Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- شکست ائتلاف سعودي ضد يمن در شهر الحديده، اين ائتلاف را به توقف جنگ در يمن مجبور خواهد ساخت.
سعيد الشهابي در مقاله‌اي که روز دوشنبه در روزنامه القدس‌العربي چاپ لندن منتشر شد، نوشت: نيروهاي ائتلاف به فرماندهي عربستان سعودي به طور ناگهاني ازتوقف درگيري‌ها در شهر الحديده خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين در حالي است که حدود يکماه قبل، پس از آنکه آمريکا بر ضرورت توقف جنگ تاکيد کرد، ائتلاف سعودي ضد يمن عمليات نظامي خود را عليه شهر الحديده تشديد کرد تا شايد بتواند با موضعي بهتر بر سر ميز مذاکرات حاضر شود.
شهر الحديده بزرگترين بندري است که از طريق آن مواد غذايي و دارو براي 22 ميليون شهروند يمني ارسال مي‌شود.
از مدتي قبل آشکار شده بود که بحران يمن تنها از طريق مذاکرات قابل حل و فصل است اما آمريکا و انگليس با ادامه حضور کارشناسان خود در مراکز فرماندهي و تصميم‌گيري در رياض و مرزهاي دو کشور(عربستان و يمن)، همچنان در جنگ عليه يمن مشارکت داشته‌اند.
واقعيت غيرقابل انکار اين که مقاومت ملت يمن در دفاع از سرزمين‌شان ائتلاف و حاميان آن را به‌طور بي‌سابقه‌اي به چالش کشانده و گرفتار کرده است.
در ابتدا تصور مي‌شد به سبب برتري نظامي ائتلاف جنگي که در 26 مارس 2015 کليد خورد، طي چند هفته، جنگ به پايان مي‌رسد و اهداف شوم مورد نظر از آن تحقق مي يابد. اما بمباران جنگنده‌هاي سعودي و اماراتي نتيجه‌اي جز تخريب گسترده تاسياست زيربنايي و تاريخي يمن نداشته است.
تصميم شجاعانه و حکيمانه نيروهاي انصارالله و همپيمانان اين نيروها در ماه‌هاي اول جنگ و در پي آن عقب‌نشيني آنان از شهر عدن، هرچند باعث شد نيروهاي متجاور به آساني کنترل عدن را در اختيار گرفتند اما آنان را در محاسبات بعدي دچار اشتباه کرد.
نيروهاي انصار الله و همپميانان اين نيروها به اين نتيجه رسيده بودند که شايد اصرار آنان در ماندن در شهر عدن نتواند اهداف راهبرديشان را تحقق بخشد و حتي ممکن است باعث دو دستگي در ميان ساکنان جنوب شود و آنان را بر سر دو راهي حمايت و يا حمايت نکردن از مداخله عربستان و امارات در امور داخلي کشورشان قرار دهد.
علاوه بر اين ممکن بود عدم عقب‌نشيني از عدن نيروهاي ياد شده را وارد جنگ ديگري کند و به رويارويي با گروه القاعده سوق دهد؛ اتفاقي که باعث پراکندگي تلاش‌هاي آنان مي‌شد. لذا نيروهاي انصار الله تصميم گرفتند از عدن عقب نشيني و تلاش خود را بر حفظ صنعا، پايتخت يمن و بندر الحديده متمرکز و به جهانيان ثابت کنند، طرفي که کنترل واقعي امور را در اختيار دارد، همين نيروها و همپيمانان آنان است نه ائتلاف و حاميان آن.
طي بيش از سه سالي که از آغاز جنگ ائتلاف سعودي عليه يمن مي‌گذرد، نيروهاي ائتلاف با وجود برتري نظامي که بر نيروهاي مردمي و انصار الله يمن داشته‌اند، نتوانسته‌اند عزم و اراده اين نيروها را درهم شکنند و آنان را در دفاع از کشور و ملتشان سست کنند. اين در حالي است که 14 کشور عربي با همراهي آمريکا و انگليس در اين ائتلاف مشارکت داشته‌اند.
توقف جنگ عليه شهر الحديده بيانگر آن است که ائتلاف سعودي به غير ممکن بودن پيروزي واقعي عليه حوثي‌ها پي‌برده است.
عمليات نظامي عليه شهر الحديده باعث کشته شدن بيش از 1000 نيروي مورد حمايت ائتلاف شده است.
طي سه هفته گذشته عملکرد نيروهاي ائتلاف مضحک بوده است؛ رسانه‌هاي وابسته به ائتلاف اما براي فريب افکار عمومي کشورهاي شرکت کننده در ائتلاف از اشغال و کنترل شهر الحديده سخن مي‌گويند در حاليکه مي‌دانند اين اخبار دروغي بيش نيست.
عوامل ديگري نيز در وادشتن ائتلاف سعودي به توقف جنگ ضد يمن دخالت دارد؛ در اين ميان نبايد از نقش سازمان‌هاي بين المللي، فعالان حقوق بشر و مخالفان جنگ در واداشتن واشنگتن به تغيير سياست‌هايش در حمايت از طرف شکست خورده آنهم فقط براي کسب پول غافل ماند.
جنايتي که عربستان سعودي در استانبول ترکيه عليه «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي مرتکب شد، پيامدهاي اين جنايت و افشاي دخالت مقام ارشد عربستان در يکي از شنيع‌ترين جنايت ها در تغيير رويکرد کشورها در قبال جنگ عربستان عليه يمن نيز بي تاثير نبوده است.
قتل خاشقجي پرده از سلسله جنايت‌ها و توطئه‌هاي وليعهد عربستان و دخالت مستقيم وي و خاندانش در اين جنايت‌ها برداشت و سبب شد وجهه وليعهد عربستان سعودي در محافل سياسي و ديپلماتيک مختلف زير سووال برود.
