Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@08:57:51 GMT

ربع قرن برنامه احکام در رادیو

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۱۰۴۴

ربع قرن برنامه احکام در رادیو

شیراز- ایرنا- شاید از میان مردم فارس کمتر کسی باشد که حجت‌الاسلام علی سقاچی را با عنوان رسمی‌اش بشناسد؛ اما بیشتر مردم دست کم یک بار صدا و لهجه شیرین یزدی‌ وی را از رادیو شنیده‌اند و با برنامه پرمخاطب 25ساله وی در رادیو استان آشنا هستند.

به گزارش ایرنا،‌ حجت الاسلام سقاچی قائم مقام ستاد اقامه نماز در استان فارس است که قریب به 25 سال در رادیو فارس با عنوان کارشناس مذهبی در برنامه پرسش و پاسخ احکام و مسائل فقهی به سوالات مردم درباره احکام پاسخ می‌گوید و برنامه‌اش یکی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های صدای فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از حجت‌الاسلام سقاچی درباره این حضور ربع ‌قرنی در رادیو و چگونگی دوام آن طی این سال‌ها پرسیدیم و وی با تاکید بر اینکه اگر چیزی برای خدا شروع شود، خودش به ادامه آن کمک می کند، گفت: در این قریب به 25سالی که در رادیو هستم دو اصل، اساس کار بوده؛ اول اینکه مردم کاری ندارند چه کسی مساله می‌گوید و دوم اینکه احکام نیاز مردم است و چیزی نیست که بگوییم امروز مردم به آن نیاز دارند و سال دیگر این نیاز را ندارد.
وی افزود: آدمی به دنبال برخی چیزها که ضروری انسان نیست نمی رود مگر در مواقع خاص اما احکام جزو ضروریات است و بایدها و نبایدهای زندگی است.
حجت‌الاسلام سقاچی گفت: احکام در همه مسائل جاری است و منشور دینی ما که قرآن است برگرفته از بایدها و نبایدهاست. احکام یا واجب است یا حرام یا مستحب است یا مباح و یا مکروه و مراجع عظام تقلید برای استخراج آن‌ها بسیار زحمت می‌کشند.
او ادامه داد: وقتی به سن 60 سالگی می‌رسیم می‌گوییم بازنشسته‌ ایم اما مراجع تقلید وقتی به 60 سالگی می‌رسند تازه اول کارند و تازه شده‌اند مرجع تقلید.

** رمز محبوبیت
این خطیب دینی با اشاره به اینکه محبوبیت وی در میان مردم برکتی است که از مساله‌گویی و احکام حاصل شده است، ابراز داشت: 'ما خودمان را سیاست زده نمی‌کنیم. برخی افراد 6 ماه یا نهایتا یک سال به صدا و سیما آمدند، اگر راستی بودند، با راستی ها آمدند و اگر چپی بودند، با چپی ها رفتند؛ اما ما نه کاری به راست داریم و نه چپ. ما کار آخوندی مان را انجام می‌دهیم.'
وی ادامه داد: پس از سه سال طرح مسائل مربوط به نماز در رادیو، قصد قربت کردم و پیشنهاد برگزاری برنامه پرسش و پاسخ احکام را به تهیه‌کننده برنامه دادم و او نیز موافقت کرد؛ اما چون در مساله وارد نبودم درخواست کردم فرد دیگری این مسئولیت را بر عهده بگیرد که از همان ابتدا مخالفت شد.
حجت‌الاسلام سقاچی با بیان اینکه در آن زمان برای پذیرش این برنامه بر سر دوراهی مانده بودم، افزود: قرار شد برای امتحان یک هفته برنامه را اجرا کنیم و بعد درصورت موفقیت، کار را ادامه دهیم، دقیقا در نخستین روز برنامه فردی با برنامه تماس گرفت و گفت مقلد رهبر معظم انقلاب است و رهبری رساله ندارد، چاره کار چیست.
این روحانی در این برنامه به معرفی مراکز فروش استفتائات هبری پرداخت، به گونه ای که به وی خبر رسید مردم دو هزار جلد کتاب استفتائات رهبری را در مدت یک هفته از کتابخانه های شهید مطهری، حرم شاهچراغ (ع)، هفت کتابفروشی سطح شهر و نیز ستاد اقامه نماز سراسر استان خریداری کردند.
او در این باره افزود: من برکت این 25 سال فعالیت را در همین می‌دانم و به آن ایمان دارم و معتقدم اگر آدمی همراه با ولی فقیه و رهبر باشد، محفوظ است، اگر آدمی به دنبال عزت است باید پشت سر ولی فقیه حرکت کند و علت اساسی که برنامه ما هم گل کرده، همین است.

