Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@04:05:38 GMT

تحرک چرخ اقتصاد آذربایجان غربی با توسعه گردشگری

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۱۴۰۶

تحرک چرخ اقتصاد آذربایجان غربی با توسعه گردشگری

ارومیه - ایرنا - توسعه گردشگری به عنوان عامل تحرک و پیشرفت اقتصادی آذربایجان غربی از جمله رویکردهای دولت تدبیر و امید برای کمک به تسریع پیشرفت این خطه از کشور در پنج سال گذشته بوده است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با یکهزار و 604 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و 2 اثر ثبت شده در حافظه جهانی یونسکو از جمله قطب های مهم گردشگری کشور محسوب می شود که به فعل رسیدن ظرفیت های آن در این بخش، نیازمند سرمایه گذاری های بنیادین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که تلاش می شود ظرفیت مراکز اقامتی و رفاهی استان در قالب 41 هتل با سه هزار و 100 تخت، متناسب با ظرفیت های گردشگری آذربایجان غربی و با رویکرد ارتقای شاخص های گردشگری پذیری آن روز به روز توسعه یابد.
نمایندگان دولت تدبیر و امید با درک این واقعیت ها، تلاش زیادی برای کمک به تسریع در توسعه صنعت گردشگری آذربایجان غربی به کار بسته اند که برنامه ریزی برای افزایش 100تختخوابی ظرفیت مراکز اقامتی با سرمایه گذاری 500 میلیارد ریالی، تصویب طرح های گردشگری و صنایع دستی به ارزش 480 میلیارد ریال در کارگروه اشتغال و اجرای 32 طرح فراگیر با 93 میلیارد ریال اعتبار بخشی از آن است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: صنعت گردشگری آذربایجان غربی در دولت تدبیر و‌امید گام های جدیدی برداشت و به عبارتی در مسیر توسعه قرار گرفت.
جلیل جباری ادامه داد: در دولت های یازدهم و ‌دوازدهم همزمان با سراسر کشور ‌در راستای توسعه گردشگری، «اقامتگاه های بوم گردی» در استان راه اندازی شد به گونه ای که در حال حاضر هفت اقامتگاه بوم گردی فعال است و 12 اقامتگاه دیگر نیز اضافه می شود.
وی اضافه کرد: در راستای توسعه گردشگری روستایی برای روستاییان علاقمند به راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی، تسهیلات اعطا می شود.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید، کیفیت مجتمع های بین راهی، مراکز اقامتی و تفریحی و توریستی ارتقا یافته و مسیرهای دسترسی به آثار تاریخی ساماندهی شده است.
جباری اضافه کرد: با افزایش تعداد گردشگران، ضریب اقامت هتل ها نیز افزایش یافته، به طوری که در مرداد ماه سال جاری اقامت در هتل های آذربایجان غربی به 71 درصد رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، گردشگری سلامت نیز در این استان توسعه یافته و این خطه، میزبان بیمارانی از کشورهای همجوار است.
جباری با اشاره به اینکه امسال طرح های قابل توجهی در بخش گردشگری استان با 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری افتتاح می شود، ادامه داد: 100 تخت اقامتی نیز به مجموع تخت های واحد های اقامتی سه شهرستان شامل قره ضیاالدین، تخت سلیمان و تکاب امسال افزوده شده است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح اشتغال پایدار روستایی نیز گفت: 420 طرح صنایع دستی، بوم گردی و گردشگری با 480 میلیارد ریال اعتبار در کارگروه اشتغال مصوب شده است.
وی ادامه داد: اجرای 25 طرح فراگیر اشتغال نیز با 18 میلیاد ریال تسهیلات و هفت طرح با مبلغ 78 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی مصوب شده است.
نماینده آشوریان و کلدانیان در مجلس شورای اسلامی از ارومیه هم با بیان اینکه آذربایجان غربی از ظرفیت های بالقوه ای در حوزه گردشگری برخوردار است، گفت: وجود کلیساها و مساجد تاریخی با قدمت طولانی، پتانسیل خوبی برای استان است.
یوناتن بت کلیا با اشاره به توجه دولت به صنعت گردشگری افزود: با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و پس از برجام، شاهد رفت و آمدهای بیشتر گردشگران خارجی هستیم و ‌ادامه این وضعیت می توانست نتایج مثبتی برای آذربایجان غربی و کشور داشته باشد و درهای توسعه را به روی کشور و استان بگشاید.
این نماینده مجلس ادامه داد: رشد صنعت گردشگری از اهداف و برنامه های دولت بوده است.
در همین حال یک کارشناس و‌ محقق حوزه گردشگری نیز با بیان اینکه گردشگری آذربایجان غربی راه ترقی را طی می کند، گفت: سفرهای متعددی به این استان داشته ام، اما در سال های اخیر به دلیل تعامل سازنده ایران با جهان پیرامون به عنوان محور سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، شاهد افزایش تعداد گردشگران علاقه مند سفر به ایران بوده ام.
دانیال ابراهیمی که مقیم کشور هلند است، افزود: آذربایجان غربی با داشتن جاذبه های تاریخی بی نظیر می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال گذشته توجه ویژه ای به بناهای تاریخی آذربایجان غربی شده است، اضافه کرد: این توجه در راستای توجه دولت آقای روحانی به صنعت گردشگری است.
مدیر پایگاه ملی بسطام نیز در این خصوص گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم جذب گردشگر دراین منطقه به 70 درصد رسید.