اما پيروزي مقاومت فلسطين در باريکه غزه در جنگ وحشيانه‌اي که از سوي نيروهاي اشغالگر اسرائيل آغاز شد، نيز عامل ديگري براي تضعيف روحيه نيروهاي طرفدار ائتلاف سعودي بوده است. با وجود شدت حملات و خسارت هايي که اين حملات ارتش اسرائيل به باريکه غزه، به جاي گذاشته اما واکنش مناسب و بازدارنده فلسطينيان به اين حملات، اسرائيل را به پذيرش آتش‌بس درچارچوب طرحي واداشت که مصر نيز در آن مشارکت دارد.
شايد اين اولين باري باشد که يک وزير جنگ اسرائيل در اعتراض به پذيرش آتش‌بس از سوي کابينه، استعفاء کرده باشد؛ آتش بسي که از آن به عنوان تسليم در برابر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) ياد مي شود.
همه اين عوامل و شکست‌هاي پي درپي ائتلاف سعودي - اماراتي ضد يمن به تضعيف موضع نيروهاي همپيمان ائتلاف منجر شد و آشکار کرد، طرح جنگي که از سوي «محمد بن سلمان» به مورد اجرا درآمده، با شکستي بزرگ مواجه شده است.
شکست در يمن نقطه سياه ديگري را به کارنامه آل سعود بويژه وليعهد جوان عربستان اضافه کرد؛ کارنامه‌اي که در برگيرنده رسوايي‌هايي چون قضيه ربودن «سعد الحريري» نخست وزير لبنان، حمله به بحرين، محاصره قطر و قتل خاشقجي است.
اين‌ها همه نتايج چهار سال تجاربي است که آل سعود در سايه حکومت وليعهدي کسب کرده که از حمايت آمريکا و اسرائيل بهره مند بوده است.
عملکرد چهار سال گذشته آل سعود آمريکا و اسرائيل را نيز در تحقق منافع مورد نظرشان در منطقه نااميد و همسايگان عربستان را عصباني کرده است.
اگر نتيجه سياست‌هاي عربستان تا کنون و در سايه وليعهدي بن سلمان محکوم به شکست بوده است، نتيجه «چشم انداز 2030» عربستان که به ظاهر طرحي براي به اصطلاح کاستن از وابستگي اين کشور به عوايد نفتي است چه خواهد بود؟
پس از توقف جنگ چه سرنوشتي در انتظار عربستان و امارات خواهد بود؟
رياض و ابوظبي مي‌دانند که توقف جنگ عليه يمن، علاوه بر شکست سياسي و از دست رفتن اعتبار و آبرو اين دو در عرصه بين المللي، براي آنان هزينه‌هاي مالي زيادي نيز در بر خواهد داشت.
مساله پرداخت غرامت از پيچيده ترين و خطرناک ترين مسائل جنگ بوده که متوجه طرف متجاوز است.
در گذشته عراق مجبور شد به سبب تجاوز و جنگ دوم اوت 1990 عليه کويت غرامت مالي مستمر به اين کشور پرداخت کند. از زمان سرنگوني نظام صدام حسين در سال 2003 در عراق سازمان ملل تصميم گرفت 5 درصد از درآمدهاي نفتي عراق را به عنوان غرامت به کويت اختصاص دهد.
سازمان ملل، عراق را آغاز کننده جنگ و طرفي دانست که بايد غرامت خسارت‌هاي ناشي از اين اقدام مداخله‌جويانه را پرداخت کند.
با وجود روابط مستحکم ميان ايران و عراق، برخي از مسوولان ايراني نيز مساله اخذ غرامت از عراق را به سبب تحميل جنگ 8 ساله عليه ايران بارها مطرح کرده‌اند.
با وجود آنکه در قانون جاستا به صراحت از عربستان سعودي ياد نشده است اما اين قانون که تحت عنوان «اجراي عدالت در برابر حاميان تروريسم» جهت تصويب به کنگره آمريکا ارائه و در دو مجلس سنا و نمايندگان آمريکا تصويب شد، به بازماندگان و خانواده‌‌هاي قربانيان عمليات تروريستي 11 سپتامبر 2001 به طور قانوني اين حق را مي‌دهد تا از دولت سعودي غرامت دريافت کنند.
قطري‌ها نيز درخواست‌هايي را براي اخذ غرامت، به سبب خسارت‌هايي که در نتيجه سياست‌هاي عربستان و امارات در قبال آن کشور، متحمل شده‌اند، مطرح کرده‌اند.
محاصره زميني و دريايي و هوايي قطر از سوي عربستان و امارات خسارت‌هاي قابل ملاحظه‌اي را به منافع شهروندان عادي قطر وارد کرده است. سياست‌هاي وليعهد عربستان و حاکم امارات شکست‌هاي راهبردي را به دوکشور وارد کرد و باعث شد قدرت اين دو کشور به درآمد حاصل از فروش نفت و نه قدرت نظامي يا سياسي منحصر شود.
اکنون يمن به باتلاقي براي اعضاي ائتلاف سعودي جنگ ضد آن کشور تبديل شده است؛ باتلاقي که خروج از آن بسيار پرهزينه و پيامدهاي آن متوجه همه اعضاي ائتلاف خواهد بود.
جنگ در يمن به عنوان يکي از عجيب‌ترين و عبرت آموزترين جنگ‌ها در تاريخ نظامي به ثبت خواهد رسيد.
گزارش‌ها حکايت از آن دارد که عربستان سعودي ماهيانه دو ميليارد دلار براي جنگ در يمن هزينه کرده است اما با وجود گذشت 4 سال از اين جنگ و هزينه‌هاي هنگفت آن، تاکنون هيچ نتيجه‌اي عايد آل سعود نشده است.
مترجم: محبوبه جعفري
کليدواژه يمن الحديده