** نذر و خمس پربحث ترین مسائل
حجت‌الاسلام سقاچی پربسامدترین پرسش در حوزه احکام را مربوط به دو چیز دانست: نذر و خمس.
وی گفت: گاه خودمان از اینکه اینقدر مردم در این باره سوال می‌پرسند خسته می‌شویم اما مردم قسم می‌دهند که سوالشان پخش شود.
این خطیب دینی با بیان اینکه در روز بیش از 200 مساله را تلفنی پاسخ می‌دهد، اظهار داشت: هر شب از ساعت 21 تا 23به سوالات مردم به ‌صورت شخصی پاسخ می‌دهم و آنقدر تماس‌ها زیاد است که حتی فرصت چای خوردن هم پیدا نمی‌کنم.
او با اشاره به اینکه گاه مردم در ساعات پس از نیمه شب هم برای پرسیدن مسائل شرعی و احکام تماس می‌گیرند، عنوان کرد: گاهی ساعت 3 نصف شب زنگ می‌زنند، بیدار می‌شوم و جواب می دهم؛ می‌گویم حتما نیاز دارند، گاه فردی می‌خواهد روزه بگیرد یا مشکلی دارد و فکر می‌کند فقط من درست جواب می‌دهم به همین دلیل همیشه در دسترس هستم.
حجت‌ الاسلام سقاچی با یادآوری چند خاطره درباره میزان اعتماد مردم به نوع پاسخگویی وی به احکام گفت: این خاصیت رسانه است که مردم گمان می‌کنند هر چه ما بگوییم درست است؛‌ وگرنه چنین نیست؛ اما چون ما را در رسانه می‌شناسند، ناگزیر از این اتفاق‌ها می‌افتد.
وی ادامه داد: البته من هم بسیار‌ سعی می‌کنم آنچه در حکم است و مراجع گفته اند را بگویم و خودم چیزی به آن اضافه نمی‌کنم.
حجت‌الاسلام سقاچی در پاسخ به اینکه چگونه همه مسائل را از همه مراجع در خاطر دارد، بیان کرد: قریب به 25 سال است که کارم مساله گفتن است و حتی در اتومبیلم هم رساله عملیه دارم. در خانه ام نیز افزون بر40 رساله دارم و هر وقت بیکار می‌شوم، مساله می‌خوانم، به طوری که هر مساله‌ای بپرسند می‌توانم پاسخ 10 مرجع را درباره آن بگویم.
وی افزود: این‌ها همه از لطف خدا و اهل بیت (ع) است. گاه برخی علمای شهر زنگ می‌زنند و پرسشی درباره مسائل دینی مطرح می‌کنند و من خجالت می‌کشم جواب دهم اما می‌گویند شما این کار را بلدید مانند کسی که سال‌هاست دوخت و دوز می‌کند، چشم را هم ببندد، می داند کجا را باید کوک بزند.

** اگر مردم احکام را بدانند خطا نمی‌کنند
این روحانی دانستن احکام را از ارکان اساسی زندگی عنوان و بیان کرد: معتقدم اگر مردم احکام را یاد بگیرند کسی خطا نمی‌کند. اختلافات خانوادگی از این رو است که مردم حکم را نمی دانند و احکام زناشویی را بلد نیستند. زن نمی داند وظیفه اش چیست و متقابلاً مردم هم نمی داند و دعوا درست از همین جا ‌آغاز می‌شود.
او ادامه داد: در کار هم همین است، در مسائل مربوط به خرید و فروش و هر آنچه به زندگی روزمره مربوط است، چون احکام را نمی‌دانیم به بیراهه می‌رویم و از همین رو است که باید احکام را برای همه ارکان زندگی بدانیم و به کار ببندیم.
حجت الاسلام سقاچی افزون بر این، مولف کتاب‌هایی در زمینه‌های مذهبی همچون احکام نماز (ویژه بیماران، پزشکان و پرستاران)، عبرت‌های تاریخ، عشق انتخابی: نماز در آثار شهید دستغیب،‌ گوهرهای پراکنده و هدیه الهی نیز هست.
7375/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي معارف راديو فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه- عصمت علی آبادی: امروز ۲۵ شوال سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) رئیس مذهب شیعه جعفری است. امام جعفر صادق علیه‌السلام در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید و مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال و طول عمر ایشان ۶۵ سال بوده است. امامت امام صادق (ع) همزمان با سال‌های پایانی حکومت امویان و سال‌های آغازین حکومت عباسیان بود. از آنجا که حکومت بنی امیه در این سال‌ها رو به ضعف و سقوط می‌رفت و بنی عباس نیز استقرار پیدا ننموده بودند و در ابتدای حکومت خود منش سرکوب را نداشتند، به امام صادق علیه‌السلام فرصتی دست داد که نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع نماید و پایه‌های علمی مکتب شیعه را محکم کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در اصول و تعالیم دینی ما نقش رهبر، امام و مقتدا به عنوان نقش تأثیرگذار و تعیین کننده می‌تواند در فرایند سعادت انسان‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد. وجود مقدس امام صادق (ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه در حقیقت چهره و شخصیتی است که در ابعاد مختلف علمی و رشته‌های گوناگون دانش به خصوص در فقه، اصول و کلام سرآمد همه دانشمندان و فقهای زمان خود و همیشه تاریخ بوده است، امام صادق (ع) با منظومه فکری که در بین امت اسلام ایجاد کردند در حقیقت روش فهم آیات قرآن و دریافت حقیقت سخنان پیامبر (ص) و همچنین روش اجتهاد و شیوه استنباط در احکام دین را به تاریخ امت اسلام معرفی کردند و آموزش دادند. وجود مقدس امام صادق (ع) در مدیریت جامعه همواره به مقامات و مناصبی توجه داشتند که در ایجاد آرامش و امنیت فکری در جامعه نقش بسیار تأثیرگذاری داشته است. به عنوان مثال جایگاه معلمی از نظر امام صادق (ع) بسیار ویژه است. وقتی که امام صادق (ع) یکی از فرزندان خود را به دست معلم و آموزگاری سپردند که در خصوص مسائل دینی تعلیم داشته باشد، یکی از اساتید نزد امام صادق (ع) آمدند و فرمودند که فرزند شما توانسته است سوره توحید را از حفظ بخواند، امام صادق (ع) فرمودند اگر دهان این معلم را پر از طلا و جواهر کنیم کم است؛ زیرا توانسته است در رشد و تربیت یک انسان تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی در خصوص نقش حاکم و قاضی اظهار داشت: امام صادق (ع) برای جامعه اسلامی با برنامه‌ریزی و برای آینده سلامت فکری و روحی مردم حکام خاصی را تعیین می‌کردند، تعیین قاضی و حاکم از جانب حضرت با وجود اینکه حضرت در شرایط تقیه و در محاصره مأموران بنی‌عباس بودند این کار عبث و بیهوده‌ای نبوده است اگرچه شاید آن قاضی به خاطر مأموران بنی‌عباس نمی‌توانست در مسند قضاوت ایفای نقش کند اما امام صادق (ع) آینده جامع اسلامی را می‌دیدند و بر همین اساس خود را موظف می‌دیدند که برای مردم قاضی یا حاکمی را تعیین کنند که در بزنگاه‌ها شیوه تشکیل حکومت اسلامی را نشان دهد. این نکته بسیار مهمی است که آن حضرت با انتخابگری خود شرایط قاضی و حاکم را به مردم معرفی می‌کردند تا مردم بدانند چه کسی می‌تواند به عنوان حاکم یا قاضی در جامعه ایفای نقش کند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره جایگاه علمی حضرت گفت: آوازه علم و دانش امام صادق (ع) در بین مردم چنان گسترده شده بود که از همه طوایف برای استفاده از علم ایشان به حضرت مراجعه می‌کردند حتی از رهبران سایر مذاهب اسلامی افرادی همچون ابوحنیفه، مالک ابن انس، احمد ابن حنبل شاگرد امام صادق بودند و ایشان را معتبرترین و موثق‌ترین انسان‌ها می‌خوانند. مالک ابن انس می‌گوید من در علم، عبادت و پارسایی بهتر از امام صادق (ع) را هرگز ندیدم و هرگز گوش من به کسی که با فضیلت‌تر از جعفر بن محمد باشد سخنی نشنیده است یا ابوحنیفه در یکی از سخنان خود می‌گوید که امام صادق آگاه‌ترین مردم نسبت به مسائل فقه، معضلات و مشکلات و علوم مختلف هر زمان است. سپس می‌گوید اگر دو سال شاگردی من در محضر امام صادق (ع) نبود هر آینه من هلاک شده بودم. آوازه علم امام صادق (ع) چنان وسیع و گسترده بود که دشمنان امام صادق او را وارث پیامبر می‌خواندند و مجبور می‌شدند در برابر مردم احترام ویژه‌ای به ایشان داشته باشند؛ لذا در میان شیعیان مذهب شیعه با فقه امام صادق شناخته می‌شود. ما را جعفری می‌گویند به این علت که عمده روایات فقهی که به دست ما رسیده است از وجود امام صادق (ع) بوده است؛ دلیل هم این بوده که در گذر حکومت از بنی امیه به بنی عباس و واسپاری آن فرصت بسیار ارزشمندی ایجاد شد که امام صادق با باز کردن درب منزل خود بیش از ۴ هزار شاگرد را در رشته‌های مختلف پرورش دادند و توانستند شاگردان مبرزی را در علوم مختلف تربیت کنند.