غلام‌شیرزاد افزود: همچنین حضور گردشگران خارجی نیز 40 درصد رشد یافت و قلعه بسطام شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای اروپایی همانند سوئد، سوییس، آلمان، اتریش و فرانسه بود، درحالی که پیش از دولت روحانی چنین وضعیتی وجود نداشت.
وی ادامه داد: دولت های یازدهم و دوازدهم به پایگاه های جهانی و ملی بهای بیشتری دادند.
شیرزاد افزود: اعتباراتی که به پایگاه های ملی در دولت تدبیر و امید اختصاص یافت، باعث شد تا زیر ساخت های این پایگاه ها ساماندهی، نیروی انسانی مورد نظر تامین و برنامه‌های بلند مدت و میان مدت به خوبی اجرا شود، ضمن اینکه در زمینه مرمت و کاوش های باستان شناسی نیز قدم های خوبی برداشته شد.
وی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای توسعه صنعت گردشگری گفت: در سال 1394 اعتبار پایگاه ملی بسطام 48 میلیون تومان بود که این رقم امسال به 230 میلیون تومان افزایش یافته است.
مدیر پایگاه ملی بسطام نیز با بیان اینکه در چهار سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه گردشگری انجام شده است، گفت: با تامین زیر ساخت های لازم، سرویس های بهداشتی و سایر امکانات، شرایط برای اقامت گردشگران خارجی و داخلی فراهم شده و تعداد آنها در منطقه افزایش یافته است.
مدیر پایگاه ملی «حسنلو» نیز گفت: در 2 سال اخیر شاهد افزایش 71 درصدی بازدید گردشگران خارجی و داخلی از این جاذبه گردشگری بوده ایم که بیشتر گردشگران خارجی از کشورهای اروپایی بوده اند.
علی شیری ادامه داد: سالانه 300 تا 400 نفر از کشورهای اروپایی همانند آلمان، فرانسه، هلند و دیگر کشورهای اروپایی از این منطقه بازدید می کنند.
مدیر پایگاه ملی «حسنلو» افزود: چنانکه در هفت ماهه سال جاری چهار هزار و ‌200 نفر از پایگاه ملی حسنلو بازدید کرده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال 71 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با بیان‌ اینکه‌ اعتبارات پایگاه ملی «حسنلو» در دولت تدبیر و امید 16 برابر شده است، گفت: از محل اعتبارات ملی سال های 1395 و ‌1396 شمسی 550 میلیون تومان اعتبار به این پایگاه تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: افزایش اعتبارات موجب فراهم‌ شدن امکانات لازم برای گردشگران و مهمتر از همه باعث افزایش تعداد گردشگران شده است‌.
بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی را در جهان داراست و یکی از امن ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی محسوب می شود.
براساس این گزارش گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع درآمد بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در 50 سال اخیر بوده است؛ بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل برنامه‌های گسترده و زیربنایی را برای ارتقای این صنعت پرسود در نظر گرفته‌اند.
این صنعت به عنوان یکی از بزرگ ترین صنایع اقتصادی دنیا نزدیک به 12 درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده و 250 میلیون شغل در سطح جهان پدید آورده است. گردشگری می‌تواند زمینه‌های پیشرفت را در کشورهای در حال توسعه فراهم آورد زیرا با ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای ملی و محلی، گسترش فرصت‌های کارآفرینی، سرمایه گذاری و کاهش تنش‌های سیاسی در دنیای کنونی رهاوردهای بسیاری را به ارمغان می‌آورد.
8135/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي گردشگري سفر دكتر روحاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۱۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه خدمات، ظرفیت ها و توانمندیهای هلال احمربا مشارکت منتخبان مردم در مجلس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  منتخب مردم مهاباد گفت: ماموریت های هلال احمر با فطرت پاک انسانی همخوانی دارد و به همین خاطر گرایش و تمایل عموم مردم برای همکاری با هلال احمر قابل توجه است.

ستوده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت آموزشهای عمومی و جذب نیروهای داوطلب توسط جمعیت هلال احمر گفت:من افتخار دارم بیش از ۱۰ سال است که داوطلب جمعیت هلال احمر هستم.

 مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی نیز دراین دیدار گفت : خدمات، ظرفیت ها و توانمندیهای هلال احمر در بخش های مختلف از جمله جوانان، داوطلبان، امداد و نجات، درمان و توانبخشی و غیره، با همراهی منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی توانمند تر می شود.

 حمید محبوبی افزود: شعبه هلال احمر مهاباد به عنوان یکی از قدیمی ترین شعب هلال احمر آذربایجان غربی در ارائه خدمت به مردم شریف این شهرستان می تواند زبان زد باشد

دیگر خبرها

  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • ساخت ۱۸۰۰ کلاس درس در آذربایجان غربی
  • ساماندهی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ۱۱۸ مدرسه آذربایجان غربی
  • بررسی روند توسعه سامانه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در چایپاره
  • توسعه خدمات، ظرفیت ها و توانمندیهای هلال احمربا مشارکت منتخبان مردم در مجلس
  • توسعه شهر ارومیه با جلب مشارکت مردم