Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:16:02 GMT

چگونه شادزیستن، اخلاق و مهارت می خواهد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۹۱۵۷۷

چگونه شادزیستن، اخلاق و مهارت می خواهد

کرمانشاه - ایرنا - شادی و نشاط اجتماعی گنج پنهانی است که نقشه رسیدن به آن از مسیر کسب اخلاق اسلامی و مهارت های زندگی می گذرد و تحقق آن به ضمانت اجرایی و آگاهی از چگونه خوب زیستن و شاد زیستن نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، نشاط اجتماعی سرمایه ای گرانبها است که ترکیب و برگرفته از یک مجموعه کلی است و تحقق آن متاثر از اخلاق و کسب مهارت های زندگی است و به آموزش و ضمانت اجرایی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افراد با یادگیری این مهارت ها می توانند با مسائل زندگی به صورت موثرتری مقابله کنند، به عبارت دیگر «آموزش مهارت های زندگی» فرد را قادر می سازد تا دانش، ارزش ها و نگرش ها را به توانایی های بالفعل تبدیل کند.
گسترش شهرنشینی با وجود مزایایی که به همراه دارد از چالش ها و معضلات خالی نیست که می توان به افزایش تنش و استرس های روانی، گسترش آسیب های اجتماعی و در راس آن نداشتن توانایی «نه گفتن» در برابر خواسته های نامعقول یاد کرد.
هنگامی که بتوانیم زمینه ها و بستر نشاط اجتماعی در جامعه را فراهم کنیم از این طریق می توانیم به چندین هدف که موجب امیدآفرینی در جامعه که از تاکیدهای دین مبین اسلام است نیز دست یابیم.

** شاد زیستن نیازمند نقشه است
یک جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به ایرنا گفت: در مباحث جامعه شناسی هر صفت و پدیده ای که با پسوند اجتماعی همراه می شود، فراگیری و کلیت موضوع را نشان می دهد.
علیرضا قاسمی با بیان اینکه نشاط به 2 بخش فردی و اجتماعی تقسیم می شود، اظهار داشت: هنگامی که بحث نشاط اجتماعی مطرح می شود، انعکاس شادی، راحتی و امیدواری اجتماعی در سطح جامعه نمود پیدا می کند.
وی معتقد است، نشاط اجتماعی برآیند و نتیجه امیدواری های اجتماعی است که در رفتار، اندیشه و کردار مردم یک جامعه به شکل یک امر مثبت و شادی آفرین نمود و بروز پیدا می کند.
قاسمی با تاکید براینکه مهارت های زندگی ابعاد متعددی را در بر می گیرد، گفت: مهارت روابط بین فردی، همدلی کردن، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، مدیریت هیجان و غیره به عنوان زیرشاخه مهارت های زندگی شناخته می شوند که آموزش های اولیه آن توسط مدارس که به نوعی متولی تربیت دانش آموزان هستند و یا رسانه های گروهی می تواند انتقال یابد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: لازمه توفیق در یک زمینه که آثار مثبت اجتماعی را به دنبال دارد این است تا افراد آن جامعه با مهارت های لازم برای رسیدن به موقعیت آشنا شده و بدان عمل کنند.

** نشاط اجتماعی ضمانت اجرایی می خواهد
قاسمی افزود: گاه از چگونگی داشتن اخلاق و راه رسیدن به نشاط و مهارت بی اطلاع هستیم که در این صورت نقش مهارت های زندگی در نشاط و امیدآفرینی اجتماعی و در افزایش سعه صدر دو چندان می شود که تحقق و ترکیب این عوامل به برنامه ریزی، تعیین مصوبات و ضمانت های اجرایی دارد.
وی ادامه داد: در سطح پایین تر برای تحقق این هدف، افراد باید با مهارت های لازم برای رسیدن به این هدف آشنا باشند و هنگامی که در یک جامعه زمینه های اخلاقی به صورت عام آموزش داده شود و راهکارهای تشویقی برای گسترش آن در نظر گرفته شود بی شک در نشاط، امیدآفرینی، آرامش فکری و روانی موثر است.