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۱۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری

به گزارش قدس آنلاین، وزرای بازرگانی و نفت پاکستان امروز در پایگاه هوایی نورخان در مجاورت شهر اسلام‌آباد از هیات بلندپایه تجاری سعودی استقبال کردند.

هیات سعودی به ریاست معاون وزیر سرمایه‌گذاری این کشور متشکل از ۵۰ نفر از مسوولان ارشد شرکت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری مرتبط با حوزه‌های انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، پتروشیمی، بندرگاه، پالایشگاه، معاون، مخابرات و راه و ارتباطات است.

سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان درحالی انجام می‌شود که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان هشتم اردیبهشت امسال و برای دومین بار به عربستان رفت؛ جایی که وی علاوه بر شرکت در اجلاس ویژه مجمع جهانی اقتصاد با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد.

علاوه بر این، پاکستان در بیست و هشتم فروردین میزبان فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان و هیات بلندپایه اقتصادی همراه وی بود. در این بازدید، مسوولان عربستانی قول افزایش سرمایه‌گذاری در پاکستان و ترغیب شرکت‌های بزرگ تجاری سعودی برای ورود به بازار پاکستان را دادند. سفر امروز هیات دیگری از عربستان در نتیجه توافق اخیر ۲ کشور برای گسترش تعاملات تجاری و یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری عربستان در پاکستان صورت می‌گیرد.

روابط عمومی وزارت بازرگانی پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات سعودی از سوی جام کمال خان وزیر بازرگانی و مصدق ملک وزیر نفت پاکستان مورد استقبال قرار گرفت و قرار است در طول سه روز آینده مسوولان ۳۰ شرکت پاکستانی با طرف‌های سعودی خود پیرامون سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک مذاکرات کنند.

وزیر بازرگانی پاکستان در این خصوص اعلام کرد که هر ۲ کشور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل را برای شناسایی راهکارهای سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی تبیین خواهند کرد.

ترافیک سفر مقامات پاکستان و عربستان سعودی به کشورهای یکدیگر به ویژه از زمان آغاز به کار دولت شهباز شریف به خوبی نشانگر عمق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری مابین اسلام‌آباد و ریاض و همچنین میل و اشتیاق پاکستان به توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری با عربستان دارد.

در نقطه مقابل برخی از منتقدان در پاکستان معتقدند، عربستان چندین بار از سرمایه‌گذاری‌های مختلف در پاکستان صحبت کرده است، ولی تا به حال هیچ نتیجه ملموسی نداشته است. با این حال در آذرماه گذشته عربستان سپرده گذاری ۳ میلیارد دلاری خود در بانک مرکزی پاکستان را با هدف حمایت از بهبود معیشتی این کشور برای یکسال دیگر تمدید کرد.

سال گذشته دولت پاکستان با حمایت ارتش این کشور شورایی موسوم به «شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری SIFC» را تشکیل داده که هدف اصلی آن تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان به ویژه از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس است و نقش ارتش نیز به عنوان تضمین دهنده سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان تعریف شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است