Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر دالوندی، در تشریح جزئیات جلسه روز گذشته در مجلس که به منظور بررسی وضعیت پرستاری تشکیل شد، اظهارداشت: در این جلسه که وزیر بهداشت، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی نیز حضور داشتند، عمده مباحث مربوط به تعیین تکلیف جذب پرستاران بود.

وی با اشاره به صحبت های سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیرامون ضرورت پرداختن به وضعیت نیروی پرستاری در کشور، افزود: خدمات پرستاری به عنوان نیاز حیاتی مردم در کشور تلقی می شود و از این رو، می بایست نسبت به بهبود شرایط پرستاری در کشور اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دالوندی با عنوان این مطلب که پرستاری شغل مهمی است، گفت: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی که تامین و پاسخگویی به نیازهای سلامت مردم از وظایف حاکمیت است، و همچنین بند «ل» قانون مدیریت خدمات کشوری، جایگاه پرستاری به عنوان حرفه ای با ارزش که مراقبت از تولد تا مرگ را بر عهده دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه پرستاران نباید فقط در بیمارستان ها محصور شوند، افزود: با توجه به جمعیت ۱۰ تا ۱۲ میلیون افراد زیر ۱۸ سال، ۱۰ میلیون جوان، ۱۰ میلیون میانسال و ۸ میلیون سالمند، نیاز است که به حرفه پرستاری توجه ویژه داشته باشیم.

دالوندی به وضعیت نیروهای پرستاری در کشورهای اسکاندیناوی و منطقه اشاره کرد و گفت: نسبت پرستار در کشورهایی مثل آلمان، استرالیا، دانمارک و فرانسه، ۱۷ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که این آمار در کشورهای قفقاز به ۶.۵ تا ۸.۵ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت می رسد. در حالی که این آمار در ایران، ۱.۵۵ نیروی پرستاری به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که آمار تکان دهنده ای است.

وی در ادامه به ضریب نیروی پرستاری به ازای تخت بیمارستانی اشاره کرد و افزود: این ضریب در حال حاضر ۸ دهم نیرو به ازای یک تخت بیمارستانی است که ما می بایست بر اساس واقعیت های عینی عمل کنیم. 

به گفته دالوندی، محاسبه ۱.۵ نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی که مورد نظر مجلس نیز هست، مورد قبول و توافق ما قرار دارد.

وی افزود: بر همین اساس و با توجه به ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی، ما ۱۶۰ هزار نیروی پرستاری حرفه ای و غیر حرفه ای داریم که همواره ۱۰ هزار نفر آنها در مرخصی هستند و ۷۵ درصد نیروی پرستاری را زنان تشکیل می دهند که با این اوصاف، ریزش حداقل ۲۰ هزار نفری نیروی پرستاری را داریم و تنها ۱۱۰ هزار پرستار فعال هستند.

دالوندی گفت: محاسبات ما بر اساس ۱.۵ نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی، نشان می دهد که حداقل ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم که می بایست نسبت به تامین این تعداد پرستار اقدام شود.

وی افزود: ما معتقدیم که سالانه می بایست ۲۱ هزار پرستار جذب شود که البته این به معنی استخدام همه این نیروها در بخش دولتی نیست. بلکه بخشی از نیروها به شکل خرید خدمت، بخش دیگر توسط بخش خصوصی و خوداشتغالی می بایست تامین شود.

دالوندی با اشاره به حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه در نشست روز گذشته، گفت: نظر دوستان نیز این بود که بر اساس ۱.۵ نیروی پرستاری برای هر تخت بیمارستانی اقدام شود و از همین رو، انتظار می رود جذب ۱۰۰ هزار پرستار مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما خوشبین هستیم که حداقل با جذب سالانه ۱۵ هزار پرستار به صورت های گوناگون، کار آغاز شود و بودجه آن توسط سازمان برنامه و بودجه و تا قبل از بسته شدن بودجه کل کشور برای سال ۹۸، تعیین تکلیف شود.

کد خبر 4462141 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پرستار سازمان نظام پرستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۹۲۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بارش‌ها در ۶ استان/ ۴۰ درصد مخازن سدهای کشور خالی است

بر اساس آخرین آمار از وضعیت بارش‌ها در کشور، در استانهای ایلام، گلستان، همدان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته افزایشی بود.

به‌گزارش ایسنا، بر اساس آمار اعلام شده از ابتدای سال آبی تا ۲۵ فروردین‌ماه ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۷۰.۲  میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۰۳.۱ میلیمتر) ۱۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۷۸.۱ میلیمتر) ۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در این بین استان ایلام با ثبت ۴۲۸. ۹ میلیمتر ، استان گلستان ۳۷۵.۶ میلیمتر، استان همدان ۳۱۴.۱ میلیمتر، استان آذربایجان شرقی و استان آذربایجان غربی به ترتیب با ۲۲۰.۶ و ۳۲۱.۲ میلیمتر نسبت به سال قبل افزایش بارش داشته اند.

پرشدگی سدها به ۶۰ درصد رسید

همچنین بر اساس این آمار میزان ورودی مخازن کل کشور معادل ۲۲.۸۹  میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲۵.۵۷ میلیارد مترمکعب بوده ۱۰ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته است.

حجم آب موجود مخازن اکنون ۳۰.۰۸ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۰.۵ میلیارد متر مکعب بوده نیز تفاوت چندانی نداشته و همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۰ درصد ثبت شده است.

پرشدگی ۱۰۰ درصدی ۶ سد

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که سد ارس آذربایجان شرقی، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی، سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد، سد رودبار استان لرستان، سد ایلام و سد قشلاق استان کردستان ۱۰۰ درصد پر هستند، همچنین ۸ سد دوستی و طرق استان خراسان رضوی، سد پانزده خرداد حوضه قمرود، سد نهرین خراسان جنوبی، سد رودبال داراب استان فارس، چاه نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان، سد تنگوییه سیرجان استان کرمان و سد ساوه استان مرکزی کمتر از ۲۰ درصد آب دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رازهای سر به مُهر پرستاران در بیمارستان‌ها
  • آمار سفرهای نوروز و عید فطر اعلام شد / رشد ۵ درصدی اقامت‎‌ها نسبت به سال گذشته
  • مصائب پرستاران؛ گسترشِ استعفا‌ها از یک شغل بسیار سخت
  • هشدار نسبت به احتمال شیوع تب کریمه کنگو
  • افزایش بارش‌ها در ۶ استان/ ۴۰ درصد مخازن سدهای کشور خالی است
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش
  • کمبود نیروی پرستاری در شبکه بهداشت و درمان هشترود
  • ویدیوی تکان دهنده یک فلسطینی همزمان با حمله به اسرائیل
  • ماجرای استعفای ۲۰ پرستار بیمارستانی در مازندران | واکنش سخنگوی وزارت بهداشت | فرماندار چالوس: مطلبی که از قول من منتشر شد واقعیت ندارد
  • آمار‌ها نشان دهنده پویایی و حرکت رو به جلو اقتصاد استان است