** با هم بودن های اجتماعی باید خوشایند شود
این جامعه شناس اضافه کرد: لزوما نشاط اجتماعی به این معنا نیست که فرد بر سر کار رود و از شرایط بالای اقتصادی برخوردار باشد، بلکه به معنای علاقه و رضایت از قرارگیری در موقعیت زندگی و جامعه است که چنین شور و اشتیاقی در دادن امیدواری به دیگران نیز تاثیرگذار است و در نهایت با هم بودن های اجتماعی برای افراد خوشایند گردد.
قاسمی ادامه داد: ازدواج نیازمند داشتن سه بلوغ جسمی، روانی و اجتماعی است که این عوامل در یک پروسه طولانی مدت شکل می گیرد.
وی با تاکید براینکه در این بین رسیدن به بلوغ روانی به زمان بیشتری نیاز دارد، افزود: بلوغ روانی به معنای دوست داشتن و دوست داشته شدن است و بلوغ اجتماعی بدین معناست که فرد مسئولیت پذیر بوده و به خوبی به نقش خود در قالب دیگر مسئولیت ها اطلاع داشته باشد.

** مشاوره های قبل و بعد از ازدواج تقویت شود
قاسمی اضافه کرد: آموزش ها برای دست یابی برای بلوغ روانی و اجتماعی در جلسات آموزشی محدود برآورده نمی شود و ممکن است برای برخی افراد که به دیده سرگرمی بدان می نگرند اثربخش نباشد از همین رو باید تقویت و گسترش یابد.
در ادامه معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: باید آموزه های اخلاقی برای داشتن ازدواج سالم و نشاط اجتماعی به مرور زمان گسترش یابد و نهادینه شود.
حجت الاسلام مجتبی فتح اللهی نژاد افزود: شادی، امیدآفرینی و دست یابی به نشاط سالم اجتماعی از ابعاد مورد توجه در دین جامع و کامل اسلام است و اگر یک خانواده اسلامی به درک متقابل بپردازند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند این خانواده، خانواده ای پرنشاط و پویا خواهد بود و در کنار آن فرزندان سالمی تربیت می شوند که آینده سازان هرجامعه می شوند.

** اخلاق و مهارت در ازدواج سالم تاثیرگذار است
وی با تاکید براینکه اخلاق، ازدواج و مهارتهای زندگی در رسیدن به نشاط اجتماعی از ارتباطی تنگاتنگ برخوردار هستند، ادامه داد: باتوجه به اینکه ازدواج یکی از سنت های حسنه الهی است و تشکیل خانواده منشا بسیاری از روابط اجتماعی سالم است، اسلام در این زمینه دستورات زیادی دارد و توصیه می کند انسان در شرایطی که برای او مقدور است ازدواج کند، خود را با پاکدامنی، اخلاق حسنه و رفتار پسندیده حفظ کند.
وی معتقد است، اگر روابط انسانی و آیین همسرداری براساس آنچه که آموزه های دینی و اخلاق اسلامی ترسیم کرده رعایت شود محبت و علاقه ای با آغاز زندگی در زوجین ایجاد می شود که روز به روز افزایش خواهد یافت.

** دوری از اخلاق اسلامی سرمنشا آسیب های اجتماعی
فتح اللهی نژاد افزود: اگر اخلاق اسلامی رعایت نشود موجب درگیری و اختلاف سلیقه، کدورت ها مشکلات و نزاع ها می شود که باعث از بین رفتن علاقه ابتدایی نیز خواهد شد.
این مسئول اضافه کرد: اگر جامعه ای از کانون گرم خانواده فاصله گیرد و بنیان آن متزلزل شود، شرایط مناسبی برای مابقی افراد جامعه وجود نخواهد داشت چرا که روابط ناسالم است و موجب بی بندوباری و در نتیجه ایجاد افسردگی و منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی خواهد شد.

