Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هاوارد ويل‌کينسون، يک افشاگر دانمارکي در برابر مجلس اين کشور شهادت داد که دانسک بانک به عنوان بزرگ‌ترين بانک اين کشور در يکي از بزرگ‌ترين پول شويي‌هاي تاريخ جهان دست داشته است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از رويترز، دانمارک که يکي از اصلي‌ترين اعضاي FATF، کارگروه ويژه اقدام مالي، محسوب مي‌شود، شاهد پول شويي 200 ميليارد يورويي در اين بانک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افشاي اين ابر پول شويي باعث شد تا توماس بورگن، مديرعامل دانسک بانک استعفا دهد.
اين حجم پولشويي بين سال‌هاي 2007 تا 2019 رخ داده و مجموع آنها حدود 227 ميليارد دلار برآورد شده است. بيشتر پول شويي‌هاي انجام‌شده در شعب اين بانک در انگليس، قبرس، لاتويا، روسيه و استوني انجام شده است.
دانمارک از سال 1991 عضو FATF است و بنا به پيش بيني صندوق بين المللي پول که اعلام کرده است توليد ناخالص داخلي ايران در سال 2018 معادل 471 ميليارد دلار خواهد بود، حجم پولشويي صورت گرفته معادل حدود 48 درصد توليد ناخالص ايران است.
به عبارت ديگر حجم پولشويي انجام شده در اين بانک دانمارکي به عنوان يکي از نخستين کشورهايي که به FATF پيوسته است با احتساب يورو 14 هزار تومن معادل 2.8 هزار تريليون تومان يا 2800000000000000 است.
شرکت‌هاي نفتي شيل در مسير پولشويي
بنا به گفته اوله اندرسن، عضو سابق هيأت مديره دانسک‌ بانک براي اين پولشويي‌ها از هويت شرکت‌هاي نفتي شيل استفاده شده است. مقصد پول‌هاي شسته شده نيز استوني، لاتويا، چين، سوئيس، ترکيه، انگليس و حدود 150 کشور ديگر بوده است.
هاوارد ويل کينسون، کسي که اين پول شويي را افشا کرده است بين سال‌هاي 2007 تا 2014 مدير مبادلات دانسک بانک در حوزه درياي بالتيک بوده است.
وي مي‌گويد: در سال‌هاي 2013 و 2014 نسبت به وقوع اين پول شويي‌ها به هيأت مديره اين بانک در کپنهاگ هشدار داده بود. هم اکنون سازمان نظارت بر نظام بانکي اتحاديه اروپا قصد دارد از بانک مرکزي دانمارک در اين زمينه تحقيقاتي را انجام دهد.
هيچ کس هنوز مسووليت قبول نکرده است
وزير تجارت دانمارک نيز نسبت به بانک مرکزي اين کشور به شدت انتقاد کرده و گفته که اين بانک به دانسک بانک بيش از حد اعتماد کرده و به اندازه کافي درباره فعاليت‌هاي آن تحقيق نکردند. هنوز هيچ کس در اين زمينه مسووليت قبول نکرده است و در کشورهاي دانمارک، استوني و آمريکا تحقيقات جنايي در اين زمينه آغاز شده است.
در اين پولشويي 6 عضو FATF شامل ترکيه، چين، روسيه، سوئيس، اتحاديه اروپا، و انگليس درگير هستند.
هم اکنون مقامات قضايي دانمارک در حال بررسي ميزان مسئوليت مديران ارشد اين بانک در اين حجم پول شويي هستند. آژانس جرايم ملي انگليس نيز اعلام کرده است که در باره استفاده از شرکت‌هاي با هويت انگليسي در اين پولشويي تحقيق خواهد کرد.
توماس بورگن که به عنوان مديرعاملي اين بانک از سمت خود کنار رفته است، گفت که اگرچه از نظر قانوني از مسووليت اين پولشويي مبرا شده است اما تمام مسئوليت آن را مي‌پذيرد. خانواده مرسک، 21 درصد سهام دانسک بانک را در اختيار داشته و توانسته‌اند اوله اندرسن را از رياست هيأت مديره آن کنار بزنند و کارستن ديب‌واد را به عنوان گزينه خود براي رياست هيأت مديره دانسک بانک معرفي کردند.
سهامداران دانسک بانک به شدت نسبت به نتايج تحقيقات پولشويي اين بانک در آمريکا هستند؛ چراکه انتظار مي‌رود جريمه‌هاي آمريکا عليه اين بانک بسيار بيشتر از مجموع جريمه‌هاي آن در دانمارک، استوني و اتحاديه اروپا باشد. بسياري نگران هستند که شبيه آنچه که براي بانک ABLV لاتويا اتفاق افتاد، دسترسي اين بانک به نظام بانکي آمريکا و دلار مسدود شده و در نهايت اين بانک مجبور به تعطيلي شود.
دانسک بانک اعلام کرده است که اقدامات دو بانک با يکديگر قابل مقايسه نيست؛ چراکه اين بانک برخي فعاليت‌هاي مشکوک را به خودي خود متوقف کرده است. يکي از اتهامات بانک ABLV نقض تحريم‌هاي آمريکا عليه کره شمالي بود.
دانسک بانک مي‌گويد:‌ باوجود پولشويي انجام شده اين بانک هيچ تحريمي را نقض نکرده است.
اين پولشويي 2.8 هزار تريليون توماني در حالي در 6 عضو اصلي FATF اتفاق افتاده است که محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان، چند روز پيش گفته بود که مخالفت با FATF از سوي باندهاي پولشويي با حجم چند هزار ميليارد توماني است و پيوستن به آن مي تواند از بروز چنين پولشويي‌هايي در ايران جلوگيري کند.
منبع: فارس
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا

وزارت دفاع کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور در رویداد امنیت سایبری، رزمایش پرچم سایبری که توسط آمریکا در ویرجینیا در هفت روز آینده سازماندهی شده است، شرکت خواهد کرد.

کره جنوبی با ۹ شرکت کننده دیگر در یک تیم در این رزمایش شرکت خواهد شد، زیرا نگرانی‌های سئول در مورد فعالیت‌های کره شمالی همچنان در حال افزایش است.

این رزمایش با حضور ۱۸ کشور از جمله به اصطلاح پنج چشم شامل آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • (تصاویر) قلعه‌ای در ایران قدیمی‌ترین بانک جهان است
  • شکست شمشیرباز اول جهان در فینال مسابقات جایزه بزرگ سئول
  • کار بزرگ نوشاد عالمیان در عربستان؛ شکست نفر چهارم رنکینگ جهان
  • تصمیم بزرگ دیوید بکام؛ مسی و رونالدو در یک تیم!
  • پیشرفت نهضت ملی مسکن در غیبت بانک‌های خصوصی
  • سهم صفر درصدی مشارکت ۱۸ بانک در نهضت ملی مسکن
  • مشارکت کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا
  • شهدا رفتند تا امروز بزرگترین مستکبران جهان جرئت تعرض به کشور را نداشته باشند
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟
  • پولشویی