علم الهدی در زمینه صفات اخلاقی امام صادق (ع) عنوان کرد: در صفات اخلاقی سرآمد همه انسان‌های زمان خود و پس از آن بودند، علم، تقوا، اخلاص، دوراندیشی عقل، خدمت به مردم، ایثارگری، دراز کردن دست برای گرفتن دست‌های افتاده و رفع نیازهای مردم از ویژگی‌ها و خصایص اخلاقی آن حضرت بوده است و آن حضرت را نسبت به سایر افراد ممتاز می‌کرده است لذا کلاس درس امام صادق (ع) صرفاً کلاس درس نبوده است در کنار درس آموزش اخلاق و معرفت در سرلوحه سخنان و فرمایشات امام صادق (ع) وجود داشته است. امام صادق (ع) مناظرات بسیار زیادی را با رؤسای سایر مذاهب انجام دادند اما در کنار این مناظرات آموزگار اخلاق و ادب برای تمام حضار اعم از موافقان و مخالفان خود بودند. هر کس که امام صادق را می‌دید مجذوب اخلاق ایشان می‌شد. هر کس منطق ایشان را در فقه، اصول، رجال، کلام، تفسیر، پزشکی، شیمی، فیزیک وسلیر علوم مشاهده می‌کرد مجذوب ژرفای معلومات آن حضرت می‌شد؛ لذا حضرت شاگردانی را در همه علوم داشتند در کنار مباحثی که مطرح می‌شود که آن حضرت در فقه اصول طب نجوم زیست شناسی رجال کلام و سایر علوم شاگردان مبرزی را تربیت کردند.

وی افزود: زمان حیات امام صادق (ع) عصر ظهور فرقه و مذاهب الحادی بوده است، شبهات زیادی بر علیه اسلام و قرآن توسط فرقه‌ها و مذاهب الحادی تولید و در میان مردم رواج پیدا می‌کرد، امام صادق (ع) مبارزه با انحرافات و شبه افکنی‌ها را در سرلوحه کار فرهنگی خود قرار دادند، ملحدان و خدا گریزان در دوره امام صادق (ع) فعالیت وسیع و گسترده‌ای را داشتند نمونه آنها مثل ابن ابی العوجا، ابوشاکر دیصانی، ابن مقفع، ابن طالوت، افراد تأثیرگذاری در جامعه آن زمان بودند که امام صادق (ع) همچون سدی استوار مقابل شبهات این افراد ضدمذهب می‌ایستادند و اجازه نمی‌دادند افکار مسموم آنها در میان جامعه پخش شود؛ لذا در عصر امام صادق فرقه‌هایی مثل زیدیه و کیسانیه مجال بروز و ظهور پیدا کردند اما امام صادق (ع) با مناظراتی که با رؤسای زیدیه و کیسانیه کردند توانستند عده زیادی از آنها را به راه راست برگردانند. با غالیان و افرادی که اندیشه‌های غلو و افراطی داشتند حتی در میان افراطیان منتسب به مذهب شیعه؛ امام صادق (ع) با منطق و برهان با آنها مناظره و آنها را مجذوب منطق و استدلال‌های خود می‌کردند. در کنار اینگونه کارهای کلامی که آن حضرت انجام می‌دادند بخش عمده‌ای از فرصت‌های علمی امام صادق (ع) صرف حل مسائل فقهی می‌شد، همه فقهای چهارگانه مذاهب اسلامی شافعی‌ها، حنفی ها، مالکی‌ها، همه خود را مدیون امام صادق (ع) می‌دانستند. ابوحنیفه می‌گوید اگر جعفر بن محمد (ص) نبود مردم به مناسک حج آگاه نمی‌شدند، گویا چه او امام صادق (ع) را مجری و اجرا کننده احکام حج معرفی می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام صادق (ع) روش اجتهاد و شیوه استنباط در احکام دین را به یاران خود آموزش می‌دادند، یکی از شاگردان او به نام عبدالاعلی بن یزید کلبی به محضر امام صادق (ع) وارد شد و از ایشان درباره مسح بر محل زخم در وضو یا همان وضوی جبیره را سوال کرد امام صادق علیه السلام وضو گرفتن را به او آموزش دادند، درباره حج و مسائل متفاوتی که در ابواب مختلف قضا، جهاد، شهادت، تجارت، مسائل طهارت و نجاست همه در حقیقت بخشی از فعالیت‌های علمی و فقهی آن حضرت است که امروز امت اسلام از بیانات آن حضرت بهره‌برداری و استفاده می‌کنند. امام صادق (ع) در کنار فقه و اصول روش اجتهاد را به شاگردان خود آموزش دادند، به عنوان مثال در آموزش استصحاب روایاتی که به ما رسیده است عمده از امام صادق (ع) بوده است، در باب برائت مباحث بسیار عمیق و وسیعی داریم که امروز فقهای ما با استناد به فرمایشات امام صادق قواعد و اصول عملیه را برای استنباط احکام شرعی از آن استفاده می‌کنند، فرمایشات امام صادق (ع) در حقیقت یک پیام بسیار ارزشمندی را برای فقها و مجتهدان به ارمغان داشت که باب علم را برای امت اسلام باز می‌کرد لذا فقه شیعه و جعفری پویا است و باب علم را منسد نمی‌داند همانگونه که اهل سنت باب فقه و علم و مسائل مستحدثه را منسد می‌بینند و می‌گویند چون ما نمی‌توانیم استنباط کنیم پناه به قیاس و… می‌برند اما فرمایشات امام صادق (ع) در اصول به عنوان ابزار استنباط در اختیار فقهای ما قرار داده است باب علم را به روی انسان‌ها باز می‌کند و اجازه می‌دهد که یک فقیه استنباط کند و تنقیح مناط داشته باشد و در مسائل مستحدثه به عنوان حکم ظاهری فتوایی را به مکلفان ارائه نماید.

وی گفت: وقتی در فقه جعفری استنباط باب احکام را مفتوح دیدیم آن زمان هر فقیهی می‌تواند در ارتباط با مسائل مستحدثه نوآوری داشته و احکام جدیدی را پدید بیاورد وقتی باب استنباط مفتوح باشد محدودیتی برای استنباطات یک فقیه ایجاد نمی‌شود. به تعبیر دیگر هر فقیهی برای خود رسالتی می‌بیند که در حقیقت اگر در علم و دانش او ابهامی وجود داشته باشد آنها را برطرف کند، امام صادق (ع) حتی در زمان خود به شاگردان خود توصیه می‌کردند که وقتی دسترسی به امام معصوم ندارید خود احکام را استنباط کنید و بر مبنای نظر خود عمل و استنباط‌های خود را به دیگران هم منتقل کنید. ایشان به دیگران هم اجازه داده بودند که اگر آنها هم به امام معصوم دسترسی ندارند به فقیهانی که به این توانمندی استنباط رسیده بودند مراجعه کنند و از آنها فتوا بگیرند و عمل کنند و در یک مسیر بسته باقی نمانند. اجازه‌ای که امام صادق (ع) به فقهای زمان خود دادند در حقیقت فقه شیعه را از بن‌بست خارج کرد و فقه شیعه را در زمان و مکان شناور قرار داد، شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت من داشتم می‌رفتم زمین می‌خوردم ناخن من از دست من جدا شد اکنون دست خود را بستم حالا می‌خواهم وضو بگیرم چگونه بگیرم امام صادق فرمودند حکم آن را از قرآن و استنباط استفاده کردند آنجا که قرآن می‌فرماید ما در دین برای شما هیچ حرج و بن‌بستی قرار ندادیم، بر همان دارویی که بر روی دست خود گذاشتید بر همان مسح کن و وضوی تو درست است. اینجا امام صادق یه قاعده اصلی فقهی را به این آقای سائل آموزش می‌دهند. حضرت با این قاعده راه استنباط احکام و روانسازی احکام را به این شاگرد خود آموزش می‌دهند. قاعده فقه شیعه در قرآن وجود دارد که پرکاربرد می‌شود و فقیه می‌تواند در همه جا از آن استفاده کند، لذا باب علم در فقه شیعه بسته نیست فقیه می‌تواند با استنباط و استفاده از آیات و روایات احکام مستثنا را به بهترین شکل استنباط کرده و فتوا بدهد.

کد خبر 6086168

دیگر خبرها

  • مقاله پژوهشگر زنجانی در همایش ملی ژئوماتیک برگزیده شد
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند
  • کارنامه سیاست‌های مسکن پس از انقلاب
  • برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • ویژه برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • ویژه برنامه های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب
  • رادیو انعکاس‌دهنده صدای مردم است