** آموزش های پیش از ازدواج کافی نیست
وی با بیان اینکه در زمینه اخلاق و مهارت های زندگی از سوی ارگان های مربوطه کوتاهی شده گفت: شرایط مناسبی وجود نداشته که این آموزه ها پیش از ازدواج به خوبی مطرح شود و به آیین درست همسرداری به خوبی پرداخته نشده و آنچه وجود دارد اندک است که باید این خلا پر شود.

** آموزش های بهزیستی در سازگاری فرد با جامعه
یکی از خدماتی که سازمان بهزیستی ارائه می دهد، آماده سازی زمینه و نظارت بر آموزش اصول و شیوه های صحیح مهارت های زندگی در جامعه است و مخاطبان طرح مذکور، دانش آموزان، دانشجویان، خانواده ها و کارکنان ادارات هستند.
در همین راستا کارشناس مسئول دفتر مشاوره بهزیستی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: هدف از این برنامه افزایش توانایی های روانی و اجتماعی افراد جامعه برای مقابله با کشمکش های زندگی و سازگاری موثر است، به همین منظور معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در سال 1375 برای نخستین بار در منطقه برنامه آموزش مهارتهای زندگی را تدوین و اجرا کرد.
مریم رجبی افزود: ارائه دهنده طرح مذکور، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و مجریان آن، آموزش و پرورش و واحد بهداشت و تغذیه مدارس هستند.
رجبی ادامه داد: قرارداد مالی پروژه، بین سازمان بهزیستی کشور و آموزش و پرورش منعقد می شود که برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان و معلمان مربوطه در مدارس بر عهده بهزیستی است.
رجبی معتقد است، هدف از این برنامه ایجاد فرصت هایی برای کودکان و نوجوانان است تا علاوه بر کسب توانایی های خواندن، نوشتن و حساب کردن، مهارت هایی برای زندگی در مدرسه را کسب کنند.
وی از توانایی خود آگاهی، توانایی همدلی با دیگران، توانایی تصمیم گیری، توانایی حل مسئله، توانایی تفکر خلاق، تفکر نقادانه، توانایی برقراری رابطه موثر، توانایی برقراری روابط بین فردی، مقابله با هیجان و توانایی مقابله با استرس به عنوان مهارت های اساسی در این آموزش ها یاد کرد.
رجبی اضافه کرد: نتایج پژوهش های انجام شده بر اثربخشی برنامه «آموزش مهارتهای زندگی» نشان می دهد که اثرات درازمدت و عمیقی بر زندگی فردی و اجتماعی بویژه در کودکان و نوجوانان داشته است.
رجبی از یادگیری دانش، تغییر نگرش، تغییر در تمایلات رفتاری در زمینه رفتارهای بهداشتی، رشد عزت نفس و اعتماد به نفس و سایر شاخص های بهداشت روانی، اکتساب مهارت ها و رشد تواناییها به عنوان نتایج برنامه آموزش مهارت های زندگی یاد کرد.
تغییر در رفتارهای اجتماعی و رفتار سلامت، کاهش استفاده از مواد مخدر و دارو، کاهش خشونت و کاهش تمایلات خودکشی را به دنبال دارد.

** کدام مهارت ها لازمه دست یابی به نشاط اجتماعی است؟
در پایان مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: باید بتوانیم به هنگام برخورد با آسیب های اجتماعی از قدرت «نه گفتن» برخوردار باشیم چرا که هنگامی که آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش یابد نشاط اجتماعی بالا خواهد رفت.
سعیده فهیم ادامه داد: اگر بتوانیم مسایل و مشکلات جامعه، خانواده و آسیب های اجتماعی را بشناسیم می توانیم در راستای حل آنان نیز گام های اساسی برداریم.

** برگزاری کارگاه های آموزشی برای کسب مهارت های زندگی
فهیم از کاهش اعتیاد به عنوان یکی دیگر از راهکارها برای افزایش مهارت های اجتماعی یاد کرد و گفت: کارگاه های آموزشی در این راستا با حضور 100 نفر برگزار شده تا بحث مبارزه با مواد مخدر و آثار سوء آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: همچنین کارگاهی با عنوان آسیب های فضای مجازی و تحکیم بنیان خانواده به صورت دوره ای برگزار می شود که همه در راستای نشاط اجتماعی می باشد.

