت زیادی را دیدند که تا به امروز  هم تعداد قابل توجهی از خانه‌های تخریب شده هنوز بازسازی نشده‌اند.

ثالث باباجانی با مرکزیت تازه آباد، ازگله و دالاهو دیگر مناطقی هستند که در زلزله کرمانشاه آسیب دیدند و مردم در این مناطق خسارت‌های زیادی را به لحاظ مالی دیدند و این مناطق پس از گذشت یکسال همچنان ناامن هستند و در طی این مدت پس لرزه‌های زیادی در این مناطق انجام شده است.

بر اساس اظهارات اهالی تازه آباد، در زلزله اخیر که حدود یک ماه و نیم  پیش به اندازه 6 ریشتر رخ داد حدود 110 خانه تخریب شدند و در پی آن تعدادی از خانواده‌ها در چادر و کانکس زندگی می‌کنند.

 در زلزله‌ای که سال گذشته اتفاق افتاد بسیاری از خانه‌ها در کمترین زمان و به سرعت بازسازی شده اما این بازسازی غیر استاندارد بود! پس از بازسازی خانه‌ها در زلزله سال گذشته ، شهرداری نیز مردم را مجبور به جمع آوری کانکس‌ها کرد و تعدادی از اهالی کانکس‌های خود را فروختند و  به خانه‌هایشان که بازسازی و تعمیر شده بود بازگشتند اما این خانه‌ها  با زلزله‌ها و پس لرزه‌های جدید تخریب شدند. با این شرایط خانواده‌ها هم می بایست اقساط وام‌های گذشته را می‌پرداختند و هم باید فکری برای بازسازی مجدد خانه‌های خود می‌کردند.

دشت ذهاب و سرپل ذهاب از دیگر مناطقی هستند که در زلزله سال 96 به شدت تخریب شدند و برخی از سلبریتی‌ها با حضور در این روستاها تلاش‌های را برای بازسازی خانه‌های تخریب شده مردم زلزله زده انجام دادند، مله رولان  روستایی است که علی دایی در آنجا شروع به فعالیت، بازسازی و ساخت خانه‌ برای مردم زلزله زده کرده است و خانه‌های که وی در دست ساخت قرار داده است خانه‌های مقاومیست.

علی دایی، ساخت 71  خانه را در دستور کاری خود قرار داده است که از این تعداد، 19 خانه از  جمله خانه‌های است که پیمانکاران  نیمه تمام رها کرده‌اند و دایی اقدام به تکمیل این خانه‌ها کرده است و مابقی خانه‌های است که با کمک‌های جمع آوری شده در دست ساخت قرار داده است.

اما نکته حائز اهمیت تعداد خانوارهای هستند که در روستای مله رولان زندگی می‌کنند که طبق اظهارات مسئولان دهیاری، 22 خانواده اعلام شده است که از این تعداد  12 خانه در زلزله یکسال گذشته آسیب دیدند  و ساخت 71 خانه در این محدوده در دستور کار قرار گرفته است که با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که این امر  به علت راهنمایی نادرست  استاندار کرمانشاه بوده  چرا که استدالال وی این بوده که بخواد مهاجرت معکوس را  در این محدوه داشته باشد و این باعث شود مردمی که در شهر هستند از سرپل ذهاب به روستا مهاجرت کنند  اما عملا این اتفاق نیقتاده است.

به جزء  71 خانه که از سوی علی دایی  تصمیم  برای ساخت گرفته شده است،وی در منطقه دیگری به نام تپانی حدود 50 خانه را در دست ساخت قرار داده است که از این تعداد خانه‌ها در دست ساخت برخی از خانه‌ها به افراد نیازمند و مستحق داده شده که در بین آنها فرد معلول و قطع نخاعی هم دیده می‌شود.

روستای سراب ذهاب قادری منطقه‌ای که قرار است دهکده امید شود و در این روستا صادق زیبا کلام حضور دارد که البته اهالی گلایه مند هستند چرا که اعتقاد دارند که زیباکلام  هیچ کمکی را برای ساخت خانه‌ها نداشته است.

بر اساس اظهارات اهالی مشخص شده که زیباکلام بیشتر به دنبال  مدرن شدن دهکده ( بهسازی فاضلاب، استفاده از انرژی خورشیدی و..) و به جزء این برنامه‌ای برای ساخت مسکن در این محدوده ندارد.

منطقه کوئیک، منطقه ‌‌ای که سپاه اقدامات خوبی را  انجام داده است و  میزان تلفات در این منطقه بسیار بالا بوده اما با ورود سپاه و تلاش‌ها آنها در طی یکسال گذشته اتفاقات خوبی انجام شده است و در بین خانه‌های که سپاه اقدام به ساخت آنها کرده بود 12 خانه خودنمایی می‌کند که این خانه‌ها توسط سعید قاسمی و با همت خیرین  ساخته شده و در اختیار خانواده‌های بسیار نیازمند قرار گرفته بود که توان بازپرداخت وام را نداشته‌اند.

کار جالب سعید قاسمی در این منطقه  واگذاری خانه به افراد نیازمند با مشورت بزرگان 5 روستا کوئیک و  برزرگان تصمیم می‌گیرند که این 12 خانه به این خانواده‌های نیازمند تحویل داده شود و در عرض 4 ماه پس از زلزله کرمانشاه این خانه‌ها با سرعت ساخته شده و در اختیارشان گذاشته شده است.

دماغ سفید- تپه کبود- امام عباس و دار رشید روستاهای هستند که نرگس کلباسی در آنجا فعالیت دارد و فضای این روستا با سایر روستاها متفاوت است و در واقع تردد در این روستا و صحبت با اهالی کمی سخت و دشوار است.

با پیگیری‌ها مشخص شد که 113 خانه  در این مناطق ساخته  در دست ساخت قرار دارد که 50 درصد از این خانه‌ها توسط کلباسی ساخته می‌شود،  برای هر خانه 45 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که البته میزان این وام در گذشته 35 میلیون تومان بوده که با افزایش قیمت مصالح این رقم به 45 میلیون تومان افزایش یافته است و 5 میلیون تومان نیز به صورت وام بالعوض به خانواده‌ها پرداخت شده و مازاد هزینه ساخت خانه‌ها توسط کلباسی پرداخت می‌شود اما مردم این روستا نسبت به فعالیت وی در این روستاها رضایت ندارند.

اما چیزی که در این بین وجود دارد تفاوت قیمت‌های خانه‌های ساخته شده در این روستا با سایر روستاهای همجوار است که بر اساس اظهارات مطرح شده  قیمت تمام شده این خانه‌ها قبل از افزایش هزینه و مصالح (70 تا 90 ) متری بین 50 تا 55 میلیون تومان بوده و قیمت جدید آنها 85 تا 90 میلیون تومان اعلام شده و این در حالی است که مصالح ساخت این خانه‌ها ماه‌های گذشته و قبل از افزایش قیمت‌ها تهیه شده است.

خانه‌های ساخته شده در این محدوده تفاوت‌های بسیاری را با سایر خانه‌های ساخته شده توسط خیرین در مناطق دیگر زلزله زده به لحاظ قیمت  تمام شده  دارد چرا که متریال بسیاری از خانه‌ها یکی است و عموماً خانه‌ها فاقد حمام، دستشویی و... هستند و در ساخت این خانه‌ها استفاده از کارگران بومی و خانواده‌هاست که القاعده با این شرایط باید هزینه ساخت این خانه کاهش یابد که نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه هزینه‌ها خانه‌ها به مراتب افزایش یافته است.

شهر سرپل ذهاب ایستگاه پایانی است و وضعیت این منطقه نسبت به سایر مناطق پیشرفت خوبی را نداشته است، مناطقی چون محله فولادیه، زعفران،پاونار و احمدآباد کوئیک پیشرفت خوبی را در ساخت و ساز نداشته‌اند و می‌طلبد به این موضوع شود.

انتهای پیام/

R1491/P1011199/S2,25/CT7 واژه های کاربردی مرتبط زلزله کرمانشاه | زمین لرزه کرمانشاه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زلزله کرمانشاه زمین لرزه کرمانشاه زلزله کرمانشاه زمین لرزه کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۰۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  این مجموعه تلویزیونی که به کارگردانی مهدی مظلومی در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است، هر روز ساعت ۱۶ پخش و در ساعات ۰۰ بامداد و ۰۸ روز بعد بازپخش می شود.

در مجموعه تلویزیونی «زندگی به شرط خنده»، بازیگرانی، چون حمید لولایی، علی صادق، یوسف تیموری، زنده یاد رضا داوودنژاد، بهنوش بختیاری، خشایار راد و سحر ولدبیگی ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: در خانه‌ای که صاحب آن خارج از کشور به سر می‌برد؛ افرادی زندگی می‌کنند که هر کدام برای خود مشکلات و آرزو‌هایی دارند. در این میان خشایار، پیرمرد سودجو و پول‌دوستی که وظیفه مراقبت از خانه را بر عهده دارد، در نبود صاحب‌خانه، آن را به گروه‌های مختلف فیلم‌برداری اجاره می‌دهد...

 

دیگر خبرها

  • «زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم
  • قتل دلخراش مادر ۴۵ ساله به دست پسرش
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • قتل دلخراش مادر جوان به دست پسرش | پدرم آنقدر بدگویی کرد که باور کردم مادرم...
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • زلزله چند ریشتری در پرسپولیس؛ خداحافظ آقای درویش
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • ایران امروز قوی و مقتدر شده است
  • دولت با حمایت از ساخت مردمی مسکن به دنبال تحقق شعار سال
  • تازه‌ترین اخبار از زلزله ۴.۸ ریشتری ‌سیستان‌وبلوچستان‌