** شناسایی آسیب های اجتماعی در کارگاه گفت و گوی خانواده
این مسئول از برگزاری کارگاه 2 روزه طرح ملی گفت و گوی خانواده به عنوان گام موثر در راستای آموزش مهارت های زندگی و داشتن یک ازدواج سالم یاد کرد و افزود: شناسایی و کاهش آسیب ها و دلایل چرایی ضرورت پرداختن به چالش ها از جمله اهداف برگزاری این کارگاه 2 روزه بوده است.
فهیم به ارائه طرح و برنامه این کارگاه برای انعکاس به امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: پس از اتمام کارگاه، اعضا به صورت گروه های سه نفره شروع به کار می کنند و وارد مرحله اجرایی می شوند.
وی از مهارت ارتباطی زوجین به عنوان یکی دیگر از مهارت های زندگی یاد کرد و گفت: اگر این مهارت ها کسب شود شاهد زندگی موفق و کاهش درصد طلاق خواهیم بود که به تبع کاهش اعتیاد، کاهش کودکان کار و پایین آمدن آمار زنان بدسرپرست و بی سرپرست در جامعه می شود.

** همکاری سمن ها در ارائه کسب مهارت های زندگی
فهیم از برگزاری مسابقه نقاشی به عنوان برنامه دیگر در راستای نشاط اجتماعی و به ویژه در قشر کودک و نوجوان یاد کرد و افزود: بی شک برنامه های متعددی برای تحقق نشاط اجتماعی و فراگیرکردن مهارت های زندگی در دستور کار قرار دارد که قبل از برگزاری اطلاع رسانی می شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه اضافه کرد، طرح هایی در این خصوص از سوی سمن ها ارائه می شود که باید در کارگروه زنان و خانواده تایید و تصویب شود تا به وزارت کشور منعکس شود.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اخلاق اسلامي نشاط اجتماعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۱۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، زینب قلی زاده امروز در جلسه   اخلاق مهدوی که در مدرسه علمیه زینب کبری(س) ارومیه برگزار شد، با اشاره به نقش اخلاق در زندگی انسان، اظهار داشت: یکی از اصول اخلاقی که باید به آن توجه کرد، احترام به دیگران است، هر فردی حق احترام دارد و انسان‌ها علی الخصوص شما طلاب باید با دیگران به احترام و شفقت رفتار کنید.

وی با بیان اینکه هر فرد با رعایت اصول اخلاقی، می‌تواند به ارتقای اجتماع و بهبود شرایط زندگی دیگران کمک کند، افزود: مطالعه کتاب معراج السعاده که شامل موضوعات دینی و اخلاقی اسلامی است و بر اساس آیات قرآن و احادیث اهل بیت و ائمه اطهار نوشته شده، برای طلاب لازم و ضروری است و با مطالعه این کتاب می‌توان به احادیث و مسائلی مانند تقوا، اخلاق، عبادت، مهربانی، آرامش روحی و سعادت دنیوی و اخروی، دست یافت.

مدیر مدرسه علمیه زینب کبری(س) ارومیه ادامه داد: کتاب معراج السعادة به منظور روشن‌کردن مسیر رسیدن به خدا و پیشرفت روحی و معنوی انسان نوشته شده و تبیین اهداف اسلامی و راهبردهای دینی برای رسیدن به سعادت و خوشبختی فردی و اجتماعی بخشی از محتوای این کتاب است.

وی خاطرنشان کرد: اخلاق به عنوان یک ارزش بنیادی و اساسی در زندگی انسان‌ها باید همیشه مورد توجه و تمرین قرار گیرد و با رعایت اصول اخلاقی، می‌توان یک زندگی معنوی و ارزشمند داشت و به خوشبختی و سعادت دست پیدا کرد.

دیگر خبرها

  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • «خط رو خط» با محوریت طنز جامعه شهری روایت می‌شود
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • برنامه‌های ویژه‌ای برای نشاط اجتماعی بانوان قزوین داریم
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • فیک بیوتی
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی